Pagina 4 van 9
Geplaatst: 03.02.2008 - 16:42
door Iwema
Hallo Marc,
De interkoeler zorgt voor een hoger densiteit van het mengsel.
Hierdoor zal normaal gesproken de maximale druk steigen.
Hoe hoger de maximale druk des te later het ontstekingsmoment moet staan.
De druk mag immers niet over de kritische druk van de desbetreffende brandstof gaan.
Bij water injectie is het ontstekings moment sterk afhankelijk van de hoeveelheid water.
Om het ontstekingsmoment te bepalen heb ik een rekenprogrammatje dat een veilige curve geeft.
Na dat je deze hebt ingesteld op de motor kun je gaan experimenteren.
In eerste instantie geld hoe meer voorontsteking hoe meer vermogen.
Als je te vergaat gaat het vermogen weer dalen.
Als je motor teveel compressie heeft kan de motor al sneuvelen voor dat het vermogen gaat dalen.
Je hebt dan de kritische druk overschreden.
Daarnaast is er nog een verschil tussen het ontstekingsmoment bij accellereren of bij constante snelheid bij de zelfde vullingsdruk.
Om het goed te doen moet je een uitgebreide electrinische ontsteking hebben.
Een 1-2-3 ontsteking is niet iets wat ik zou adviseren.
Hugo
IwemaLPG
Geplaatst: 04.02.2008 - 19:22
door bart1111111112
ik hou het nog even bij de oude ontsteking,eerst wat andere problemen onder controle krijgen het niet op benzine (ik zal hem wat rijker zetten)willen rijden en de rammelende variabelle schoepen in de turbo boven de 4000 tpm
bart
Geplaatst: 17.03.2008 - 19:41
door B-lennium
ehh krijgt het blok niet gewoon veelste weinig benzine? 1 carburateur op een 2 literblok is al veelste weinig laat staan met een turbo! en dan hebben we het nog niet eens over detonatie gehad!
ik ben bezig met een B30 turbo (holset) hier komt brandstof injectie (megasquirt) op + een wide-band lambda sensor op + electronische onsteking.
hiermee kan ik alles tunen
p.s. rammelend geluid uit je turbo? heel erg slechte lagers of surge! bij compressor surge breken de schoepen binnenkort af en dan... rammel rammel tik tik BOEM!
Geplaatst: 20.03.2008 - 09:54
door ferdy
Ik vrees dat ik wegens financiele redenenen genoodzaakt ben het setje te verkopen. Als iemand intresse heeft hoor ik het wel. Alles is nieuw en ongebruikt.
Geplaatst: 25.03.2008 - 20:15
door oudevolvo
Op zich heb ik wel interesse in het setje van Ferdy en lijkt het lassen van de spruitstukken me wel een leuke bezigheid.
Echter ik kan nog net niet voldoende informatie en documentatie vinden over hoe het zou moeten gaan werken. En om nou net zo trail and error te werk te gaan als Bart (respect!) zie ik nog niet zo zitten.
Het mooiste lijkt het me om het in mijn 1800ES met B20E (injectie) te plaatsen. Heb al een mooi voorbeeld gevonden, zie
http://www.pbase.com/turboes/image/26292197
en
http://www.pbase.com/turboes/image/26286768
Maar helaas nog geen beschrijving of set-up schets.
Omdat de ruimte echt krap is, is m'n Amazon (wel op LPG) een goede tweede kandidaat.
Wie weet waar goede documentatie te vinden is voor turbo setups (en dan geen supercharger) voor de 1800ES met B20 injectie of anders B20 in een Amazon?
Alvast bedankt,
Groeten Lars
Geplaatst: 25.03.2008 - 20:42
door ferdy
Kijk even op
http://forum.savarturbo.se/ onder 'vad hander ir garage'
Geplaatst: 27.03.2008 - 22:31
door bart1111111112
[quote]Echter ik kan nog net niet voldoende informatie en documentatie vinden over hoe het zou moeten gaan werken. En om nou net zo trail and error te werk te gaan als Bart (respect!) zie ik nog niet zo zitten.
ik weet dat ik het niet de perfecte setup heb,maar een megasquirt injectie vind ik veel te duur.ik heb er geen 1000 ende euros voor over.
als je het in een keer goed wil hebben moet je het niet zo als ik doen!
als je er maar lol in heb!!
Geplaatst: 28.03.2008 - 11:52
door oudevolvo
Inderdaad, daar gaat het om! Echter, ik heb op zich al vrij veel projecten en ideeen om lol mee te hebben, dus ik zie toch maar van van het B20 turbo experiment.
Overigens vond ik nog wel een handig artikel voor Bart op de site die Ferdy doorgaf. Gaat over het geschikt maken van een Stromberg carburateur als druk carburateur, zie:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=6249
Met de vertaalsite
http://ordbok.lagom.nl/vertaal.html is er nog best wat van te begrijpen.
Geplaatst: 28.03.2008 - 18:32
door bart1111111112
dit is goede infomatie,hier heb ik wat aan!
de texst is niet helemaal duidelijk maar ik red het er wel mee.
van het weekend weer wat te doen.
als je geen haast heb met je turbo project kan je wachten tot ik een goede setup bij elkaar geexperimenteert heb.
maar dat kan effe duren.
Geplaatst: 28.03.2008 - 23:55
door ferdy
Die gasten is Zweden zijn helemaal gek, geweldige creaties vind je daar. Turbo setje van mij is inmiddels verkocht, misschien in de toekomst nog een keer mee spelen. Eventueel heb ik nog een dumpvalve en turbodruk meter voor een volvoforum prijsje

Geplaatst: 01.04.2008 - 12:32
door B-lennium
kun je wat meer vertellen over de dumpvalve? (merk type enz)
Geplaatst: 01.04.2008 - 15:34
door Iroll
Deze site geeft een hele uitgebreide beschrijving van de ombouw naar megasquirt van een 1800E . Alles staat erin incl. ontstekingscurves aanpassingen etc. Ook de ombouw naar een supercharger komt erin aan bod.
http://www.1800philes.com/
Geplaatst: 05.04.2008 - 09:55
door ferdy
Geplaatst: 06.04.2008 - 20:43
door bart1111111112
het op benzine rijden is nu aardig onder controle alleen rammelt de turbo op benzine nog meer.(of zal het pingelen zijn?)
vandaag wel alvast maar een nieuwe turbo gekocht.
de oude b20 is niet zo blij met al de extra pks,begint behoorlijk olie te lekken tussen het blok en versnellingsbak en koelvloeistof.ook veel condens vorming in het blok.
genoeg reden om in overweging te nemen het originele blok te reviseren
en turbo klaar te maken.
Geplaatst: 28.04.2008 - 10:26
door bart1111111112
na inspectie van het originele blok blijkt die in nog slechtere staat te zijn,bigend ruim,groeven in de cilinderwand,de fieber tandwielen missen tanden enz.
ondanks is hij toch redelijk goed lopend uit de auto is gehaald!
toch het andere blok maar keerring vernieuwd achter vliegwiel (voor een rubberen) nieuwe koppakking,andere nokas met k proviel voor meer koppel,
en meteen ook maar een nieuwe simoms uitlaat 63,3 mm van voor naar achter.
ik rij nu met 0,2 bar,als de kop is na getrokken na een paar honderd km gaat hij weer naar 1 bar.
als nu het allemaal heel blijft wil ik op de vermogen bank.
Geplaatst: 28.04.2008 - 23:49
door ferdy
hallo bart ik dacht ook dat een K nokkenas meer koppel onderin zou geven. Dit is echter niet waar, de nokkenas heeft een bereik van 3000 ~ 5800 toeren. Maar beter lopen dan je eerst had zal het zeker!
Geplaatst: 29.04.2008 - 18:55
door bart1111111112
hey ferdy,op de doos waar de as in zat staat:nokkenas type k voor een betere koppel.
misschien dan een betere koppel tussen de 3000~5800 tpm.
ik heb wel het idee dat er meer koppel is ook bij lagen toeren,maar dat kan ook aan de nieuwe uitlaat liggen.
Geplaatst: 30.04.2008 - 02:06
door ferdy
Dat zou goed kunnen, wat ik had tot nu toe had gelezen is dat de K nokkenas kwa timming aardig overeenkomt met een injectie nokkenas van een B20. Kan je een paar foto's schieten ik ben echt benieuwd wat voor moois je allemaal gedaan hebt

!
Geplaatst: 01.05.2008 - 18:14
door bart1111111112
http://www.mijnalbum.nl/Foto-M8HHJDMG.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VORIZDR8.jpg
ik heb wel wat fotos van de simons uitlaat, het verschil met de originele is behoorlijk.
ik hoop dat het resultaat ook behoorlijk zat zijn.
Geplaatst: 01.05.2008 - 18:51
door bart1111111112
wie weet in noord holland waar ik kan laten meten hoeveel vermogen er in de volvo zit?