Volvo Cars start productie van de nieuwe volledig elektrische Volvo ES90
-
- 5th Gear member
Het worden spannende tijden voor Volvo.
Even zien waar de ontwikkelingskosten van de EX90 en de ES90 op afgeboekt worden.
De opbrengst van de verkopen zal niet voldoende zijn om die kosten mee te bestrijden.
Volvo zal wel een flinke tegenvaller laten zien op de verlies en winst rekening van 2025.
Dat zal voor Geely geen prettige ervaring worden.
Even zien waar de ontwikkelingskosten van de EX90 en de ES90 op afgeboekt worden.
De opbrengst van de verkopen zal niet voldoende zijn om die kosten mee te bestrijden.
Volvo zal wel een flinke tegenvaller laten zien op de verlies en winst rekening van 2025.
Dat zal voor Geely geen prettige ervaring worden.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
- 1st Gear member
Wie kookt er eigenlijk nog op gas?
Ik bedoel, ik ben een nieuw huis aan het bouwen en gasaansluitingen worden hier niet meer gelegd.
Ditzelfde zal met auto's gebeuren; fossiele brandstoffen gaan verdwijnen ... (Of je nu fijner kookt op gas, of niet).
En hierop door bordurend; zelfs mijn stoomoven krijgt om de zoveel tijd (firmware) upgrades (ja, ook OTA). Niks mis mee.
Hetzelfde geldt voor electrische auto's.
Tja, en dit kan natuurlijk niet met alle (oudere) auto's. Maar dat wilt niet zeggen dat de systemen van jouw oudere auto helemaal lekker lopen of geen update nodig hebben.
Just saying...
#omdenken
Ik bedoel, ik ben een nieuw huis aan het bouwen en gasaansluitingen worden hier niet meer gelegd.
Ditzelfde zal met auto's gebeuren; fossiele brandstoffen gaan verdwijnen ... (Of je nu fijner kookt op gas, of niet).
En hierop door bordurend; zelfs mijn stoomoven krijgt om de zoveel tijd (firmware) upgrades (ja, ook OTA). Niks mis mee.
Tja, en dit kan natuurlijk niet met alle (oudere) auto's. Maar dat wilt niet zeggen dat de systemen van jouw oudere auto helemaal lekker lopen of geen update nodig hebben.
Just saying...
#omdenken
Peugeot 309 - Seat Cordoba - Golf stationcar 90pk
Range Rover P38 V8 4.6 - Land Rover Discovery I
Land Rover Discovery II - Land Rover Discovery 3 V6
Range Rover L322 Supercharged V8 - Aston Martin DB9 V12
Range Rover 3.0 TDV6 - Corvette C1 1962 V8
Porsche 911 993 - Volvo XC90 T8 - Porsche Taycan 4S
Land Rover Defender L663 MHEV
Volvo EX90 Twin Motor Ultra
Range Rover P38 V8 4.6 - Land Rover Discovery I
Land Rover Discovery II - Land Rover Discovery 3 V6
Range Rover L322 Supercharged V8 - Aston Martin DB9 V12
Range Rover 3.0 TDV6 - Corvette C1 1962 V8
Porsche 911 993 - Volvo XC90 T8 - Porsche Taycan 4S
Land Rover Defender L663 MHEV
Volvo EX90 Twin Motor Ultra
- raspaardje
- 6th Gear member
Jij vindt het blijkbaar oké dat er zoveel mis is met een nieuwe auto.Gosz72 schreef: ↑21.09.2025 - 21:02 Wie kookt er eigenlijk nog op gas?
Just saying...
#omdenken
Je rijdt nu een paar weken een EX90, hopelijk blijf je verschoond van de ellende die de auto gehad heeft sinds zijn introductie.
Systemen zo complex maken dat introductie en updates elke keer nieuwe issues geven lijkt me niet de manier om klanten te winnen en aan boord te houden.
De conclusie dat we uiteindelijk elektrisch gaan rijden heeft imo niks met omdenken te maken. Net zo min als het moeten verkrijgen van updates.
Die updates moeten simpelweg gewoon werken en de belangrijkste zaken moeten als eerste worden aangepakt. Het stretchen van het gevoel van de koper dat hij/zij als proefkonijn van de fabrikant fungeert houdt een keer op. Dat zal afgelopen moeten zijn voordat men de fabrikant een keer de rug toekeert.
