Pagina 4 van 6

Geplaatst: 01.05.2010 - 19:24
door toppertje
mooi verslag met duidelijke foto,s Alex! =D>
iedere keer schrik ik weer als ik zie hoeveel troep iemand
er uit haalt.
maar je hebt hem nog niet laten afsluiten om het voor de
volgende keer te voorkomen begrijp ik?

Geplaatst: 01.05.2010 - 19:35
door Gast
Nee, daarvoor moet je langs een Tuner en om daar nu (van een 1 een 0) € 100,- voor te betalen. :roll:

Geplaatst: 01.05.2010 - 19:56
door edraket
Tsja als je het zo bekijkt. Je kunt ook bedenken dat je de EGR niet meer hoeft schoon te maken en op termijn dus veel geld bespaart: het werk voor het schoonmaken en daarnaast gaat de klep zelf niet meer stuk.

Geplaatst: 01.05.2010 - 20:39
door Gast
Tja, overal zit een voor- en een nadeel aan. :P
Toch eens zoeken naar een Tuner die het voor aanmerkelijk minder wil doen.

Geplaatst: 01.05.2010 - 22:16
door Hans oet Twent
@ ALex,
PM gehad. Echter wij hebben een winkel en we waren gisteren gewoon open, vandaar.

Geplaatst: 01.05.2010 - 23:55
door Gast
Volgende keer beter, je komt maar langs als je in de buurt bent.

Geplaatst: 02.05.2010 - 13:17
door sanco
De moeite waard Alex, en mooi om even mee te kunnen kijken.
Overigens, was het spul niet erg uitgehard? Heb je nog speciaal reinigingsmiddel gebruikt om het op te lossen?

Als je dit ziet zou je toch subiet je EGR afdoppen, maar om nu direkt te gaan rommelen aan een nieuwe gaat me ook weer iets te ver.... maar het is wel duidelijk dat (milieu) winst op de korte termijn verlies op de lange betekent.

Geplaatst: 02.05.2010 - 14:20
door crosskabouter
ppFreddy schreef:Inderdaad, om die reden zijn tractor-en truckfabrikanten massaal aan het overstappen van EGR naar SCR. Zou me niet verbazen als we binnen enkele jaren bij het diesel tanken in onze auto's ook een AdBlue tankje mogen vullen...
Dat valt mee hoor Freddy. Alleen Scania en Caterpillar leveren motoren met EGR. MAN is er ook mee bezig, maar heeft de introductie uitgesteld. DAF, Volvo, Renault, Mercedes en Iveco werken allemaal met SCR om Euro5 te halen. EGR-motoren worden warmer dan 'normale' motoren (al dan niet met SCR) en dat is voor de meesten het probleem.
Voor Euro6 zal er een combinatie van beide systemen komen.
De uitlaatgassen worden wel steeds schoner, maar het verbruik stijgt.
AdBlue wordt nu ook al toegepast bij personenwagens. Kijk maar naar VW (bluemotion), Mercedes (bluetec) en zo zijn er nog enkele. Je ruikt het ook aan de uitlaatgassen.

Geplaatst: 02.05.2010 - 14:26
door Gast
sanco schreef:was het spul niet erg uitgehard? Heb je nog speciaal reinigingsmiddel gebruikt om het op te lossen?
Nee, het is echt een drab, komt denk ik mede door intercooler die altijd iets (druppel) olie meegeeft.
Twee busjes remreiniger van de Action, à ± € 1,50 p/st. gingen er door.

Geplaatst: 02.05.2010 - 14:28
door Hans oet Twent
@Sanco;
Afdoppen zou mijn voorkeur hebben. Op het Passat forum wordt er regelmatig geschreven dta het voordelen heeft om eea f te doppen. Een alu plaatje er tussen en klaar...... wellicht nog wat software aanpassingen en gaan met de Passat.

Maar nu met de V70 schijnt dat lastig te zijn. Softwarematig dicht zetten kan, kosten ca 100 euro. Wellicht de beste optie.
Plaatje ertussen zetten en de software bij de dealer aan laten passen, zou dat een optie kunnen zijn? Of zou de auto dan om de haverklap software problemen/storingen krijgen...
Welke techneut kan ons nu exact vertellen wat er moet gaan gebeuren om de EGR te gaan afdoppen zonder storingen te krijgen..

Geplaatst: 02.05.2010 - 14:35
door Gast
Software aan passen heb ik gevraagd aan @hadico en die gaf aan dat dit bij de dealer niet kan.
Alleen bij Tuners. Die € 100,- is trouwens van RICA, misschien er is nog wel een goedkopere. :wink:

Geplaatst: 02.05.2010 - 16:01
door edraket
Fasttech kan de EGR bij het nieuwemodel niet dicht zetten, wel de oude D5 motor. Wellicht kun je bij hen even navragen wat het kost. Het probleem met de oude D5 is dat de ECU eruit gesoldeerd moet worden en dat kost veel tijd. Denk dat je er met 100 euro niet bent. Bij de nieuwe kan er worden getuned via de OBD stekker.

Geplaatst: 02.05.2010 - 17:41
door Gast
Ik denk dat we M@rcel maar moeten gaan vragen of hij dat kan maken via.
VolCanExt: VOLvo CANbus EXTender zie http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=30184

Geplaatst: 16.05.2010 - 21:33
door Mrlten
Omdat ik soms moeilijk wil luisteren naar adviezen van andere mensen, heb ik vandaag toch maar geprobeerd om mijn EGR af te sluiten. Ik heb de EGR mixer los gemaakt (die nog niet super vies was geworden na 5000 km rijden) en de aansluiting over getekend op een stuk aluminium. Vervolgens met een goede knijptang de vorm uitgeknipt en een paar gaten voor de bouten geboord. Met een beetje vloeibare pakking (anders kreeg ik het niet volledig luchtdicht) aan weerszijde van het aluminium plaatje heb ik het weer vast geschroeft.

En toen maar rijden... Ik heb vandaag 250km in de auto gezeten en géén foutmeldingen of driehoekjes gezien!

@edraket; leg mij eens uit hoe het kan dat ik geen foutmelding krijg ::lol: Mijn S60 komt uit 2003 en heeft de D5 motor in het vooronder.

Geplaatst: 16.05.2010 - 21:52
door edraket
Ben benieuwd of dat zo blijft. Elke auto heeft een marge, en blijkbaar gaat het met jou auto netaan goed. Kan zijn dat de lmm en of lambda sonde een afwijking hebben gekregen en daarom niets buiten de kenvelden meten. Of de jouwe is al onder handen genomen. Er zijn meer mensen die de EGR laten afsluiten.

Hoeveel km's heeft jouw auto gelopen en hoe lang heb je de auto al?

Geplaatst: 16.05.2010 - 22:20
door Mrlten
Ik zou dan eens moeten kijken of ik wel een foutmelding krijg wanneer ik de stekker van de LMM haal :-k

De auto heeft 305.000km gelopen en ik heb hem zo langzamerhand wel iets van 2 maanden in bezit.

Geplaatst: 16.05.2010 - 23:26
door Gast
De EGR softwarematig dicht zetten kan ook in Tynaarlo plaats vinden,
volgens dit topic: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=36582

Bij www.autoroelfsema.nl dealer voor RICA en de kosten zijn € 45,-

Geplaatst: 25.05.2010 - 22:03
door s60 d5 2004
Ik heb vandaag mijn volvo S60 D5 2004 laten tunen door fasttech in haaksbergen en de EGR software matig dicht laten zetten.
De auto heeft standaard 163Pk en is nu 200pk met 400Nm.
Je merkt meteen het verschil.
Verder goede service en vakbekwame mensen.

Geplaatst: 25.05.2010 - 22:05
door edraket
Inderdaad goed bedrijf. Ze weten daar heel goed wat ze doen.

Geplaatst: 16.06.2010 - 19:22
door Mrlten
edraket schreef:Ben benieuwd of dat zo blijft. Elke auto heeft een marge, en blijkbaar gaat het met jou auto netaan goed. Kan zijn dat de lmm en of lambda sonde een afwijking hebben gekregen en daarom niets buiten de kenvelden meten. Of de jouwe is al onder handen genomen. Er zijn meer mensen die de EGR laten afsluiten.

Hoeveel km's heeft jouw auto gelopen en hoe lang heb je de auto al?
Even een update! Ik heb een aantal weekenden met de dichtgezette EGR klep rond gereden maar vorige week heb ik het plaatje er weer uitgehaald.

Voor mijn gevoel liep de motor wat schraal en kreeg die ook wat moeite met starten (er zat een kleine hapering in wanneer de cilinders aansloegen). Verder had ik geen storingslampjes die gingen branden maar desondanks dat zat er wel een foutmelding in het systeem (te weinig EGR circulatie). Dit heeft mij doen besluiten weer met EGR rond te rijden en gewoon om de aantal maanden het inlaattraject schoon te maken.

De garagist heeft mij verteld dat bij een Volvo het storingslampje pas gaat branden wanneer er echt iets goed mis is. Dat verklaart waarom het lampje van mijn auto niet ging branden.

Mr. Ed Raket; je had toch wel een beetje gelijk ;)