Dat ‘Ceramic’ staat me wel aan; zou aanmerkelijk schelen in zwart stof…..
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 17.10.2023 - 15:06
door Henry82
GG inderdaad. En ook voor de Polestar Engineered GG blokken zo te zien.
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 17.10.2023 - 15:06
door diesel01
en het monteren is juist hartstikke leuk om te doen.
Dat Ceramic is idd minder stof en juist meer frictie wanneer het er op aankomt, ik heb het in NL nog nooit nodig gehad maar op de reizen door Dld soms erg fijn dat je extra over hebt.
Mocht je dat willen vergeet dat niet om ze achter ook mee te nemen want anders is het uit balans.
En zie je het niet zitten om alleen te doen dan heb ik hier wel het tooltje om je handrem terug te stellen, dat hebben we bij DB200 ook al gedaan.
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 17.10.2023 - 15:08
door diesel01
Henry82 schreef: ↑17.10.2023 - 15:06
GG inderdaad. En ook voor de Polestar Engineered GG blokken zo te zien.
Ha Thanks!, tekst komt mij bekend voor, kon wel Ate zijn.
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 17.10.2023 - 15:11
door teebee
diesel01 schreef: ↑17.10.2023 - 15:06
Mocht je dat willen vergeet dat niet om ze achter ook mee te nemen want anders is het uit balans.
Zou dat idd een negatief effect hebben indien je ceramic voor en niet-ceramic achter zou hebben?
En: waar kan ik de aanhaal-momenten achterhalen?
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 17.10.2023 - 15:28
door diesel01
De verhouding 65/35 kan de mist in gaan wanneer je een verschil in frictie hebt abs en remkrachtverdeler kan er van in de schift gaan.
Voor HH en achter GG, meer frictie op 65% en achter 35% met minder frictie door een GG blokje..
Wanneer je van plan bent om alleen voor te vervangen dan zou ik bij het GG blok blijven.
diesel01 schreef: ↑17.10.2023 - 15:06
Mocht je dat willen vergeet dat niet om ze achter ook mee te nemen want anders is het uit balans.
En: waar kan ik de aanhaal-momenten achterhalen?
Wellicht komt Johan nog op de lijn, die heeft ze toen opgezocht.
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 17.10.2023 - 15:39
door Henry82
Die kan ik ook wel voor je achterhalen in Vida. Ik zou ook voor en achter lekker bij GG blijven, juist om verschillen te voorkomen in remgedrag.
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 17.10.2023 - 15:44
door raspaardje
teebee schreef: ↑17.10.2023 - 15:11
Zou dat idd een negatief effect hebben indien je ceramic voor en niet-ceramic achter zou hebben?
Nee hoor, daar hoef je echt niet bang voor te zijn. Je gaat het niet eens merken...
Mooi stukje van Jelmer over frictie uit een ander topic:
Jelmer de Jong schreef: ↑03.02.2022 - 19:27
Voor agenten (en Tom ) heeft Volvo ook nog de RC02 serie blokjes, dit is minimaal GG en de Polestar varianten krijgen zelfs HH categorie blokken. Keerzijde hiervan is wel dat je snel zwarte velgen krijgt.
Over het algemeen heb je die soorten materialen voor remblokken:
Organisch, hier is de frictie bij warmte flink lager dan koud. Dus EC of GC.
Keramisch, hier is de frictie bij warmte een klein beetje lager en je hebt amper remstof. Dus GF o FD.
Metaalachtig, hier is de frictie bij warmte hetzelfde of beter. Dus FH, GH of HH. Je kan dan eerste de remmen opwarmen voordat je de kinderen naar school brengt.
Een beetje vergelijkbare (ATE/Brembo) blokken met de standaard blokken Volvo blokken kosten 85.- bij de goedkoopste onderdelenverkoper. Doe ze in een blauw doosje met Zweeds logo en je betaalt 110.- ofzo, de andere helft is dan arbeidsloon. Persoonlijk vind ik dat te veel en doe het zelf in anderhalf uur (voor/achter+schijven), maar wanneer je dat niet kan en geen zin hebt om de hele zaterdag op te offeren is het misschien helemaal niet zo duur.
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 17.10.2023 - 16:19
door diesel01
Henry82 schreef: ↑17.10.2023 - 15:39
Die kan ik ook wel voor je achterhalen in Vida. Ik zou ook voor en achter lekker bij GG blijven, juist om verschillen te voorkomen in remgedrag.
Daar ben ik dan ook wel benieuwd naar.
Ik denk dat dit mijn laatste blok vervanging word en de volgende keer ook aan schijven vast zit.
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 17.10.2023 - 16:44
door Fredhead
Voor problemen met de rembalans is wel iets meer nodig dan alleen een remblokje met een andere frictiewaarde.
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 17.10.2023 - 17:39
door teebee
raspaardje schreef: ↑17.10.2023 - 15:44
Nee hoor, daar hoef je echt niet bang voor te zijn. Je gaat het niet eens merken...
diesel01 schreef: ↑17.10.2023 - 15:28
De verhouding 65/35 kan de mist in gaan wanneer je een verschil in frictie hebt abs en remkrachtverdeler kan er van in de schift gaan.
Voor HH en achter GG, meer frictie op 65% en achter 35% met minder frictie door een GG blokje..
Wanneer je van plan bent om alleen voor te vervangen dan zou ik bij het GG blok blijven.
Henry82 schreef: ↑17.10.2023 - 15:39
Die kan ik ook wel voor je achterhalen in Vida. Ik zou ook voor en achter lekker bij GG blijven, juist om verschillen te voorkomen in remgedrag.
Helder. (Maar toch verdeelde meningen….)
Mocht je de Nm’s nog weten, dan graag. Dus zowel voor cilinderdeel, remzadel en voor centreerbout schijf.
Alvast dank !
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 17.10.2023 - 17:57
door Fredhead
Problemen met rembalans ontstaan pas als je voor naar bijvoorbeeld een 4zuiger klauw gaat en een remsysteem van 360mm.
Als voorbeeld: ik reed met de 205 met andere klauwen voor, 283m schijven en Ferodo DS3000 remblokken (die nog even een paar tredes heftiger zijn dan de genoemde Ate blokken) en achter met originele remmen en ik heb nooit problemen gehad.
Op de laatste Volvo had ik ook grotere schijven voor dan origineel, Ferodo DS2500 blokken en achter wederom standaard.
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 17.10.2023 - 18:05
door raspaardje
teebee schreef: ↑17.10.2023 - 17:39
Mocht je de Nm’s nog weten, dan graag. Dus zowel voor cilinderdeel, remzadel en voor centreerbout schijf.
Alvast dank !
Nog nooit gewerkt met aanhaalmomenten voor de remmen; vast is vast.
Voor die vijf tientjes verschil liet ik het dan lekker bij de dealer doen, als je besluit het niet zelf te doen.
Maar ik zou het gewoon zelf doen, mooi klusje, goed te doen.
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 18.10.2023 - 16:05
door Edgecrusher
Betaal je wel 150 euro extra voor een Volvo doosje t.o.v. een ATE set bij de automaterialenzaak, terwijl origineel misschien geen eens meer ATE is.
Blog over de T5 van Teebee
Geplaatst: 18.10.2023 - 16:08
door diesel01
ik zag op het doosje van Henry made in Italy staan, dat zou maar zo Brembo kunnen zijn, wat natuurlijk niet slecht is.