Pagina 29 van 33
Geplaatst: 01.11.2013 - 17:10
door RichieB
Dat lijkt me dan geen probleem.. de eerste 3 jaar heb je mobiliteitsgarantie vanuit de fabriek (toch?), daarna krijg je de Volvo Card. Dus je wordt altijd geholpen mocht je auto stil vallen..
Geplaatst: 01.11.2013 - 17:15
door ken
Die mobiliteitsgarantie ken ik niet. Je krijgt gelijk bij aanschaf een Volvo card in NL waarmee je wegenhulp krijgt. In heel Europa kennen ze de volvo assistance. Maar de kaart lijkt iets van NL.
Geplaatst: 01.11.2013 - 17:17
door ken
Ik kreeg deze warrige reactie van een dealer. Ik heb dus helemaal geen (buitenlandse) kaart. Volgens dit verhaal zou ik een Frans nr moeten bellen?
"Helaas is het niet mogelijk om de kaart te vernederlandsen omdat de auto in het buitenland is gekocht,
Dit heb ik nagevraagd aan de importeur die de kaarten verstrekt.
U kunt de kaart die u nu al heeft gebruiken , alleen moet u het nummer bellen dat daar op staat, dit is van het land waar de auto is afgeleverd."
Geplaatst: 01.11.2013 - 17:19
door RichieB
Volgens mij zit dat ook in de verzekering (ook van Volvo) die ik heb afgesloten. Maar stel dat ik een el-cheapo verzekering zou hebben zonder mobiliteitsgarantie, en mijn 2 maanden oude V60 PIH valt stil (is dus gebeurd), dan had ik Volvo tot aan de rechter toe achterna gezeten als ze me voor een huurauto hadden laten betalen. :bad-words:
Maar goed, ik ben heel correct geholpen, dus geen klachten daarover!
Geplaatst: 01.11.2013 - 17:22
door RichieB
Het gaat natuurlijk niet om die kaart (of het moet je om de korting op accessoires gaan), maar om de pechhulp en vervangend vervoer. Als dat geregeld is, prima toch? En een nummer bellen? Gewoon die VOC knop indrukken! Werkt prima..
Geplaatst: 01.11.2013 - 22:36
door DJL
Heren,
Even wat vragen m.b.t. import en kenteken registratie.
Omdat mijn PIH nu eind dec-2013 geleverd wordt in Dortmund.
Maar ik heb dus wil trachten nog in 2013 op kenteken te krijgen.
Is de keuring, BPM-aangifte en kenteken allen op 1 dag geregeld bij RDW?
En duurt dit bij een ieder +/- 3 werkdagen voor dat je het kenteken bewijs thuis hebt.
Daarnaast ben ik benieuwd naar de datum die op het kentekenbewijs staat. Is dir de datum van dat je zelf bij de RDW voor de aanvraag was, of is dit één of enkele dagen later.
Deze datum is namelijk van belang of ik 2013 nog ga redden, als ik bv op 30 dec naar RDW ga.
Geplaatst: 01.11.2013 - 22:44
door RichieB
De datum op het kenteken is enkele dagen later dan dat je bij de RDW geweest bent. Het hangt een beetje van de drukte af bij de RDW, kan zo maar een week duren, zeker in de vakantieperiode tussen kerst en nieuwjaar.
Geplaatst: 02.11.2013 - 15:07
door kissyfur
In de openingspost staat dat je een KVK uittreksel mee moet nemen. Weet iemand waarom dat zo is? Of is dat alleen het geval als je de auto op je bedrijf wil laten registreren?
In mijn geval, ZZPer.. hoef ik de auto toch niet op mijn eenmanszaak te zetten maar kan je hem gewoon als prive-persoon registreren en wel in je boekhouding als zakelijk aanmerken toch?
Geplaatst: 02.11.2013 - 22:53
door DJL
Bij Eenmanszaak komt hij gewoon op privé-persoon te staan.
Hiervoor heb je alleen een ID (paspoort of rijbewijs) nodig).
In je eigen administratie van de eenmanszaak neem je daarna je auto op.
Maar dit is dus niet van belang bij het op kenteken zetten.
Bij een BV komt hij wel op het bedrijf en heb je dus een origineel uittreksel KvK nodig.
Meer info op:
http://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/N ... o/Invoeren
kissyfur schreef:In de openingspost staat dat je een KVK uittreksel mee moet nemen. Weet iemand waarom dat zo is? Of is dat alleen het geval als je de auto op je bedrijf wil laten registreren?
In mijn geval, ZZPer.. hoef ik de auto toch niet op mijn eenmanszaak te zetten maar kan je hem gewoon als prive-persoon registreren en wel in je boekhouding als zakelijk aanmerken toch?
Geplaatst: 02.11.2013 - 23:01
door Paul
Als je KvK en btw meeneemt in Duitsland kan je hem exc btw betalen, hoef je niet moeilijk te doen met btw terugkrijgen
Geplaatst: 03.11.2013 - 00:12
door RichieB
Dat kan alleen als je hem buiten Duitsland laat bezorgen. Als je hem zelf gaat halen zal je Duitse BTW moeten betalen en later terug vragen.
Geplaatst: 03.11.2013 - 08:46
door Paul
Ohw ik heb zo een c70 uit Frankfurt gehaald
Geplaatst: 03.11.2013 - 09:13
door RichieB
Dan heeft die dealer een risico gelopen. Als jij hem gewoon ergens in Duitsland had neergezet en een Duits kenteken erop had geplakt was de Duitse belastingdienst de BTW misgelopen. Dat verhalen ze dan bij de dealer, want die moet kunnen aantonen dat de auto geëxporteerd is. Dat kan met een vrachtbrief of persoonlijke verklaring van een medewerker maar "ik heb hem meegegeven aan een Nederlander" telt niet.
Geplaatst: 03.11.2013 - 09:35
door kissyfur
tnx guys
Geplaatst: 03.11.2013 - 09:52
door RoaldH
RichieB schreef:Dat kan alleen als je hem buiten Duitsland laat bezorgen. Als je hem zelf gaat halen zal je Duitse BTW moeten betalen en later terug vragen.
Je kan hem ook zelf rijden (op exportkenteken). Dan moet je allerlei formulieren ondertekenen, waarin je als koper aangeeft de auto binnen 1 dag buiten Duitsaland te brengen. De bewijzen als het BTW nummer, KVK (en een bedrijfsstempel) zijn wel nodig. De verkopende partij moet dat voorbereiden en meetekenen.
Het is/was overigens wel een voorwaarde om een kopie van het NL kentekenbewijs te sturen. Het originele Duitse export kenteken (papieren) worden pas laat naar Duitsland teruggestuurd om daar de auto definitief af te melden.
Geplaatst: 03.11.2013 - 10:19
door RichieB
Feitelijk exporteer jij hem dan zelf, en zal je dus zelf de BTW moeten terugvragen. Dat de dealer dit risico heeft willen lopen is coulance.
Geplaatst: 03.11.2013 - 15:03
door RoaldH
RichieB schreef:Feitelijk exporteer jij hem dan zelf, en zal je dus zelf de BTW moeten terugvragen. Dat de dealer dit risico heeft willen lopen is coulance.
RichieB, ik kan als BTW ondernemer toch gewoon via mijn BV ex BTW goederen kopen in EU landen? De formulieren die ik moest tekenen, waren officiële exportformulieren die naar de Duitse belastingdienst werden opgestuurd. Ja, als privé persoon (ivm de tenaamstelling van het exportkenteken) heb de auto geëxporteerd.
Geplaatst: 03.11.2013 - 15:06
door RichieB
Jij kan als Nederlandse BV (of privé persoon) wel een auto exporteren van Duitsland naar Nederland, maar dan ben je eerst Duitse BTW verschuldigd, die je dan later weer terug kan vragen (als je een BTW plichtige onderneming hebt). Alleen Duitse ondernemingen kunnen tegen het 0% BTW tarief exporteren naar BTW ondernemingen in andere EU landen. Dat ze jou een exportverklaring etc hebben laten tekenen wil zeggen dat jij namens de Volvo dealer de auto hebt geëxporteerd. Dat kan dus niet, want jij bent de koper, en geen medewerker van de dealer of vervoerder die voor de dealer werkt. De dealer had dus eigenlijk niet het 0% BTW tarief mogen toepassen.
Geplaatst: 03.11.2013 - 17:46
door NielsPHEV
Ritchie's uitleg klopt met mijn ervaringen maar toch zie ik dat de regels divers worden geïnterpreteerd, zo lever ik EXW apparatuur aan een Duitse klant die deze meteen uitvoert naar China tegen BTW 0%(na overleg met de bel dienst). Dit gaat wel met exportdocumenten. Dit betreft uiteraard geen ICP levering misschien is dat het verschil.
Zelf heb ik ook een auto uit Dld geimporteerd en inderdaad eerst BTW betaald en toen teruggevraagd. Enig alternatief levering door de Dld dealer op NL grondgebied.
Geplaatst: 03.11.2013 - 20:49
door RoaldH
NielsPHEV schreef:Ritchie's uitleg klopt met mijn ervaringen maar toch zie ik dat de regels divers worden geïnterpreteerd, zo lever ik EXW apparatuur aan een Duitse klant die deze meteen uitvoert naar China tegen BTW 0%(na overleg met de bel dienst). Dit gaat wel met exportdocumenten. Dit betreft uiteraard geen ICP levering misschien is dat het verschil.
Zelf heb ik ook een auto uit Dld geimporteerd en inderdaad eerst BTW betaald en toen teruggevraagd. Enig alternatief levering door de Dld dealer op NL grondgebied.
Dit is mijn 3e auto vanuit Duitsland (verschillende dealers) en ik heb nooit de BTW moeten betalen in Duitsland. Wel moet je het Duitse BTW bedrag op de BTW aangifte vermelden onder het kopje intracommunautaire leveringen. Het kan zijn dat ik mazzel heb gehad...