Pagina 30 van 31

Geplaatst: 04.11.2012 - 16:57
door bart simpson
Welkom wijze vriend!

Geplaatst: 04.11.2012 - 17:17
door Marc Apeldoorn
Ik heb 400.000 km gedieseld met S60,V70 en Xc90 2006.
S60 uit 2002 was super, nooit wat mee gehad. V70 en XC90 ander verhaal, injectoren zijn m.i. zwakke punt van de nieuwere generatie Volvo's.
Echt bedrijfszeker waren ze niet....
En die kleppen neem ik als LPG rijder graag op de koop toe.
Overigens alles wat nu ontwikkeld wordt door Volvo koop ik sowieso niet meer, de huidige V70 LE is de laatste Volvo denkelijk, design is steeds meer eenheidsworst

Geplaatst: 04.11.2012 - 17:25
door Marc Apeldoorn
Overigens een 850 2.5 gehad en daarop 487.000 met gas gereden (niet allemaal door mij, ik heb er 200.000 mee gereden), zonder 1 enkel probleem

Geplaatst: 25.03.2013 - 15:31
door arjan_de_jong
Ik rij nu al een paar auto's op lpg. Het bevalt mij zeer goed.

2x een 850 gehad. 1x moeten verkopen. Bijna 5 ton op de teller. 1x motor in de soep vanwege koelsysteem lek (ruim 5 ton gelopen)
1x Citroën xm 2.0 ruim 4 ton gelopen en liep perfect op lpg totaal geen probleem (stukken betere blokken dan de 1.4/1.6 en 1.8.
Ook een Mercedes 500 se gereden (5 liter v8) op lpg. Dat beviel minder omdat die heel erg gevoelig met backfire deze verkocht.

Nu een 960 op lpi en ook dat bevalt zeer goed!

Geplaatst: 25.03.2013 - 16:12
door Richo
Blijft zoals topic al zegt een eeuwige discussie wat beter is en imo hangt ten alle tijden van enkele factoren af:
- rijstijl
- afstelling lpg
- regelmatig correct onderhoud
- auto en motor

Toch blijven sommige mensen vasthouden aan bepaalde stereotypen:
- gas is om op te koken
- diesel is toch alleen voor tractors?

Zullen we het eens over milieu hebben heren diesel rijders? Lpg blijft beter voor de economie (evt slechter voor eigen beurs) en milieu. Rij zelf al 2 jaar probleemloos op lpg met mijn PRV en bijna 100.000 km verder terwijl ik me nooit iets heb aangetrokken van de loze waarschuwingen mbt tot kleppen stellen of backfires (nog niet gehad wel ff afkloppen). Zoals nu uitziet zou ik er nog rustig een ton mee rijden.
Uiteindelijk gaat het om 2 dingen:
- preferentie
- wat is wijsheid

Kostenplaatje en evt mankementen die kunnen komen naar aanleiding van de gemaakte keuze (diesel of lpg)

Geplaatst: 26.03.2013 - 10:22
door arjan_de_jong
Onderhoud blijft natuurlijk belangrijk en bij lpg zeker ook.Vaak word dat toch vergeten en zeker met lpg is een slechte ontsteking elende.


Ook moet het blok wel goed zijn voor lpg. Zie ook vaak lpg in jappaners of Renault. En dat geeft toch vaak problemen...

Als je de kosten naast elkaar zet zou ik misschien ook wel diesel kunnen rijden maar vind de oudere diesels eigenlijk niet zo lekker en vooral lawaaierig. Moderne diesels zijn echt stukken beter. Maar ja daar heb ik het geld niet voor. En dan zit je weer met een roetfilter die ook zo nu en dan vervangen moet worden... Egt klep enz enz....

Nee ik rij voorlopig lekker door op lpg. Dan maar iets vaker tanken maar wel goedkoop tanken!

Geplaatst: 09.06.2013 - 11:55
door Henk59
Voor iedereen hier die ervan overtuigd is dat Volvo en LPG niet samen gaan: ik rijd een V70 uit augustus 2000, heb in 2006 LPG ingebouwd en sindsdien een half miljoen gereden, km-stand nu 560.000 (ik rijd permanent tussen NL en D). Zonder problemen met de lpg-installatie (net weer getest bij de Duitse TÜV: ‘Alles prima') en geen noemenswaardige motorische problemen. Wel problemen gehad met motormanagement-lampje (was het bekende abs-pomp gedoe door oververhitting), het beruchte kapotte gasklephuis en recent olielekkage.

Geplaatst: 09.06.2013 - 13:26
door bart simpson
één probleemloze gas volvo maakt nog geen regel, teveel mensen hier hebben anders meegemaakt, maar... mijn nieuwe stelling was "DOEN", de werkplaatsen zijn al zo stil

Geplaatst: 09.06.2013 - 16:30
door t5power
Nou volgens mij staan die oude 850 en V70N toch bekend om dat ze goed op gas kunnen?

