PLOF!!!!!!

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

De nieuwe rubber strip voor onder de motorkap (tegen het schutbord) is binnen.
Morgen ga ik het proberen te monteren.
Het lijkt totaal niet op het rubber dat er in zat en de montage is ook anders (popnagels ipv kunststof T-clipjes).

Als alles gelukt is, zet ik binnenkort foto's (en bestelnummers) erbij.
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

Dat zo'n kutbakkie als een gofl nog zoveel weegt tegenwoordig, dan kan je dus voor dat geld aam belasting een echte auto onder je kont hebben...
Kortom Volvo for life!!!
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Het rubber zit er op!

Wel moet ik nog 3 popnagels vervangen omdat ze niet goed (breed) genoeg uitgezet zijn zodat ze zo weer uit het gat vallen.
Dus morgen nog met de dealer bellen. Hadden ze er bij Volvo maar wat meer in zo'n zakje gedaan...

Mijn advies: bestel een 2e zakje popnagels als je het zelf gaat doen.

Onderdeelnummers:
popnagels: 979878 (circa 4,50 euro)
afdichtstrip: 6848718 (circa 42 euro)

Niet omrekenen naar guldens, dan is het best te doen :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Alles schoongemaakt met ammonia. Goedkoop spul, stinkt verschrikkelijk maar werkt perfect om schoon te maken en te ontvetten.

Hier de nieuwe rubber strip gemonteerd:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

ziet er netjes uit.

Beetje balen alleen van die popnagels. Zijn dat trouwens speciale nagels ofzo??
Lijkt iets van coating ofzo overheen te zitten.
Bij mij op het werk (gevelelementenbouw) kitten we ze vaak af om waterdicht te maken enzo. Al doen ze dat hier ook af en toe met gasdichte nagels.... :?: :?:
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Fat Rat schreef:ziet er netjes uit.

Beetje balen alleen van die popnagels. Zijn dat trouwens speciale nagels ofzo??
Lijkt iets van coating ofzo overheen te zitten.
Bij mij op het werk (gevelelementenbouw) kitten we ze vaak af om waterdicht te maken enzo. Al doen ze dat hier ook af en toe met gasdichte nagels.... :?: :?:
Ja, het zijn speciale nagels. Het gat waar ze invallen is zo'n 6mm Ø terwijl de popnagels zelf veel dunner zijn. Ze horen door de lengtegroeven echter heel breed uit te kunnen zetten. Helaas deden ze dat niet allemaal. Ze voelen wat rubberachtig aan en dichten daarom goed af en beschadigen het rubber niet.

Ik heb de dealer al gemaild om nog een zakje van die popnagels.
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Iemand enig idee of een 3e remlicht van een Volvo 940 sedan ook op een 740 sedan past? Dat je 'm niet zomaar kan aansluiten ivm "defecte lampjes checker" weet ik. Maar past het? :)
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

M'n kilometerteller is bij 263.000 ook uitgevallen.
Heb de unit er al uitgehaald en wat gereinigd etc.
Oorzaak lijkt toch bij de sensor te liggen. Ik voel 'm al zitten en als ik er aan morrel werkt de kilometerteller weer tijdelijk.
Kan er wat moeilijk bij dus eens wachten tot ik 'm ergens op een brug of blokken kan rijden.
Los draadje ofzo...
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Vorige week zaterdag is mijn distributieriem vervangen.
Helaas vergeten om mijn fototoestel mee te nemen (we zijn normaal gesproken onafscheidelijk).

Op zich geen moeilijke klus maar omdat het voor m'n oom z'n allereerste distributieriem was (hij rijdt luchtgekoelde VW :P) én omdat zo'n beetje iedere bout vastgeroest zat of afbrak zijn we er toch nog wel een hele dag mee zoetgeweest.

Al weken vantevoren alle bouten ingespoten met WD40 en misschien heeft dit nog iets geholpen. Tevens bij de dealer vooraf al nieuwe boutjes gehaald voor de distributie-afdekkap. Erg nuttig bleek achteraf!

Met de handleiding van de Volvo700vereniging en brickboard zijn we er uit gekomen.


Toen m'n oom de oude riem wilde verdraaien om hem goed te zetten op de markeringen versprong hij een aantal tanden (moet je dus ook niet doen met een sleutel op de oliepomppoulie)...
Toen zijn we eerst maar even koffie gaan drinken. We wisten immers niet meer hoe alles stond en namen even de rust om het te bekijken.
Onze logische conclusie was dat 2x krukas rond gelijk stond aan 1x de nokkenas. En dat dat precies 4 slagen voor iedere cylinder inhield waarna het hele zaakje weer overnieuw begint.
Dus alles op lijn draaien en de riem erom zou genoeg moeten zijn.

Omdat we toch bezig waren de krukas (hééééééél) voorzichtig een hele slag rondgedraaid terwijl de nokkenas stil stond (kleppen van eerste cylinder stonden toen dicht, van de rest 1 of 2 stuks open) en geen kleppen geraakt! Achteraf een beetje idioot om dit te testen maar hierdoor vermoeden we nu in ieder geval dat de B230K met "1000 531" kop toch een non-interference blok lijkt te zijn.

Alles weer goed op de markeringen gezet, riem erom, spanner afgesteld en goed vastgezet.

Daarna de 3 V-riemen vervangen door nieuwe.
Geen speling op de waterpomp, dynamo en stuurbekrachtigingspomp.
(Zelfs de oude tandriem en spanrol zagen er nog prima uit terwijl hij al zeker 6 jaar niet vervangen was).

Zonder kappen en fan de motor gestart en hij liep!
Toen na een minuut alsnog de poulie weer op markering gezet (zuiger 1 op BDP) en opnieuw de spanner afgesteld en goed vastgezet. Dit moet na 1000km nog een keertje.
Toen de kap en de fan weer gemonteerd en alles werkte.

Stelbout van de dynamo vervangen want deze was geheel verrot. Zorg dus dat je dat soort dingen op voorraad hebt als je bezig gaat. Een 9cm boutje met 6ø schroefdraad heb je niet altijd standaard in je kist :P Gelukkig hadden we een Fix-it vlakbij ;)

Het bovenste deel van de kap van de distributieriem heb ik met slangklem, tie-wraps en 2-componentenlijm gelijmd en versterkt. Deze was namelijk door de tand des tijds wat gescheurd op de plaatsen waar de bouten vast zitten.
Je ziet er bijna niets van :)

Al met al een klusje wat goed te doen is als je wat sleutelervaring en geduld hebt!

Rij inmiddels alweer 400km met nieuwe riem en geen problemen.
Loopt als een zonnetje!

Behalve dan die kilometerteller :P

Paasmaandag gaan we met de remmen bezig; vloeistof en ontluchten. Daarnaast kijken we of schijven nog dik genoeg zijn, blokjes, etc.

Heb momenteel een stevige buikgriep en dat moedigt niet echt aan om te sleutelen :(
djjefw
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 08.05.2007 - 22:54

Netjes hoor, zelf rijden we hier Volvo 740 GLT op dit moment een Estate versie.. Heerlijke wagens en start altijd ;)
Volvo 850 2.5 10V ;D
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

Ik heb mij op de 700 vereniging door iemand die ook een 740 b230k '86 rijdt dat de 1000 531 kop inderdaad non interference zou zijn, dit in tegenstelling tot de later gebruikte 1000 631 "heron" kop.

Maar heb mijn riem onlangs op een sleuteldag van de vereniging ook vervangen.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Volvo gaat nog steeds als een tierelier :)

Kilometerteller is nog steeds een plaaggeest. Af en toe is hij er en zo is hij weer 10 kilometer weg. Maar dat is het volgende project.

Afgelopen week hebben we de 2 hoofdslangen van de radiator vervangen, thermostaat en de slangklemmen.

Sinds enige tijd heb ik een lekkende stuurbekrachtigingspomp.
Gisteren hebben we die losgehaald. Hij blijkt te lekken bij een afsluiting op de linkerzijkant van de pomp. Hier zit een soort van dop die er in geperst lijkt te zijn en deze was erg roestig.

Omdat een nieuwe pomp zo'n 400 euro kost was het wel de moeite waard om er wat tijd in te steken :P

Met een nep-Dremel hebben we de roestige dop + rand compleet roestvrij gemaakt (eerst met mini slijpsteentje en vervolgens met mini staalborsteltje) en toen bleek dat de vloeistof inderdaad door een klein, doorgeroest gaatje stroomde.

Pomp ondersteboven gelegd met de lekke afsluiting naar boven (met de vloeistof gewoon in het systeem!).
Alles goed ontvet.
Daarna wat Bison 2-componentenlijm aangemaakt en het gat gevuld met de lijm. We hadden nog een ring die vrij strak in het gat past en die hebben we in de lijm gedrukt. Daarna ook de bovenkant helemaal dichtgesmeerd. 4 uren lang op veilige afstand een bureaulamp erop gericht om het proces wat te versnellen en de lijm is netjes opgedroogd.
Daarna de pomp weer gemonteerd en enkele uren later gestart; geen druppel vloeistof meer gezien. Hopelijk blijft dit zo :)

Verder nog de rem linksvoor ontlucht(hij trok wat naar rechts) en dat is nu ook weer perfect. Bij beide nippels kwam er nog wat lucht uit; het was goed te voelen in het pedaal toen ik het eruit trapte.

Laatste van de dag was het stuur loshalen en opnieuw plaatsen. Dit stond al vanaf het begin een tikje naar rechts en dat rijdt irritant.

[29 februari 2008] edit: zo'n ding heet dus een vriesdop, kwam ik vandaag achter. Het is dus vermoedelijk te bestellen bij diverse garages. Maar de 2 componenten lijm methode werkt echter ook prima! Het zit nog als een huis. Ook nog geen ATF bij hoeven vullen.

[8 december 2008] echt goede lijm; zit nog potdicht!
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

Je geeft je wagentje wel alle liefde en aandacht....

Ik heb vandaag ontdekt dat ik ook weer aan de bak mag. M'n ruitewissermotor bestuurderszijde is spontaan overleden, en het koplampglas bijrijderszijde heeft netzoiets als dat mercedes rijders op de motorkap hebben :S . Duur dag je dus vandaag. Binnenkort moet ik ook aan 2 nieuwe bandjes, iemand nog goed tips, zat zelf aan Uniroyal rallaye 550 te denken?

Ach ja kilometersvreten kost nou eenmaal geld.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Fat Rat schreef:Je geeft je wagentje wel alle liefde en aandacht....

Ik heb vandaag ontdekt dat ik ook weer aan de bak mag. M'n ruitewissermotor bestuurderszijde is spontaan overleden, en het koplampglas bijrijderszijde heeft netzoiets als dat mercedes rijders op de motorkap hebben :S . Duur dag je dus vandaag. Binnenkort moet ik ook aan 2 nieuwe bandjes, iemand nog goed tips, zat zelf aan Uniroyal rallaye 550 te denken?

Ach ja kilometersvreten kost nou eenmaal geld.
Ik heb uit nood 2 nieuwe achterbanden moeten kopen.
Beide voorbanden waren slecht en op 1 kwam een bult.
Heb ze voor de zekerheid beiden vervangen.
De goede achterbanden naar voren gelegd en achter 2 nieuwe Michelins.
Het is wel te merken want als het nat is op rotondes gaat hij niet meer opzij als ik wat gas bijgeef.

