cilinderkop 2.4 motor bij LPG gebruik

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3029
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

HSRN850 schreef:Inbouw door Mesman, uiteraard met Flashlube.
welk advies geeft Mesman?.
flashlube word op tijd bijgevuld?.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

ik ontraadt gas zonder voorbehouden, vanuit Volvo is er ook geen moment bepaald waarop je kleppen gesteld zouden moeten gaan worden, laat ludo en AlexV70 met veel plezier hun kennis op dat vlak met je delen
Gebruikersavatar
HSRN850
4th Gear member
Berichten: 542
Lid geworden op: 15.11.2006 - 16:35
Locatie: Eindhoven

bart simpson schreef:ik ontraadt gas zonder voorbehouden, laat ludo en AlexV70 met veel plezier hun kennis met je delen
Dit antwoord verwachte ik al... Maar, het zit erin... klaar. Dan kun je met jouw technische kennis toch wel een antwoord geven op de vraag?

@Ludo: Wat ze bij Mesman letterlijk zeggen weet ik eerlijk gezegd niet. De auto is vorig jaar bij een Volvo-specialist aangeschaft, inbouw van het systeem zat bij de koop in. Ze verkopen overigens nogsteeds veel moderne Volvo's i.c.m. een gassysteem. Ik ben er nooit mee bij Mesman geweest. Ik heb ook het volste vertrouwen in de specialist welke er echt wel rekening mee zal houden. Maar ik hoor graag jullie 'second opinion'. Of 'second' en 'third' :) Want zoals we hier met zn allen weten zijn de meningen nogal uiteenlopend.

Flashlube wordt normaal gesproken altijd op tijd bijgevuld. Ik geloof niet dat hij ooit droog heeft gestaan. Dit zal in de toekomst ook niet snel gebeuren.
'92 850 GLT 2.5 20V, 291.500km
'96 850 2.5 10V Autom. G3 383.000km
'86 244 GL B230

Pa: '13 V60 PIH Pure Limited
Gast

Zo een weekendje weg en 2 bladzijden aan LPG ellende in geschrift er bij. :P

Op de vraag van @HSRN850, moet ik het antwoordt schuldig blijven.
Ik weet niet wat Volvo gewijzigd heeft waardoor de kleppen niet meer gesteld zouden kunnen worden. Vreemd verhaal.
Het enige wat ik mij voor kan stellen is dat Volvo geen klepstelplaatje/bussen meer levert.
Helaas beschik ik (nog) niet over de (digitale) boeken waaruit ik deze technische gegevens naar boven kan halen.

Je zal je dus tot een Volvo-monteur moeten richten. Misschien dat @Hadico hier wat zinnigs over kan zeggen.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3029
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

@HSRN850, wellicht is het toch raadzaam om Mesman een keer te bellen.
het is niet voor alle motoren hetzelfde, en rijstijl speelt ook mee.
flashlube regelmatig controleren/bijvullen is wel noodzaak.
Gebruikersavatar
HSRN850
4th Gear member
Berichten: 542
Lid geworden op: 15.11.2006 - 16:35
Locatie: Eindhoven

Jullie zijn wel allemaal erg voorzichtig :)

Ik stel jullie niet aansprakelijk als het fout gaat wanneer ik jullie mening erover opvolg :)
'92 850 GLT 2.5 20V, 291.500km
'96 850 2.5 10V Autom. G3 383.000km
'86 244 GL B230

Pa: '13 V60 PIH Pure Limited
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3029
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

HSRN850 schreef:Jullie zijn wel allemaal erg voorzichtig :)
:lol:
zoals ik al schreef, het heeft met meerdere factoren te maken, en de verschillende motoren.
Lean Mesman kan dat uit ervaring het beste aan je uitleggen.

zo heb ik er al gezien die bij 60.000 gesteld moesten zijn, maar ook die +2 ton gedraaid hebben zonder stellen.
voor spelingcontrole zal er wel een vaste km stand aangehouden worden.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Toch wel een tamelijk onbevredigend antwoorden voor iemand die er zoveel vanaf zegt te weten, er staat naar mijn idee gewoon dat je geen idee hebt wanneer er nu eigenlijk kleppen gesteld moeten worden of wanneer er een controle op de klepspeling plaats moet vinden, je achter "het allemaal ligt aan het type motor" verschuilen heeft weinig zin als het hier konsekwent over een 2.4 gaat.
Ludo schreef:zo heb ik er al gezien die bij 60.000 gesteld moesten zijn, maar ook die +2 ton gedraaid hebben zonder stellen.
voor spelingcontrole zal er wel een vaste km stand aangehouden worden.
in deze topic bleek het bij 40.000km al te laat, hoevaak had het in dat tijdsbestek nu precies gemoeten?
Ludo schreef:verder zou ik nog steeds, graag willen lezen hoe vaak deze kleppen al gesteld zijn
terwijl jij niet eens aan kunt geven wanneer het had gemoeten?
daf46
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 13.02.2006 - 19:48

bart simpson schreef:
Ludo schreef:verder zou ik nog steeds, graag willen lezen hoe vaak deze kleppen al gesteld zijn
terwijl jij niet eens aan kunt geven wanneer het had gemoeten?
Verwarren we nu niet "kleppen stellen" met "klepspeling controleren" ?
Mij lijkt het dat je ze nooit moet stellen zolang de speling ok blijft.
De kunnen we de vraag volgens mij beter stellen als:

