Pagina 3 van 13
Geplaatst: 25.12.2006 - 11:53
door Gast
@Keesjan36, je verhaal is in hoofdlijnen juist.
Maar het woord opzet komt niet voor in Art. 5 WVW.
Je moet ten alle tijde je auto onder controle kunnen houden, of er moet iets zijn wat ontlastend is voor jouw gedraging.
En dat kunnen bijvoorbeeld de remmen zijn.
Technische gebreken komen idd nagenoeg niet voor.
Of misschien wel? Maar zijn ze nooit gevonden?
Of is er geen onderzoek gedaan?
Geplaatst: 25.12.2006 - 12:44
door nordicman
Altijd vervelend als je ineens niet meer kan remmen,
1 x zoiets meegemaakt fabrieks modificatie, en ABS leiding verkeerd aangesloten, oliepotje op LV, in noodweer remmen, Helaas op de plank :evil:
doordat je geen druk kon opbouwen omdat olie naar oliepotje werd getrapt.
Zo onderzoeken ze zoiets:
http://www.canadiandriver.com/articles/ly/crash.htm
Geplaatst: 25.12.2006 - 12:49
door Ben
En de conclusie:
Or, as another journalist visiting the research team's lab that day said, "I bet Mr. Anders took his insurance check and walked right back to the Volvo dealership."
Geplaatst: 25.12.2006 - 13:00
door nordicman
Yep,
Heb best wel een veilig gevoel in mijn S-60 D5.
Hoop hem toch op te rijden, en niet plat te rijden, zonde van m'n 75 % BM.
Geplaatst: 25.12.2006 - 13:50
door jds
Het probleem bij zulke expertises is dat Volvo zelf de meeste experise in huis heeft over hun eigen producten, wat ook logisch is, en de andere zogenaamde experten als het ware bij de tegenpartij hun expertise moeten halen. Conclusie, Volvo maakt deze zogenaamde experten wijs wat ze willen. Volvo zal dit wel willen goedmaken met één of andere goodwill regeling, maar het probleem erkennen doen ze toch niet .
Johan DS
Geplaatst: 25.12.2006 - 15:21
door arjen
Kay01 zal toch geen verbaal aangezegd zijn omdat hij zijn geliefde volvo in de prak reed?!
Er moet om met succes 5WvW tenlaste te leggen toch minstens sprake zijn van voorwaardelijke opzet. Nou daar lijkt mij in dit geval geen sprake van.
Maar het woord opzet komt niet voor in Art. 5 WVW.
Je moet ten alle tijde je auto onder controle kunnen houden, of er moet iets zijn wat ontlastend is voor jouw gedraging.
En dat kunnen bijvoorbeeld de remmen zijn.
Hoi
Mijn inziens hebben jullie beiden een beetje gelijk.
- Het feit dat iemand zijn auto in de prak heeft gereden is geen reden om geen proces-verbaal op te maken. Hoe vervelend / zielig het ook is.
- Bij artikel 5 wvw komt wel degelijk "voorwaardelijk opzet" bij kijken. Dat is wat anders dan "opzet". Voorwaardelijk opzet is opzet met mogelijkheidsbewustzijn. Als de bestuurder bijvoorbeeld 150 km/h heeft gereden had hij kunnen vermoeden dat door zijn handelen een aanrijding kan ontstaan. De bestuurder neemt echter het risico voor lief en doet het toch. De opzet is niet gericht op het maken van een aanrijding maar op sneller dan de maximum toegestane snelheid rijden. Dat daar een risico aan vast zit weet de bestuurder.
- Het kunnen aantonen van een gebrek aan de personenauto, welke niet onder de verantwoordelijkheid ligt van de bestuurder en waarvan hij geen kennis draagt, kan een reden zijn om niet schuldig te zijn aan art 5 wvw.
In de aanleiding van dit onderwerp staat;
Reed 100Km per uur met Cruise. Moest op een afrit plots remmen voor een auto die afremde
-
Zonder de toevoeging over de weigerende remmen, gaat hier artikel 5 wvw wel degelijk op. Ook moet een bestuurder kunnen stoppen over de afstand waarover hij de weg kan overzien. De de ruimte tussen hem en zijn voorganger.
- Om het vervolg van het verhaal over de weigerende remmen te checken zal er gekeken moeten worden naar getuigenverklaringen, sporen aan het wegdek en technische staat van de personenauto.
- Dan had de politie correct gehandeld en alles uitgesloten.
Echter wil de politie ook nog wel eens de zaak afdoen om de reden die eerder al beschreven staat. En daar mag je als betrokkene in veel gevallen dan blij mee zijn en in sommige gevallen niet.
Arjen
Geplaatst: 25.12.2006 - 16:08
door Kay01
De verkeerspolitie heeft (uiteraard) geen proces-verbaal opgemaakt.
Heb hen volgens mij wel verteld dat de remmen weigerden.
Zoals algemeen gebruikelijk reed ik op afstand van de voorligger, heb alleen (voor mijn gevoel wellicht) lang geprobeerd te remmen waardoor ik nog maar 1 optie had, en dat was uitwijken.
Ik sluit mij aan bij Keesjan36, het eerste wat de verzekering zal doen is kijken of ze onder hun plicht uit kunnen komen door te verwijzen naar alemaal voorwaarden (weet ik uit ervaring en niet van horen zeggen Bart

)
Echter mij kan men geen verwijt maken, omdat de auto 2 a 3 weken geleden in groot onderhoud (160DKM )is geweest bij Serva Amersfoort. Er is dus zeker geen achterstallig onderhoud, ook had ik een ANWB aankoopkeuring laten uitvoeren, dus over de conditie van de auto kunnen we kort zijn, die was goed!
Maarja het blijft de verzekering, dus wellicht willen ze verhaal gaan halen bij Volvo. Ik ben benieuwd hoe snel Volvo met een reactie komt.
Bart, het feit dat de techneuten niets kunnen vinden, betekent niet dat er ook niets aan de hand is. Hoe vaak komt het niet voor dat je met een werkelijk probleem naar de garage gaat en zij het niet kunnen waarnemen, en dat ze je niet serieus nemen ? Dit geldt niet alleen bij volvo of bij auto's, maar ook op andere onderwerpen zoals bijv. in de medische wereld.
Merry Christmas by the way voor iedereen hier!
FF gezellig houden :occasion9:
Geplaatst: 25.12.2006 - 16:13
door bart simpson
@ kay01, je hebt mn pb duidelijk gemist
Geplaatst: 25.12.2006 - 16:45
door Kay01
had em inderdaad gemist.
maar mijn opmerking was niet onaardig bedoeld, dit keer.
Geplaatst: 01.01.2007 - 11:00
door Wingman
Ik had gisteren een soortgelijk probleem met mijn S60; als ik bij mij thuis wegrijdt, kruis ik na zo'n 100 meter een fietspad. Ik wilde hiervoor afremmen maar mijn rempedaal was keihard, zat helemaal bovenin en de auto remde voor geen meter. Ik voelde het pedaal licht pulseren alsof de ABS ingreep. Daar was geen reden voor want het was droog en ik reed ca. 20 km/u.
Na een paar maal intrappen van het rempedaal toen ik stil stond voelde ik dat ie ineens weer remde. Na 50m gingen de storingslampjes van ABS en STC branden en die bleven dat doen tot aan de bestemming. Toen ik daar een half uur later vertrok was er niks meer aan de hand, geen lampjes, geen problemen en de auto remde weer gewoon.
Na wat verder zoeken op dit forum kwam ik dit topic
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... =rempedaal tegen dat precies mijn probleem beschrijft en misschien ook dat van Kay01.
Geplaatst: 01.01.2007 - 18:48
door arjen
Soortgelijke klacht heb ik met mijn vorige s40 gehad.
Soms als het rempedaal werd ingetrap, voelde deze erg hard aan en trilde alsof de abs aansloeg.
