Pagina 3 van 6

Software ellende 😒

Geplaatst: 17.11.2025 - 09:51
door J33Bee
raspaardje welke invloed hebben we?

Software ellende 😒

Geplaatst: 17.11.2025 - 10:13
door raspaardje
Weinig, ik begrijp je vraag.
Ik zeg ook niet dat je je auto bij een dealer moet neerzetten.

Maar velen vinden AAOS helemaal prima, ook al moeten ze oa. elke lange rit de reset knop indrukken.
Dat bedoel ik met cognitieve dissonantiereductie.

Software ellende 😒

Geplaatst: 17.11.2025 - 10:51
door J33Bee
Ja cirkel van invloed. Ik zou niet willen ruilen met Sensus, maar het is ongekend hoe vaak en hoeveel bugs ze (her)introduceren bij updates. Voor mij ook een serieuze overweging om Volvo los te laten uiteindelijk. Het is echt bedroevend.

Software ellende 😒

Geplaatst: 17.11.2025 - 11:19
door EVV
raspaardje schreef: 17.11.2025 - 10:13
Maar velen vinden AAOS helemaal prima, ook al moeten ze oa. elke lange rit de reset knop indrukken.
Dat bedoel ik met cognitieve dissonantiereductie.
Misschien omdat het bij anderen gewoon prima werkt. Ik heb werkelijk geen enkel van de door jou gemelde problemen met mijn V90 met 3.7.0. Net zo min dat ik het systeem regelmatig hoef te resetten, zelfs niet als ik in één keer 800 km rijd. Ik heb geen reden tot klagen met mijn AAOS omdat er gewoon geen problemen zijn.

Software ellende 😒

Geplaatst: 17.11.2025 - 11:36
door raspaardje
J33Bee schreef: 17.11.2025 - 09:23 3.7.0 heeft weer coming home issues. Interieurverlichting gaat niet aan, kessy is mega traag, de laadpaal reageert ook traag omdat de auto niet thuis geeft, de stoel gaat niet terug in zijn stand wanneer de andere sleutel wordt gebruikt. Maar heej PiP is wel weer gemaakt...
EVV schreef: 17.11.2025 - 11:19 Misschien omdat het bij anderen gewoon prima werkt. Ik heb werkelijk geen enkel van de door jou gemelde problemen met mijn V90 met 3.7.0. Net zo min dat ik het systeem regelmatig hoef te resetten, zelfs niet als ik in één keer 800 km rijd. Ik heb geen reden tot klagen met mijn AAOS omdat er gewoon geen problemen zijn.
Heb je keyless entry, gebruik je de andere sleutel icm elektrische stoelen?
Draait je systeem op 3.7.0?

Het is natuurlijk fijn als je geen problemen ervaart.

Software ellende 😒

Geplaatst: 17.11.2025 - 11:41
door Henry82
Hier ook probleemloos op 3.7.0. Keyless werkt prima, maar maak geen gebruik van een tweede sleutel.
Wel elektrische stoelen, maar gewoon 1 en 2 geprogrammeerd in het geheugen.

Maar daar heeft iemand met problemen natuurlijk niets aan.
Nieuwe UX is overigens uitgesteld naar begin '26.

Software ellende 😒

Geplaatst: 17.11.2025 - 12:55
door lint
Bij onze XC60 met 3.7.0. ook problemen met interieurverlichting die niet aangaat, keyless is traag, de laadpaal reageert ook traag omdat de auto niet thuis geeft en de stoel gaat niet terug in zijn stand wanneer de andere sleutel wordt gebruikt ondanks koppeling aan het juiste profiel.

Software ellende 😒

Geplaatst: 17.11.2025 - 13:49
door eddy3
Hallo,Heb nu ruim 4 maanden men nieuwe XC60 MJ 2026.
Infotainment werkt perfect, nog op geen enkel foutje kunnen betrappende kunnen het dus wel.
Vind het grote scherm echt super, zelfs rijstanden zeer snel te kiezen, in het menu met 2 tikjes, vind dit zelfs veel eenvoudiger dan met het vroegere scrolwieltje in middenconsole.
Volvo heeft volgens mijn bescheiden mening grote stappen gezet i.v.m software.


grtn Eddy

Software ellende 😒

Geplaatst: 17.11.2025 - 13:54
door J33Bee
eddy3 schreef: 17.11.2025 - 13:49 Hallo,Heb nu ruim 4 maanden men nieuwe XC60 MJ 2026.
Infotainment werkt perfect, nog op geen enkel foutje kunnen betrappende kunnen het dus wel.
Vind het grote scherm echt super, zelfs rijstanden zeer snel te kiezen, in het menu met 2 tikjes, vind dit zelfs veel eenvoudiger dan met het vroegere scrolwieltje in middenconsole.
Volvo heeft volgens mijn bescheiden mening grote stappen gezet i.v.m software.


grtn Eddy
Jij gebruikt de nieuwe UX met Snapdragon. Dit gaat om AAOS <MY26, die hebben die rijstanden button (NOG) niet, alsmede tragere hardware aan boord.

Software ellende 😒

Geplaatst: 17.11.2025 - 19:31
door EVV
raspaardje schreef: 17.11.2025 - 11:36
J33Bee schreef: 17.11.2025 - 09:23 3.7.0 heeft weer coming home issues. Interieurverlichting gaat niet aan, kessy is mega traag, de laadpaal reageert ook traag omdat de auto niet thuis geeft, de stoel gaat niet terug in zijn stand wanneer de andere sleutel wordt gebruikt. Maar heej PiP is wel weer gemaakt...
EVV schreef: 17.11.2025 - 11:19 Misschien omdat het bij anderen gewoon prima werkt. Ik heb werkelijk geen enkel van de door jou gemelde problemen met mijn V90 met 3.7.0. Net zo min dat ik het systeem regelmatig hoef te resetten, zelfs niet als ik in één keer 800 km rijd. Ik heb geen reden tot klagen met mijn AAOS omdat er gewoon geen problemen zijn.
Heb je keyless entry, gebruik je de andere sleutel icm elektrische stoelen?
Draait je systeem op 3.7.0?

Het is natuurlijk fijn als je geen problemen ervaart.
Het komt niet heel vaak voor dat de andere sleutel gebruikt wordt, maar ik hoef in ieder geval nooit mijn stoel handmatig opnieuw in te stellen als de andere sleutel een keer gebruikt is en de stoel versteld.

Software ellende 😒

Geplaatst: 17.11.2025 - 20:23
door wasbeer2006
Het aaos systeem was bij introductie gewoon nog niet af. Later werd het soms beter en soms slechter.
Maargoed dat hebben meer merken met de introductie van software.

Alles zit tegenwoordig geintegreerd dat is gewoon een probleem, doet je telefoon raar, dan doet de auto ook raar als je pech hebt.
Daarom is ansich dat aaos nog niet zo,n slecht idee, dan sluit je voor een groot deel de telefoon uit.

En elk merk heeft wat. Ik merk nu bij Audi dat sommige dingen beter zijn maar sommige ook niet.
Ik vind het nog wel leuk, maar ze hebben echt veel en veel teveel instellingen die aan en uit kunnen, veiligheids systemen ik gok 10 tot 15x meer opties dan bij de V60 misschien wel x 20 en wat heb ik eraan...... het is in bepaalde zin echt next level maar of het echt veiliger wordt. Ik krijg zoveel te zien dat ik het niet eens meer lees.

Wat ze goed doen een aantal shortcut knoppen. 1 druk op de knop en ik kan vijf favorieten bemoemal opties meteen uitzetten op het display.

Software ellende 😒

Geplaatst: 17.11.2025 - 20:38
door raspaardje
Je wil dat kunnen programmeren.
Met één knop precies de zaken uitzetten die je uit wil hebben.
Ik geloof dat Renault dat zo doet.
Dus geen snelkoppeling naar een menu waar je alsnog de zaken naar keuze uitzet.

Verder vind ik het storend at we wel 100 miljoen onnodige zaken kunnen aanpassen terwijl de stabiliteit van de basis soms tekort schiet. Maar zo ben ik.

