Automatische dimlicht uitschakelen?

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Carlsson 900

Battlecruiser S80 schreef:En natuurlijk toont een Volvo zich superieur t.o.v. (bijna) alle andere merken door automatisch de lampen aan en uit te laten gaan bij starten en uitzetten. Die andere automobilisten met die andere prutsmerken kijken vol ontzag en bewondering naar die altijd alerte Volvomobilist, terwijl ze denken: "Licht aan, ja, goed idee, moet ik ook eens doen..."
En gij geleuft het?
Gebruikersavatar
Johan
5th Gear member
Berichten: 1402
Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
Locatie: NH

Feit is dat er steeds meer auto'skomen met dagrijverlichting (bijv. Audi).
Dit is toch een van de meest simpele oplossingen om de veiligheid te verhogen.

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Ik meen me ter herinneren van vroegah tijdens een vakantie in Scandinavië dat vrijwel iedereen daar reed met speciale dagrijlichten. Het lijkt me logisch dat, tenminste de Zweedse merken, inmiddels deze dagrijlichten in hun koplampunits geïntegreerd hebben.

Of denk ik dat fout?
Laurent
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 13.12.2007 - 15:20

welke foutmelding?
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

M@rcel schreef:Ik meen me ter herinneren van vroegah tijdens een vakantie in Scandinavië dat vrijwel iedereen daar reed met speciale dagrijlichten. Het lijkt me logisch dat, tenminste de Zweedse merken, inmiddels deze dagrijlichten in hun koplampunits geïntegreerd hebben.

Of denk ik dat fout?
Daarom konden vroeger al in de stadslichten van een Volvo 240 20w-lampjes. Hier in NL werd er gewoon de standaard 5W in gedaan, maar met 20W werd je nog beter gezien.
In zweden gebruikte men dus vaak het stadslicht als dagrijlicht.

Momenteel is alleen de XC60 met speciale led-dagrijverlichting uitgerust, volgens mij.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Battlecruiser schreef:
M@rcel schreef:Ik meen me ter herinneren van vroegah tijdens een vakantie in Scandinavië dat vrijwel iedereen daar reed met speciale dagrijlichten. Het lijkt me logisch dat, tenminste de Zweedse merken, inmiddels deze dagrijlichten in hun koplampunits geïntegreerd hebben.

Of denk ik dat fout?
Daarom konden vroeger al in de stadslichten van een Volvo 240 20w-lampjes. Hier in NL werd er gewoon de standaard 5W in gedaan, maar met 20W werd je nog beter gezien.
In zweden gebruikte men dus vaak het stadslicht als dagrijlicht.

Momenteel is alleen de XC60 met speciale led-dagrijverlichting uitgerust, volgens mij.
Maar hoe doen de Zweden dat dan nu? En kan dat dan hier niet?
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Tot voor een jaar of 20 hadden alle niet-Volvo's en niet-Saabs in Zweden extra "daylight-running-systems" in de vorm van lelijke extra 20w-lampunits op de voorzijde van de auto geschroefd.

Maar uiteindelijk heeft men gekozen voor het verplichten van óf dimlicht aan óf speciale "drs"-lampunits aan.
Tot op de dag van vandaag hebben de meeste auto's daar dus gewoon dimlicht aan, overigens zonder dat men daar merkbaar vaker lampjes moet wisselen dan hier. Een lamp vaak aan laten staan verlengt nl. de levensduur, i.t.t. lampen die erg weinig aanstaan. En dat laatste is de instinker voor veel mensen die zelf beslissen om hun lichten aan te zetten. Als je bv. 's avonds weinig rijdt (en ook overdag die dingen niet aanzet), dan is de levensduur korter of nagenoeg evenlang als lampen die altijd aanstaan.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Carlsson 900

Battlecruiser schreef: [...] Een lamp vaak aan laten staan verlengt nl. de levensduur, i.t.t. lampen die erg weinig aanstaan. En dat laatste is de instinker voor veel mensen die zelf beslissen om hun lichten aan te zetten. Als je bv. 's avonds weinig rijdt (en ook overdag die dingen niet aanzet), dan is de levensduur korter of nagenoeg evenlang als lampen die altijd aanstaan.

Het spijt mij bijzonder, maar deze verklaring begrijp ik niet, :o
is daar ergens een verklaring voor vinden?

Alvast bedankt voor de info.
:D
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Oceanracer schreef:
Fabian schreef:Ehm grote draaiknop aan de linker kant op 0 zetten ?
Ehm, zelf al eens geprobeerd? Dan blijft het dimlicht namelijk ingeschakeld. Het enige verschil met de normale stand is dat in stand 0 het grootlicht niet ingeschakeld blijft. Je kunt dus alleen seinen.
En je dashboardverlichting brandt niet op standje 0, wel op standje Dimlicht.
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Laurent schreef:welke foutmelding?
Als je je stadslicht eruit trekt, gaat er een controlelampje op het dashboard branden, dat je licht stuk is. Eruit trekken constateert de computer dus als stuk.
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Laurent
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 13.12.2007 - 15:20

Bij mij krijg ik die foutmelding niet hoor! Je moet ze alleen ff voor de apk terugplaatsen maar voor de rest nergens last van.
Carlsson 900

The Volvoboy schreef:
Oceanracer schreef:
Fabian schreef:Ehm grote draaiknop aan de linker kant op 0 zetten ?
Ehm, zelf al eens geprobeerd? Dan blijft het dimlicht namelijk ingeschakeld. Het enige verschil met de normale stand is dat in stand 0 het grootlicht niet ingeschakeld blijft. Je kunt dus alleen seinen.
En je dashboardverlichting brandt niet op standje 0, wel op standje Dimlicht.


Bij mijn auto (C30) heb ik de software laten aanpassen, zodat op stand "0" alle buitenverlichting uit is.
Alle dashboard verlichting gaat echter, wanneer het contact is ingeschakeld wel gewoon aan, wel opletten dus!




.
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Carlsson 900 schreef:
The Volvoboy schreef:
Oceanracer schreef: Ehm, zelf al eens geprobeerd? Dan blijft het dimlicht namelijk ingeschakeld. Het enige verschil met de normale stand is dat in stand 0 het grootlicht niet ingeschakeld blijft. Je kunt dus alleen seinen.
En je dashboardverlichting brandt niet op standje 0, wel op standje Dimlicht.


Bij mijn auto heb ik de software laten aanpassen, zodat op stand "0" alle buitenverlichting uit is.
Alle dashboard verlichting gaat echter, wanneer het contact is ingeschakeld wel gewoon aan, wel opletten dus!




.
Weer wat geleerd! Bij onze V70 is dat namelijk niet zo... :oops:
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Leo7
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 20.07.2009 - 22:59

Na de 360, 440 en S70 sinds kort in het bezit van een S60. In stand 0 waren de lichten uitgeschakeld. Omdat ik vind dat het met lichten rijden veilig is en bij een Volvo hoort, heb ik bij de dealer laten herstellen dat de lichten weer branden bij het rijden in stand 0. Kon alleen met behulp van een computer en leverde een kostenpost op van €15,-. Viel onder de garantie.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”