Geplaatst: 09.06.2013 - 16:32
door bart simpson
8/2000 is in principe een 2.4 20V V70/285 (V70NN)

Geplaatst: 09.06.2013 - 16:57
door t5power
bart simpson schreef:8/2000 is in principe een 2.4 20V V70/285 (V70NN)
M.a.w. 1 generatie te nieuw om een probleemloos blok te hebben?

Geplaatst: 09.06.2013 - 17:03
door Marc Apeldoorn
Tsja Bart S is geen aanhanger van LPG, wel van die fijne dieselmotoren. Bart vergeet dat de common rail diesel tegenwoordig ook gezellige mankementen vertonen aan bv injectoren (kosten ook een godsvermogen), of van de EGR klep, danwel de roetfilters etc.
Ik zeg, laat mij maar elke 150.000 km de kleppen stellen of wat vervangen, gen problemen mee. Mij hoor je niet claimen dat LPG probleemloos zal zijn, maar met de LPG literprijs kunnen de evt. extra reparaties er wel uit

Geplaatst: 09.06.2013 - 17:12
door bart simpson
zonder kritische noot willens en wetens een risico op exploitatiekosten vergroten is dom, ken je zekere risico's is het calculatie

Geplaatst: 09.06.2013 - 17:15
door Msuidgeest
Ik zit even wat uit te rekenen maar rijden op G3 zou voor ons ongeveer 100 euro per maand goedkoper zijn. Uitgaande van 12000 km per jaar en dat de auto een gewichtsklasse hoger komt.

Maar ja, hoewel gas niet is bedoeld om te koken kun je er wel je huis mee verwarmen (knuppel - hoenderhok).

Geplaatst: 09.06.2013 - 17:19
door bart simpson
Een hoenderhok verwarmen zal idd ook wel lukken

Geplaatst: 09.06.2013 - 17:38
door Oceanracer
t5power schreef:Nou volgens mij staan die oude 850 en V70N toch bekend om dat ze goed op gas kunnen?
De 850 en de V70 classic, de N juist níet...

Geplaatst: 10.06.2013 - 14:35
door Richo
bart simpson schreef:zonder kritische noot willens en wetens een risico op exploitatiekosten vergroten is dom, ken je zekere risico's is het calculatie
is dat niet wat je van tevoren uitzoekt alvorens te kiezen voor een auto op X brandstof (dit zijnde LPG, Benzine of Diesel)? wil je een benzine auto ombouwen op LPG dan zoek je van te voren uit wat de eventuele risico's zijn. Iedereen heeft zijn vooroordelen m.b.t. tot bepaalde zaken zoals ik niet houd van oudere turbo motoren (i.c.m. mijn rijstijl).
zelfde geld toen ik was aan het rondkijken voor een nieuwere volvo (c30), met mijn aantal km per jaar zou diesel en benzine net op dat omslagpunt liggen dus orienteerde ik me op internet en bij de dealer wat de ervaringen waren met LPG. Deze konden ze me over de auto zelf niet geven maar wel over dezelfde motoren in andere volvo's en die waren over het algemeen slecht ondanks voorzorg maatregelen, uiteindelijk was het dit niet waard om te doen met de risico's die eraan vast zaten(naast het feit dat er maar heel weinig te koop stonden met LPG installatie wat ook boekdelen spreekt)

Geplaatst: 10.06.2013 - 16:17
door FRANQ
Onderstaande komt uit een excell, heb levensduur en aanschaf op 0 gezet anders neemt hij dat mee. Nu puur vergelijk tussen de diverse auto's.
Verzekering op basis van 26 jaar en 4 schadevrije jaren woonachtig in hoofddorp. Brandstofprijzen zijn actueel.




KM JR 30000
Eur95 1,797
lpg 0,778
Diesel 1,447

------------------------------- /850 /850G3 /s60BF /s60D
wegenbelasting JR---------- /616 /1032 /1172 /1520
Bouwjaar -------------------- / 1996 /1996 /2001 /2001
Levensduur------------------ /0 /0 /0 /0
Investering/aanschaf------- /0 /0 /0 /0
verzekering JR-------------- /307 /307 /379 /379
brandstof JR-------- --------- /5674 /2682 /2682 /2894



Kosten Jr -------------------- / 6597 /4021 /4233 /4793
Kosten km------------------- /0,21 /0,13 /0,14 /0,15

De kale kilometerprijs is dus het goedkoopst voor de 850 op G3.
Alles behalve onderhoud zit hierin.

EDIT:
Kilometers per jaar 30.000

Brandstofprijzen zijn de actuele adviesprijzen, kortingen aan de pomp zitten er dus niet bij.
(is ook oneerlijk, hier om de hoek is dat 10ct voor benzine & diesel, en 16 ct voor gas)

Mvg,
Frank

Geplaatst: 10.06.2013 - 17:33
door Thijs
FRANQ, Hoeveel km per jaar heb je gerekend? Want de lijnen lopen niet evenwijdig en zullen ergens kruisen. Afhankelijk van de km's per jaar dus!

Geplaatst: 10.06.2013 - 19:25
door bart simpson
eigenaardig laag verschil tussen diesel en benzine, dat is aan de pomp varierend van 32 tot 35 ct per liter, in deze berekening slechts 25ct