fredhead schreef: ↑15.10.2023 - 17:38
Nieuwe schijven is een kwestie van de 2 bouten van het remzadel los maken, meer extra werk is het niet.
Voor het geval dat ik het onverhoopt toch zelf doe: worden die bouten hergebruikt (ervanuit gaande dat ze ongeschonden eruit gedraaid worden) en moeten ze met iets van loctite (blauw) worden vastgezet?
Hergebruiken, gaan gewoon droog terug.
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 16.10.2023 - 22:28
door EVO500
Teebee, ik hoor zo veel twijfel... laat Schrijven en blokken gewoon door een vakman doen.
-
Of je gaat uit van je eigen "vakmanschap", "kluscapaciteiten" en je "2 rechterhanden" en klaar je gewoon die klus! Zijn veel tips en "how to do" gegeven. Moeilijk is het niet, alleen even zorgen dat je alles wel goed aandraait. Het twijfelen aan je eigen capaciteiten is volgens mij je probleem.
In het ergste geval gaat er een wiel trillen. Nou dan heb je ook weer wat geleerd. Noemen ze "leer geld" Heb ik ook soms gehad hoor
Conclusie: Jij of de garage gaat het maken
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 16.10.2023 - 22:38
door teebee
EVO500 schreef: ↑16.10.2023 - 22:28
Het twijfelen aan je eigen capaciteiten is volgens mij je probleem.
Ik kan je verzekeren dat daar niks mis mee is, indien dat zou spelen zou menig klus hier in/om huis (en in een ruime kennissen/familiekring) niet gedaan zijn noch gedaan worden. Zoals gezegd is het ‘een gevoel’ mbt garantie / aansprakelijkheid op klus en spullen en evt daaruit voortvloeiende zaken. Het klusje is het punt niet, wel de evt (!) gevolgen als er iets uit voort vloeit (al zou het zijn als gevolg van materiaal fouten).
Een gezonde afweging. En wanneer ik mn definitieve keuze heb gemaakt wil ik graag voorzien zijn van alle relevante info en adviezen om 1 van de 2 mogelijkheden te klaren.
Uiteraard eenieder dank voor de input
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 16.10.2023 - 23:00
door EVO500
teebee schreef: ↑16.10.2023 - 22:38
Zoals gezegd is het ‘een gevoel’ mbt garantie / aansprakelijkheid op klus en spullen en evt daaruit voortvloeiende zaken
teebee schreef: ↑16.10.2023 - 22:38
Een gezonde afweging. En wanneer ik mn definitieve keuze heb gemaakt wil ik graag voorzien zijn van alle relevante info en adviezen om 1 van de 2 mogelijkheden te klaren.
Uiteraard eenieder dank voor de
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 16.10.2023 - 23:40
door EVO500
Teebee, hier op het forum geven ze je de best bedoelde adviezen, en ook ik waardeer dit ook ten zeerste.
Echter niemand zal, of kan je, 100% garantie geven op deze handeling ivm aansprakelijkheid.
-
Mijn indruk is dat je steeds de nadruk legt op "geen risico, aansprakelijkheid of andere voortvloeiende zaken etc"
Dit is duidelijk dan je voornaamste reden is om het "niet" te doen, en snap ik hoor. Dus voor jou dus de gezondste afweging!
PS: Ik heb bijna zoiets, rij ff hierheen en dan heb ik dat zo gepiept nee want dan ben ik aansprakelijk. Snap je.
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 17.10.2023 - 10:37
door raspaardje
EVO500 schreef: ↑16.10.2023 - 22:28
In het ergste geval gaat er een wiel trillen.
Dit dus...
Als je alles netjes doet (schoonmaken, niet laten hangen, smeren en aandraaien) is als iemand met 2 rechter handen de kans op issues even groot als wanneer je het de dealer laat doen.
Het past nl. maar op één manier en de quality control van de onderdelen van bekende merken zal niet verschillen met het onderdeel waar een Volvo verpakking omheen zit.
Het komt nl. uit dezelfde fabriek...
Als je zeg na 30k km opeens problemen krijgt met je remmerij gaat de dealer je terecht in de meeste gevallen niet tegemoet komen. Ook als de dealer de remmerij heeft gedaan. Want dat heeft een niet meer te achterhalen factor de problemen veroorzaakt.
Maar goed, je moet de keuze maken waarbij jij je het lekkerst voelt, of je eigen argumenten nu wel of geen steek houden...
Ikzelf heb al heel wat remschijven en -blokken op mijn eigen auto's vervangen en daar heb ik 0,0 problemen mee ondervonden.
Je bespaart bovendien echt heel veel centjes: https://www.motointegrator.de/produkte/ ... teller=ATE
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 17.10.2023 - 10:50
door Bover
Tja bij mijn vorige V70 MY 2006 deed ik de remmen zelf. De huidige XC70 MY 2012 en misschien ook de remmerij van Teebee is een beetje gecompliceerder. Je moet of een batterij gebruiken 9V om de zuiger te lossen of het motortje loshalen.
Mogelijk moet ik binnenkort naar Gent en dan laat ik gelijk de blokken vervangen achterzijde bij Terneuzen dealert.
Hoe dan ook als je het zelf wilt doen ...dan met 100% zelfvertrouwen dat je de klus kunt klaren. Voordeel in Nederland is wel dat je dichtbij automaterialen kunt vinden mocht bijv de kop van een imbus afbreken...
Kijk maar even onder de link van "volvosweden" instructie remmerij achter
.
Uiteraard dank voor de link, maar zo te zien hebben ze niks voor de V60 II
IMG_5847.jpeg
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 17.10.2023 - 10:52
door teebee
Bover schreef: ↑17.10.2023 - 10:50
Tja bij mijn vorige V70 MY 2006 deed ik de remmen zelf. De huidige XC70 MY 2012 en misschien ook de remmerij van Teebee is een beetje gecompliceerder. Je moet of een batterij gebruiken 9V om de zuiger te lossen of het motortje loshalen.
Mogelijk moet ik binnenkort naar Gent en dan laat ik gelijk de blokken vervangen achterzijde bij Terneuzen dealert.
Hoe dan ook als je het zelf wilt doen ...dan met 100% zelfvertrouwen dat je de klus kunt klaren. Voordeel in Nederland is wel dat je dichtbij automaterialen kunt vinden mocht bijv de kop van een imbus afbreken...
Kijk maar even onder de link van "volvosweden" instructie remmerij achter
.
Betreft in mijn geval uitsluitend de voorkant, dus geen gedoe met parkeerrem
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 17.10.2023 - 10:55
door raspaardje
teebee schreef: ↑17.10.2023 - 10:50
Uiteraard dank voor de link, maar zo te zien hebben ze niks voor de V60 II
Deze selectie pakken:
Screenshot 2023-10-17 105438.png
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 17.10.2023 - 11:08
door Bover
oeps Teebee sorry de verkeerde as , maar er zijn ook instructie filmpjes van de voorkant...
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 17.10.2023 - 11:24
door diesel01
https://www.winparts.nl/remsysteem/rems ... 81336.html
Genoeg te krijgen, je moet alleen het wiel er even afhalen dan staat op het bracket de maat van het remsysteem en dus schijfgrootte.
Aan de hand daarvan heb je ook bij veel leveranciers de maat van de blokken die vaak in de beschrijving staat.
Ben overigens ook benieuwd wat de dealer vraagt voor schijven en blokken aan de voorzijde.
Honderdtje of 5á6?
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 17.10.2023 - 11:46
door raspaardje
Verschil in prijzen met mijn link zijn aanzienlijk, 30 euro per remschijf (dezelfde ATE schijf).
En idd 500 euro voor alleen de boel vóór, heeft teebee al eerder geschreven.
Voor +-175 euro haal je het materiaal (schijven en blokken) zelf in huis.
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 17.10.2023 - 12:42
door teebee
diesel01 schreef: ↑17.10.2023 - 11:24
Ben overigens ook benieuwd wat de dealer vraagt voor schijven en blokken aan de voorzijde.
Honderdtje of 5á6?
5 (zonder de korting welke ik krijg)
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 17.10.2023 - 13:39
door diesel01
Mijn blokken zijn net binnen, goodies van Ate.
In het weekend maar eens even kijken of er een droog momentje is.
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 17.10.2023 - 14:24
door teebee
Hadden we wel een duo-bestelling/-klus van kunnen maken
Top ! Maar weekend belooft vnl nattigheid geloof ik
Zal denk ik zelfde spul zijn qua afmetingen als voor de V60 van mij. Welk art.nr. (model/type) is het?
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 17.10.2023 - 14:28
door Henry82
Nou Tom, bind een GoPro op je hoofd, en maak er een mooie vlog van. Leerzaam voor Teebee, en jij krijgt gewoon straks al je onderdeeltjes voor niks zodra je een echte influencer bent
#WinWin
Ik heb de bovenste besteld en achter dezelfde, doe jij alleen voor dan zou mijn gok zijn dat je de onderste moet hebben en daarmee in de lijn zit met de blokken achter.
Wellicht is er iemand bij een dealer die eens achterop oem remblok kan kijken wat de frictie letters zijn van het spul dat in een Volvodoosje zit.
Dat zou lachen wezen Henry.
Remblokken is een koud kunstje, koppie erbij, ik leg altijd alles wat ik eraf haal in een bakje en wanneer je klaar bent dan moet het bakje leeg zijn en alles weer goed vast zitten.
Het meeste werk is met de 9 volt batterij de handrem terug stellen en goed opletten dat hij naar binnen draait en niet naar buiten.