Rica Eco-Tuning is een feit

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8465
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik rij al jaren met verschillende autos met Q8 en nooit problemen gehad, ook eens overgestapt op Shell V power, maar voelde geen verschil.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5280
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ivo, voor mij hetzelfde tank altijd Q8 en soms v power maar merk geen verschil
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Misschien is Q8 wel beter dan Bp. Ik merk echter wel het verschil tussen Bp en Shell. Aan de andere kant zijn er weer zat mensen hier op het forum die ook Bp tanken.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8465
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

IK zal binnenkort eens een testje doen, ga namelijk wat cadeau bonnen krijgen voor Total brandstof.

Dan verbruik eens meten en vervolgens eens V power terug proberen.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Ik ben heel benieuwd. Want er is zeker wel verschil tussen de grote merken.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
patricknicolebo
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 15.10.2009 - 16:37
Locatie: Breda

misschien is het wel interessant als er meer Volvo rijders zich aanmelden op
www.autoverbruik.nl en daarbij extra info zetten zoals tuning, km stand enz.
Dan is het in een keer overzichtelijk! Ik zit met een 2.4D 200 pk (rica) op een verbruik van 1:16,07
aradem
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 22.03.2010 - 14:24

Heb mijn V70D (126pk, dus niet de 2.4D met 130pk) laten tunen bij Hartog naar 163pk. Auto is aanzienlijk sneller tussen 2100 en 3400t/m. gebruik is van 6.7 naar 6.2 gegaan. Rij wel bijna alleen snelweg A'dam-H'sum vv. [quote="Turbodesk"][quote="euerw"][quote="ropdam"]Hoi Turbodesk,
Ik zit er ook over te denken en dan ook bij roelfsema.... is dit goed bevallen???
Ik heb een 2.4 d met het d 5 blok maar softwarematig op 126 pk. gehouden.
Ik ben benieuwd hoe je ervaringen zijn.
Groet,
Rich[/quote]

126pk >>185pk, 300Nm>>>400NM, motortech. is iets anders als de 163pk d5 motor, de 130pk is de geknepen 163pk d5.
maar zou het zeker niet laten[/quote]

Het is natuurlijk een eigen keus. maar tot nu toe heb ik echt geen spijt. Rica is natuurlijk niet goedkoop, maar ik weet dan wel zeker dat ik een goed product heb gekocht.
Het verschil zal voor jou wel veel groter zijn. Ik merk de xtra pk`s niet. kan ook komen door de geartronic dat ik dat minder snel merk.[/quote]
Gebruikersavatar
Edgar
5th Gear member
Berichten: 1340
Lid geworden op: 23.03.2007 - 13:32

Bij Hartog krijg je maatwerk.
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.

BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
v40jlt4
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 22.09.2004 - 10:00

Inmiddels 4 x tank leeggereden sinds ik de sports-tune (253pk) heb vervangen door de e-power (205) pk. Rijstijl is hetzelfde, traject naar het werk is ook hetzelfde.
Gemiddelde verbruik was voorheen 1 op 12.5 en is de afgelopen 4 tankbeurten 1 op 14 gebleken.
Met name verbruik op de snelweg is gedaald. Ook klopt hetgeen de boordcomputer aangeeft beter. Gaf eerst 7.2l/100 km aan, maar bleek bij de pomp 8l/100 km te zijn. Geeft nu 6.8l/100km aan en blijkt dus 7.1l/100 km te zijn.
Volgende stap, upgraden naar 240PK en kijken wat het verbruik is.
Ik blijf erbij, bij gelijk blijvende rijstijl en trajecten mag het verbruik niet toenemen, of er nu 163PK software of 253PK software in zit.

Vind nog steeds dat ie vaak het roetfilter schoonbrandt, zeker om de 200KM
Volvo V70 sports edition 2.4d sept. 2007
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Heb je de EGR klep wel eens gereinigd? Als die open blijft staan gaat de motor ook roeten, waardoro het filter snel vol loopt. Er zijn een paar manieren voor aansturing van de reiniging. Dat is o.a. km's, verbruikte brandstof maar ook verschildruk over het filter. Als de verschildruk te hoog wordt, wordt het filter geregenereerd, onafhankelijk van de gereden km's. Ik vind het wel erg vaak. Zelf merk ik nauwelijks nog iets van de regeneratie. Voor de tuning wel.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
v40jlt4
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 22.09.2004 - 10:00

[quote="edraket"]Heb je de EGR klep wel eens gereinigd? ..... Zelf merk ik nauwelijks nog iets van de regeneratie. Voor de tuning wel.[/quote]

Ja, die heb ik al eens schoongemaakt, zo goed en kwaad als het kon. Hij kan er n.l niet even gemakkelijk af bij dit type. Ook de slang naar inlaatspruitstuk zat behoorlijk vol. Overal minstens 1cm drab.
Volgens rica staat mijn egr klep nu dicht, dus ik zal weer eens kijken of er drab bijgekomen is.

In ogenschouw nemende dat mijn woon-werkverkeer traject afgelegd wordt met 90km/u continu, vind ik het verbruik nog niet geweldig.
Regeneratie is echt te merken, op de BC zie het het verbruik gedurende 40-50km 1.5 tot 2l per 100km toenemen. Regeneratie vernaggeld ook iedere keer zichtbaar mijn gemiddelde verbruik (ook als er al 500km op de teller staat).
Volvo V70 sports edition 2.4d sept. 2007
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Met het gevaar van topic-kaping en/of off-topic gaan:

Het gaat steeds over diesels. Wat valt er te reinigen aan benzinemotoren? Of blijven die schoon?
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Carter ventilatie en gasklep is eigenlijk het enige wat echt vervuilt bij de benzine modellen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

edraket schreef:Carter ventilatie en gasklep is eigenlijk het enige wat echt vervuilt bij de benzine modellen.
Thank you! :)
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”