Vraagje voor de ervaren poetsers onder ons

Hier alles over de verzorging van de auto. Wassen, poetsen, zuigen, borstelen, kortom alles wat de auto mooier kan maken of houden.
RampantBunny
3rd Gear member
Berichten: 452
Lid geworden op: 08.12.2008 - 23:42
Locatie: Apeldoorn

Een vraag voor mensen met meer poets ervaring dan ik heb :D

Aangezien ik geen eigen oprit oid's heb, ben ik min of meer genoodzaakt om met de auto door de wasstraat te gaan (niet zo'n still staande box waar de borstels van alle kanten op je afkomen, maar zo een waar je als een lopende band doorheen gaat). Voor mijn huis zit namelijk nog 10 meter gras/stoep/fietspad en dan staat de auto gewoon aan de weg. Met slangen en emmers heen en weer sjouwen, over met name het fietspad etc is dus eigenlijk geen optie en daar komt dus helaas nog bij dat ik sta te poetsen terwijl de auto's langs sjezen :wink:

Nu neem ik altijd het uitgebreide programma met extra wax, onderkant, velgen etc, maar ik wilde de auto toch wat extra beschermen.

Ondertussen flink wat gezocht op de diverse fora (ook hier :8) met als gevolg, jawel hoor... door de bomen het bos niet meer zien

Uiteindelijk viel mijn oog op 2 producten

Ultimate Quick wax en Ultimate quick detailer , echter wat is nu het beste:

Na de wasstraat er even met de detailer overheen als extra bescherming van de aangebrachte was door de wasstraat of juist met de spraywax erover heen om nog een extra waslaagje aan te brengen?

Of heeft het bovenstaande uberhaupt geen zin cq kan ik beter iets anders doen( "echte" was bijvoorbeeld)?

PS ik ben van plan om de auto binnenkort een volledige correction detail te laten ondergaan om de huidige krasjes, swirls etc weg te laten poetsen, maar das een ander verhaal :wink:. De vraag gewoon heeft te maken met het wekelijks/maandelijks onderhoud. 8)
Afbeelding
Opel Agila max cool
C30 04-08, 1.6D Kinetic
C30, 11-08, 1.6D R-Design momentum audioline, Zaurak Diamond Cut
850 T-5R, zwart, 337hp / 524Nm

Afbeelding
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Zowiezo geen wasstraten meer gebruiken, neem dan een spuitbox ofzo...

Over de laatste heb ik vaker verhalen gehoord, alszijnde een fijn product.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik hoor hier op het forum nogal wilde verhalen over het wassen van de auto met slechts 2 emmers water. Er is een nieuwe forum-sponsor die dat wondermiddel verkoopt. Misschien dat je bij hem je licht eens kunt opsteken. :D
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
asta
5th Gear member
Berichten: 1557
Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41

Ik neem aan dat je het over de Mequiars lijn hebt?

De Wax is de beschermlaag en de detailer daarmee kan je de auto even snel ontdoen van lichte bevuiling.
Het zijn dus 2 totaal verschillende artikelen.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Echt geen idee. Er was laatst een meeting, speciaal voor het autowassen voor forumleden. Daar was een forum-sponsor aanwezig die diverse forum-leden zeer enthousiast wist te maken voor zijn producten. Zo las ik later dat Hans Anesthesie sinds die tijd zijn auto met veel (meer) plezier wast...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Oceanracer schreef:Ik hoor hier op het forum nogal wilde verhalen over het wassen van de auto met slechts 2 emmers water. Er is een nieuwe forum-sponsor die dat wondermiddel verkoopt. Misschien dat je bij hem je licht eens kunt opsteken. :D
het wassen volgens de 2 emmermethode is geen wondermiddel maar gewoon hoe het hoort... Een emmer met water + shampoo en een emmer met zuiver water om de (liefst microvezel) doek in uit te spoelen. Op die manier krijg je geen vervuiling in je propere sopje.

Voor meer info moet je maar eens het topic doornemen van de detailing dag die georganiseerd werd door forumsponsor Prodetailing ;)
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Owja inderdaad!

