Pagina 4 van 8
Geplaatst: 29.03.2009 - 00:22
door puntnl
Ik wil iedereen toch graag verzoeken wel appels met appels te vergelijken.
Ron95 tegen Ron 95
V-power/ultimate tegen Ron 98
Merkbenzine bevat dopes die voor schonere verbranding zorgen en betere schoonmaakprestaties.
Merkloze benzines (witte pomp, tinq, Gulf e.d.) bevatten 0,0% dopes die dus ook voor een ander gedrag van de brandstof zorgen.
Ja, voor de mensen die het weten kunnen ook witte pompen gevuld worden met brandstof uit een depot van een shell,bp of andere leverancier, maar die bevatten geen dopes.
Bij BP tanken ook bedrijven zoals esso, total, texaco, en andersom, maar aan de hand van de pas die men gebruikt worden de dopes van de desbetreffende tankmerken toegevoegd. Deze containers zijn verzegeld en duidelijke afspraken tussen de verschillende leveranciers zorgen ervoor dat er niets vermengt wordt of stiekum afgetapt wordt door de hoofdleverancier.
Vooral sterkere(getunede) motoren, zoals al geopperd, profiteren meer van brandstoffen met een hoger RON getal. Terwiijl ze ook goed willen lopen op lagere brandstoffen. Voor deze auto's werkt de premiumbrandstoffen ook beter dan voor zwakkere motoren. De ECU regelt dit allemaal zonder dat het erg opvalt.
Geplaatst: 06.07.2009 - 22:25
door Wimie
VPower heb ik 1x getankt, geen meetbaar verschil in verbruik bij mij t.o.v. BP Ultimate.
Mijn ervaring met BP-Ulitmate t.o.v. Witte pomp 98+ na zo'n 600 liter brandstof:
BP-Ultimate gaf zo'n 4% minder brandstof verbruik, maar de prijs was ruim 7% hoger. Dus ik blijf maar bij de Witte pomp 98+' voor mijn S60-170PK
Geplaatst: 23.09.2009 - 16:56
door Sorcerer
Nog wat ervaringen zoals ik een tijd geleden beloofde:
V-power lijkt de motor wat hees te laten klinken; turbofluit wordt veel beter hoorbaar... loopt redelijk soepel, vooral met koude motor goed merkbaar t.o.v. RON95
BP Ultimate lijkt de motor wat stiller te maken, turbofluit minder hoorbaar ook... loopt ook vrij soepel (het wordt weer iets kouder dus vergelijken is moeilijk, maar V-power leek wat soepeler, maar da's dus met warmer weer). Prestaties lijken iets beter als met V-power.
Vooral switchen van RON95 naar RON98 is telkens een merkbaar groot verschil bij de R. Ook de buitentemperatuur maakt trouwens een gigantisch verschil bij de prestaties, zou me niet verbazen als dat wel 20 pk of meer scheelt...
Nog meer mensen met ervaringen?
Overigens is RON98 nu echt bijna nergens meer te vinden... Esso en Texaco zijn kort geleden ook overgestapt op "Premium RON95"... leuk, want zo maken ze met goedkope additieven natuurlijk meer winst.
Alleen BP en Tango lijken nu nog 98 te hebben...
Geplaatst: 26.09.2009 - 23:28
door velwim
Ook de buitentemperatuur maakt trouwens een gigantisch verschil bij de prestaties, zou me niet verbazen als dat wel 20 pk of meer scheelt...
Hoe lager de temperatuur hoe meer zuurstof in de lucht aanwezig is (op gelijke hoogte uiteraard). Dus een betere verbranding en daardoor een lager verbruik (of meer prestaties). Luchtvochtigheid heeft overigens ook weer invloed op het zuurstofgehalte van de lucht.
Je kunt dus eigenlijk alleen maar verbruikcijfers vergelijken tussen verschillende merken, octaan getallen en highperformance brandstoffen bij ongeveer dezelfde omstandigheden.
Het verschil tussen de merken onderling en toevoegingen aan de brandstof is waarschijnlijk zo gering, dat de invloed van de hoeveelheid zuurstof in de buitenlucht veel groter is (en vlak in dit kader ook de airco niet uit, die 's-zomers een tandje harder moet werken!)
Ik kom net uit Frankrijk geblazen op Ultimate en V-Power. Constant rond de 140 gereden en geen file gezien. Verbruik is bijna 1:12 voor een volgeladen S60 2.5 T. Niet slecht volgens mij.
