Vraagje voor de ervaren poetsers onder ons

Hier alles over de verzorging van de auto. Wassen, poetsen, zuigen, borstelen, kortom alles wat de auto mooier kan maken of houden.
cabriorijder
3rd Gear member
Berichten: 388
Lid geworden op: 08.02.2007 - 10:57

Astra ik ben een slechte poetser en het is niet mijn hobby..
De auto inspuiten met sop,
schoonmaken met veel sop en
een spons voorzien van wax en champo en afspuiten met veel kalkvrij water en daar moet ie het mee doen.
Het karwij is snel gefikst.
Ik vind het resultaat prima.
Een frisse, glanzende auto.

Die hologrammen echter is iets wat ik nog niet eerder heb meegemaakt Het ontstaan ervan op de auto is me niet bekend.
Als het aan mijn poetsgewoonte ligt, zou ik dat graag willen weten.
Dan zou dus de hogedrukspuit die hologrammen moeten veroorzaken.
De volvolak moet deze mishandeling toch met glans kunnen doorstaan dunkt mij.

De oorzaak vind ik dus van belang.

Ik ben wat huiverig voor al die schuurprocedures.
Naar mijn smaak wordt de lak er dunner van en de kwaliteit gaat achteruit.
Bij de volgende beurt met de hogedruk spuit heeft ie dan nog meer te lijden.
De lak wordt dan ook mogelijk gevoeliger voor weersinvloeden, misschien snel dof, enzovoorts.

Ik ben geen deskundige op dit gebied,
maar wil alleen duidelijk maken
hoe ik er gevoelsmatig tegenover sta.

Een deskundige uitleg is welkom.
asta
5th Gear member
Berichten: 1557
Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41

Theo,

De materialen die gebruikt zijn bij jouw wasbeurten en eventuele onderhoudsbeurten zijn van belang.
Hiermee staat of valt de veroorzaker van de hologrammen.
Het wassen van een auto met spons waar vuil in achterblijft is een van de grootste veroorzakers, juist hierom word dit afgeraden en adviseren we het volgende:
Spuit de auto als eerste af met een slappe waterstraal (geen hogedruk) om het grove vuil te verwijderen.
Hierna neem 2 emmers waarvan je 1 met alleen water vult en de ander met water en sop.
Hiernaast koop je een was handschoen (verkrijgbaar bij o.a. Prodetailing).
Iedere keer als je water met sop gepakt hebt en de auto ermee afgenomen hebt was je de handschoen in de emmer met alleen water (afspoelen van het vuil).
Hierna pas stop je de washandschoen weer in de schone emmer met sop!

Afspoelen van de auto gebeurt net zoals in het begin met een slappe straal water (geen hogedruk).

Ook de lak heeft onderhoud nodig bij een auto.
Je krijgt veel aanslag die je er niet met water en sop afhaalt omdat het simpelweg in de porien van je lak schuil houd.

Als eerst hanteren we daarom na de wasbeurt een kleibeurt (2 keer per jaar nodig).
Deze klei zorgt ervoor dat de porien van de lak ontdaan worden van vuil en haalt ook het hardnekkige vuil van je lak af (resten van vliegjes enzv.)

Nu je lak gereinigd is heb je totaal geen bescherming meer op je lak zitten.
Een degelijke bescherming is van belang om de lak in conditie te houden.

Om deze nu weer in optimale conditie te krijgen dien je de lak te polijsten.
Hiermee "schuur" je de beschadigde toplaag af (eenmalige correcte polijstbeurt is niet meetbaar waarmee ik aan wil geven dat je dit ongestraft kan doen als je weet wat je doet!).
Hierna dien je een "voeding" voor de lak aan te brengen en dien je deze weer af te dekken met een beschermlaag welke ook wel als wax/teflon bekend staan.

Als je kwaliteitsproducten gebruikt dan betekend het dat je lak er optimaal onder blijft en je minder onderhoud hoeft uit te voeren aan de lak.

Ter info: Wasstraten vermijden en liefst ook de shampoo uit de wasboxen!!! (veels te agressief).

Je zal zien als je auto eenmaal op deze manier behandeld is dat hij er stralender bij zal staan dan je kan herinneren.
Daarnaast kan het zo zijn dan de o km beurt bij de dealer er al voor gezorgd heeft dat deze er lekker met een poets tol op los gegaan is en zo je hologrammen ontstaan zijn.

Ik hoop dat dit jou enigszins een duidelijk beeld geeft van wat goed onderhoud van je lak inhoud!?
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
cabriorijder
3rd Gear member
Berichten: 388
Lid geworden op: 08.02.2007 - 10:57

Dank je voor je uitgebreide info Astra.