Volvo zal weer betrouwbare auto's moeten gaan maken die de klant echt wil; de verkoopcijfers van de ES90 zullen aantonen of Volvo daarin slaagt.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- lancer
- 6th Gear member
Er lopen twee dingen door elkaar in deze discussie. Een nieuwe auto moet gewoon werken. Dat hij dat dat nu zo nu en dan niet goed gaat ligt niet aan de aandrijving, maar aan alle systemen eromheen, inclusief de autopilot. Nieuwe auto's met een verbrandingsmotor hebben dezelfde problemen. De XC60 op AAOS had minder problemen dan de XC40 op AAOS, omdat het voor de XC60 later uit kwam.raspaardje schreef: ↑22.09.2025 - 10:10Jij vindt het blijkbaar oké dat er zoveel mis is met een nieuwe auto.Gosz72 schreef: ↑21.09.2025 - 21:02 Wie kookt er eigenlijk nog op gas?
Just saying...
#omdenken
Je rijdt nu een paar weken een EX90, hopelijk blijf je verschoond van de ellende die de auto gehad heeft sinds zijn introductie.
Systemen zo complex maken dat introductie en updates elke keer nieuwe issues geven lijkt me niet de manier om klanten te winnen en aan boord te houden.
De conclusie dat we uiteindelijk elektrisch gaan rijden heeft imo niks met omdenken te maken. Net zo min als het moeten verkrijgen van updates.
Die updates moeten simpelweg gewoon werken en de belangrijkste zaken moeten als eerste worden aangepakt. Het stretchen van het gevoel van de koper dat hij/zij als proefkonijn van de fabrikant fungeert houdt een keer op. Dat zal afgelopen moeten zijn voordat men de fabrikant een keer de rug toekeert.
Volvo zal weer betrouwbare auto's moeten gaan maken die de klant echt wil; de verkoopcijfers van de ES90 zullen aantonen of Volvo daarin slaagt.
De software ontwikkeling is waar Volvo het laat liggen en de reden dat ik na 25 jaar morgen geen Volvo meer rijdt. Wat dan wel? Een volledig elektrische auto van een concurrent. Want; de elektrische aandrijving is veel simpeler, goedkoper in onderhoud en rijdt veel soepeler. Dat deel van de XC40, de EX90 en vast ook de ES90 is veel beter voor elkaar.
- jalex_h
- 6th Gear member
Dat ben ik 100% met je eens, het is ten slotte geen pakje boter.raspaardje schreef: ↑22.09.2025 - 10:10 Systemen zo complex maken dat introductie en updates elke keer nieuwe issues geven lijkt me niet de manier om klanten te winnen en aan boord te houden.
Maar toch is het goed om de introductie van een eerdere brokkenpiloot in herinnering te roepen. Jawel de XC90 T8.
Lange tijd hielden deze de werkplaatsen bezet met updates en behoorde een steeksleutel 8 tot de standaarduitrusting. Maar het is goed gekomen, zelfs met de vroege exemplaren. En tot op de dag van vandaag is het een onmisbaar model voor Volvo.
Of te wel: Als Volvo ook de troubles bij de EX90 te boven komt, is de consument is het ook snel weer vergeten.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
- raspaardje
- 6th Gear member
In Nederland ging de XC90 in 2015 en 2016 als broodjes door de gunstige bijtellingsregels voor hybrides.jalex_h schreef: ↑22.09.2025 - 21:16Dat ben ik 100% met je eens, het is ten slotte geen pakje boter.raspaardje schreef: ↑22.09.2025 - 10:10 Systemen zo complex maken dat introductie en updates elke keer nieuwe issues geven lijkt me niet de manier om klanten te winnen en aan boord te houden.
Maar toch is het goed om de introductie van een eerdere brokkenpiloot in herinnering te roepen. Jawel de XC90 T8.
Lange tijd hielden deze de werkplaatsen bezet met updates en behoorde een steeksleutel 8 tot de standaarduitrusting. Maar het is goed gekomen, zelfs met de vroege exemplaren. En tot op de dag van vandaag is het een onmisbaar model voor Volvo.
Of te wel: Als Volvo ook de troubles bij de EX90 te boven komt, is de consument is het ook snel weer vergeten.
Daarna kwam de verkoop op een structureel lager niveau te liggen.
Maar volgens mij had Volvo de euvels al vrij snel onder controle, terwijl de problemen bij de EX90 na 2,5 jaar (?) nog steeds niet onder controle zijn.
De software is nog ingewikkelder geworden en iets maken aan de ene kant met slopen aan de andere kant als gevolg betekent dat je (voor een deel) niet weet wat je aan het doen bent. Overdreven gezegd.
Ik denk dat de EX90 in NL bij lange na niet de verkoopcijfers van de XC90 gaat benaderen. Gunstige bijtellingsregels bestaan niet meer, de MRB is goed hoog.
Ja, en dan de ES90: wordt dat de eerste recente Volvo waar de problemen wegblijven? Zo'n apart model, bestaat daar met deze prijzen sowieso een markt voor?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey