V60 PIH - importeren (praktische info)

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
NielsPHEV
7th Gear member

je hebt mazzel gehad en de duitse dealers ook
Superfunky
5th Gear member

RoaldH schreef: Zelf heb ik ook een auto uit Dld geimporteerd en inderdaad eerst BTW betaald en toen teruggevraagd. Enig alternatief levering door de Dld dealer op NL grondgebied. Dit is mijn 3e auto vanuit Duitsland (verschillende dealers) en ik heb nooit de BTW moeten betalen in Duitsland. Wel moet je het Duitse BTW bedrag op de BTW aangifte vermelden onder het kopje intracommunautaire leveringen. Het kan zijn dat ik mazzel heb gehad...
.

Tjonge, komt op dit goed geïnformeerde forum niet vaak voor dat er zoveel posts met verkeerde info achter elkaar worden gepost ;) ;)!

- Roald heeft geen mazzel, zo is hoe het hoort te gaan.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _eu_landen

Je krijgt van de dealer een Kurzkenzeichen. Daarmee mag de auto geexporteerd worden. De auto is dan ook meteen WA verzekerd voor die periode (dus NIET all-risk!).
Laten staan in D gaat niet werken, want na een paar dagen vervalt de registratie.
In NL mag je niet rijden met de auto, al wordt van grens naar huis geaccepteerd. Ten eerste omdat onder EU recht onduidelijk is of het Duitse KK geen geldigheid meer heeft voorbij de D grens, maar vooral omdat je vd douane alleen een waarschuwing krijgt wanneer je met een niet NL geregistreerd voertuig rijdt. Dit is vanwege de bpm, die voor ons natuurlijk toch al 0 is.

- overigens @DJL: auto vd BV kan prima op naam van de berijder gezet worden. Het juridisch eigendom ligt dan bij de berijder, het economisch bij de BV.
Durden
2nd Gear member

RoaldH schreef:
NielsPHEV schreef:Ritchie's uitleg klopt met mijn ervaringen maar toch zie ik dat de regels divers worden geïnterpreteerd, zo lever ik EXW apparatuur aan een Duitse klant die deze meteen uitvoert naar China tegen BTW 0%(na overleg met de bel dienst). Dit gaat wel met exportdocumenten. Dit betreft uiteraard geen ICP levering misschien is dat het verschil.

Zelf heb ik ook een auto uit Dld geimporteerd en inderdaad eerst BTW betaald en toen teruggevraagd. Enig alternatief levering door de Dld dealer op NL grondgebied.
Dit is mijn 3e auto vanuit Duitsland (verschillende dealers) en ik heb nooit de BTW moeten betalen in Duitsland. Wel moet je het Duitse BTW bedrag op de BTW aangifte vermelden onder het kopje intracommunautaire leveringen. Het kan zijn dat ik mazzel heb gehad...
Precies hetzelfde hier. Ook al 3 keer een auto uit Dld gehaald waarbij ik nooit BTW heb hoeven te betalen. Dealer heeft wel je BTW nummer nodig en niet je KVK nummer.
V60 PIH MY14
RoaldH
6th Gear member

@Durden: Klopt! Uittreksel KVK is alleen om te bepalen dat je namens je NL BV mag optreden en tekenen.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
kissyfur
3rd Gear member

qua btw nummer hebben ze alleen t nummer nodig toch, geen formulier/document waar het op staat lijkt me?
RoaldH
6th Gear member

kissyfur schreef:qua btw nummer hebben ze alleen t nummer nodig toch, geen formulier/document waar het op staat lijkt me?
Je kan een schermafdruk maken via deze site:
http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/?locale=nl

Dat heb ik ook gedaan en dat was voldoende (icm het uittreksel KVK en paspoort).
IV39
4th Gear member

Weet iemand toevallig of er nog een d6 te koop is in Duitsland, levering dit jaar nog? Een kennis wil er nog graag 1 kopen. In Nederland mag ook.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Skibs
2nd Gear member

Marktplaats staat er vol mee, maar bij de meeste handige handelaren in NL mag je ook flink bijlappen aan 'commissie' en anders gewoon mobile.de in de gaten houden...
NielsPHEV
7th Gear member

Superfunky schreef:
RoaldH schreef: Zelf heb ik ook een auto uit Dld geimporteerd en inderdaad eerst BTW betaald en toen teruggevraagd. Enig alternatief levering door de Dld dealer op NL grondgebied. Dit is mijn 3e auto vanuit Duitsland (verschillende dealers) en ik heb nooit de BTW moeten betalen in Duitsland. Wel moet je het Duitse BTW bedrag op de BTW aangifte vermelden onder het kopje intracommunautaire leveringen. Het kan zijn dat ik mazzel heb gehad...
.

Tjonge, komt op dit goed geïnformeerde forum niet vaak voor dat er zoveel posts met verkeerde info achter elkaar worden gepost ;) ;)!

Je krijgt van de dealer een Kurzkenzeichen. Daarmee mag de auto geexporteerd worden. De auto is dan ook meteen WA verzekerd voor die periode (dus NIET all-risk!).
Laten staan in D gaat niet werken, want na een paar dagen vervalt de registratie.
In NL mag je niet rijden met de auto, al wordt van grens naar huis geaccepteerd. Ten eerste omdat onder EU recht onduidelijk is of het Duitse KK geen geldigheid meer heeft voorbij de D grens, maar vooral omdat je vd douane alleen een waarschuwing krijgt wanneer je met een niet NL geregistreerd voertuig rijdt. Dit is vanwege de bpm, die voor ons natuurlijk toch al 0 is.

- overigens @DJL: auto vd BV kan prima op naam van de berijder gezet worden. Het juridisch eigendom ligt dan bij de berijder, het economisch bij de BV.
Mooi dat dit nu kennelijk zo kan toen ik importeerde werd mij de ander procedure uitgelegd door zowel de NL als de D beldienst is wel een jaartje of 5 geleden. Voor auto's wordt nu een uitzondering gemaakt op de algemene regel da's handig. Overigens heeft mijn verzekeraar destijds de auto all risk op VIN verzekerd en het Kurzkenzeichen heb ik zelf op moeten halen net als de kenteken platen.
RoaldH
6th Gear member

IV39 schreef:Weet iemand toevallig of er nog een d6 te koop is in Duitsland, levering dit jaar nog? Een kennis wil er nog graag 1 kopen. In Nederland mag ook.
Stuur me ff een PM.
RoaldH
6th Gear member

NielsPHEV schreef:Mooi dat dit nu kennelijk zo kan toen ik importeerde werd mij de ander procedure uitgelegd door zowel de NL als de D beldienst is wel een jaartje of 5 geleden. Voor auto's wordt nu een uitzondering gemaakt op de algemene regel da's handig. Overigens heeft mijn verzekeraar destijds de auto all risk op VIN verzekerd en het Kurzkenzeichen heb ik zelf op moeten halen net als de kenteken platen.
Ik heb positieve ervaringen met deze (nieuwe) procedure vanaf september 2007 (ook in mei 2010 en juni 2013).

Er is wel bijzondere aandacht van de Douane/Politie voor rijden met het Kurzzeitkennzeichen (met het gele vlakje) in Nederland. Officieel is het Exportkennzeichen (met het rode vlakje) wel in orde (mits je de vrijstelling van 14 dgn op tijd aanvraagt). Dat komt doordat het KKZ handgeschreven is en volledig ingevuld dient te worden. Als je na de rit naar huis met de auto wil rondrijden, adviseer ik je het Exportkennzeichen.
NielsPHEV
7th Gear member

Ik had er overigens ook geen moeite mee gehad wanneer ik de BTW niet had hoeven betalen, de Duitse garage stond erop en de medewerker van de Duitse belastingdienst die ik via hen te spreken kreeg ook. Zijn verklaring was levering in Duitsland is BTW in Duitsland, wat klopt met de "normale" icp. Inderdaad mag je strikt formeel niet met een Kurzzeitkennzeichen in NL rijden, je "ontduikt" bpm ik ben toen wel met de auto naar de RDW gereden ervan uitgaande dat men daar begrip voor zou hebben.
RoaldH
6th Gear member

NielsPHEV schreef:Ik had er overigens ook geen moeite mee gehad wanneer ik de BTW niet had hoeven betalen, de Duitse garage stond erop en de medewerker van de Duitse belastingdienst die ik via hen te spreken kreeg ook. Zijn verklaring was levering in Duitsland is BTW in Duitsland, wat klopt met de "normale" icp. Inderdaad mag je strikt formeel niet met een Kurzzeitkennzeichen in NL rijden, je "ontduikt" bpm ik ben toen wel met de auto naar de RDW gereden ervan uitgaande dat men daar begrip voor zou hebben.
Ik zat op dat moment met een krappe cashflow, dus geen BTW hoeven voor te financieren, kwam goed uit.

Het is wel raar dat je BPM zou ontduiken met een auto waarop geen BPM wordt geheven. Je hebt ook dat elektronische BPM vrijstellingsformulier:
https://mijn.belastingdienst.nl/bpmleas ... &locale=nl

Hierop kun je een vrijstelling aanvragen, zodat je met buitenlands kenteken 14 dgn mag rijden in NL. Dit heb ik vlak voor de grensovergang ingevuld. De RDW doet niet moeilijk, als je maar alle papieren hebt. Het is eerder de Douane en de Politie die je willen bekeuren omdat je niet met een voor NL geldig kentekenbewijs de grens overgaat. Het WA verzekeringsbewijs vermeld namelijk wel NL als toegestaan gebied.
Durden
2nd Gear member

Als je een VIN hebt dan kun je bij de RDW een (gratis) eendagskenteken opvragen. Ik heb dat de laatste twee keer geregeld en ben de eerste keer gecontroleerd bij de grensovergang door politie en douane. Geen problemen uiteindelijk, met name door dat eendagskenteken. Met alleen een export of kurzkenteken uit Dld ben je in NL in overtreding.
De 14 daagse vrijstelling is volgens mij niet van toegestaan omdat je de auto uiteindelijk importeert.
V60 PIH MY14
100mb
2nd Gear member

Skibs schreef:Marktplaats staat er vol mee, maar bij de meeste handige handelaren in NL mag je ook flink bijlappen aan 'commissie' en anders gewoon mobile.de in de gaten houden...
Niet alleen de meest handige handelaren in NL, bij de Volvo dealer betaal je - mits beschikbaar - momenteel ook een flinke commissie om een vrijgekomen productieplaats te mogen (!) benutten. Take it or leave it, korting is sowieso niet bespreekbaar.
"Meneer, er staan nog 100 anderen voor levering in 2013 in de rij."
2024 Volvo XC90 T8
2021Volvo XC40 P8
2016 Volvo XC90 T8
2014 Volvo V60 PIH
2012 Volvo V60 D2
2007 Volvo V50 2.0D Edition II
2000 Volvo V40 1.9D Europa Phase I Dark Blue
RichieB
6th Gear member

Superfunky schreef:Tjonge, komt op dit goed geïnformeerde forum niet vaak voor dat er zoveel posts met verkeerde info achter elkaar worden gepost ;) ;)!

Die link van de belastingdienst ken ik, maar daarin staat niets over de BTW bij ophalen van de auto. Het 0% tarief geldt alleen bij levering van goederen in het buitenland. Als je de auto gaat ophalen vindt de levering lokaal plaats, en moet er lokaal BTW worden betaald. Dat sommige dealers het aandurven om toch 0% BTW te rekenen bij ophalen is gewoon mazzel.
100mb schreef:Niet alleen de meest handige handelaren in NL, bij de Volvo dealer betaal je - mits beschikbaar - momenteel ook een flinke commissie om een vrijgekomen productieplaats te mogen (!) benutten.
Sommigen noemen dat marktwerking, anderen diefstal (of in ieder geval onbehoorlijk gedrag). Maar om nu nog een PIH te bestellen die in 2013 geleverd wordt zonder de hoofdprijs te betalen zal lastig worden..
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Skibs
2nd Gear member

Valt wel mee hoor, in andere landen worden voorraadauto's en demo's voor normale en soms zelfs zeer aantrekkelijke prijzen aangeboden. Je moet alleen snel zijn wil je de aasgieren uit NL voor zijn.. :-)
kleynm
1st Gear member

ken schreef:Ik kreeg deze warrige reactie van een dealer. Ik heb dus helemaal geen (buitenlandse) kaart. Volgens dit verhaal zou ik een Frans nr moeten bellen?

"Helaas is het niet mogelijk om de kaart te vernederlandsen omdat de auto in het buitenland is gekocht,
Dit heb ik nagevraagd aan de importeur die de kaarten verstrekt.
U kunt de kaart die u nu al heeft gebruiken , alleen moet u het nummer bellen dat daar op staat, dit is van het land waar de auto is afgeleverd."
Je kan op basis van je Nederlandse kenteken je auto laten vernederlandsen bij elke Volvo dealer. Mijne komt uit Belgie, was geen enkel probleem.
Je Volvo assist kaart krijg je vervolgens bij de eerste keer dat je een beurt laat uitvoeren bij een dealer.
Volvo V60 D6
Volvo 164 1973
Volvo 164 1972
RichieB
6th Gear member

Dat zei mijn dealer ook, maar kennelijk gelden de 1500km controle, software updates en recall modificaties en reparaties niet als onderhoud. :-?
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
RoaldH
6th Gear member

Skibs schreef:Valt wel mee hoor, in andere landen worden voorraadauto's en demo's voor normale en soms zelfs zeer aantrekkelijke prijzen aangeboden. Je moet alleen snel zijn wil je de aasgieren uit NL voor zijn.. :-)
Klopt. Je moet elke dag internet afstruinen om net iets eerder te zijn dan de aasgieren.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”