Diesel of LPG, de eeuwige discussie
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Welkom wijze vriend!
Volvo for life
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1935
- Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11
Ik heb 400.000 km gedieseld met S60,V70 en Xc90 2006.
S60 uit 2002 was super, nooit wat mee gehad. V70 en XC90 ander verhaal, injectoren zijn m.i. zwakke punt van de nieuwere generatie Volvo's.
Echt bedrijfszeker waren ze niet....
En die kleppen neem ik als LPG rijder graag op de koop toe.
Overigens alles wat nu ontwikkeld wordt door Volvo koop ik sowieso niet meer, de huidige V70 LE is de laatste Volvo denkelijk, design is steeds meer eenheidsworst
S60 uit 2002 was super, nooit wat mee gehad. V70 en XC90 ander verhaal, injectoren zijn m.i. zwakke punt van de nieuwere generatie Volvo's.
Echt bedrijfszeker waren ze niet....
En die kleppen neem ik als LPG rijder graag op de koop toe.
Overigens alles wat nu ontwikkeld wordt door Volvo koop ik sowieso niet meer, de huidige V70 LE is de laatste Volvo denkelijk, design is steeds meer eenheidsworst
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1935
- Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11
Overigens een 850 2.5 gehad en daarop 487.000 met gas gereden (niet allemaal door mij, ik heb er 200.000 mee gereden), zonder 1 enkel probleem
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Ik rij nu al een paar auto's op lpg. Het bevalt mij zeer goed.
2x een 850 gehad. 1x moeten verkopen. Bijna 5 ton op de teller. 1x motor in de soep vanwege koelsysteem lek (ruim 5 ton gelopen)
1x Citroën xm 2.0 ruim 4 ton gelopen en liep perfect op lpg totaal geen probleem (stukken betere blokken dan de 1.4/1.6 en 1.8.
Ook een Mercedes 500 se gereden (5 liter v8) op lpg. Dat beviel minder omdat die heel erg gevoelig met backfire deze verkocht.
Nu een 960 op lpi en ook dat bevalt zeer goed!
2x een 850 gehad. 1x moeten verkopen. Bijna 5 ton op de teller. 1x motor in de soep vanwege koelsysteem lek (ruim 5 ton gelopen)
1x Citroën xm 2.0 ruim 4 ton gelopen en liep perfect op lpg totaal geen probleem (stukken betere blokken dan de 1.4/1.6 en 1.8.
Ook een Mercedes 500 se gereden (5 liter v8) op lpg. Dat beviel minder omdat die heel erg gevoelig met backfire deze verkocht.
Nu een 960 op lpi en ook dat bevalt zeer goed!
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- Richo
- 4th Gear member
- Berichten: 525
- Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
- Locatie: Limburg
Blijft zoals topic al zegt een eeuwige discussie wat beter is en imo hangt ten alle tijden van enkele factoren af:
- rijstijl
- afstelling lpg
- regelmatig correct onderhoud
- auto en motor
Toch blijven sommige mensen vasthouden aan bepaalde stereotypen:
- gas is om op te koken
- diesel is toch alleen voor tractors?
Zullen we het eens over milieu hebben heren diesel rijders? Lpg blijft beter voor de economie (evt slechter voor eigen beurs) en milieu. Rij zelf al 2 jaar probleemloos op lpg met mijn PRV en bijna 100.000 km verder terwijl ik me nooit iets heb aangetrokken van de loze waarschuwingen mbt tot kleppen stellen of backfires (nog niet gehad wel ff afkloppen). Zoals nu uitziet zou ik er nog rustig een ton mee rijden.
Uiteindelijk gaat het om 2 dingen:
- preferentie
- wat is wijsheid
Kostenplaatje en evt mankementen die kunnen komen naar aanleiding van de gemaakte keuze (diesel of lpg)
- rijstijl
- afstelling lpg
- regelmatig correct onderhoud
- auto en motor
Toch blijven sommige mensen vasthouden aan bepaalde stereotypen:
- gas is om op te koken
- diesel is toch alleen voor tractors?
Zullen we het eens over milieu hebben heren diesel rijders? Lpg blijft beter voor de economie (evt slechter voor eigen beurs) en milieu. Rij zelf al 2 jaar probleemloos op lpg met mijn PRV en bijna 100.000 km verder terwijl ik me nooit iets heb aangetrokken van de loze waarschuwingen mbt tot kleppen stellen of backfires (nog niet gehad wel ff afkloppen). Zoals nu uitziet zou ik er nog rustig een ton mee rijden.
Uiteindelijk gaat het om 2 dingen:
- preferentie
- wat is wijsheid
Kostenplaatje en evt mankementen die kunnen komen naar aanleiding van de gemaakte keuze (diesel of lpg)
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 169.625 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Onderhoud blijft natuurlijk belangrijk en bij lpg zeker ook.Vaak word dat toch vergeten en zeker met lpg is een slechte ontsteking elende.