Op het moment dat ik dat voelde liet ik altijd even het pedaal los en drukte er daarna weer op. Vrijwel altijd was de klacht dan over. Verder nooit echt problemen mee gehad en is ook nooit gerepareed.
Inmiddels is de auto ingeruild.
Geplaatst: 02.01.2007 - 22:43
door emielkosse
WAt was het kenteken van je vorige S40?
Misschien rijd ik er in nl (heb gelukkig niet dat probleem)
Geplaatst: 03.01.2007 - 23:11
door Kay01
Werd vorige week woensdag gebeld door VolvoNL. Het eerste wat de dame deed was ontkennen dat dit een bekend euvel was voor de S60, het probleem kwam echter wel voor bij de V50. Verder vond ze de reacties hier van de overige S60 rijders met het zelfde probleem niet overeenkomen met mijn probleem????
Ze zouden een technisch expert sturen om de remmen na te kijken.
Ook mijn Verzekering zou een expert sturen.
Vandaag gebeld voor de conclusie van VolvoNL:
"Wij hebben niets vreemds kunnen constateren aan de remmen"
Eerlijk gezegd verbaasd deze reactie mij niet.
Ze verklaren je hiermee gewoon voor gek.
Ik heb dus waarschijnlijk doelbewust de auto tegen de vangrail geparkeerd.
De expert (naar later bleek gewoon een algemene schade expert) van de verzekering heeft geconstateerd dat de auto nu remt.
(is gaan testen of de rempedaal werkt, ja en die werkte uiteraard achteraf)
Mijn betoog dat het weigeren van de remmen een moment opname is geweest, en het feit dat de remmen het nu wel kunnen doen niet betekent dat de remmen destijds hebben gefaald, moest ik volgens Volvo maar met harde feiten bewijzen. Dit stelt me erg teleur. Zij doen er verder niets mee.
Ze hebben wel voorgesteld de auto te verslepen naar een Volvo dealer om nader onderzoek te verrichten.
De auto wordt (helaas) total-loss verklaard, dus het is aan de verzekering of ze de auto nog verder willen onderzoeken. Volgens de expert van de Verzekering is de kans hiertoe klein, omdat het moelijk te bewijzen valt.
Ze wilden geen extra kosten maken voor een zaak die moeilijk te bewijzen valt.
Helaas total-loss dagwaarde min of meer is vastgesteld op EUR 12K. Daar koop ik echt geen soortgelijke volvo voor terug. De Bovagkoerslijst ligt tussen de 17K en 21K. Ik heb de auto gekocht voor rond de 15K. Ik laat denk ik een contra expertise uitvoeren voor de dagwaarde, dat kan nooit zo laag zijn. Het kan niet zo zijn dat ik niet volledig schadeloos wordt gesteld.
(Het schadebedrag was trouwens rond de 8K)
Aan de andere kant, mischien wel beter zo want ik heb niet echt een goed gevoel aan overgehouden van mijn kortstondige volvo avontuur.
Ik weet niet of ik zomaar weer in een volvo stap, zeker omdat dit geen incident is gezien de reacties hier op de site van overige s60 rijders.
Geplaatst: 03.01.2007 - 23:19
door Jurgen S60
Dit is idd niet de reactie de je van Volvo verwachte, maar een puur zakelijke reactie. Contra-exp. is mss niet zo'n slecht idee.
Jammer dat je bij je 1e Volvo gelijk zo'n slecht 'avontuur' meegemaakt hebt en hoop dat je weer een goede nwe. auto vindt (liefst een Volvo natuurlijk, maar kan een eventuele overstap begrijpen).
Suc6 met het verder afhandelen van de schade, maar als het schade bedrag 8k is dan kan hij toch nooit TL verklaard worden. Temeer daar zij zelf (een veel te lage) dagwaarde aangeven van 12k. TL is in mijn ogen als:
1. De auto gewoon niet meer te herstellen is.
2. De schadepost (8k) groter is dan de restwaarde (12k) en dat is hier niet het geval.
Ik heb in de vele, vele, vele km's die ik in mijn Volvo's en die van mijn vader gereden heb, nooit iets dergelijks meegemaakt.