"Hoe vaak moet je de speling controleren ?"
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Zonder de "gaten" kun je niet meten zonder te stellen, alleen het meten vraagt 4-5 uur zomaar, het stellen duurt dan nog maar iets langer, uitgaande van een arbeidsloon van € 75,-- ex de btw p/uur ben je voor alleen het controleren van de klepspeling zomaar € 400,-- kwijt.
TS had in die 40.000km dat nog niet laten controleren wat volgens Ludo wel had gemoeten anders had hij de vraag hoevaak ze in die periode gesteld waren toch nooit gesteld?
Gebruikersavatar
VolvoKramer
3rd Gear member
Berichten: 435
Lid geworden op: 30.05.2008 - 11:40

Ik volg deze discussie met interesse.

Vraagje aan Bart Simpson, kan je tijdens het rijden ergens aan merken dat je klepspeling toeneemt, danwel dat je kleppen gesteld zouden moeten worden?

Bijvoorbeeld door de toename van olieverbruik, brandstofverbruik, rijeigenschappen?

Wat ik daarnaast niet helemaal begrijp is dat Flashlube, wat ik zelf ook gebruik, er toe kan bijdragen dat je minder vaak je kleppen zou moeten stellen. Volgens mij is Flashlube toch enkel een smering en zorgt er voor dat de temperatuur in de cilinders wat minder hoog komt te liggen? (u leest het al, ik ben een leek). Kan iemand me dat ook uitleggen hoe dat precies zit?
S40 1.8i Europa LPG-G3
V40 1.9D Europa Sports Exclusive Navigator
V40 1.8 Europa


V70 2.4 170 PK Classic, Comfort Exclusive.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Ik ben onbekend met die ins en outs, ik ontraadt gas konsekwent omdat mijn ervaringen overeenkomen met die van de TS, ik spreek hier ook uitsluitend mijn teleurstelling uit over de antwoorden van de zelfbenoemde lpg experts hier ten aanzien het juiste moment van de controle van de klepspeling en juiste moment van het stellen van die kleppen en de daarme gemoeide kosten, men lijkt geen idee te hebben, toch eigenaardig als je je deskundigheid op dat gebied keer op keer zo breed uitmeet en als er dan zaken foutlopen dat ook konsekwent aan de vermeende ondeskundigheid van inbouwers of garagisten toeschrijft.
Gebruikersavatar
VolvoKramer
3rd Gear member
Berichten: 435
Lid geworden op: 30.05.2008 - 11:40

Er zijn natuurlijk wel heel veel ervaringsdeskundigen die heel wat kilometers op gas onder de billen hebben gehad. Dat maakt iemand nog niet automatisch een technisch specialist. De combinatie van ervaringsdeskundige en technisch specialist bestaat natuurlijk wel! :?


Maar is er iemand die symptomen kan noemen die je krijgt als het tijd wordt om de klepspeling te gaan controleren danwel te gaan stellen?
S40 1.8i Europa LPG-G3
V40 1.9D Europa Sports Exclusive Navigator
V40 1.8 Europa


V70 2.4 170 PK Classic, Comfort Exclusive.
bartv70
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
Locatie: Duiven

5 uur voor controle van de klepspeling????????????????????????????
Lees ik dit goed, vast wel want het ontbreekt Bart niet aan kennis(helaas wel aan EQ, maar dat terzijde)

Beste Bart je zit waarschijnlijk al lang in het Volvo wereldje en ik ben heel benieuwd of jij het persoonlijk, als mens/klant, normaal zou vinden dat je € 400,- kwijt bent aan alleen controle van je klepspeling.
Vroeger(240/740 tijd) kostte dit hooguit een uurtje.

Zijn er andere fabriekanten die een dergelijke( onbegrijpelijk) motorbouw hanteren?
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
daf46
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 13.02.2006 - 19:48

bart simpson schreef:Zonder de "gaten" kun je niet meten zonder te stellen, alleen het meten vraagt 4-5 uur zomaar
Sinds welk MY zitten die gaten er niet meer in ?