Ook moet het blok wel goed zijn voor lpg. Zie ook vaak lpg in jappaners of Renault. En dat geeft toch vaak problemen...
Als je de kosten naast elkaar zet zou ik misschien ook wel diesel kunnen rijden maar vind de oudere diesels eigenlijk niet zo lekker en vooral lawaaierig. Moderne diesels zijn echt stukken beter. Maar ja daar heb ik het geld niet voor. En dan zit je weer met een roetfilter die ook zo nu en dan vervangen moet worden... Egt klep enz enz....
Nee ik rij voorlopig lekker door op lpg. Dan maar iets vaker tanken maar wel goedkoop tanken!
Ook moet het blok wel goed zijn voor lpg. Zie ook vaak lpg in jappaners of Renault. En dat geeft toch vaak problemen...
Als je de kosten naast elkaar zet zou ik misschien ook wel diesel kunnen rijden maar vind de oudere diesels eigenlijk niet zo lekker en vooral lawaaierig. Moderne diesels zijn echt stukken beter. Maar ja daar heb ik het geld niet voor. En dan zit je weer met een roetfilter die ook zo nu en dan vervangen moet worden... Egt klep enz enz....
Nee ik rij voorlopig lekker door op lpg. Dan maar iets vaker tanken maar wel goedkoop tanken!
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 07.06.2013 - 13:33
Voor iedereen hier die ervan overtuigd is dat Volvo en LPG niet samen gaan: ik rijd een V70 uit augustus 2000, heb in 2006 LPG ingebouwd en sindsdien een half miljoen gereden, km-stand nu 560.000 (ik rijd permanent tussen NL en D). Zonder problemen met de lpg-installatie (net weer getest bij de Duitse TÜV: ‘Alles prima') en geen noemenswaardige motorische problemen. Wel problemen gehad met motormanagement-lampje (was het bekende abs-pomp gedoe door oververhitting), het beruchte kapotte gasklephuis en recent olielekkage.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
één probleemloze gas volvo maakt nog geen regel, teveel mensen hier hebben anders meegemaakt, maar... mijn nieuwe stelling was "DOEN", de werkplaatsen zijn al zo stil
Volvo for life
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2113
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Nou volgens mij staan die oude 850 en V70N toch bekend om dat ze goed op gas kunnen?
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
8/2000 is in principe een 2.4 20V V70/285 (V70NN)
Volvo for life
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2113
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
M.a.w. 1 generatie te nieuw om een probleemloos blok te hebben?bart simpson schreef:8/2000 is in principe een 2.4 20V V70/285 (V70NN)
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1935
- Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11
Tsja Bart S is geen aanhanger van LPG, wel van die fijne dieselmotoren. Bart vergeet dat de common rail diesel tegenwoordig ook gezellige mankementen vertonen aan bv injectoren (kosten ook een godsvermogen), of van de EGR klep, danwel de roetfilters etc.
Ik zeg, laat mij maar elke 150.000 km de kleppen stellen of wat vervangen, gen problemen mee. Mij hoor je niet claimen dat LPG probleemloos zal zijn, maar met de LPG literprijs kunnen de evt. extra reparaties er wel uit
Ik zeg, laat mij maar elke 150.000 km de kleppen stellen of wat vervangen, gen problemen mee. Mij hoor je niet claimen dat LPG probleemloos zal zijn, maar met de LPG literprijs kunnen de evt. extra reparaties er wel uit
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
zonder kritische noot willens en wetens een risico op exploitatiekosten vergroten is dom, ken je zekere risico's is het calculatie
Volvo for life
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21033
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Ik zit even wat uit te rekenen maar rijden op G3 zou voor ons ongeveer 100 euro per maand goedkoper zijn. Uitgaande van 12000 km per jaar en dat de auto een gewichtsklasse hoger komt.
Maar ja, hoewel gas niet is bedoeld om te koken kun je er wel je huis mee verwarmen (knuppel - hoenderhok).
Maar ja, hoewel gas niet is bedoeld om te koken kun je er wel je huis mee verwarmen (knuppel - hoenderhok).
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Een hoenderhok verwarmen zal idd ook wel lukken
Volvo for life
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
De 850 en de V70 classic, de N juist níet...t5power schreef:Nou volgens mij staan die oude 850 en V70N toch bekend om dat ze goed op gas kunnen?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Richo
- 4th Gear member
- Berichten: 525
- Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
- Locatie: Limburg
is dat niet wat je van tevoren uitzoekt alvorens te kiezen voor een auto op X brandstof (dit zijnde LPG, Benzine of Diesel)? wil je een benzine auto ombouwen op LPG dan zoek je van te voren uit wat de eventuele risico's zijn. Iedereen heeft zijn vooroordelen m.b.t. tot bepaalde zaken zoals ik niet houd van oudere turbo motoren (i.c.m. mijn rijstijl).bart simpson schreef:zonder kritische noot willens en wetens een risico op exploitatiekosten vergroten is dom, ken je zekere risico's is het calculatie
zelfde geld toen ik was aan het rondkijken voor een nieuwere volvo (c30), met mijn aantal km per jaar zou diesel en benzine net op dat omslagpunt liggen dus orienteerde ik me op internet en bij de dealer wat de ervaringen waren met LPG. Deze konden ze me over de auto zelf niet geven maar wel over dezelfde motoren in andere volvo's en die waren over het algemeen slecht ondanks voorzorg maatregelen, uiteindelijk was het dit niet waard om te doen met de risico's die eraan vast zaten(naast het feit dat er maar heel weinig te koop stonden met LPG installatie wat ook boekdelen spreekt)
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 169.625 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 20.08.2005 - 21:52
- Locatie: Hoofddorp
Onderstaande komt uit een excell, heb levensduur en aanschaf op 0 gezet anders neemt hij dat mee. Nu puur vergelijk tussen de diverse auto's.
Verzekering op basis van 26 jaar en 4 schadevrije jaren woonachtig in hoofddorp. Brandstofprijzen zijn actueel.
KM JR 30000
Eur95 1,797
lpg 0,778
Diesel 1,447
------------------------------- /850 /850G3 /s60BF /s60D
wegenbelasting JR---------- /616 /1032 /1172 /1520
Bouwjaar -------------------- / 1996 /1996 /2001 /2001
Levensduur------------------ /0 /0 /0 /0
Investering/aanschaf------- /0 /0 /0 /0
verzekering JR-------------- /307 /307 /379 /379
brandstof JR-------- --------- /5674 /2682 /2682 /2894
Kosten Jr -------------------- / 6597 /4021 /4233 /4793
Kosten km------------------- /0,21 /0,13 /0,14 /0,15
De kale kilometerprijs is dus het goedkoopst voor de 850 op G3.
Alles behalve onderhoud zit hierin.
EDIT:
Kilometers per jaar 30.000
Brandstofprijzen zijn de actuele adviesprijzen, kortingen aan de pomp zitten er dus niet bij.
(is ook oneerlijk, hier om de hoek is dat 10ct voor benzine & diesel, en 16 ct voor gas)
Mvg,
Frank
Verzekering op basis van 26 jaar en 4 schadevrije jaren woonachtig in hoofddorp. Brandstofprijzen zijn actueel.
KM JR 30000
Eur95 1,797
lpg 0,778
Diesel 1,447
------------------------------- /850 /850G3 /s60BF /s60D
wegenbelasting JR---------- /616 /1032 /1172 /1520
Bouwjaar -------------------- / 1996 /1996 /2001 /2001
Levensduur------------------ /0 /0 /0 /0
Investering/aanschaf------- /0 /0 /0 /0
verzekering JR-------------- /307 /307 /379 /379
brandstof JR-------- --------- /5674 /2682 /2682 /2894
Kosten Jr -------------------- / 6597 /4021 /4233 /4793
Kosten km------------------- /0,21 /0,13 /0,14 /0,15
De kale kilometerprijs is dus het goedkoopst voor de 850 op G3.
Alles behalve onderhoud zit hierin.
EDIT:
Kilometers per jaar 30.000
Brandstofprijzen zijn de actuele adviesprijzen, kortingen aan de pomp zitten er dus niet bij.
(is ook oneerlijk, hier om de hoek is dat 10ct voor benzine & diesel, en 16 ct voor gas)
Mvg,
Frank
2023-Heden NJ-422-L Volvo V90 T5 156.000 - .......
2017-2023 9-ZFV-07 FORD S-MAX 2.0 TDCI 2010 163.500 - 268.000
2013-2017 69-JL-DR VOLVO S60 BI-FUEL 2002 245.000 - 370.500
2009-2013 NZ-JJ-76 VOLVO 850 2.5 20V 1996 265.000-350.000
2005-2009 FZ-LN-96 FORD SIERRA GT 1993 200.000-285.000
2017-2023 9-ZFV-07 FORD S-MAX 2.0 TDCI 2010 163.500 - 268.000
2013-2017 69-JL-DR VOLVO S60 BI-FUEL 2002 245.000 - 370.500
2009-2013 NZ-JJ-76 VOLVO 850 2.5 20V 1996 265.000-350.000
2005-2009 FZ-LN-96 FORD SIERRA GT 1993 200.000-285.000
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
FRANQ, Hoeveel km per jaar heb je gerekend? Want de lijnen lopen niet evenwijdig en zullen ergens kruisen. Afhankelijk van de km's per jaar dus!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
eigenaardig laag verschil tussen diesel en benzine, dat is aan de pomp varierend van 32 tot 35 ct per liter, in deze berekening slechts 25ct
Volvo for life