Maar ik had het liefste 2 Uniroyal's gehad... Die waren echter niet zo snel leverbaar en had ze nodig omdat ik diezelfde zaterdag nog naar Rotterdam moest (toch zo'n 245km rijden).

Volgende keer Uniroyal, hoewel de (duurdere) Michelins me ook goed bevallen.
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Ik ben vandaag in 1x aan een Haynes "Owners Workshop Manual", een Gedore 1" steek-ringsleutel (dé maat voor de bout bij olie verversen), een originele Volvo kleppensteltool en een setje diverse klepafstelplaatjes en enkele nuttige tips (ook niet onbelangrijk!) gekomen :)

Ik werk op de buitendienst bij een computerbedrijf en kom dus veel bij de mensen thuis. Vandaag was ik bij een klant die voorheen bij Volvo en Saab gewerkt heeft én een Volvo 740 uit 1985 heeft gehad.

Uiteraard heb je dan een gezamelijke interesse en zo kwamen het gereedschap en het boek tevoorschijn. Hij had de Volvo niet meer en gebruikte het daardoor ook niet. Hij vroeg een nette prijs en we waren het daardoor snel eens :) Bovendien z'n telefoonnummer gekregen in geval van Volvo-nood :)

Later nog even langsgereden met de Volvo om te betalen en toen moesten we natuurlijk even in en rond de auto. Haha, maar volgens liep hij mooi dus dat geeft weer vertrouwen voor de toekomst :)

Hij heeft zelf nu een XC70 Cross Country uit Zweden (met handschakel!) en is hier ook wel eens op het forum te vinden. Weet z'n gebruikersnaam... Weer niet gevraagd... Dom :P

Misschien volgende keer ook maar een mooie 240 uit Zweden halen? :)
(Als 2e auto uiteraard ;) )
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

Netjes!
Leuk verhaal zo. Mooie manier om aan je spulletjes te komen.

hmm 1" Maar eens kijken of ik aan een dergelijke dop kan komen...
Heb het nu met een 27MM dopsleutel gedaan. Zag toen ook al dat dat niet helemaal lekker paste.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Weer een kleine update.
Hij rijdt (uiteraard) nog steeds ;)

Omdat ik op LPG rijd had ik al enige tijd het plan om een motorblok op voorraad te nemen in geval van een nabije koprevisie. Op dit moment is er nog niets aan de hand maar op het moment dat je er aan toe bent moet je het maar net treffen om een vervangend blok voor een redelijke prijs te vinden.

Op Marktplaats trof ik een B230K blok met een 530 kop (heb zelf de 531 kop op de huidige). Compleet met dynamo, 2B7 carburateur en nog wat losse onderdelen in een doos vroeg de verkoper 75 euro. Samen met m'n oom op een halve palet opgehaald en het ziet er allemaal goed uit! Nu nog conserveren en wachten op de dag dat hij nodig is...
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Olie!
De laatste weken ligt er af en toe een plasje olie onder de auto en er hangt continu een druppel onder de aftapbout.
Als ik het spoor volg naar boven kom ik uit bij de achterkant van de nokkenas, bij de verdeler. Daar hangt een verse druppel olie...

Mogelijk binnenkort weer wat te doen...
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

De olielekkage gaat de laatste weken niet zo hard meer (en niet omder er niets meer in zit :P).

Koelwater vliegt er echter wel met stralen uit. Een gaatje in het midden...
Zaterdag de nieuwe radiateur inbouwen! (merk Nissens van NordiCar).

Verder 4 nieuwe bougies vangwege back-fires en slecht lopen. Probleem lijkt hiermee geheel verholpen :)
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Zaterdag de nieuwe radiator geplaatst.
Terwijl mijn oom zich hoofdzakelijk bezighield met de verwarming (radiator in interieur doorspoelen) was ik voornamelijk aan de slag met de radiator.

De verwarming was al sinds de aanschaf zéér matig en ik kon me al niet voorstellen dat ze in Zweden de winter er mee konden doorkomen.

Voor het vervangen heb ik de temperatuur gemeten door de sensor van een thermometer in de luchtopening van de ontwaseming te hangen.
De temperatuur met fan uit was maximaal 40 graden.
Zodra de fan op stand 4 ging zakte dit terug naar maximaal 20 graden.
Te weinig om je raam fatsoenlijk mee te ontwasemen of ontdooien...

M'n oom heeft de verwarmingsradiator doorgespoeld met ontkalker (supermarkt, hooguit een euro per flesje) en dit een kwartiertje laten inwerken. Daarna een paar keer doorgespoeld met water. Er kwam een verschrikkelijk vies goedje uit dus het leek goed effect te hebben!

De radiateur vervangen was werkelijk simpel en weinig werk. In de Nissens radiateur zat een extra gat waar normaal de fan-switch in gaat. Deze heeft mijn model niet dus er zit een dummy bij die je er in slaat. Ik had weinig vertrouwen in het montagesysteem (rubber afdichting met een kunststof plug die je er klem in slaat) maar het komt met bijna geen mogelijkheid meer los dus ik vermoed dat het wel blijft zitten ;)

Demontage ging als volgt:
Kunststof beschermkap onder de motor losgehaald. Dit kan zonder krik (als je de auto niet verlaagd hebt en het postuur hebt van een lantaarnpaal). Het zit vast met 4 boutjes. Dop 10 en dop 13, een verlengstuk en een ratel zijn genoeg om het los te halen.
Daarna gril eruit getild (2 kunststof lipjes eruit trekken en hij is los); dit kan handig zijn om te zien of alles op zijn plek zit bij het monteren.

Vervolgens de beschermkap van de fan losgeschroefd (2 boutjes - sleuteltje 8) en wat naar achteren geschoven (tegen de beschermkap van de distributie). De fan zelf hoeft niet los! :)

Dop op het expansievat los, verwarming vol open gezet zodat dit ook weg kan lopen.
Teiltje onder de radiator gezet, slangklem losgedraaid, onderste slang losgetrokken (dit was allemaal nog ganbaar omdat er nieuwe slangen en klemmen op zitten) en de zooi liep er uit.

Daarna de 2 boutjes waarmee de radiateur vastgeklemd zit losgedraaid (sleutel 10 als ik me niet vergis). Nu nog de overloop- en vulslang vanaf het expansie vaatje en de rechter hoofdslang aan de bovenkant loshalen en je tilt de radiateur er zo uit!

Nieuwe radiateur weer op zijn plek gezet (goed opletten of hij onderin mooi in de rubbers valt). Boutjes ingevet en de radiateur weer vastgezet.
Slangen weer in omgekeerde volgorde aangesloten en de gril teruggeplaatst. Het stuk karton dat ik er voor had zitten om het nog enigzins warm te krijgen heb ik weggelaten.

Inmiddels was ook de kachelradiator weer aangesloten en kon de boel gevuld worden met verse koelvloeistof. Normaal gesproken zou ik ook de thermostaat vervangen hebben maar deze zit er nog maar amper een half jaar in.

Na het vullen flink in de slangen geknepen, motor gestart, weer geknepen, bijgevuld, etc. tot het zeker leek dat er geen lucht meer in het systeem zat.

Vervolgens gestart en een testrit gemaakt. Geen lekkage!
Een geslaagde operatie! Uiteraard de beschermkap weer gemonteerd ;)

En de kachel? Als ik die nu vol open zet lijkt het wel een Zweedse sauna!
Opnieuw heb ik de temperatuur gemeten.
Bij fan uit en kachel vol open is de temperatuur >70 graden (hogere waarden kan de thermometer niet weergeven).
Als ik de fan vervolgens op stand 4 zet zakt de temperatuur tot zo'n 60 graden en is het al snel niet meer uit te houden zonder alle ramen open te zetten :P

Al met al een geslaagde sleuteldag! :)
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”