Het afgelopen weekend en vandaag het één en ander aan de auto kunnen doen om 'm verder in concours staat te brengen (kuch, bijna dan...).
O.a. de volgende dingen gedaan:
- Ik wist niet hoe lang het geleden was dat de bougies vervangen waren, dus preventief deze maar gewisseld voor nieuwe Volvo bougies. Zoals je op de foto kunt zien heeft de auto in het verleden rond de olie vuldop flink kunnen lekken waardoor de bougies behoorlijk groezelig waren, maar gelukkig waren de contacten nog mooi grijs.
Het zal wel inbeelding zijn, maar ik heb wel het gevoel dat de motor iets mooier loopt. Ook het verbruik lijkt iets lager, maar dat zal echt wel tussen mijn oren zitten
Bij nadere inspectie van de olievuldop bleek het rubber daarvan ondertussen kei en keihard te zijn, en al flink ingescheurd:
Geen overbodige luxe om daarvoor bij de dealer een nieuw rubbertje te halen, de dop eens flink schoon te maken (remmenreiniger to the rescue) en nu een duidelijk beter afsluitende dop te hebben.
Lekken deed de dop sinds de intake flush van vorig jaar al niet meer, maar het kon duidelijk geen kwaad...
En een nieuw rubber koordje gezet op de tankdop. Kan die weer lekker bungelen tijdens het tanken:
Verder afgelopen weekend toen de auto op de brug stond meteen ook de voorste stabilisator stangen vervangen en de remvloeistof ververst. (Daar geen foto's van, had mijn handen vol

). Ook meteen weer een lik vet aan de uitslagbegenzers gesmeerd, waardoor het kraken tijdens het sturen op lage snelheid ook weer weg was.
En toen was het tijd voor het volgende project. De auto schokte nog steeds best heftig tijdens het rijden als ik het gas los liet en daarna weer op het gas ging. Na eerder al de bovenste en de onderste motorsteunen te hebben vervangen op zoek naar de volgende mogelijke dader. Met dank aan Tom die wees op het feit dat de torque-bar boven de motor (de zwarte stang die dwars over de motor loopt, tussen de veerpoten in, en waaraan de bovenste motorsteun vast zit) veel meer dan normaal speling had. Deze ging veel te makkelijk heen en weer.
Na wat onderzoek op de verschillende fora gezien dat het vervangen van de steunen waarin de torquebar vast zit aan de veerpoot-torens wisselende resultaten zou geven. Een goedkoop alternatief leek om in de bestaande steunen een IPD poly bus (IPD110933) te zetten, waardoor deze een stuk stugger zouden worden. Dus snel bij European Tuning een mooi blauw setje opgehaald, en vol goede moed aan de beloofde 10 minuten installatie tijd begonnen...
Helaas bleek ik toch een iets andere steun te hebben dan waarvoor de inserts gemaakt waren. Na een tijdje prutsen (de handleiding zei heel simpel: schuif ze aan de onderkant in de steun en schroef ze vast) de steun losgehaald en er achter gekomen dat er echt totaal geen ruimte was om die inserts in te plaatsen. Blijkt dat ik dus nog de oude variant te hebben. Oh well, dus ook meteen maar twee nieuwe steunen besteld waar die inserts wel in zouden passen.
Rechts de oude 2001 variant, en links de nieuwe zoals die volgens mij vanaf 2002 is toegepast. Duidelijk veeeeeel meer ruimte om er een poly insert in te plaatsen.
Na inderdaad 10 minuten werk zaten ze er nu wel zo in:
En inderdaad: een hele grote verbetering! Vooral die irritante schok bij het lossen en opnieuw gas geven is bijna helemaal weg. Als ik er echt op let voel ik het nog wel een beetje, maar de verbetering is enorm. Geslaagd project dus. En ja, ik had nog kunnen proberen met alleen de nieuwe steunen, zonder de inserts, maar aangezien ik ze toch had...