Hopenlijk heeft het verdere rijden in de S60 je dusdanig bekoort dat je toch weer kiest voor dit merk.
Gr. Jurgen
Geplaatst: 03.01.2007 - 23:21
door emielkosse
Jammer dat een merk dat zo naar veiligheid streeft je dan min of meer laat barsten.
Natuurlijk zal het wel moeilijk zijn om te kunnen achterhalen wanneer een af en toe klacht op treed en waar het aan licht (ikzelf repareer nogwel eens televisies en dan zijn dit de meest vervelende).
Ik denk echter dat zelfs bij grondig onderzoek niet veel anders aan te tonen zal zijn (niet om Volvo te beschermen maar eigen conclusie)
Gezien het aantal reacties op jouw post mag ik ook aannemen dat de mensen die dit ervaren dit melden bij de dealer of onderhoudsstation. Wanneer er toch veel mensen zijn met dit euvel ga je als automerk toch verder kijken? (ik speculeer ook maar)
Voor mij komt er geen ander merk als Volvo omdat ik een crash heb gehad waar ik door diverse veiligheidssystemen er ongeschonden vanaf ben gekomen maar ik kan me jouw standpunt wel goed voorstellen.
In ieder geval succes met het verzekeringsverhaal (gehannis terwijl je gruwelijk veel premie betaalt en er weinig voor terug ziet) en bij de keuze naar een nieuwe auto.
Geplaatst: 03.01.2007 - 23:39
door bart simpson
Het probleem kan zijn dat je nu inderdaad niets constateert, maar ik ben het met kay eens dat dat niet automatisch betekend dat er niets is, een gedegen technisch onderzoek van een contraexpert zou misschien wel wat aan het licht brengen.
@kay, Je bent verzekerd om schadeloos gesteld te worden, laat de verzekering anders voor een gelijkwaardige Volvo voor je neer te gaan zetten ipv een ontoereikende uitkering te doen.
Geplaatst: 04.01.2007 - 08:40
door nordicman
Je mag altijd zelf de auto houden, voor het bedrag wat de hoogste bieding heeft opgebracht, dit haal je van de 12000 af en dan betalen ze je het restant uit.
Het is en blijft jouw auto, tot je toestemming heb gegeven om het " wrak "af te laten voeren naar derden ( die hem opknappen, en weer aan een ander verkopen ) kenteken ??
Als de politie je kenteken niet hebben ingenomen, kan je hem dus zo weer op laten knappen, desnoods met gebruikte onderdelen zoals bij sommige "groen "polissen.
Geplaatst: 04.01.2007 - 12:55
door Kay01
Ik had zo'n groene polis, maar er waren geen groene onderdelen beschikbaar. dat is waarschijnlijk de reden waarom hij achteraf total-loss wordt verklaard.
Ik kan hem inderdaad laten opknappen, maar stel dat men 7 a 8 duizend euro bieden. Krijg ik er 4 a 5 duizend voor.
En ik ben bang dat ik het daar niet mee zal gaan redden.
Mischien wel bij een niet aangesloten reparateur, maar daar begin ik niet aan.
Het enige wat ik kan en ga doen is contra-expertise uit laten voeren voor de dagwaarde. Mischien door een Volvo dealer.
Geplaatst: 04.01.2007 - 13:01
door nordicman
Het enige wat ik kan en ga doen is contra-expertise uit laten voeren voor de dagwaarde. Mischien door een Volvo dealer.
Wijs besluit, je kan event ook ANWB bellen voor je dagwaarde.
Geplaatst: 04.01.2007 - 13:41
door Kay01
De ANWB-Bovag koerslijst op internet varieert tussen de EUR 17K en
EUR 21K. Maar de expert houdt er dus een ander systeem op na.