Crash

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gast

@Keesjan36, je verhaal is in hoofdlijnen juist.

Maar het woord opzet komt niet voor in Art. 5 WVW.
Je moet ten alle tijde je auto onder controle kunnen houden, of er moet iets zijn wat ontlastend is voor jouw gedraging.

En dat kunnen bijvoorbeeld de remmen zijn.

Technische gebreken komen idd nagenoeg niet voor.
Of misschien wel? Maar zijn ze nooit gevonden?
Of is er geen onderzoek gedaan?
nordicman
2nd Gear member

Altijd vervelend als je ineens niet meer kan remmen,
1 x zoiets meegemaakt fabrieks modificatie, en ABS leiding verkeerd aangesloten, oliepotje op LV, in noodweer remmen, Helaas op de plank :evil:
doordat je geen druk kon opbouwen omdat olie naar oliepotje werd getrapt.

Zo onderzoeken ze zoiets:

http://www.canadiandriver.com/articles/ly/crash.htm
Ben
Executive Member
Contacteer:

nordicman schreef:Zo onderzoeken ze zoiets:

http://www.canadiandriver.com/articles/ly/crash.htm
En de conclusie:

Or, as another journalist visiting the research team's lab that day said, "I bet Mr. Anders took his insurance check and walked right back to the Volvo dealership."
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
nordicman
2nd Gear member

Yep,

Heb best wel een veilig gevoel in mijn S-60 D5.

Hoop hem toch op te rijden, en niet plat te rijden, zonde van m'n 75 % BM.
jds
4th Gear member

Het probleem bij zulke expertises is dat Volvo zelf de meeste experise in huis heeft over hun eigen producten, wat ook logisch is, en de andere zogenaamde experten als het ware bij de tegenpartij hun expertise moeten halen. Conclusie, Volvo maakt deze zogenaamde experten wijs wat ze willen. Volvo zal dit wel willen goedmaken met één of andere goodwill regeling, maar het probleem erkennen doen ze toch niet .

Johan DS
arjen
4th Gear member

Kay01 zal toch geen verbaal aangezegd zijn omdat hij zijn geliefde volvo in de prak reed?!
Er moet om met succes 5WvW tenlaste te leggen toch minstens sprake zijn van voorwaardelijke opzet. Nou daar lijkt mij in dit geval geen sprake van.
Maar het woord opzet komt niet voor in Art. 5 WVW.
Je moet ten alle tijde je auto onder controle kunnen houden, of er moet iets zijn wat ontlastend is voor jouw gedraging.
En dat kunnen bijvoorbeeld de remmen zijn.

Hoi

Mijn inziens hebben jullie beiden een beetje gelijk.
- Het feit dat iemand zijn auto in de prak heeft gereden is geen reden om geen proces-verbaal op te maken. Hoe vervelend / zielig het ook is.
- Bij artikel 5 wvw komt wel degelijk "voorwaardelijk opzet" bij kijken. Dat is wat anders dan "opzet". Voorwaardelijk opzet is opzet met mogelijkheidsbewustzijn. Als de bestuurder bijvoorbeeld 150 km/h heeft gereden had hij kunnen vermoeden dat door zijn handelen een aanrijding kan ontstaan. De bestuurder neemt echter het risico voor lief en doet het toch. De opzet is niet gericht op het maken van een aanrijding maar op sneller dan de maximum toegestane snelheid rijden. Dat daar een risico aan vast zit weet de bestuurder.

- Het kunnen aantonen van een gebrek aan de personenauto, welke niet onder de verantwoordelijkheid ligt van de bestuurder en waarvan hij geen kennis draagt, kan een reden zijn om niet schuldig te zijn aan art 5 wvw.

In de aanleiding van dit onderwerp staat;
Reed 100Km per uur met Cruise. Moest op een afrit plots remmen voor een auto die afremde
- Zonder de toevoeging over de weigerende remmen, gaat hier artikel 5 wvw wel degelijk op. Ook moet een bestuurder kunnen stoppen over de afstand waarover hij de weg kan overzien. De de ruimte tussen hem en zijn voorganger.
- Om het vervolg van het verhaal over de weigerende remmen te checken zal er gekeken moeten worden naar getuigenverklaringen, sporen aan het wegdek en technische staat van de personenauto.
- Dan had de politie correct gehandeld en alles uitgesloten.

