Pagina 21 van 27
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 15.10.2023 - 20:28
door Fredhead
Daar hebben ze vast wel een knop voor met wachtwoord vergeten.
Model is behoorlijk universeel dus er zijn meer aanbieders die hem hebben.
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 16.10.2023 - 09:26
door Philken
fredhead schreef: ↑15.10.2023 - 20:28
Daar hebben ze vast wel een knop voor met wachtwoord vergeten.
Model is behoorlijk universeel dus er zijn meer aanbieders die hem hebben.
dat is bij mij de meest gebruikte knop op alle websites.....
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 16.10.2023 - 10:13
door raspaardje
Remmen zijn prima zelf te doen. Vooral de remmen voor natuurlijk.
Zo spannend is het allemaal niet en ik denk dat alle tips hier wel gegeven zijn.
Is het gebruik van keramisch vet al aan bod gekomen?
Succes teebee!
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 16.10.2023 - 11:50
door diesel01
raspaardje schreef: ↑16.10.2023 - 10:13
Remmen zijn prima zelf te doen. Vooral de remmen voor natuurlijk.
Zo spannend is het allemaal niet en ik denk dat alle tips hier wel gegeven zijn.
Is het gebruik van keramisch vet al aan bod gekomen?
Succes teebee!
https://m.autodoc.nl/ate/954950?utm_med ... gKlGvD_BwE
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 16.10.2023 - 14:17
door teebee
raspaardje schreef: ↑16.10.2023 - 10:13
Remmen zijn prima zelf te doen. Vooral de remmen voor natuurlijk.
Zo spannend is het allemaal niet en ik denk dat alle tips hier wel gegeven zijn.
Is het gebruik van keramisch vet al aan bod gekomen?
Succes teebee!
Zal geen complex klusje zijn, maar heb het zelf nooit eerder gedaan.
Vandaag een aantal markeerstrepen aangebracht op de bewuste rand en daarna een rit gemaakt. Een keer of 6 een stevige stop gemaakt (160–>50–>0).
Strepen waren weg maar rand nog gewoon aanwezig, incl roest wat vlgs mij wat dieper ligt dan het omliggende metaal (zie uitvergrote foto). Wellicht wordt het opp van de rand toch licht geraakt want de strepen (watervaste stift) waren na het remmen weg (of verdwenen door de hitte op de schijf?). Als ik probeer te voelen dan constateer ik (denk ik) dat de bewuste rand heeel iets lager ligt dan de rest van de schijf. Alleen blokken vervangen gaat daarom denk ik niks opleveren.
Dat ik twijfel de klus aan de dealer uit te besteden zit m in een ‘gevoel’. De V60 heeft de neiging tot trillen in de voortrein, ik heb daar gelukkig nooit last van gehad. Maar stel dat het na zelf vervangen er wel is… dan heeft het geen zin om bij de dealer aan te kloppen. Zo ook bij evt andere zaken (?) die naderhand zouden kunnen ontstaan voortkomend uit de wissel. Dan zal de dealer naar mij wijzen en geen verantwoordelijkheid hoeven te nemen. Wanneer de dealer het klusje klaart weet ik iig zeker dat alles gedaan wordt zoals bedoeld, incl garantie op klus en onderdelen (OEM).
Dus…. keuzes keuzes….
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 16.10.2023 - 14:52
door Ab S
teebee schreef: ↑16.10.2023 - 14:17
raspaardje schreef: ↑16.10.2023 - 10:13
Remmen zijn prima zelf te doen. Vooral de remmen voor natuurlijk.
Zo spannend is het allemaal niet en ik denk dat alle tips hier wel gegeven zijn.
Is het gebruik van keramisch vet al aan bod gekomen?
Succes teebee!
Zal geen complex klusje zijn, maar heb het zelf nooit eerder gedaan.
Vandaag een aantal markeerstrepen aangebracht op de bewuste rand en daarna een rit gemaakt. Een keer of 6 een stevige stop gemaakt (160–>50–>0).
Strepen waren weg maar rand nog gewoon aanwezig, incl roest wat vlgs mij wat dieper ligt dan het omliggende metaal (zie uitvergrote foto). Wellicht wordt het opp van de rand toch licht geraakt want de strepen (watervaste stift) waren na het remmen weg (of verdwenen door de hitte op de schijf?). Als ik probeer te voelen dan constateer ik (denk ik) dat de bewuste rand heeel iets lager ligt dan de rest van de schijf. Alleen blokken vervangen gaat daarom denk ik niks opleveren.