Software ellende 😒

Geplaatst: 18.11.2025 - 07:22
door J33Bee
Heb je helemaal gelijk in. Het EU gedram helpt niet. Een snelkoppeling zou fantastisch zijn ipv 7x drukken alvorens je kan vertrekken om je eigen settings goed te zetten (elke keer als je de auto start). Individual drive mode zoals ook bij de Sensus bijvoorbeeld kon MET wieltje…

ISA, motorisering en CTA in mijn geval.

Software ellende 😒

Geplaatst: 18.11.2025 - 16:31
door wasbeer2006
Er gaan nu soms zoveel piepjes en waarschuwingen dat ik het niet eens meer hoor.
Daar moeten ze echt iets mee.

Parkeren met zes camera,s. Nou binnen een meter gaat het piepen. Je zit met parkeren altijd wel binnen een meter.
Dus continu piepjes. Op de V60 had ik alleen slechte sensoren achter, maar nooit iets geraakt.

Software ellende 😒

Geplaatst: 18.11.2025 - 21:16
door Bover
Ze hebben misschien een Chinese programeur bij Geelink en de echte 100% Chinese auto s moeten natuurlijk beter presenteren ha ha.

Is niet normaal wat in China allemaal aan entertainment in auto gebouwd wordt en hoe privé leven gekoppeld wordt. Ok in EU doen we dat ook al een beetje maar de Chinezen overtreffen. Bijv koffie klaar als je auto de oprit oprijdt, of de juiste muziek als auto merkt dat je gestresst bent... Met AI hoeft de mens straks niet meer te denken..

Software ellende 😒

Geplaatst: 18.11.2025 - 23:13
door NielsPHEV
Na meer dan 3 decennia zweeds een BMW 5 serie gekocht in januari opgehaald, nu 37 k km's verder gewoon probleemloos. De MY 2023 V90T8 die we prive rijden heeft z'n resets regelmatig nodig. De BMW is in alles beter... behalve de stoelen.

Software ellende 😒

Geplaatst: 18.11.2025 - 23:53
door lint
Herkenbaar, onze Z4 is op alle gebieden probleemloos.

Software ellende 😒

Geplaatst: 19.11.2025 - 01:47
door WillyWortel2
raspaardje schreef: 17.11.2025 - 20:38
Verder vind ik het storend at we wel 100 miljoen onnodige zaken kunnen aanpassen terwijl de stabiliteit van de basis soms tekort schiet. Maar zo ben ik.
De basis moet gewoon goed in orde zijn. Een autokoper s niet geïnteresseerd in reeksen updates van de software. Het moet in een keer goed zijn.
Duitse merken bewijzen dat het kan.

Bij Volvo is het uitgangspunt volledig verkeerd. Software met gebreken wordt op kopers van een Volvo losgelaten met de gedachte dat problemen opgelost
kunnen worden met een upgrade. De software afdeling moet een tegeltje aan de muur hangen met de tekst "Het moet in een keer goed"

Software ellende 😒

Geplaatst: 19.11.2025 - 08:55
door J33Bee
Vergeet niet dat EU gedram hier ook een boosdoener is. Lane assist moet ten alle tijden aan, vermoeidheidssysteem idem, alsmede ISA. Elke keer zelf aanpassen... Het leid zoveel af, dat het eerder gevaarlijk is, dan veiligheid toevoegd. Staat even los van alle andere knullige bugs die ze er steeds "in" programmeren...

Software ellende 😒

Geplaatst: 19.11.2025 - 09:16
door raspaardje
Volvo kan net als andere fabrikanten de verplichte aanwezigheid van ADAS verzachten door de mogelijkheid te bieden deze naar wens te kunnen programmeren.

Wat kunnen we afleiden uit het feit dat er zoveel andere software zaken misgaan? En dat dit niet alle auto's treft? Is dat laatste het verschil in hardware en/of zijn dat bestuurders die de bugs niet merken?
Het geeft mij het idee dat Volvo gewoon niet in control is vwb sofware.