Echter wil de politie ook nog wel eens de zaak afdoen om de reden die eerder al beschreven staat. En daar mag je als betrokkene in veel gevallen dan blij mee zijn en in sommige gevallen niet.

Arjen
1e Citroen BX 1.4 uit sept 1988
2e Honda Civic 1.5 3drs uit mei 1986
3e Honda Civic 1.5 5drs uit jun 1995
4e Volvo s40 1.8 uit okt 1997
5e Volvo s60 2.4 140 pk uit okt 2001
6e Suzuki Alto uit 1998
7e Honda Accord 2.0 uit 2009
8e Honda Logo uit 1999
9e Toyota yaris uit 2008
10e Peugeot 108 uit 2014
11e Volvo S60 Nordic+ 2017
12e Volvo xc40 -2021
13e S60 B3 Inscription 2021
———-
14e Hyundai i10 2018
15e Volvo s60 T6 2024
Kay01
2nd Gear member

De verkeerspolitie heeft (uiteraard) geen proces-verbaal opgemaakt.
Heb hen volgens mij wel verteld dat de remmen weigerden.
Zoals algemeen gebruikelijk reed ik op afstand van de voorligger, heb alleen (voor mijn gevoel wellicht) lang geprobeerd te remmen waardoor ik nog maar 1 optie had, en dat was uitwijken.

Ik sluit mij aan bij Keesjan36, het eerste wat de verzekering zal doen is kijken of ze onder hun plicht uit kunnen komen door te verwijzen naar alemaal voorwaarden (weet ik uit ervaring en niet van horen zeggen Bart :D )

Echter mij kan men geen verwijt maken, omdat de auto 2 a 3 weken geleden in groot onderhoud (160DKM )is geweest bij Serva Amersfoort. Er is dus zeker geen achterstallig onderhoud, ook had ik een ANWB aankoopkeuring laten uitvoeren, dus over de conditie van de auto kunnen we kort zijn, die was goed!

Maarja het blijft de verzekering, dus wellicht willen ze verhaal gaan halen bij Volvo. Ik ben benieuwd hoe snel Volvo met een reactie komt.

Bart, het feit dat de techneuten niets kunnen vinden, betekent niet dat er ook niets aan de hand is. Hoe vaak komt het niet voor dat je met een werkelijk probleem naar de garage gaat en zij het niet kunnen waarnemen, en dat ze je niet serieus nemen ? Dit geldt niet alleen bij volvo of bij auto's, maar ook op andere onderwerpen zoals bijv. in de medische wereld.

Merry Christmas by the way voor iedereen hier!
FF gezellig houden :occasion9:
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

@ kay01, je hebt mn pb duidelijk gemist
Volvo for life
Kay01
2nd Gear member

had em inderdaad gemist.
maar mijn opmerking was niet onaardig bedoeld, dit keer.
Wingman
1st Gear member

Ik had gisteren een soortgelijk probleem met mijn S60; als ik bij mij thuis wegrijdt, kruis ik na zo'n 100 meter een fietspad. Ik wilde hiervoor afremmen maar mijn rempedaal was keihard, zat helemaal bovenin en de auto remde voor geen meter. Ik voelde het pedaal licht pulseren alsof de ABS ingreep. Daar was geen reden voor want het was droog en ik reed ca. 20 km/u.

Na een paar maal intrappen van het rempedaal toen ik stil stond voelde ik dat ie ineens weer remde. Na 50m gingen de storingslampjes van ABS en STC branden en die bleven dat doen tot aan de bestemming. Toen ik daar een half uur later vertrok was er niks meer aan de hand, geen lampjes, geen problemen en de auto remde weer gewoon.

Na wat verder zoeken op dit forum kwam ik dit topic http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... =rempedaal tegen dat precies mijn probleem beschrijft en misschien ook dat van Kay01.
V90 T5 Inscription 2017
S80 D5 2007 Summum Geartronic
S60 140pk 2001
Triumph TR6
Honda GL1500
arjen
4th Gear member

Soortgelijke klacht heb ik met mijn vorige s40 gehad.
Soms als het rempedaal werd ingetrap, voelde deze erg hard aan en trilde alsof de abs aansloeg.

Op het moment dat ik dat voelde liet ik altijd even het pedaal los en drukte er daarna weer op. Vrijwel altijd was de klacht dan over. Verder nooit echt problemen mee gehad en is ook nooit gerepareed.

Inmiddels is de auto ingeruild.
1e Citroen BX 1.4 uit sept 1988
2e Honda Civic 1.5 3drs uit mei 1986
3e Honda Civic 1.5 5drs uit jun 1995
4e Volvo s40 1.8 uit okt 1997
5e Volvo s60 2.4 140 pk uit okt 2001
6e Suzuki Alto uit 1998
7e Honda Accord 2.0 uit 2009
8e Honda Logo uit 1999
9e Toyota yaris uit 2008
10e Peugeot 108 uit 2014
11e Volvo S60 Nordic+ 2017
12e Volvo xc40 -2021
13e S60 B3 Inscription 2021
———-
14e Hyundai i10 2018
15e Volvo s60 T6 2024
emielkosse
2nd Gear member

WAt was het kenteken van je vorige S40?

Misschien rijd ik er in nl (heb gelukkig niet dat probleem)
AfbeeldingAfbeelding
[ VOLVO FOR LIVE ]
Kay01
2nd Gear member

Werd vorige week woensdag gebeld door VolvoNL. Het eerste wat de dame deed was ontkennen dat dit een bekend euvel was voor de S60, het probleem kwam echter wel voor bij de V50. Verder vond ze de reacties hier van de overige S60 rijders met het zelfde probleem niet overeenkomen met mijn probleem????

Ze zouden een technisch expert sturen om de remmen na te kijken.
Ook mijn Verzekering zou een expert sturen.

Vandaag gebeld voor de conclusie van VolvoNL:
"Wij hebben niets vreemds kunnen constateren aan de remmen"

Eerlijk gezegd verbaasd deze reactie mij niet.
Ze verklaren je hiermee gewoon voor gek.
Ik heb dus waarschijnlijk doelbewust de auto tegen de vangrail geparkeerd.

De expert (naar later bleek gewoon een algemene schade expert) van de verzekering heeft geconstateerd dat de auto nu remt.
(is gaan testen of de rempedaal werkt, ja en die werkte uiteraard achteraf)

Mijn betoog dat het weigeren van de remmen een moment opname is geweest, en het feit dat de remmen het nu wel kunnen doen niet betekent dat de remmen destijds hebben gefaald, moest ik volgens Volvo maar met harde feiten bewijzen. Dit stelt me erg teleur. Zij doen er verder niets mee.
Ze hebben wel voorgesteld de auto te verslepen naar een Volvo dealer om nader onderzoek te verrichten.

De auto wordt (helaas) total-loss verklaard, dus het is aan de verzekering of ze de auto nog verder willen onderzoeken. Volgens de expert van de Verzekering is de kans hiertoe klein, omdat het moelijk te bewijzen valt.
Ze wilden geen extra kosten maken voor een zaak die moeilijk te bewijzen valt.

Helaas total-loss dagwaarde min of meer is vastgesteld op EUR 12K. Daar koop ik echt geen soortgelijke volvo voor terug. De Bovagkoerslijst ligt tussen de 17K en 21K. Ik heb de auto gekocht voor rond de 15K. Ik laat denk ik een contra expertise uitvoeren voor de dagwaarde, dat kan nooit zo laag zijn. Het kan niet zo zijn dat ik niet volledig schadeloos wordt gesteld.
(Het schadebedrag was trouwens rond de 8K)

Aan de andere kant, mischien wel beter zo want ik heb niet echt een goed gevoel aan overgehouden van mijn kortstondige volvo avontuur.
Ik weet niet of ik zomaar weer in een volvo stap, zeker omdat dit geen incident is gezien de reacties hier op de site van overige s60 rijders.
Jurgen S60
4th Gear member
Contacteer:

Dit is idd niet de reactie de je van Volvo verwachte, maar een puur zakelijke reactie. Contra-exp. is mss niet zo'n slecht idee.

Jammer dat je bij je 1e Volvo gelijk zo'n slecht 'avontuur' meegemaakt hebt en hoop dat je weer een goede nwe. auto vindt (liefst een Volvo natuurlijk, maar kan een eventuele overstap begrijpen).