Dat ik twijfel de klus aan de dealer uit te besteden zit m in een ‘gevoel’. De V60 heeft de neiging tot trillen in de voortrein, ik heb daar gelukkig nooit last van gehad. Maar stel dat het na zelf vervangen er wel is… dan heeft het geen zin om bij de dealer aan te kloppen. Zo ook bij evt andere zaken (?) die naderhand zouden kunnen ontstaan voortkomend uit de wissel. Dan zal de dealer naar mij wijzen en geen verantwoordelijkheid hoeven te nemen. Wanneer de dealer het klusje klaart weet ik iig zeker dat alles gedaan wordt zoals bedoeld, incl garantie op klus en onderdelen (OEM).
Dus…. keuzes keuzes….
.. ik zou het door de dealer laten doen omdat het om remmen gaat en omdat je dan garantie hebt (zeker in combinatie met trillen).
PS: Mijn vorige S60 (2001) begon na ongeveer 25k km te trillen, schijven werden toen afgeslepen en ruim een jaar later moest toch de heleboel vervangen worden. Daarna geen problemen meer gehad. Ik herinner mij niet eens of de schijven nog een keer in die 250k km daarna vervangen zijn..
Huidige V60 (2019) 65k km is bij remmen volledig stil.
Succes,
Ab
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 16.10.2023 - 15:21
door teebee
Ter aanvulling nog de uitvergroting van de roestplekjes in de rand
IMG_5846.jpeg
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 16.10.2023 - 15:40
door Henry82
Lijkt me sterk dat je dat met een paar keer remmen vanaf 200 weer schoon hebt...
Remmen voor vervangen is geen moeilijke klus, maar kan me ook goed voorstellen dat je ivm eventuele garantieclaims de boel door de dealer laat doen.
Al denk ik wel dat de kans op trillingen klein is, maar je weet het nooit. De V60 schijnt er gevoelig voor te zijn als ik de verhalen hier lees. Zelf gelukkig nooit last van gehad.
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 16.10.2023 - 16:05
door Fredhead
Sowieso vind ik het al een bijzonder slecht slecht advies om vanaf 200 even een paar keer stevig op de rem te gaan staan.
Toen ik nog remmen in moest remmen voor circuitgebruik was 100 tot120 km/h écht de max en begon je al bij een lagere snelheid. Kwestie van blijven herhalen met de juiste remdruk en zo rem je ze ook wel weer schoon.
Dit zijn wel wat andere remblokken dan voor straatgebruik maar met die laatste is het effect precies hetzelfde.
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 16.10.2023 - 16:24
door diesel01
teebee schreef: ↑16.10.2023 - 15:21
Ter aanvulling nog de uitvergroting van de roestplekjes in de rand
IMG_5846.jpeg
Rare plekken hoor.
Het lijkt haast een fout die in het metaal zit.
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 16.10.2023 - 16:32
door raspaardje
teebee schreef: ↑16.10.2023 - 14:17
Strepen waren weg maar rand nog gewoon aanwezig, incl roest wat vlgs mij wat dieper ligt dan het omliggende metaal (zie uitvergrote foto). Wellicht wordt het opp van de rand toch licht geraakt want de strepen (watervaste stift) waren na het remmen weg (of verdwenen door de hitte op de schijf?). Als ik probeer te voelen dan constateer ik (denk ik) dat de bewuste rand heeel iets lager ligt dan de rest van de schijf. Alleen blokken vervangen gaat daarom denk ik niks opleveren.
Denk dat je gelijk hebt mbt iets dieper liggen; die roestplekjes hebben zich "ingevreten". En dat proces blijft lekker doorgaan zodat het niet een kwestie is van tijd/wat vaker remmen of andere blokken om die rand weg te krijgen.
Voor een paar tientjes extra heb je ook de schijven zelf vervangen. Werkelijk een gemakkelijk klusje.
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 16.10.2023 - 17:14
door diesel01
Sommigen zweren bij het Volvo doosje als het om schijven gaat.
Ik denk dat je bij Zimmerman, Ate oid prima schijven kunt bestellen, bij zo'n jonge auto en km stand zitten de schijven niet idioot vast en ben je voor een fractie van wat de dealer rekent klaar.
Ate is vaak hofleverancier.
Dat op de foto ga je ook niet meer goed krijgen, wanneer je zorgt dat de naaf waar de schijf opkomt helemaal vrij is van roest of andere zooi zodat hij helemaal vlak op de naaf ligt dan kan het niet verkeerd gaan.