(MY2007 ?)
daf46
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 13.02.2006 - 19:48

bartv70 schreef: Zijn er andere fabriekanten die een dergelijke( onbegrijpelijk) motorbouw hanteren?
Ongetwijfeld ;-)

Maar zoals ik het begrijp laat men sinds een bepaald MY de inspektiegaten achterwege (zaten er vroege bij de hydrostoters ook niet daar ze toen overbodig waren). Maar de eerste jaren met vaste stoters hadden dus die gaten om de klepspeling te kunnen meten zonder het kleppendeksel te verwijderen.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

bartv70 schreef:5 uur voor controle van de klepspeling????????????????????????????
Lees ik dit goed, vast wel want het ontbreekt Bart niet aan kennis(helaas wel aan EQ, maar dat terzijde)

Beste Bart je zit waarschijnlijk al lang in het Volvo wereldje en ik ben heel benieuwd of jij het persoonlijk, als mens/klant, normaal zou vinden dat je € 400,- kwijt bent aan alleen controle van je klepspeling.
Vroeger(240/740 tijd) kostte dit hooguit een uurtje.

Zijn er andere fabriekanten die een dergelijke( onbegrijpelijk) motorbouw hanteren?
De tijden zijn veranderd, emissie is daarbij een keyword geworden en om daaraan te voldoen is een Volvomotor (net als heel veel andere motoren) vandaag de dag zoals hij is, wat ik daar zelf van vind is niet zo van belang, ik kan er toch niets aan veranderen en probeer niet al teveel in het verleden te leven, wij zullen het vast over eens zijn dat we met 240/740 techniek op zeker "out of business" zouden zijn.
Je moet om je klepspeling te controleren je halve kop (laten) demonteren, dat dat ooit anders was is vandaag geen item meer.
daf46
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 13.02.2006 - 19:48

bart simpson schreef: Je moet om je klepspeling te controleren je halve kop (laten) demonteren, dat dat ooit anders was is vandaag geen item meer.
Behalve dan voor diegenen die graag 2dehands kopen en in hun zoektocht naar de 'meer' voor gasgeschikte auto willen weten wanneer welke aanpassingen aan de motoren zijn gebeurd.
(Toegegeven, geheel uit eigenbelang daar ik in die situatie zit 8) ).
Gebruikersavatar
Johann
5th Gear member
Berichten: 1305
Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
Contacteer:

daf46 schreef:
bart simpson schreef:Zonder de "gaten" kun je niet meten zonder te stellen, alleen het meten vraagt 4-5 uur zomaar
Sinds welk MY zitten die gaten er niet meer in ?

(MY2007 ?)
De R motor heeft ze al niet meer, dat was 2003 dus al.

De reden is waarschijnlijk dat je bij controle toch wel speling meet en de boel alsnog los moet. De schroefjes zijn dus leuk maar in dat opzicht misschien een beetje overbodig. Uiteindelijk heeft Volvo de schroefjes weggelaten en er een speciale "klepsteltool" voor uitgebracht waarbij je zonder nokkenasdeksel wel de nokkenassen in de kop kunt leggen om de speling te meten.

Het gietwerk is nog wel 't zelfde dus je zou bij de eerste keer kleppen stellen de schroefjes er bij kunnen bestellen en ergens bij een lokale gereedschapmakerij de gaatjes met draad in het nokkenasdeksel kunnen laten maken.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3029
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

bart simpson schreef:in deze topic bleek het bij 40.000km al te laat, hoevaak had het in dat tijdsbestek nu precies gemoeten?
Ludo schreef:verder zou ik nog steeds, graag willen lezen hoe vaak deze kleppen al gesteld zijn
terwijl jij niet eens aan kunt geven wanneer het had gemoeten?
als je goed had opgelet en gelezen, had je je zelf kunnen constateren dat er geschreven is, dat er geen flashlube gebruikt is.
zonder flashlube is klepstellen niet nodig, dat gaat vazelf al fout, is al meermaals gezegd.
klepstellen had dus bij 40.000km nog niet gemoeten.
en ja het blijft nog verschillend, als een Volvodealer een vaste kmstand kan opplakken, mag je er van uit gaan dat je (alweer) genaaid word.
iemand met een rustige rijstijl zal veel langer kunnen doorrijden zonder stellen, dan iemand die zijn motor goed laat werken.
daar is dus geen vaste km stand op te plakken.
Lean Mesman heeft zelf de V70R voor controle gehad bij de Belgische inbouwer, 30.000km gedraaid, flink op z'n lazer gehad (het is tenslotte de testauto van de Belgische inbouwer geweest), met als resultaat, geen enkele afwijking.
maar dat wil dus niet zeggen dat het voor alle motoren zo is.
daarom ook het advies om bij de inbouwers te informeren.
die hebben er wél de ervaring mee uit praktijk.

en klepspeling controle, hoeft niet persé bij een volvodealer waar je opgelicht word als ik de bedragen hier zie. :roll:
lpg specialisten doen dat véél goedkoper, en ook precies zoals voorgeschreven is.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”