aankoopadvies Volvo V70 2.4T of D5 voor caravantrekken

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
bartv70
5th Gear member

Hoi,

Misverstandje, met daar heb je hem weer bedoelde ik mezelf en zeker niet
welwillende forum leden.
Natuurlijk zijn we hier om elkaar te helpen, sorry als ik wat onduidelijk ben geweest
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
bartv70
5th Gear member

Hoi,

JJDD, een beetje zoeken kan nooit kwaad.
Zelf heb ik april jl een V70 2.4D (10-2003) uit Belgie gehaald
Full-options, Rica chip(198pk) en 119.000km.Selected used car garantie
Volgens mijn eigen Volvo dealer in Nederrland was ik voor zo'n uitvoering,
deze km.stand enz. hier zeker €6000,- euro meer kwijt geweest.

Groetjes
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
JJDD
3rd Gear member

Is het verschil met diesels vanwege de hogere BPM misschien groter? Ook is het natuurlijk een procentueel verschil, hoe duurder de auto, hoe groter het absolute voordeel. Daarnaast is België voor velen dichterbij dus makkelijker oa voor afhandeling mbt garantie etc. (Duitsland kan natuurlijk ook dichtbijzijn, afh van waar je woont en koopt ...)
V70 - 140pk - 2003
bartv70
5th Gear member

Hoi,

Klopt er is verschil in BPM en ook het procentuele verhaal klopt.
Ikzelf woon tegen de Duitse grens(bij Arnhem), maar heb de auto
in Waregem (bij Kortrijk) gekocht,ruwweg 260 km hier vandaan dus.
Garantie is ook in Nederland geldig.Ik heb echter de afspraak dat grote
zaken door hen zelf gedaan worden, ik krijg dan een gratis leenauto.
Auto is nu 1x terug geweest voor een flinke ingreep.(vliegwiel/koppeling,interne rek. €2000,-)
Alles keurig onder garantie gemaakt, alleen lastig om in 2 dagen ruwweg 1000km heen en weer naar je garage te rijden.
Aan de andere kant is het mij nog steeds wel een paar duizend euro waard en 1000km in een V70 is toch een feestje op zich

BartV70
JJDD
3rd Gear member

Voor een paar duizend euro rij ik ook wel een blokje om! En inderdaad, 't is een feestje. Ivm verhuizing rijdt mijn vrouw nu in de v70. Ik grijp iedere mogelijkheid aan om te gaan rijden. Als we iets op marktplaats kopen, het liefst in Maastricht of Groningen ...
V70 - 140pk - 2003
pch
2nd Gear member

Oceanracer schreef:Met turbo-motor icm automaat is hier op het forum deze zomer wel melding gemaakt van temperatuurproblemen van de motor. Eea zou worden veroorzaakt door het (te) lage toerental bij het rijden met caravan, omdat de bak niet uit zichzelf optijd terugschakelt. Wanneer hier door de bestuurder op wordt gelet, is de kans op problemen kleiner.
Even een vraagje:
De ene dealer zegt dat ik moet oppassen (zoals boven al geschetst) met een 2.4T automaat en caravantrekken, ik moet dan een oliekoeler laten monteren! Kosten zo'n 800,-
De andere dealer zegt: die hebben V70's metg automaat altijd standaard al.
Wie heeft er nu gelijk? Of bedoelt die 1e wellicht iets anders?

Gr. Paul
pch
2nd Gear member

Ik wil volgende week nog eens 2 Volvo's gaan bekijken/testrijden: nu een 2.4T handgeschakelde en een gewone 2.4 140 pk ook handgeschakeld.
Als ik die 2 heb gereden zal ik veel preciezer kunnen kiezen uit wel/niet automaat en welke motor.
Verder blijven reacties over caravan trekken met een Volvo V70 uiterst welkom! :D

Gr. Paul.
Donic
2nd Gear member

v70black schreef:Hoi Paul
Ook ik rij in een zwarte v70,2.4,145 PK europe uitvoering bjr 2000,benzine.
Trek daar ook een caravan mee van 1200kg.
Het rijd fantastisch! Alleen verbaas ik me over het feit dat ik iedere keer weer lees dat ze de caravan in de 5e versnelling trekken. Ik weet namelijk al jaren dat het helemaal niet goed is voor je versnelling.Ook ken ik een aantal familieleden die hun 5e kapot gereden hebben.( Volvo freaks net als mij)
:onfire:
De 2.4T heeft vanaf 1500 toeren al z'n volledige koppel beschikbaar. Dat is het voordeel van de turbo. Deze helpt vanaf het begin al mee. Daar kun je dus de 5e versnelling niet mee kapot rijden. Op het moment dat je merkt dat de 5e het niet meer trekt, schakel je gewoon terug naar z'n 4. Ik heb er nog geen enkel probleem mee gehad. Mijn 850 met 170 pk had er veel meer moeite mee, en dat was inderdaad veelal in zijn 4 rijden.

Duurder in onderhoud is maar de vraag. De souplesse is het meer dan waard.
Volvo 360 GLT 2.0
Volvo 850 GLT
V70 2.4T AWD 2001
pch
2nd Gear member

Donic schreef: De 2.4T heeft vanaf 1500 toeren al z'n volledige koppel beschikbaar.
Je bedoelt de nieuwere 2.5T vanaf 2003!
Die heeft het idd vanaf 1500 tpm, de 2.4T van 2000-2003 heeft het vanaf 1800 tpm.

Gr. Paul.
Volvolof
3rd Gear member

De 2.4 140pk is sterk genoeg, alleen zijn de versnellingen 3,4,5 zo lang dat de motor heel weinig toeren draait. Meer vergelijkbaar met 4,5,6 bij een gemiddelde 2-liter motor.
Tot 120km/u hoor je de motor nauwelijks in 4 en tot 90km/u kan je heel comfortabel in 3 rijden. Dan heb je echt kracht zat. Probeer het maar eens bij een proefrit. Continu in de 5e versnelling rijden is helemaal niet nodig voor het geluid
JP
2nd Gear member

@pch Moet het toch even kwijt. Die groene (scarab green) T5 heb ik, met dezelfde km stand en meer opties (o.a navi, leer, 3e achterbank, 17") uit Duitsland gehaald voor 12k met bpm was ik nog geen 14k kwijt. Bij een Volvodealer en met een jaar garantie. Het kost je wel drie dagen (kijken/kopen/importeren) maar het is ook wel leuk om eens gedaan te hebben. Succes met je zoektocht
Citroen 2cv6 Lavendel, Rood, Zwart
Citroen BX 1.4 Deauville Bleu Memphis, 1.6 Chic Gris Dolmen, 1.9D Wit
Citroen Xsara Break 2.0HDI Rouge Lucifer
Volvo V70 T5 Scarab Green Pearl

Renault Twingo Jade
Volvo 940GLE Regent Red Metallic
Jan W
2nd Gear member

Paul (en de rest natuurlijk):

Ik kan slechts spreken over een manuele T5 waar we met enige regelmaat een Fendt van 1.700 kg achter plegen te hangen.

De auto trekt deze caravan (bijzonder) gemakkelijk. Wèl bij wegtrekexercities op hellingen en zo het "DSTC" uitschakelen, want anders kost het je geheid een nieuwe koppeling....(maar dat geldt voor meer Volvo's -en ook andere merken.)

De T5 heeft één (bekend) nadeel: de meeste paarden en paardenkoppels komen pas bij een (zeker in vergelijk met een 2.4T of 2.5T) vrij hoog toerental vrij. Begrijp me niet verkeerd, hoor, er is altijd power zàt, maar het "echte" beulswerk moet je toch wel pas bòven de 3.000 tpm verwachten. Met een handbak is dus (op tijd!!!) schakelen het devies -als je te lang wacht, valt de motor als het ware ietwat 'dood' -dit natuurlijk alléén in bergachtige streken. In Nederland ben je met de caravan aan de haak als eerste weg...

Overigens: een T5 is in Nederland altijd uitgerust met een 'dynamic' chassis en daar hoort de automatische niveauregeling bij.
Doorzakken als gevolg van zware belading of een zware caravan aan de haak is dan ook een onbekend woord....

Nog even het verbruik: heen-en-weer Italië circa 14 à 15l/100 km, oftwel een dikke 1: 7 tot een dikke 1:6,5 (oftewel circa 25% méérverbruik ten opzichte van solo). Alles overigens wèl met 98RON ofwel V-power.

Greetz,
JanW
V 70 T5 in Silver met Offblack Select.
Voorzien van Estate-, Comfort- en Elegance-line.
Verder 's zomers op 17' Almathea, maar 's winters op 16' staal...
Jan W
2nd Gear member

@paul:

Nog even wat: zet qua caravantrekkerij de 140pk-versie maar gerust uit je hoofd als je het mij vraagt. Vééééél te lange reductie in de bak-vanaf de 3e versnelling heeft Volvo gemeend hééél grote stappen in te moeten bouwen. De 170pk ('2.4' op de klep) is wat dat betreft een stuk beter, maar eigenlijk maar 'net aan' qua gewicht van de auto zèlf en dan ook nog een caravan erachter -zeker als je nog wel eens met de combinatie naar het buitenland wilt gaan.....

Ga voor een 2.4T: dat van de 'onbetrouwbare blokken' dat iemand je op de mouw heeft proberen te spelen is volgens mij onzin. Alleen de (elecronisch bediende) gasklephuizen van de eerste 4 bouwjaren willen nog wel eens de geest geven.
Vooral een 2.4T met automaat (met de juiste uitvoeringsspecs: dus de niveauregeling die bij het 'estate-line-pakket' hoort sowieso) zou ik zoeken -ideaal voor caravangebruik.

Wat het sportonderstel betreft: zò veel lager is dat nu ook weer niet, hoor.

Succes verder!
Jan W
Oceanracer
Geartronic member

Natuurlijk is het (een keer) leuk om met caravan en volgepakte auto nog vlotter weg te zijn bij een verkeerslicht als de auto die er naast is gaan staan. Maar is dat het doel van een vakantierit? Moet je het er het hele jaar voor over hebben om 1 op 7 te rijden, omdat je tijdens je vakantierit anders zo nu en dan eens terug moet schakelen, terwijl "anderen met gemak" in z'n vijf omhoog denderen? Kom op zeg! Het is toch volkomen normaal dat je de beperkingen die het rijden met een caravan heeft, voor lief neemt. Sterker nog: Het heeft toch ook zijn charme!
Ik ga ook met Volvolof mee dat het rijden met een hoger toerental bij de benzinemotoren absoluut niet storend is. Wanneer deze motor door het hogere toerental makkelijk presteert, zal het brandstofverbruik veelal lager uitvallen dan bij een vergelijkbare combinatie waarbij wel wordt doorgeschakeld en de motor meer moet ploeteren.
Tot slot nog een algemene tip: Als je vanuit stilstand moeilijk wegkomt, laat dan de combinatie eerst (achteruit rijdend) ietwat scharen. Stop dan en breng de wagen vooruit in beweging alvorens deze de aanhanger in beweging moet brengen. En dan kom je echt met 140 PK ook wel boven.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Jan W schreef:Nog even wat: zet qua caravantrekkerij de 140pk-versie maar gerust uit je hoofd als je het mij vraagt. Vééééél te lange reductie in de bak-vanaf de 3e versnelling heeft Volvo gemeend hééél grote stappen in te moeten bouwen. De 170pk ('2.4' op de klep) is wat dat betreft een stuk beter, maar eigenlijk maar 'net aan' qua gewicht van de auto zèlf en dan ook nog een caravan erachter -zeker als je nog wel eens met de combinatie naar het buitenland wilt gaan.....
Een 140pk mag 1800kg´s trekken en zal een caravan van beladen 1500kg´s (en dat is imho al een heel behoorlijke) toch heel soepeltjes naar veel bestemmingen brengen.
Een 140pk heeft overigens exact dezelfde overbrengingsverhoudingen dan een 170pk.
JJDD
3rd Gear member

Je vraagt je wel eens af hoe we vroeger met caravan en al in het buitenland terecht zijn gekomen, met heel wat minder pk's en nm's .... we hadden bij de eerste beste brug al stil moeten staan (maar zijn toch meermaals in Griekenland gekomen, over passen en bergen en heeeele steile weggetjes).

Als je lekker wat power wilt hebben moet je het (de turbo) vooral doen, en evt meer verbruik en hogere aanschaf voor lief nemen. Om die caravan wat vlotter over het Siebengeberge , door de Ardennen of over de Brennerpas te krijgen, is het geen noodzaak. Wel lekker ;-)
V70 - 140pk - 2003
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Er zijn mensen die op hun caravantrip nooit een hogere versnelling kunnen gebruiken dan de 3e, met een 140pk is rustig in 5 tokkelen absoluut mogelijk, een 2.4T heeft alleen net dat "ietsie meer"
Volvo for life
Volvolof
3rd Gear member

Een 140pk heeft overigens exact dezelfde overbrengingsverhoudingen dan een 170pk.
Dat klopt voor de automaat. Niet voor de handbak, die heeft voor de 170pk iets andere overbrengingen waardoor 1 en 2 ongeveer hetzelfde zijn en 3,4,5 iets korter.
Daardoor voelt de 170pk ook onder 4500 toeren iets krachtiger aan dan de 140pk, maar het verschil is niet groot.
De 140pk benzine heeft wel dezelfde versnellingsbak als de 2.4T
Jan W
2nd Gear member

Volvolof schreef:
Dat klopt voor de automaat. Niet voor de handbak, die heeft voor de 170pk iets andere overbrengingen waardoor 1 en 2 ongeveer hetzelfde zijn en 3,4,5 iets korter.
Daardoor voelt de 170pk ook onder 4500 toeren iets krachtiger aan dan de 140pk, maar het verschil is niet groot.
De 140pk benzine heeft wel dezelfde versnellingsbak als de 2.4T
Juist. Dat meende ik ook begrepen te hebben.

Door de extra power die een 2.4T nueenmaal heeft, vallen bij (intensief) caravangebruik -denk aan met name glooiende autobahnen in bergachtige gebieden- de meeste nadelen van 'de lange bak' bij deze uitvoering (en, natuurlijk de nieuwere 2.5T) weg.

Greetz,
Jan W
jeronimov70
1st Gear member

Doen! zo'n 2.4T.
Ik heb zelf eerst een V70 classic met 140 pk gehad.Dit was al een stuk beter t.o.v. een Ford met een geblazen diesel.Onze caravan weegt ook 1200 kg en Frankrijk al jaren onze eindbestemming.Vorig jaar me laten verleiden bij een dealer om een proefrit te maken met mijn huidige 2.4T uit 2001 en ik was verkocht.Voordeel van deze motor is het feit dat dit een lagedruk turbo is met een hoog koppel in een breed toerengebied(vanaf 1500 toeren),ideaal voor een caravan dus.En het grappige is dat ik met en zonder caravan eenzelfde verbruik heb als de oude V70 met 140 pk.1 op 8 vindt ik een nette waarde met 1200kg achter de auto en een kruissnelheid van 100 km /uur.
V70 2.5T MOMENTUM 2008
xc70 2.5T comfortline 2004
V70 2.4T comfortline 2001
v70 classic 2.4 1998
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”