Suc6 met het verder afhandelen van de schade, maar als het schade bedrag 8k is dan kan hij toch nooit TL verklaard worden. Temeer daar zij zelf (een veel te lage) dagwaarde aangeven van 12k. TL is in mijn ogen als:
1. De auto gewoon niet meer te herstellen is.
2. De schadepost (8k) groter is dan de restwaarde (12k) en dat is hier niet het geval.

Ik heb in de vele, vele, vele km's die ik in mijn Volvo's en die van mijn vader gereden heb, nooit iets dergelijks meegemaakt.

Hopenlijk heeft het verdere rijden in de S60 je dusdanig bekoort dat je toch weer kiest voor dit merk.

Gr. Jurgen
S60 for life!!

440 GL 1988 (25000km)
440 GLE 1989 (120000km)
V40 2.0 1996 (250000km)

S60 2.4 170pk 2000 - mobility line, etc.
emielkosse
2nd Gear member

Jammer dat een merk dat zo naar veiligheid streeft je dan min of meer laat barsten.

Natuurlijk zal het wel moeilijk zijn om te kunnen achterhalen wanneer een af en toe klacht op treed en waar het aan licht (ikzelf repareer nogwel eens televisies en dan zijn dit de meest vervelende).
Ik denk echter dat zelfs bij grondig onderzoek niet veel anders aan te tonen zal zijn (niet om Volvo te beschermen maar eigen conclusie)
Gezien het aantal reacties op jouw post mag ik ook aannemen dat de mensen die dit ervaren dit melden bij de dealer of onderhoudsstation. Wanneer er toch veel mensen zijn met dit euvel ga je als automerk toch verder kijken? (ik speculeer ook maar)

Voor mij komt er geen ander merk als Volvo omdat ik een crash heb gehad waar ik door diverse veiligheidssystemen er ongeschonden vanaf ben gekomen maar ik kan me jouw standpunt wel goed voorstellen.

In ieder geval succes met het verzekeringsverhaal (gehannis terwijl je gruwelijk veel premie betaalt en er weinig voor terug ziet) en bij de keuze naar een nieuwe auto.
AfbeeldingAfbeelding
[ VOLVO FOR LIVE ]
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Het probleem kan zijn dat je nu inderdaad niets constateert, maar ik ben het met kay eens dat dat niet automatisch betekend dat er niets is, een gedegen technisch onderzoek van een contraexpert zou misschien wel wat aan het licht brengen.

@kay, Je bent verzekerd om schadeloos gesteld te worden, laat de verzekering anders voor een gelijkwaardige Volvo voor je neer te gaan zetten ipv een ontoereikende uitkering te doen.
nordicman
2nd Gear member

Je mag altijd zelf de auto houden, voor het bedrag wat de hoogste bieding heeft opgebracht, dit haal je van de 12000 af en dan betalen ze je het restant uit.

Het is en blijft jouw auto, tot je toestemming heb gegeven om het " wrak "af te laten voeren naar derden ( die hem opknappen, en weer aan een ander verkopen ) kenteken ??

Als de politie je kenteken niet hebben ingenomen, kan je hem dus zo weer op laten knappen, desnoods met gebruikte onderdelen zoals bij sommige "groen "polissen.
Kay01
2nd Gear member

Ik had zo'n groene polis, maar er waren geen groene onderdelen beschikbaar. dat is waarschijnlijk de reden waarom hij achteraf total-loss wordt verklaard.

Ik kan hem inderdaad laten opknappen, maar stel dat men 7 a 8 duizend euro bieden. Krijg ik er 4 a 5 duizend voor.
En ik ben bang dat ik het daar niet mee zal gaan redden.
Mischien wel bij een niet aangesloten reparateur, maar daar begin ik niet aan.
Het enige wat ik kan en ga doen is contra-expertise uit laten voeren voor de dagwaarde. Mischien door een Volvo dealer.
nordicman
2nd Gear member

Het enige wat ik kan en ga doen is contra-expertise uit laten voeren voor de dagwaarde. Mischien door een Volvo dealer.
Wijs besluit, je kan event ook ANWB bellen voor je dagwaarde.
Kay01
2nd Gear member

De ANWB-Bovag koerslijst op internet varieert tussen de EUR 17K en
EUR 21K. Maar de expert houdt er dus een ander systeem op na.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”