Ik ben er laatst ook geweest, bij de beste man van Prodetailing. Ik heb daar proefmonsters gekocht (spul om zwarte lijsten zwart te krijgen, poets en shampo), alsmede een aantal speciale washandjes / in- & uitpoetsdoeken.

SUPER spul! Effe wassen, inpoetsen, uitpoetsen, zonder enige moeite! Superspul. En, het ding glimt nog steeds! Regen blijft er keurig op staan, echt goed spul en niet geheel onbelangrijk; betaalbaar!

Hij heeft ook een voegelpoep-schade voor me weggetoverd. Ik had er met alles op gezeten, van commandant tot aan kleurwax. Niks, bleef erg! Hij had het in 5min weg en voor niks ook! Service!

http://www.prodetailing.nl/
Gebruikersavatar
Driven2Shine
Forumsponsor
Berichten: 1402
Lid geworden op: 05.01.2009 - 14:01
Locatie: Huissen (naast Arnhem)
Contacteer:

smeetsh schreef:Een vraag voor mensen met meer poets ervaring dan ik heb :D

Aangezien ik geen eigen oprit oid's heb, ben ik min of meer genoodzaakt om met de auto door de wasstraat te gaan (niet zo'n still staande box waar de borstels van alle kanten op je afkomen, maar zo een waar je als een lopende band doorheen gaat). Voor mijn huis zit namelijk nog 10 meter gras/stoep/fietspad en dan staat de auto gewoon aan de weg. Met slangen en emmers heen en weer sjouwen, over met name het fietspad etc is dus eigenlijk geen optie en daar komt dus helaas nog bij dat ik sta te poetsen terwijl de auto's langs sjezen :wink:

Nu neem ik altijd het uitgebreide programma met extra wax, onderkant, velgen etc, maar ik wilde de auto toch wat extra beschermen.

Ondertussen flink wat gezocht op de diverse fora (ook hier :8) met als gevolg, jawel hoor... door de bomen het bos niet meer zien

Uiteindelijk viel mijn oog op 2 producten

Ultimate Quick wax en Ultimate quick detailer , echter wat is nu het beste:

Na de wasstraat er even met de detailer overheen als extra bescherming van de aangebrachte was door de wasstraat of juist met de spraywax erover heen om nog een extra waslaagje aan te brengen?

Of heeft het bovenstaande uberhaupt geen zin cq kan ik beter iets anders doen( "echte" was bijvoorbeeld)?

PS ik ben van plan om de auto binnenkort een volledige correction detail te laten ondergaan om de huidige krasjes, swirls etc weg te laten poetsen, maar das een ander verhaal :wink:. De vraag gewoon heeft te maken met het wekelijks/maandelijks onderhoud. 8)
Als eerste zoals al eerder gezegd zou ik je ook willen aanbevelen om naar een was cabine te gaan.
De borstels of lappen brengen meer en meer krasjes in je lak en dat is uitermate zonde.

Voor een detail beurt ben je ook van harte welkom in Huissen en dan krijg je ook nog eens 10% korting omdat je volvo forum lid bent :)
Oceanracer schreef:Ik hoor hier op het forum nogal wilde verhalen over het wassen van de auto met slechts 2 emmers water. Er is een nieuwe forum-sponsor die dat wondermiddel verkoopt. Misschien dat je bij hem je licht eens kunt opsteken. :D
Dat wondermiddel heet eigenlijk gezond verstand gebruiken :)
De 2 emmers zorgen ervoor dat het meeste vuil achterblijft in 1 emmer terwijl de andere emmer met shampoo bespaard blijft van (het meeste) vuil.
Oceanracer schreef:Echt geen idee. Er was laatst een meeting, speciaal voor het autowassen voor forumleden. Daar was een forum-sponsor aanwezig die diverse forum-leden zeer enthousiast wist te maken voor zijn producten. Zo las ik later dat Hans Anesthesie sinds die tijd zijn auto met veel (meer) plezier wast...
Ik heb mijn doel bereikt hoor ik haha.
Nu je weet hoe het "moet" beleef je er inderdaad veel meer plezier van omdat je direct veel meer resultaat ziet.
Bart Giesen schreef:Owja inderdaad!

Ik ben er laatst ook geweest, bij de beste man van Prodetailing. Ik heb daar proefmonsters gekocht (spul om zwarte lijsten zwart te krijgen, poets en shampo), alsmede een aantal speciale washandjes / in- & uitpoetsdoeken.

SUPER spul! Effe wassen, inpoetsen, uitpoetsen, zonder enige moeite! Superspul. En, het ding glimt nog steeds! Regen blijft er keurig op staan, echt goed spul en niet geheel onbelangrijk; betaalbaar!

Hij heeft ook een voegelpoep-schade voor me weggetoverd. Ik had er met alles op gezeten, van commandant tot aan kleurwax. Niks, bleef erg! Hij had het in 5min weg en voor niks ook! Service!

http://www.prodetailing.nl/
Nou nou dat mag wel iets minder :D
Ik ben geen tovenaar en voor mijn gevoel was de vogelpoep vlek nog niet weg namelijk onder bepaald hoeken zag je het nog duidelijk.

Ben blij dat de spullen je goed zijn bevallen.

Als er iemand nog vragen heeft mag je me altijd een pm sturen, mailen of bellen (gegevens staan op mijn website) of klik eens op de www knop onderaan mijn berichten voor mijn website.

Gr,
Steve
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Service mag kenbaar gemaakt worden :rofl:
asta
5th Gear member
Berichten: 1557
Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41

Maar wat wel belangrijk is dat je bij een goed begin al half werk geleverd hebt, dus laat je goed voorlichten i.p.v. rommel bij de half fords te kopen want dat is eeuwig zonde!
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
RampantBunny
3rd Gear member
Berichten: 452
Lid geworden op: 08.12.2008 - 23:42
Locatie: Apeldoorn

Het waren inderdaad producten van meguiars (had ik er even bij moeten zetten :oops: )

Inmiddels ben ik inderdaad een (trouwe) wasbox klant geworden, zie ook een ander draadje met een foto van mijn motorkap, keurig gedaan volgens de 5 stappen.

De rest moet nog, maar de auto wordt nu gewassen met NXT wash en de auto heeft ook een laag NXT wax gehad (beide van meguiars :P en natuurlijk heb ik ook de microfiber mit in het bezit)

@Prodetailing: 10% korting, kijk dat hoor ik graag :wink:
Afbeelding
Opel Agila max cool
C30 04-08, 1.6D Kinetic
C30, 11-08, 1.6D R-Design momentum audioline, Zaurak Diamond Cut
850 T-5R, zwart, 337hp / 524Nm

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sailor
2nd Gear member
Berichten: 223
Lid geworden op: 22.09.2006 - 21:33

@prodetailing: Is er nou iets om een auto echt te beschermen tegen die vogel shit? M'n hele auto staat net in de Poor Boys World EX wax, maar een verse kwak die binnen een half uur weer weggehaald was, kon niet voorkomen dat er weer een doffe plek is bijgekomen op de motorkap. Is er iets dat hier tegen bescherming geeft?
Volvo XC70 2.5T 'Ocean Race' (BJ 2006)
Volvo V70 2.4T 'Ocean Race' (BJ 2002)
Waslijst B-merken :-)
asta
5th Gear member
Berichten: 1557
Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41

Nope, als je die kwak erop laat zitten dan bijt het zuur in je lak.
Het enige is dat je het zo spoedig mogelijk weghaalt en goed in de sealent en wax zet.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Gebruikersavatar
Sailor
2nd Gear member
Berichten: 223
Lid geworden op: 22.09.2006 - 21:33

@asta: ja ik probeer ze ook zo snel mogelijk weg te halen als ik het zie. Maar we zitten ook niet hele dagen bij de auto he:-)

Valt me wel op dat het binnen een paar minuten al in vreet in de lak. Volgens mij zijn de volvo lakken wel erg gevoelig hiervoor. Ik heb deze ervaring nl helemaal niet met bijvoorbeeld BMW lak op onze andere auto.
Volvo XC70 2.5T 'Ocean Race' (BJ 2006)
Volvo V70 2.4T 'Ocean Race' (BJ 2002)
Waslijst B-merken :-)
Gebruikersavatar
Driven2Shine
Forumsponsor
Berichten: 1402
Lid geworden op: 05.01.2009 - 14:01
Locatie: Huissen (naast Arnhem)
Contacteer:

Er is 1 oplossing om je auto lak te beschermen tegen vogelpoep.