Geplaatst: 28.09.2009 - 11:46
door mightyspawn
Misschien ook wel, mijn 740 2.3 uit 85 is zelfs zuiniger op de snelweg. En die heeft niet eens motormanagement, maar mechanische injectie ala K-jet.
Geplaatst: 28.09.2009 - 12:28
door piotrV70
Zie mijn gemiddelde in m'n onderschrift. Ruim 16.000km en op een enkele uitzondering na altijd benzine van Tinq (die overigens gewoon uit Gulf tankauto komt). Hij rijdt er prima op en ik ga niet 15ct/lt extra betalen voor benzine die behalve de suggestie niets toevoegt.
Geplaatst: 28.09.2009 - 12:37
door piotrV70
NOS schreef:Laatst van een ANWB man gehoord: zijn bus liep nooit harder dan 120 Km/H, onder welke omstandigheden dan ook. Met twee tankjes V-power kon hij zomaar de 130 Km/H aantikken.
maar volgens jou is dat dus onzin :?
En windkracht 8 in de rug :twisted:
Dit zijn natuurlijk op niets gebaseerde onzin-beweringen.
Geplaatst: 28.09.2009 - 13:37
door NOS
Ok.
Geplaatst: 28.09.2009 - 13:49
door Sorcerer
Nu alweer een tijdje BP Ultimate gereden...
Wat me gelijk heel duidelijk opvalt: ik hoor de turbo veel minder. Ook lijkt de motor minder rauw te klinken nu. Bij V-power klonk hij namelijk bij het accelereren alsof hij schraler draaide, erg raar... klinkt veel prettiger en wat stiller nu.
En ook (en dit is subjectief en ivm lage temperaturen onbetrouwbaar) lijkt hij weer wat meer vermogen te hebben nu.
Hoe dan ook: V-Power mik ik er toch even niet meer in
Iemand enig idee waarom de turbo zo veel harder te horen is met V-power?
Geplaatst: 20.11.2010 - 22:56
door gsx750r
Premium benzines helemaal niet schoner
Zogenoemde premium benzines zijn helemaal niet goedkoper en minder vervuilend. Dat meldt het televisieprogramma Kassa vandaag, dat de afdeling autotechniek van de Hogeschool Arnhem Nijmegen onderzoek heeft laten uitvoeren naar deze benzines.
De benzines met namen als Total Excellium, BP Ultimate en Shell V-power zijn gemiddeld vier procent duurder dan merkloze benzine.
Oliemaatschappijen claimen op basis van uitgebreid wetenschappelijk onderzoek dat auto's er zuiniger mee rijden en dat minder vervuilende stoffen worden uitgestoten. De onderzoeksmethodes en resultaten worden volgens Kassa echter 'angstvallig geheimgehouden'.
Voor het onderzoek werd een testauto in een laboratorium aangedreven met Shell Fuelsave, Total Excellium, BP Ultimate en merkloze benzine. De auto werd blootgesteld aan een vooraf vastgelegde en volgens het programma realistische nagebootste rit. Ook werden duurtesten gedaan. "Uit alle tests kwam geen enkele benzine er beter of slechter uit dan de merkloze brandstof", stelt Kassa. Ook in de uitstoot werden geen verschillen aangetroffen.
Volgens Kassa is hiermee voor het eerst wetenschappelijk aangetoond dat premium benzine niet werkt. Dat sommige chauffeurs de ervaring zeggen te hebben zuiniger en prettiger te rijden met premiumbenzine, komt volgens onderzoekslieder Bram Veenhuizen mogelijk door een placebo-effect. "Als je meer betaalt voor je benzine, ga je misschien rustiger rijden en dat kan al snel een besparing van tien tot vijftien procent opleveren."
Bron: AD
Opm: Accenten door mij
Rob
Geplaatst: 20.11.2010 - 23:05
door 945i
Tests zijn gedaan met een Seat Toledo.. Heb het gezien.
De man hield toch een slag om de arm door te zeggen dat het bij een andere auto misschien wel iets uitmaakt.. Ook benzine/diesel kan uitmaken, er is alleen benzine getest met 1 auto.
Maakt de uitslag van de test in mijn ogen waardeloos als algemeen oordeel.
Maar goed, het zal wel...

Geplaatst: 20.11.2010 - 23:24
door gsx750r
945i schreef:Maar goed, het zal wel...

Dat geldt in ieder geval ook voor mij omdat hier de keuze erg simpel is ........... alleen bij een enkel tankstation langs de snelweg zie je soms wat van die exotische benzines.
En ............ wat nu 'wetenschappelijk' is aangetoond dat hadden wij hier op het forum toch al lang en breed vastgesteld:
Het werkt wél <> het werkt niet, placebo-effect <> geen placebo-effect, verbruik is lager <> verbruik is niet lager enz. enz.
Rob
Geplaatst: 20.11.2010 - 23:38
door derre
gsx750r schreef:Premium benzines helemaal niet schoner
Zogenoemde premium benzines zijn helemaal niet goedkoper en minder vervuilend. Dat meldt het televisieprogramma Kassa vandaag, dat de afdeling autotechniek van de Hogeschool Arnhem Nijmegen onderzoek heeft laten uitvoeren naar deze benzines.
De benzines met namen als Total Excellium, BP Ultimate en Shell V-power zijn gemiddeld vier procent duurder dan merkloze benzine.
Oliemaatschappijen claimen op basis van uitgebreid wetenschappelijk onderzoek dat auto's er zuiniger mee rijden en dat minder vervuilende stoffen worden uitgestoten. De onderzoeksmethodes en resultaten worden volgens Kassa echter 'angstvallig geheimgehouden'.
Voor het onderzoek werd een testauto in een laboratorium aangedreven met Shell Fuelsave, Total Excellium, BP Ultimate en merkloze benzine. De auto werd blootgesteld aan een vooraf vastgelegde en volgens het programma realistische nagebootste rit. Ook werden duurtesten gedaan. "Uit alle tests kwam geen enkele benzine er beter of slechter uit dan de merkloze brandstof", stelt Kassa. Ook in de uitstoot werden geen verschillen aangetroffen.
Volgens Kassa is hiermee voor het eerst wetenschappelijk aangetoond dat premium benzine niet werkt. Dat sommige chauffeurs de ervaring zeggen te hebben zuiniger en prettiger te rijden met premiumbenzine, komt volgens onderzoekslieder Bram Veenhuizen mogelijk door een placebo-effect. "Als je meer betaalt voor je benzine, ga je misschien rustiger rijden en dat kan al snel een besparing van tien tot vijftien procent opleveren."
Bron: AD
Opm: Accenten door mij
Rob
juist , een fifth gear is een keer getest en waren zeker verschillen in pk's met 98 meer pk's en en met vpower ook dit was wel bij turbo's golf gti ed
Geplaatst: 21.11.2010 - 00:21
door gsx750r
derre schreef:........juist , een fifth gear is een keer getest en waren zeker verschillen in pk's met 98 meer pk's en en met vpower ook dit was wel bij turbo's golf gti ed
Sorry, ik weet niet zeker of ik je zin goed begrijp maar als ik er uit moet lezen dat bijv. door het gebruik van Shell V-Power door Fifth Gear een vermogenstoename van 98 pk werd vastgesteld bij een VW Turbo GTI tja dan moet ik het helaas nogmaals herhalen .............. het zal wel ! :twisted: :twisted:
Rob
Geplaatst: 21.11.2010 - 02:10
door DawnBlueED
Ik heb de afgelopen zomer heel veel verschilde merken diesel getankt en nergens een verschil in prestatie opgemerkt. Ook op Russische diesel en Finse accijns vrije diesel (er was niks anders) reed de D5 prima.
Geplaatst: 21.11.2010 - 05:37
door sven-
Ik ga niet weer hetzelfde verhaal ophangen als enige tijd geleden (zie daarvoor hier:
http://volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=39603), maar weer heel toevallig dat een onderzoek namens Radar of Kassa in dit geval weer dit soort resultaten oplevert.
Een paar snelle aanmerkingen op het artikel:
- Wat voor test auto, ik lees Seat Toledo? Alleen op basis hiervan dus geen sluitende conclusie, laat staan "wetenschappelijk"
- Wat betreft dat wetenschappelijke, wat is er nou gemeten, uitstoot, 4-gastest? Verbruik gemeten? Toestand in auto waargenomen? Toestand in motor, kleppen etc. etc. etc. wordt allemaal niet over gesproken
En vervolgens dus wel met allerlei stoere praat aankomen zetten. Ik snap echt niet het doel van Radar en Kassa. De consument beschermen? Dit is gewoon het halve verhaal ophangen.
Geplaatst: 21.11.2010 - 05:41
door sven-
gsx750r schreef:derre schreef:........juist , een fifth gear is een keer getest en waren zeker verschillen in pk's met 98 meer pk's en en met vpower ook dit was wel bij turbo's golf gti ed
Sorry, ik weet niet zeker of ik je zin goed begrijp maar als ik er uit moet lezen dat bijv. door het gebruik van Shell V-Power door Fifth Gear een vermogenstoename van 98 pk werd vastgesteld bij een VW Turbo GTI tja dan moet ik het helaas nogmaals herhalen .............. het zal wel ! :twisted: :twisted:
Rob
Ondanks de werkelijk rampzalige formulering (spreektaal is geen schrijftaal jongens!) vertaal ik de zinnen zo:
Juist, in Fifth Gear is het een keer getest en er waren zeker verschillen in PK's. Met 98 waren er meer PK's merkbaar en met V-power ook. Dit was wel bij snellere auto's (vaak met turbo) zoals een Golf GTI e.d.
Geplaatst: 21.11.2010 - 11:20
door Oceanracer
Premium benzines helemaal niet schoner
Zogenoemde premium benzines zijn helemaal niet goedkoper en minder vervuilend. Dat meldt het televisieprogramma Kassa vandaag, dat de afdeling autotechniek van de Hogeschool Arnhem Nijmegen onderzoek heeft laten uitvoeren naar deze benzines.
De benzines met namen als Total Excellium, BP Ultimate en Shell V-power zijn gemiddeld vier procent duurder dan merkloze benzine.
Oliemaatschappijen claimen op basis van uitgebreid wetenschappelijk onderzoek dat auto's er zuiniger mee rijden en dat minder vervuilende stoffen worden uitgestoten. De onderzoeksmethodes en resultaten worden volgens Kassa echter 'angstvallig geheimgehouden'.
Voor het onderzoek werd een testauto in een laboratorium aangedreven met Shell Fuelsave, Total Excellium, BP Ultimate en merkloze benzine. De auto werd blootgesteld aan een vooraf vastgelegde en volgens het programma realistische nagebootste rit. Ook werden duurtesten gedaan. "Uit alle tests kwam geen enkele benzine er beter of slechter uit dan de merkloze brandstof", stelt Kassa. Ook in de uitstoot werden geen verschillen aangetroffen.
Volgens Kassa is hiermee voor het eerst wetenschappelijk aangetoond dat premium benzine niet werkt. Dat sommige chauffeurs de ervaring zeggen te hebben zuiniger en prettiger te rijden met premiumbenzine, komt volgens onderzoekslieder Bram Veenhuizen mogelijk door een placebo-effect. "Als je meer betaalt voor je benzine, ga je misschien rustiger rijden en dat kan al snel een besparing van tien tot vijftien procent opleveren."
Ik heb ook even wat tekstdelen aangedikt.
Om te beginnen wordt ook nergens gesteld dat premium benzine goedkoper zou zijn, dus de beginzin is al een aandachtstrekker die kan noch wal raakt. Vervolgens wordt er een (duur?)test gedaan met slechts één auto door een stel HBO'-ers in opleiding en Kassa stelt hiermee dat er een wetenschappelijk onderzoek te hebben?!! Knap staaltje journalistiek. Hulde aan Kassa!
Geplaatst: 21.11.2010 - 11:22
door derre
nee ik bedoel met super 98 geen 98 pks
Geplaatst: 21.11.2010 - 11:24
door Ytos
Eens met sven- (post van 6:37 uur).
Zelfs op de Mavo leer ik m'n leerlingen tegenwoordig in de leerlijn "Onderzoek doen" dat ze door middel van schaalvergroting betrouwbaarder uitspraken kunnen doen over hun resultaten. En dan nog blijkt dat wetenschappelijk bewezen of aangetoond an sich niet bestaat. Hoogstens wetenschappelijk aangetoond met een zekerheid van x%.
Mijn ervaringen met V-Power zijn positief, in die zin dat ik merk dat de auto minder last heeft van pingelen. Wellicht herinnert u zich mijn "trillings"problemen nog. Toen ik m'n auto liet keuren bij de ANWB zei de keurmeester na een proefrit dat de auto prima reed, maar wel wat pingelde. Toen hij omschreef wat hij bedoelde, begreep ik wat ik voelde in de auto bij optrekken en bepaalde toerentallen. V-Power getankt en het gevoel van pingelen was weg. Ik tank nu dus alleen nog maar V-Power.