Zaterdag de nieuwe radiator geplaatst.
Terwijl mijn oom zich hoofdzakelijk bezighield met de verwarming (radiator in interieur doorspoelen) was ik voornamelijk aan de slag met de radiator.
De verwarming was al sinds de aanschaf zéér matig en ik kon me al niet voorstellen dat ze in Zweden de winter er mee konden doorkomen.
Voor het vervangen heb ik de temperatuur gemeten door de sensor van een thermometer in de luchtopening van de ontwaseming te hangen.
De temperatuur met fan uit was maximaal 40 graden.
Zodra de fan op stand 4 ging zakte dit terug naar maximaal 20 graden.
Te weinig om je raam fatsoenlijk mee te ontwasemen of ontdooien...
M'n oom heeft de verwarmingsradiator doorgespoeld met ontkalker (supermarkt, hooguit een euro per flesje) en dit een kwartiertje laten inwerken. Daarna een paar keer doorgespoeld met water. Er kwam een verschrikkelijk vies goedje uit dus het leek goed effect te hebben!
De radiateur vervangen was werkelijk simpel en weinig werk. In de Nissens radiateur zat een extra gat waar normaal de fan-switch in gaat. Deze heeft mijn model niet dus er zit een dummy bij die je er in slaat. Ik had weinig vertrouwen in het montagesysteem (rubber afdichting met een kunststof plug die je er klem in slaat) maar het komt met bijna geen mogelijkheid meer los dus ik vermoed dat het wel blijft zitten
Demontage ging als volgt:
Kunststof beschermkap onder de motor losgehaald. Dit kan zonder krik (als je de auto niet verlaagd hebt en het postuur hebt van een lantaarnpaal). Het zit vast met 4 boutjes. Dop 10 en dop 13, een verlengstuk en een ratel zijn genoeg om het los te halen.
Daarna gril eruit getild (2 kunststof lipjes eruit trekken en hij is los); dit kan handig zijn om te zien of alles op zijn plek zit bij het monteren.
Vervolgens de beschermkap van de fan losgeschroefd (2 boutjes - sleuteltje

en wat naar achteren geschoven (tegen de beschermkap van de distributie). De fan zelf hoeft niet los!
Dop op het expansievat los, verwarming vol open gezet zodat dit ook weg kan lopen.
Teiltje onder de radiator gezet, slangklem losgedraaid, onderste slang losgetrokken (dit was allemaal nog ganbaar omdat er nieuwe slangen en klemmen op zitten) en de zooi liep er uit.
Daarna de 2 boutjes waarmee de radiateur vastgeklemd zit losgedraaid (sleutel 10 als ik me niet vergis). Nu nog de overloop- en vulslang vanaf het expansie vaatje en de rechter hoofdslang aan de bovenkant loshalen en je tilt de radiateur er zo uit!
Nieuwe radiateur weer op zijn plek gezet (goed opletten of hij onderin mooi in de rubbers valt). Boutjes ingevet en de radiateur weer vastgezet.
Slangen weer in omgekeerde volgorde aangesloten en de gril teruggeplaatst. Het stuk karton dat ik er voor had zitten om het nog enigzins warm te krijgen heb ik weggelaten.
Inmiddels was ook de kachelradiator weer aangesloten en kon de boel gevuld worden met verse koelvloeistof. Normaal gesproken zou ik ook de thermostaat vervangen hebben maar deze zit er nog maar amper een half jaar in.
Na het vullen flink in de slangen geknepen, motor gestart, weer geknepen, bijgevuld, etc. tot het zeker leek dat er geen lucht meer in het systeem zat.
Vervolgens gestart en een testrit gemaakt. Geen lekkage!
Een geslaagde operatie! Uiteraard de beschermkap weer gemonteerd
En de kachel? Als ik die nu vol open zet lijkt het wel een Zweedse sauna!
Opnieuw heb ik de temperatuur gemeten.
Bij fan uit en kachel vol open is de temperatuur >70 graden (hogere waarden kan de thermometer niet weergeven).
Als ik de fan vervolgens op stand 4 zet zakt de temperatuur tot zo'n 60 graden en is het al snel niet meer uit te houden zonder alle ramen open te zetten
Al met al een geslaagde sleuteldag!
