Blog over de T5 van Teebee

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27337
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Daar hebben ze vast wel een knop voor met wachtwoord vergeten.
Model is behoorlijk universeel dus er zijn meer aanbieders die hem hebben.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 2311
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

fredhead schreef: 15.10.2023 - 20:28 Daar hebben ze vast wel een knop voor met wachtwoord vergeten.
Model is behoorlijk universeel dus er zijn meer aanbieders die hem hebben.
dat is bij mij de meest gebruikte knop op alle websites.....
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3952
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Remmen zijn prima zelf te doen. Vooral de remmen voor natuurlijk.
Zo spannend is het allemaal niet en ik denk dat alle tips hier wel gegeven zijn.

Is het gebruik van keramisch vet al aan bod gekomen? :-)

Succes teebee!
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

raspaardje schreef: 16.10.2023 - 10:13 Remmen zijn prima zelf te doen. Vooral de remmen voor natuurlijk.
Zo spannend is het allemaal niet en ik denk dat alle tips hier wel gegeven zijn.

Is het gebruik van keramisch vet al aan bod gekomen? :-)

Succes teebee!
😂 https://m.autodoc.nl/ate/954950?utm_med ... gKlGvD_BwE
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7795
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

raspaardje schreef: 16.10.2023 - 10:13 Remmen zijn prima zelf te doen. Vooral de remmen voor natuurlijk.
Zo spannend is het allemaal niet en ik denk dat alle tips hier wel gegeven zijn.

Is het gebruik van keramisch vet al aan bod gekomen? :-)

Succes teebee!
Zal geen complex klusje zijn, maar heb het zelf nooit eerder gedaan.
Vandaag een aantal markeerstrepen aangebracht op de bewuste rand en daarna een rit gemaakt. Een keer of 6 een stevige stop gemaakt (160–>50–>0).
Strepen waren weg maar rand nog gewoon aanwezig, incl roest wat vlgs mij wat dieper ligt dan het omliggende metaal (zie uitvergrote foto). Wellicht wordt het opp van de rand toch licht geraakt want de strepen (watervaste stift) waren na het remmen weg (of verdwenen door de hitte op de schijf?). Als ik probeer te voelen dan constateer ik (denk ik) dat de bewuste rand heeel iets lager ligt dan de rest van de schijf. Alleen blokken vervangen gaat daarom denk ik niks opleveren.
Dat ik twijfel de klus aan de dealer uit te besteden zit m in een ‘gevoel’. De V60 heeft de neiging tot trillen in de voortrein, ik heb daar gelukkig nooit last van gehad. Maar stel dat het na zelf vervangen er wel is… dan heeft het geen zin om bij de dealer aan te kloppen. Zo ook bij evt andere zaken (?) die naderhand zouden kunnen ontstaan voortkomend uit de wissel. Dan zal de dealer naar mij wijzen en geen verantwoordelijkheid hoeven te nemen. Wanneer de dealer het klusje klaart weet ik iig zeker dat alles gedaan wordt zoals bedoeld, incl garantie op klus en onderdelen (OEM).
Dus…. keuzes keuzes….
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Ab S
5th Gear member
Berichten: 1030
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

teebee schreef: 16.10.2023 - 14:17
raspaardje schreef: 16.10.2023 - 10:13 Remmen zijn prima zelf te doen. Vooral de remmen voor natuurlijk.
Zo spannend is het allemaal niet en ik denk dat alle tips hier wel gegeven zijn.

Is het gebruik van keramisch vet al aan bod gekomen? :-)

Succes teebee!
Zal geen complex klusje zijn, maar heb het zelf nooit eerder gedaan.
Vandaag een aantal markeerstrepen aangebracht op de bewuste rand en daarna een rit gemaakt. Een keer of 6 een stevige stop gemaakt (160–>50–>0).
Strepen waren weg maar rand nog gewoon aanwezig, incl roest wat vlgs mij wat dieper ligt dan het omliggende metaal (zie uitvergrote foto). Wellicht wordt het opp van de rand toch licht geraakt want de strepen (watervaste stift) waren na het remmen weg (of verdwenen door de hitte op de schijf?). Als ik probeer te voelen dan constateer ik (denk ik) dat de bewuste rand heeel iets lager ligt dan de rest van de schijf. Alleen blokken vervangen gaat daarom denk ik niks opleveren.
Dat ik twijfel de klus aan de dealer uit te besteden zit m in een ‘gevoel’. De V60 heeft de neiging tot trillen in de voortrein, ik heb daar gelukkig nooit last van gehad. Maar stel dat het na zelf vervangen er wel is… dan heeft het geen zin om bij de dealer aan te kloppen. Zo ook bij evt andere zaken (?) die naderhand zouden kunnen ontstaan voortkomend uit de wissel. Dan zal de dealer naar mij wijzen en geen verantwoordelijkheid hoeven te nemen. Wanneer de dealer het klusje klaart weet ik iig zeker dat alles gedaan wordt zoals bedoeld, incl garantie op klus en onderdelen (OEM).
Dus…. keuzes keuzes….
.. ik zou het door de dealer laten doen omdat het om remmen gaat en omdat je dan garantie hebt (zeker in combinatie met trillen).
PS: Mijn vorige S60 (2001) begon na ongeveer 25k km te trillen, schijven werden toen afgeslepen en ruim een jaar later moest toch de heleboel vervangen worden. Daarna geen problemen meer gehad. Ik herinner mij niet eens of de schijven nog een keer in die 250k km daarna vervangen zijn..
Huidige V60 (2019) 65k km is bij remmen volledig stil.
Succes,
Ab
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7795
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Ter aanvulling nog de uitvergroting van de roestplekjes in de rand
IMG_5846.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 2461
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Lijkt me sterk dat je dat met een paar keer remmen vanaf 200 weer schoon hebt...
Remmen voor vervangen is geen moeilijke klus, maar kan me ook goed voorstellen dat je ivm eventuele garantieclaims de boel door de dealer laat doen.
Al denk ik wel dat de kans op trillingen klein is, maar je weet het nooit. De V60 schijnt er gevoelig voor te zijn als ik de verhalen hier lees. Zelf gelukkig nooit last van gehad.
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27337
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Sowieso vind ik het al een bijzonder slecht slecht advies om vanaf 200 even een paar keer stevig op de rem te gaan staan.
Toen ik nog remmen in moest remmen voor circuitgebruik was 100 tot120 km/h écht de max en begon je al bij een lagere snelheid. Kwestie van blijven herhalen met de juiste remdruk en zo rem je ze ook wel weer schoon.
Dit zijn wel wat andere remblokken dan voor straatgebruik maar met die laatste is het effect precies hetzelfde.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

teebee schreef: 16.10.2023 - 15:21 Ter aanvulling nog de uitvergroting van de roestplekjes in de rand
IMG_5846.jpeg
Rare plekken hoor.
Het lijkt haast een fout die in het metaal zit.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3952
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

teebee schreef: 16.10.2023 - 14:17 Strepen waren weg maar rand nog gewoon aanwezig, incl roest wat vlgs mij wat dieper ligt dan het omliggende metaal (zie uitvergrote foto). Wellicht wordt het opp van de rand toch licht geraakt want de strepen (watervaste stift) waren na het remmen weg (of verdwenen door de hitte op de schijf?). Als ik probeer te voelen dan constateer ik (denk ik) dat de bewuste rand heeel iets lager ligt dan de rest van de schijf. Alleen blokken vervangen gaat daarom denk ik niks opleveren.
Denk dat je gelijk hebt mbt iets dieper liggen; die roestplekjes hebben zich "ingevreten". En dat proces blijft lekker doorgaan zodat het niet een kwestie is van tijd/wat vaker remmen of andere blokken om die rand weg te krijgen.
Voor een paar tientjes extra heb je ook de schijven zelf vervangen. Werkelijk een gemakkelijk klusje.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Sommigen zweren bij het Volvo doosje als het om schijven gaat.
Ik denk dat je bij Zimmerman, Ate oid prima schijven kunt bestellen, bij zo'n jonge auto en km stand zitten de schijven niet idioot vast en ben je voor een fractie van wat de dealer rekent klaar.
Ate is vaak hofleverancier.
Dat op de foto ga je ook niet meer goed krijgen, wanneer je zorgt dat de naaf waar de schijf opkomt helemaal vrij is van roest of andere zooi zodat hij helemaal vlak op de naaf ligt dan kan het niet verkeerd gaan.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7795
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

raspaardje schreef: 16.10.2023 - 16:32 Werkelijk een gemakkelijk klusje.
Voor het gemak zou ik het zeker zelf doen, maar voor de garantie op onderdelen en de klus zie ik het toch eigenlijk liever de dealert doen. Te meer vanwege de bekende tril-fenomenen welke zich vaker bij V60s voordoen. Snappie?
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7795
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

fredhead schreef: 15.10.2023 - 17:38 Nieuwe schijven is een kwestie van de 2 bouten van het remzadel los maken, meer extra werk is het niet.
Voor het geval dat ik het onverhoopt toch zelf doe: worden die bouten hergebruikt (ervanuit gaande dat ze ongeschonden eruit gedraaid worden) en moeten ze met iets van loctite (blauw) worden vastgezet?
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14802
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Teebee, met zulke schijven zou ik de remschijven vervangen. je hebt hoe dan ook niet meer max rem oppervlakte schijf en schijf is aangetast en als die bij de dealert staat zijn ze op paar bouten na al bij een nieuwe schijf. ^_^ .
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3952
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

teebee schreef: 16.10.2023 - 17:45
raspaardje schreef: 16.10.2023 - 16:32 Werkelijk een gemakkelijk klusje.
Voor het gemak zou ik het zeker zelf doen, maar voor de garantie op onderdelen en de klus zie ik het toch eigenlijk liever de dealert doen. Te meer vanwege de bekende tril-fenomenen welke zich vaker bij V60s voordoen. Snappie?
Ja, zo kan je elk klein risico willen ontlopen...:)
Gewoon Ate schijven en blokken eronder, juist monteren en er kan niks misgaan.
Jouw keuze natuurlijk!
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29454
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Als je twijfelt aan je eigen kluscapaciteiten dan is het verstandig om de klus door de dealer te laten uitvoeren.
Is wel wat duurder maar wel garantie.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
EVO500
4th Gear member
Berichten: 666
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

lint schreef: 16.10.2023 - 19:11 Als je twijfelt aan je eigen kluscapaciteiten dan is het verstandig om de klus door de dealer te laten uitvoeren.
Is wel wat duurder maar wel garantie.
Lijkt me ook. Als je zelf regelmatig remschijven en blokken hebt gewisseld en weet waar je op moet letten (zelf gebruik ik altijd kopervet overigens) kun je het makkelijk zelf met het JUISTE gereedschap, dus een goede MOMENT sleutel en deze weet te gebruiken volgens de specificaties.
Anders gewoon dealer later doen. Kost wat meer maar mag je er van uit gaan dat alles volgens de juiste specificaties gebeurd.
V60 T8 PO Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7795
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

lint schreef: 16.10.2023 - 19:11 Als je twijfelt aan je eigen kluscapaciteiten dan is het verstandig om de klus door de dealer te laten uitvoeren
raspaardje schreef: 16.10.2023 - 18:51 Ja, zo kan je elk klein risico willen ontlopen...
Gewoon Ate schijven en blokken eronder, juist monteren en er kan niks misgaan.
Jouw keuze natuurlijk!
Niks mis met mn kluscapaciteiten… heb 2 uitstekende rechterhanden ;-) op autogebied nooit een (technische) klusser geweest omdat ik lang lease heb gereden en anders vrijwel altijd auto’s nieuw kocht en relatief kort reed.
Gaat mij meer om de garantie op de werkzaamheden (en de daaraan gekoppelde risico’s). Ik ben er van overtuigd dat ik het klusje in een middagje klaar. Maar het blijft een risico (hoe klein dan ook) en met de remmerij vind ik die eigenlijk net even ‘te’. Ik heb liever dat ik de dealer aan kan spreken dat dat ik ‘eigen schuld’ op mn bordje krijg.
En ‘er kan niks misgaan’ … natuurlijk kan er zat misgaan, zelfs wanneer het niet jouw schuld is maar de oorzaak ligt bij het materiaal heb je maar zo een probleem…. En dat risico op ‘wat misgaan’ waarbij je zelf de sjaak bent kan je dus afkopen, simpel.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
EVO500
4th Gear member
Berichten: 666
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Conclusie: Gezien je twijfel: "Bij twijfel niet inhalen!
V60 T8 PO Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”