Je geeft eigelijk aan, dat naast de special behandelingen,
ik de wekelijkse wasbeurt moet wijzigen en vervangen door 2 emmertjes water en de waterslang.
Je zult dan ook moeten zemen om te voorkomen dat er kalkresten achter blijven.
Het zemen vind ik een gevaarlijke handeling, omdat je wel heel voorzichtig moet zijn om geen krasjes te krijgen.
Gebruikersavatar
Eagletje
4th Gear member
Berichten: 674
Lid geworden op: 04.10.2009 - 18:19
Locatie: Overijssel, Hardenberg

Voor het droogmaken zijn speciale droogdoeken verkrijgbaar. Zemen met een huistuinkeuken zeem is niet verstandig.

Kijk eens op carclean.nl ;-)
S60 D5 2003 automaat, stoelverwarming, sportstoelen, mimas.

S60 D5 2002, automaat.
V50 2.0D 2004
S70 2.5 10v 1998


Eddy
asta
5th Gear member
Berichten: 1557
Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41

Juist Eagle,

Maar nog mooier is dat als je een kwalitatief goeie wax gebruikt je nagenoeg geen drupperls meer zal hebben op de auto.
De droogdoek (microvezel) bied hierbij de uitkomst, deze maakt verder geen krassen op de auto.

Kijk eens op de website van www.prodetailing.nl
Maar voordat je tot aankoop overgaat is het wellicht wel verstandig om je goed voor te laten lichten over het gebruik en de verschillende producten.
Bel eens met Steve, hij is de eigenaar van Prodetailing en wil je denk ik graag op de hoogte brengen.
Of kom naar de poetsdag die ik aangekondigd heb, dan kan je zien wat voor producten er zijn en hoe je ze dient te verwerken.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Gebruikersavatar
Eagletje
4th Gear member
Berichten: 674
Lid geworden op: 04.10.2009 - 18:19
Locatie: Overijssel, Hardenberg

Ok, dank voor de info, heb al even gereageerd in je topic.

Autodetailing.nl is ook een leuke site voor de hobby en professionle poetser....ben ik me ook al een tijdje aan het inlezen....

Nog even kijken wat een goede wax voor een donkere kleur is......
S60 D5 2003 automaat, stoelverwarming, sportstoelen, mimas.

S60 D5 2002, automaat.
V50 2.0D 2004
S70 2.5 10v 1998


Eddy
asta
5th Gear member
Berichten: 1557
Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41

Ik gebruik de rode Natty's en ben er erg tevreden mee.
Maar er zijn betere en mindere voor meer geld.
Het is maar net wat je eraan wil uitgeven.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Gebruikersavatar
Driven2Shine
Forumsponsor
Berichten: 1402
Lid geworden op: 05.01.2009 - 14:01
Locatie: Huissen (naast Arnhem)
Contacteer:

Eagletje schreef:Ok, dank voor de info, heb al even gereageerd in je topic.

Autodetailing.nl is ook een leuke site voor de hobby en professionle poetser....ben ik me ook al een tijdje aan het inlezen....

Nog even kijken wat een goede wax voor een donkere kleur is......
Kijk ook eens op het forum van www.driven2shine.nl (tevens ook van mij :))
Rechts boven in staat een link naar mijn webshop die trouwens ook te bereiken is via de site www.prodetailing.nl
Gebruikersavatar
Driven2Shine
Forumsponsor
Berichten: 1402
Lid geworden op: 05.01.2009 - 14:01
Locatie: Huissen (naast Arnhem)
Contacteer:

asta schreef:@Steve, als je weer interesse hebt dan ben je van harte welkom, ik neem wel even contact met je op.
Ik heb zeker interesse.
von D
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 23.08.2009 - 19:50

Hallo Steve en Asta!
Volg jullie berichten regelmatig omdat ik het wel interessant vind wat jullie ideeen zijn over poetsen.
Omdat ik vanuit m'n werk hier veel mee te maken heb kom ik dus wel veel verschillende merken tegen.
Dit zijn trouwens wel andere merken als die jullie hier benoemen.
Wat ik veel tegenkom zijn de producten van 3M.
Nu ben ik alleen sinds kort aan de gang met Dynabrade....met zeer veel succes!!
Het systeem dat ik beroepsmatig tegen kom is het verwijderen van stofpuntjes en oneffenheden in het laksysteem....veel polijstwerk dus.
Nu ken ik 1 klant bij ons die ook Smart producten gebruikt en deze ook verkoopt....moet ik dus nog eens testen!
Maar voor polijstwerk is Dynabrade zeker een aanrader!!!
'09 V50 1.6 sport DrivE s/s, titanium grey, off black ,zaurak DC, Rti, interieur styling pakket, spoiler, getint vanaf b-stijl
Gebruikersavatar
Driven2Shine
Forumsponsor
Berichten: 1402
Lid geworden op: 05.01.2009 - 14:01
Locatie: Huissen (naast Arnhem)
Contacteer:

von D als ik er met de Chemical Guys producten qua polijsten niet uitkom grijp ik zelf vaak naar de polishes van 3M.
Vooral de fast cut plus is een veel gebruikt product op harde lakken zoals de keramische lakken van BMW en Mercedes.

Je bent van harte welkom om de diverse smartwax en chemical guys producten vrijblijvend te komen testen.
Gebruikersavatar
volvo c70 t5
4th Gear member
Berichten: 578
Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19

meguiars gold class supper spul voor krasjes.
Gebruikersavatar
Driven2Shine
Forumsponsor
Berichten: 1402
Lid geworden op: 05.01.2009 - 14:01
Locatie: Huissen (naast Arnhem)
Contacteer:

Hmm welk product dan van de Meguiars Gold Class serie ?
Voor zover ik kan zien zijn er geen polijst middelen in die reeks.
Gebruikersavatar
volvo c70 t5
4th Gear member
Berichten: 578
Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19

Prodetailing schreef:Hmm welk product dan van de Meguiars Gold Class serie ?
Voor zover ik kan zien zijn er geen polijst middelen in die reeks.
is niet echt een polijst,de gold class is een wax wat krasje voor de zon doe verdwijnen,je kan er na ook nog een keer met meguiars NXT overheen dan weet je echt niet wat je zie.
Gebruikersavatar
volvo c70 t5
4th Gear member
Berichten: 578
Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19

kijk bij polijsten

http://www.meguiars.nl/
Gebruikersavatar
Driven2Shine
Forumsponsor
Berichten: 1402
Lid geworden op: 05.01.2009 - 14:01
Locatie: Huissen (naast Arnhem)
Contacteer:

Ah dat wou ik even horen.

Ik verkoop zelf ook Meguiars maar wist niet van een Goldclass product waar je krassen mee weg kon polijsten.

Dat je krasjes maskeert met de NXT is bekend maar dat betekend niet dat ze weg zijn ;)
De Goldclass wax is op basis van carnauba terwijl de NXT synthetish is.
Met beide waxen is het niet mogelijk krassen weg te krijgen maar maskeren is een optie al heb ik het nog niet gezien omdat er te weinig fillers in zitten.

Als je beide toch al gebruikt zou ik eerder de NXT als eerste pakken vanwege de lichte fillers die er in zitten en dan pas de goldclass eroverheen doen.
Dit aangezien de NXT ook een reinigende functie heeft waardoor je de eerder aangebrachte goldclass wax weer weg zou wrijven.
Gebruikersavatar
volvo c70 t5
4th Gear member
Berichten: 578
Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19

ik ben zelf meer weg van gold class,en waarom je blijf er langer plezier van houden vin ik zelf.ze zijn meschien niet weg je krasjes maar je ziet ze niet meer.ik ben zelf niet weg van polijst poets,ik zweer bij meguiers is gewoon een nummer één poets.
von D
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 23.08.2009 - 19:50

Het is dat ik niet uit de buurt kom anders had ik zeker een keertje komen kijken Steve!!
Maar ben voor het werk soms wel eens in de buurt...dus wie weet!!
'09 V50 1.6 sport DrivE s/s, titanium grey, off black ,zaurak DC, Rti, interieur styling pakket, spoiler, getint vanaf b-stijl
marcelV70R
4th Gear member
Berichten: 832
Lid geworden op: 23.02.2007 - 19:40
Locatie: soest

heb ff een beetje dit topic gelezen,
en ook ik ben best wel een poetser om de auto mooi te maken/houden
nu kwam ik vanmiddag toevallig in Baarn langs de showroom/werkplaats van Meguiars.
en de eigenaar stond net buiten
omdat ik ook al een tijdje met deze spullen mn auto(s) poets
heb ik ff een praatje met de beste man gemaakt
aangezien ik net sinds een paar weken een "nieuwe" auto heb
moet deze nog een keer goed gepoetst worden
nou vertelde hij dat jij in de avondurenof op een zaterdag soms wel eens een workshop geeft hoe je nu eigenlijk een auto GOED moet poetsen
dit doet hij kostenloos!!!!
en je bent ook niet verplicht om zijn producten te kopen,
wat uiteraard wel mag natuurlijk!!
het lijkt mij wel wat zo'n workshop
zijn er mensen die ook interesse hebben??
dan wil ik wel een avond/zaterdag proberen te organiseren!!
weet nog niet wat het minimum/maximum aantal deelnemers moet zijn
maar wil eerst eens pijlen of er animo voor is

Marcel
V70 D5 Summum plus standkachel GT 2010

V60 D4 Summum plus 8 traps AT 2015
[V60 D3 GT Summum 2011
XC90 2.5T Exclusive 2004
Ford Focus 1.6 D wagon 2012
V70 2.5 T 2006 black sapphire
citroen Xsara break 2005
citroen ax
V70 R 2004 black Sapphire
V70 R 1998 saffron pearl
855 T5 1995 nautic blue
Amazone 1966 rood
460 zilvergrijs 1995
Gebruikersavatar
Driven2Shine
Forumsponsor
Berichten: 1402
Lid geworden op: 05.01.2009 - 14:01
Locatie: Huissen (naast Arnhem)
Contacteer:

Of kom naar de volvo forum detail dag in februari.
Is ook geheel kostenloos en je kunt gelijk je auto de juiste behandeling geven mits je dat zou willen.

Zie het volgende topic http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=33417
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging”