Jullie ervaring met de V40 als trekwagen

Geproduceerd bij NedCar in Born
Autogek
5th Gear member
Contacteer:

Ik ben niet echt bang uitgevallen en heb ook met mijn XC90 wel 125 met een boot erachter gereden maar 140 is wel heeeel erg hard. In Frankrijk mag je inderdaad 130 maar niet op de 3e baan rijden met een combinatie langer dan 7 meter.
Belangrijk is vind ik zelf dat het trekkende voertuig duidelijk zwaarde is dan de aanhanger of caravan.
Edwin.

S40 - V40 - S40 -XC90 - XC70 - XC90 - V70 - XC60 - V40 ex Volvo's

Xc60 R design D4 AWD Wit, luxery winterline - pack connect.. enz..
Barry (Grillmeister)
5th Gear member

marsm104 schreef:
Barry (Grillmeister) schreef: Overigens ben wel direct je rijbewijs kwijt als je met 140 gepakt wordt terwijl je nog steeds niet harder mag dan 80 met een aanhanger.
In Frankrijk mag je toch 'gewoon' 130 met een aanhanger?
Zelf zou ik in zo'n geval lekker met de vrachtwagens mee rijden.
In Frankrijk wel ja maar in Nederland niet.... Zelf vind ik iets harder dan de vrachtwagens prettiger dan dat ik konstant wordt ingehaald..
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
timvandoorn
2nd Gear member

Barry (Grillmeister) schreef:
timvandoorn schreef:[Je hadt die hollanders moeten zien toen ik vanuit Frankrijk Nederland binnenreed, lekker doorstampen op de linkerbaan met 140 op de teller met de caravan, terwijl de meeste al met klamme handjes zitten bij de 90.
:withstupid:

Wellicht zaten die hollanders met klamme handjes omdat de een of andere randdiebiel (sorry ik heb er geen andere benaming voor) voorbij kwam scheuren. Overigens ben wel direct je rijbewijs kwijt als je met 140 gepakt wordt terwijl je nog steeds niet harder mag dan 80 met een aanhanger.

Overigens ben ik ook benieuwd wat voor vering jij in een amerikaan gewend bent als je een v40 amerikaans geveerd vind, volgens mij trek je je verhaal van a tot z uit je duimpje... :laughing3:

Als je aandacht wilde hebben heb je 'm nu gehad en kunnen wij weer met normale mensen over normale onderwerpen praten.
:D nee het is helaas niet verzonnen, overigens heb ik in Nederland wel gas terug moeten nemen omdat ze allemaal zachter rijden (in die zin pas ik me wel weer aan :wink: ), maar in Frankrijk heb ik toch écht stukken 140 gereden.

Vwb het amerikaans geveerd zijn is het voor jouw weer is hoog tijd om wat volvo geschiedenis door te nemen. De v40 is in hoofdzaak voor de amerikaanse markt ontworpen (zie o.a. de oranje zij-knipperlichten-reflectoren op de v40, die in amerika verplicht waren/zijn in die tijd).
Dus vandaar ook de soepele vering, zo heb jij ook weer wat geleerd van deze randdebiel! :roll:
Some are born great, some achieve greatness, but volvo's have greatness thrust upon them.
Barry (Grillmeister)
5th Gear member

timvandoorn schreef: :D nee het is helaas niet verzonnen, overigens heb ik in Nederland wel gas terug moeten nemen omdat ze allemaal zachter rijden (in die zin pas ik me wel weer aan :wink: ), maar in Frankrijk heb ik toch écht stukken 140 gereden.

Vwb het amerikaans geveerd zijn is het voor jouw weer is hoog tijd om wat volvo geschiedenis door te nemen. De v40 is in hoofdzaak voor de amerikaanse markt ontworpen (zie o.a. de oranje zij-knipperlichten-reflectoren op de v40, die in amerika verplicht waren/zijn in die tijd).
Dus vandaar ook de soepele vering, zo heb jij ook weer wat geleerd van deze randdebiel! :roll:
Ik weet niet waar jij je info vandaan haalt maar de V40 zie je (lees zag ik) vrijwel nergens in het straat beeld van de verenigde staten, dit in het kader van een te kleine auto met een te kleine motor en ga zo maar door(zeker in die tijd 1996-2000) . In America (in Limburg) ben ik er overigens wel diverse tegen gekomen :twisted: .

Als je trouwens amerikaanse auto's gewend was zou je ook begrijpen wat het verschil is tussen een V-40 en een amerikaan (tenzij bij jou je schokbrekers/dempers niet meer naar behoren functioneerden voordat je je sport spul er onder zette :wink: )
V40 2.0 16V 1996
Volvo 940 estate 2.3 gl
timvandoorn
2nd Gear member

Ik weet niet waar jij je info vandaan haalt maar de V40 zie je (lees zag ik) vrijwel nergens in het straat beeld van de verenigde staten, dit in het kader van een te kleine auto met een te kleine motor en ga zo maar door(zeker in die tijd 1996-2000) . In America (in Limburg) ben ik er overigens wel diverse tegen gekomen :twisted: .

Als je trouwens amerikaanse auto's gewend was zou je ook begrijpen wat het verschil is tussen een V-40 en een amerikaan (tenzij bij jou je schokbrekers/dempers niet meer naar behoren functioneerden voordat je je sport spul er onder zette :wink: )
zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Volvo_V40

en zie: http://www.volvocarsgent.be/nl/pdf/fin_eco_cars_03.pdf

Even googlen en je zult het wel begrijpen, Noord Amerika is/was een belangrijke afzetmarkt naast Europa. Jij zult misschien net in Midden Amerika hebben gezeten en dan is het misschien minder ja.
Mijn moeder zei altijd, jongen niet met je neus kijken, dus bij deze voor jou! :lol:

Ik heb trouwens een phase I en die zit erg slapjes in zn vering na een aantal jaartjes. Functioneerde nog prima voor iemand die van deinen houdt en van achterover zitten in zn autostoel omdat de achterveren lekker doorhangen.
Some are born great, some achieve greatness, but volvo's have greatness thrust upon them.
Barry (Grillmeister)
5th Gear member

timvandoorn schreef:

zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Volvo_V40

en zie: http://www.volvocarsgent.be/nl/pdf/fin_eco_cars_03.pdf

Even googlen en je zult het wel begrijpen, Noord Amerika is/was een belangrijke afzetmarkt naast Europa. Jij zult misschien net in Midden Amerika hebben gezeten en dan is het misschien minder ja.
Mijn moeder zei altijd, jongen niet met je neus kijken, dus bij deze voor jou! :lol:

Ik heb trouwens een phase I en die zit erg slapjes in zn vering na een aantal jaartjes. Functioneerde nog prima voor iemand die van deinen houdt en van achterover zitten in zn autostoel omdat de achterveren lekker doorhangen.
Noem mij maar een eigenwijs iemand maar in het jaar verslag van 2003 werd opgehemeld over de xc90 verkopen en was de rest bijvangst, verder geeft dit jaarverslag nergens aan dat de v40 in 1996 origineel voor de USA markt is ontworpen. (het geen ook kosten onlogisch zou zijn in verband met de productie faciliteit in Nederland (en België).)
De wikipedia is dan wel een leuk (officieus) naslagwerk maar geen officieel document want dat kan door elke mabel (lees mongool) naar believen worden aangepast...

Dus Tim, als je met grote mensen wilt mee praten moet je niet als een kleine jongen je gedragen... (zie je eerdere posts)

p.s. begrijpend lezen is een kunst (verenigde staten is geen centraal america...)
V40 2.0 16V 1996
Volvo 940 estate 2.3 gl
Mathijs T-4
3rd Gear member

:-)
Volvo V40 T4, kleur 332, Gaspra's, Luxury- Line & Exclusive- Line, volledig creme leer, Automaat, Cruise Control, ECC, HU-655. Verkocht!
toppertje
6th Gear member

timvandoorn schreef:Ik zal wel een fotootje uploaden, dan zie je de combinatie en dat gaat prima.

Banden waren nieuw (auto plus caravannetje), bandenspanning goed, netjes beladen, kip caravan heeft redelijke wegligging en het is ook nog is een kip-compact (dus heel schuin liggend-front-oppervlak en 20 cm lager als normale caravan.)
Zeker in combinatie met sportschokdempers en verlagingsveren bij de auto, zeer goed te doen want veel stabieler als een normale 'amerikaans' geveerde v40.

Ging heerlijk, zou het de volgende keer weer doen.
waar blijft de (photoshop) foto? :twisted:
geen glans zonder wrijving
Oceanracer
Geartronic member

Afbeelding

Ook een Kip dus met:

Onafhankelijke wielophanging (zgn Delta-as van Alko)
Schokbrekers
AKS 2000 anti-slingerkoppeling

Verder:

In perfecte balans (zelfst het gewicht L & R uitgewogen!)
De juiste kogeldruk
Zeer goede bestelautobanden (laten een hogere snelheid en belasting toe)
Puike auto voor de Kip MET nivomat

En toch zal ik NOOIT VAN MIJN HELE LEVEN 140 (HONDERD EN VEERTIG!!!) kilometer per uur gaan rijden met deze combinatie! Heb u zelf en uw naasten lief en gebruikt uw gezond verstand.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Robert Haven
4th Gear member

helemaal mee eens =D> (schitterende combinatie trouwens!)
Peugeot 508 SW 1.6 e-HDI '12 Brun Guaranja (lease)
Volvo V70 T5 '02 Black Stone
Volvo 244 GL D6 automaat '83 Bordeauxrood
Volvo V70 2.5 10v '99 Nautic Blue Pearl
Volvo V40 1.8i Europa Sports Ed. '00 Silvergrey
Barry (Grillmeister)
5th Gear member

Amen! :notworthy:
V40 2.0 16V 1996
Volvo 940 estate 2.3 gl
cornelis
2nd Gear member

140 km per uur met combinatie, alleen voor mensen zonder verstand c.q. idioten.
Henkvdz
3rd Gear member

140 km/uur is onverantwoordelijk, niet alleen tegenover jezelf maar ook naar je medeweggebruikers toe.
Geloof me; ik rijd al meer dan 35 jaar met aanhangers, ambulances, keetwagens en privé in de loop der jaren de diverse caravans, dus enige ervaring kan me niet ontzegd worden. Maar 140 km/uur, NEVER.
Groet Henk
XC60, D3, 2013, Black Stone,
marsm104
5th Gear member
Contacteer:

Ach, 140...

Ik ken iemand die van de weg is gehaald met aanhanger.
Hij reed met zijn Cayenne met 180! door Duitsland.

Ik ken de combinatie niet... maar een klein karretje + aso bak, dan wordt het een ander vehaal.
Groeten, Rick Marsman
Afbeelding
Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994
Afbeelding
Laptom
2nd Gear member

140 is idd niet echt overnagedacht...

Ik heb eens een ongeluk gehad met een lege tandemasser (plateaux aanhangwagen ongeveer 600kg) achter een 3,5tons geladen 4x4bus (welke ook nog eens 3,5ton mag trekken, bus was dus zo 5-6x zo zwaar als de aanhanger). Ik reed tussen de 100 en 105 in Belgie, maar dat is dan ook alles wat ik nog weet van het ongeluk. Je wilt niet weten wat een aanhangwagen met je auto doet als er iets mis is. Ik wil het ongeluk verder niet uitleggen, maar het was niemands schuld en het materiaal zou 100% geweest moeten zijn... Maar daar kan je helaas niet altijd op vertrouwen ook al is het nieuw.

Dus blijf met een aanhanger (en vooral een caravan!!!) lekker tussen de vrachtwagens. Een V40 is een grappige trekauto voor een keertje met een aanhanger naar de stort of met de caravan naar Frankrijk te rijden, maar bij all means, rij wel met verstand.
Dirk342
2nd Gear member

IDD, 140 km/h met wat voor caravan erachter ben je gewoon niet wijs ! Klaar. Ik rij vanaf me 18e al met caravans in de rondte en behoorlijk zware joekels ook, zoals bijv. Tabbert, Weippert, LMC, zowel enkel- als tandemassers. De auto die ik ervoor heb staan kan echt wel harder als 80 kmh, maar is gewoon niet verstandig. Timmetje heeft schijnbaar niet in de gaten wat voor invloed de caravan op de auto heeft als er iets gebeurt. Er is vaak bij 80-85 km/h al niets meer te houden aan, laat staan met 140. Gewoon je reinste domheid dus ! Als hij zich eigen en zijn gezin plat wil rijden, mijn zegen heeft tie maar doe dat niet met andere weggebruikers op straat. Die mensen kunnen er niets aan doen als zo'n oetlul voorbij komt blazen.
Volvo for Life ! 854 1992, 855 T-5 1996, 760 DTIC 1983
Barry (Grillmeister)
5th Gear member

En ik maar denken dat ik er als enig zo overdacht ;)
V40 2.0 16V 1996
Volvo 940 estate 2.3 gl
timvandoorn
2nd Gear member

voor de liefhebbers nog een fotootje (of photoshopje zo u wilt) van de combinatie, let op dit was de zomer toen ik nog in Nederland was en de auto nog niet was aangepakt qua schokdempers enzo (zie forumgedeelte tuning), de zomer erna was naar frankrijk op tempo :lol:

Afbeelding

dit is wel een iets rankere combinatie als die complete stacaravan achter die v70 in een paar berichten eerder, maarja die zal wel heeeel veeul spulletjes mee hebben willen nemen (tegenwoordig heb je ze compleet met sauna, douche, massageruimte, 5 pits gasstel, luxe zitgedeelte om lekker tv te kijken, koelkast van 2 bij 2 bij 2 voor al het bier en ga maar door), ik ben meer buitenmens dus slaapplek is genoeg :D
Laptom
2nd Gear member

Hoi Tim, ongetwijfeld een mooie combinatie!
Maar zoals ik al eerder zei, maakt niet uit wat voor vering, stabilisatie, uitlijnen en balanceren je doet en hebt. Je hebt gewoonweg niets te zeggen in noodsituaties en met een snelheid van 140km/u kan het fataal aflopen.

Zoals ik al zei was mijn auto gemaakt om te trekken, de plateux aanhanger leeg met een laag zwaartepunt (10"velgen) en dus geen vlieger zoals IEDERE caravan. De auto was ruim 5x zo zwaar als de aanhanger! En alles was net 10.000km oud. Omdat ik "maar" 100-105km/u reed toendertijd ben ik er levend vandaan gekomen (niet zelf gelopen, brandweer heeft mij moeten helpen) en heel belangrijk was het een eenzijdig ongeluk! Met 140km/u had ik het nooit gered en typte ik dit nu niet.

Ik kan je van harte een gevordere rijcursus en trekcursussen aanbevelen in Lelystad. Daar leer je echt veel van, ik bofte dat mijn toenmalige baas van mijn bijbaantje dit voor hem en zijn personeel jaarlijks deed als gezamelijk uitje.
Nogmaals, in een noodsituatie heb je niet veel te vertellen met (alle respect) een din-ky toy trekauto en een vlieger als caravan erachter. Als je gaat vliegen met 100+ snelheden zijn dit soort situaties vaak noodlottig en dan niet alleen voor jou. Denk aub aan andere mensen en aan je gezin! Het is dan vakantie en geniet ook van de reis heen en terug!

Ik hoop niet dat ik als een heilige overkom want dat ben ik absoluut niet. Ik ben niet voor niets bezig met de aankoop van een T4, maar ik hoop (en denk) wel dat ik het besef heb wanneer het verstandig is om de potentie van deze auto te gebruiken.

Succes!
Autogek
5th Gear member
Contacteer:

Mooi gesproken!!
Edwin.

S40 - V40 - S40 -XC90 - XC70 - XC90 - V70 - XC60 - V40 ex Volvo's

Xc60 R design D4 AWD Wit, luxery winterline - pack connect.. enz..
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”