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 16.10.2023 - 17:45
door teebee
raspaardje schreef: ↑16.10.2023 - 16:32
Werkelijk een gemakkelijk klusje.
Voor het gemak zou ik het zeker zelf doen, maar voor de garantie op onderdelen en de klus zie ik het toch eigenlijk liever de dealert doen. Te meer vanwege de bekende tril-fenomenen welke zich vaker bij V60s voordoen. Snappie?
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 16.10.2023 - 17:55
door teebee
fredhead schreef: ↑15.10.2023 - 17:38
Nieuwe schijven is een kwestie van de 2 bouten van het remzadel los maken, meer extra werk is het niet.
Voor het geval dat ik het onverhoopt toch zelf doe: worden die bouten hergebruikt (ervanuit gaande dat ze ongeschonden eruit gedraaid worden) en moeten ze met iets van loctite (blauw) worden vastgezet?
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 16.10.2023 - 18:19
door Bover
Teebee, met zulke schijven zou ik de remschijven vervangen. je hebt hoe dan ook niet meer max rem oppervlakte schijf en schijf is aangetast en als die bij de dealert staat zijn ze op paar bouten na al bij een nieuwe schijf.

.
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 16.10.2023 - 18:51
door raspaardje
teebee schreef: ↑16.10.2023 - 17:45
raspaardje schreef: ↑16.10.2023 - 16:32
Werkelijk een gemakkelijk klusje.
Voor het gemak zou ik het zeker zelf doen, maar voor de garantie op onderdelen en de klus zie ik het toch eigenlijk liever de dealert doen. Te meer vanwege de bekende tril-fenomenen welke zich vaker bij V60s voordoen. Snappie?
Ja, zo kan je elk klein risico willen ontlopen...

Gewoon Ate schijven en blokken eronder, juist monteren en er kan niks misgaan.
Jouw keuze natuurlijk!
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 16.10.2023 - 19:11
door lint
Als je twijfelt aan je eigen kluscapaciteiten dan is het verstandig om de klus door de dealer te laten uitvoeren.
Is wel wat duurder maar wel garantie.
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 16.10.2023 - 19:23
door EVO500
lint schreef: ↑16.10.2023 - 19:11
Als je twijfelt aan je eigen kluscapaciteiten dan is het verstandig om de klus door de dealer te laten uitvoeren.
Is wel wat duurder maar wel garantie.
Lijkt me ook. Als je zelf regelmatig remschijven en blokken hebt gewisseld en weet waar je op moet letten (zelf gebruik ik altijd kopervet overigens) kun je het makkelijk zelf met het JUISTE gereedschap, dus een goede MOMENT sleutel en deze weet te gebruiken volgens de specificaties.
Anders gewoon dealer later doen. Kost wat meer maar mag je er van uit gaan dat alles volgens de juiste specificaties gebeurd.
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 16.10.2023 - 19:52
door teebee
lint schreef: ↑16.10.2023 - 19:11
Als je twijfelt aan je eigen kluscapaciteiten dan is het verstandig om de klus door de dealer te laten uitvoeren
raspaardje schreef: ↑16.10.2023 - 18:51
Ja, zo kan je elk klein risico willen ontlopen...
Gewoon Ate schijven en blokken eronder, juist monteren en er kan niks misgaan.
Jouw keuze natuurlijk!
Niks mis met mn kluscapaciteiten… heb 2 uitstekende rechterhanden

op autogebied nooit een (technische) klusser geweest omdat ik lang lease heb gereden en anders vrijwel altijd auto’s nieuw kocht en relatief kort reed.
Gaat mij meer om de garantie op de werkzaamheden (en de daaraan gekoppelde risico’s). Ik ben er van overtuigd dat ik het klusje in een middagje klaar. Maar het blijft een risico (hoe klein dan ook) en met de remmerij vind ik die eigenlijk net even ‘te’. Ik heb liever dat ik de dealer aan kan spreken dat dat ik ‘eigen schuld’ op mn bordje krijg.
En ‘er kan niks misgaan’ … natuurlijk kan er zat misgaan, zelfs wanneer het niet jouw schuld is maar de oorzaak ligt bij het materiaal heb je maar zo een probleem…. En dat risico op ‘wat misgaan’ waarbij je zelf de sjaak bent kan je dus afkopen, simpel.
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 16.10.2023 - 20:38
door EVO500
Conclusie: Gezien je twijfel: "Bij twijfel niet inhalen!