Je auto in een garage zetten en met het openbaar vervoer naar je werk gaan :)

Er is helaas geen enkel middel dat de zuren van vogelpoep tegen kunnen houden.
Bij de ene lak brand het sneller in als bij de andere.
Ik merk dat ook bij mijn VAG lak daar gaat het niet zo snel doorheen.
asta
5th Gear member
Berichten: 1557
Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41

Er is helaas weinig tegen te beginnen.
Vogelpoep en de zon erop geven een chemische reactie die het proces verergeren.
Zoals ik al schreef kan je alleen een dubbele laag bescherming aanbrengen waarmee je de tijd velengd van bescherming, na het verwijderen van de vogelpoep dien je dan weer wel alles opnieuw aan te brengen op die plek want daar is de bescherming niet meer gegarandeerd.
Vraag aan Prodetailing een goede Sealing en een goede wax welke je over elkaar kunt gebruiken en je bent redelijk tegen het vliegende tuig beschermd.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Gebruikersavatar
Sailor
2nd Gear member
Berichten: 223
Lid geworden op: 22.09.2006 - 21:33

Ok, nou we moeten er maar mee leren leven dan :-(

@ prodetailing: wat zou jij voor polijst, sealer en wax aanraden voor volvo lakken? Heb nu gepolijst met PB SSR 2.5 icm oranje Lake Country pad (middel), maar krijg de swirls hier niet mee weg. Heb jij misschien een alternatief dat uit ervaring wel goed werkt?
Volvo XC70 2.5T 'Ocean Race' (BJ 2006)
Volvo V70 2.4T 'Ocean Race' (BJ 2002)
Waslijst B-merken :-)
asta
5th Gear member
Berichten: 1557
Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41

@ Sailor,

Je bent vrij grof begonnen.
Orange pad kan wel hoor de lakken zijn vrij hard van de volvo's
daarnaast heb je vrij grof polijst middel gebruikt welke je zal moeten afbouwen met een witte pad met SSR 1.0 van Poorboys.
Hiermee polijst je de swirls wel weg die je met je orange pad met ssr 2.5 gemaakt hebt! :D

Doe je trouwens machinaal of handmatig?
Machinaal is wel een stuk makkelijker waarbij je iets beter resultaat behaald.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Gebruikersavatar
Sailor
2nd Gear member
Berichten: 223
Lid geworden op: 22.09.2006 - 21:33

@ asta

Het is idd redelijk grof, maar doormiddel van test spots bleek deze toch echt nodig. Maar ik geloof niet dat er nieuwe krasjes door onstaan, wel een soort waas (marring?). Na de SSR 2.5 gebruik ik ook nog de witte pad met PB Profesional Polish om af te bouwen. Ik zal de SSR 1.0 eens proberen als tussen stap

Ik doe het machinaal: met een Fein rotary, voor de grote stukken en eerste pass, en een DAP 500 excenter om na te bewerken.
Volvo XC70 2.5T 'Ocean Race' (BJ 2006)
Volvo V70 2.4T 'Ocean Race' (BJ 2002)
Waslijst B-merken :-)
asta
5th Gear member
Berichten: 1557
Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41

Nee ok dan heb je het wel goed gedaan !
Ik dacht even dat je alleen Orange pad met SSR2.5 gebruikte.
Je kan als tussenstap nog even de 1.0 met een witte pad gebruiken, de lak is wel erg hard hoor daar ben ik ook achter gekomen.
Heb zelfs een gele liggen om een test spot mee te doen, das bijna schuurpapier!
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging”