Handrem aan stukken

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Haha!

Je zult denk ik eerder de voering van de handremschoenen aan stukken slaan dan de schijf! Vaak heeft zich in de schijf een soort randje gevormd en blijft de voering daar achter hangen als je hem eraf probeert te halen.

Die schijven kosten je de kop niet geloof ik, en die schoentjes ook niet. Je kunt het altijd proberen met wat stevige beuken. Nieuwe schoentjes erop zetten is alleen geen pretje met die veertjes enzo...
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

als je een schroevendraaier in een van de wielbout gaten steekt, kun je het rader wieltje terug draaien, waarmee de voeringen los komen van de trommel.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Lang verhaal voor een uurtje werk wel:)
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Ramon&Ramon schreef:als je een schroevendraaier in een van de wielbout gaten steekt, kun je het rader wieltje terug draaien, waarmee de voeringen los komen van de trommel.
rader wieltje? Afaik niet bij mijn wagen...

Ramon&Ramon schreef:Lang verhaal voor een uurtje werk wel :)
Precies. En ik dacht nog wel dat ik iets makkelijks had uitgezocht om mijn sleutelervaringen weer wat op te vijzelen...
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Van die vervelende geintjes zijn dat! Ik proberen bij de Ibiza van mijn vrouw nieuwe blokken en schijven te monteren, kom ik er na twee uur klungelen achter dat je de remzuiger moet duwen en draaien tegelijk om hem naar binnen te krijgen. Heeft met de bediening en zelfstelling van de handrem te maken. Rotgeintjes zijn dat!
Gelukkig heb je het forum idd!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
V70 2,5T
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 06.03.2006 - 13:24
Locatie: Niebert

Ik heb helaas dit probleem ook gehad met de handrem.
Ik had een V70 automaat van 2006 met toen 125.000 km.
Zonder aankondiging of lawaai vooraf bij 80 km/h met de
paardentrailer ( + paard ) wiel rechtsachter slaat vast en
ook direct weer los, maar wel alles kapot.
Ook bij mij de nok van de fusee afgebroken.
Dus voor Euro 1050,- incl btw laten repareren.
Had coulance van Volvo NL verwacht, dus niet...
De schrik van de knal is groot. ( je schrikt je de pleuris !!! )
Was wel in 10 jaar mijn eerste echte probleem met Volvo.
V70 2,4 170 pk 2001-2003
V70 2,5T Titanium 2003-2006
V70 2,5T Summum 2006-2010
V70 D5 Summum (my2008)
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

edraket schreef:Gewoon met een vuistje tegen de schijf meppen. Beetje van voren en een beetje van achteren. Hij komt vanzelf los. Wel flinke meppen geven. Het is je moeder niet! Een schijf breekt overigens niet zomaar hoor.
De schijf is los! Een zwaardere hamer deed het hem. Aan deze zijde lag één voering al onderin de trommel, de andere was aan het losgaan...
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

V70 2,5T schreef:Ik heb helaas dit probleem ook gehad met de handrem.
Ik had een V70 automaat van 2006 met toen 125.000 km.
Zonder aankondiging of lawaai vooraf bij 80 km/h met de
paardentrailer ( + paard ) wiel rechtsachter slaat vast en
ook direct weer los, maar wel alles kapot.
Ook bij mij de nok van de fusee afgebroken.
Dus voor Euro 1050,- incl btw laten repareren.
Had coulance van Volvo NL verwacht, dus niet...
De schrik van de knal is groot. ( je schrikt je de pleuris !!! )
Was wel in 10 jaar mijn eerste echte probleem met Volvo.
En dat wil ik dus voor zijn.

Er zijn trouwens reparatiesetjes te krijgen voor een afgebroken nok.
Gebruikersavatar
Rick H
3rd Gear member
Berichten: 454
Lid geworden op: 15.07.2009 - 21:42
Locatie: Almere

bij het laatste bezoek naar de dealer gevraagd of ze voor mij de handremschoenen ook wilde vervangen, 1 voering was al bijna los vertelde ze mij, ik ben erg blij dat adhv dit forum misschien wel een dure reparatie is voorkomen (we zullen het tenslotte nooit weten)

grt
Rick
MY07 Volvo S80 4.4 V8 AWD Geartronic
Black Sapphire metallic - Summum - Off Black Leder - 18” Zubra - Premium sound - RTI -
Keyless drive - PDC V+A - BLIS - Adaptieve Bi-Xenon - etc...

MY06 Volvo S60 2.0T Aut.
Sports-Edition - Silver - Off Black Leder - Bodykit - 18” Eudora (zomer) - 17” Otrera (winter) - HU850 Premium sound - RTI - PDC - etc...
buikijn
3rd Gear member
Berichten: 288
Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35

Megagoede tip van Marcel, dat reparatiesetje!
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

Ik krijg een beetje het gevoel dat hier weer de indruk gewekt wordt dat dit een zeer regelmatig voorkomend probleem is en dat mensen weer allerlei zaken onnodig preventief gaan vervangen. Over hoeveel gevallen hebben we het ? En bij hoeveel V70's gebeurt dit nooit ?
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

piotrV70 schreef:Ik krijg een beetje het gevoel dat hier weer de indruk gewekt wordt dat dit een zeer regelmatig voorkomend probleem is en dat mensen weer allerlei zaken onnodig preventief gaan vervangen. Over hoeveel gevallen hebben we het ? En bij hoeveel V70's gebeurt dit nooit ?
Ik moet wel zeggen dat de voeringen van de handremmen niet echt goed vast gelijmd zijn. Dat was bij de 850 en daarna de x70 classic al een probleem.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

piotrV70 schreef:Ik krijg een beetje het gevoel dat hier weer de indruk gewekt wordt dat dit een zeer regelmatig voorkomend probleem is en dat mensen weer allerlei zaken onnodig preventief gaan vervangen. Over hoeveel gevallen hebben we het ? En bij hoeveel V70's gebeurt dit nooit ?
Als ik op het Internet zoek, dan komt het nogal eens voor dat bij controle wordt geconstateerd dat de voeringen (gedeeltelijk) los van de schoenen zijn geraakt. Het aantal gevallen waarin dit daadwerkelijk tot een geblokkeerd wiel leidt, is gelukkig (zo te lezen) veel lager. Maar ik zou het zeker geen hoge uitzondering willen noemen.

Onnodig vervangen is onnodig :) , maar controle is eenvoudig en er zijn veel berichten dat de voeringen inderdaad niet meer vast zaten (ook bij mijn wagen).

Ik zeg niet dat jij dat doet, maar ik zou het onderwerp niet durven bagatelliseren.

http://www.motor-talk.de/forum/handbrem ... tml?page=0
http://www.motor-talk.de/forum/volvo-v7 ... 64100.html
http://www.motor-talk.de/forum/mysteriu ... 54895.html
http://www.motor-talk.de/forum/xc70-tro ... 49175.html
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

piotrV70 schreef:Ik krijg een beetje het gevoel dat hier weer de indruk gewekt wordt dat dit een zeer regelmatig voorkomend probleem is en dat mensen weer allerlei zaken onnodig preventief gaan vervangen. Over hoeveel gevallen hebben we het ? En bij hoeveel V70's gebeurt dit nooit ?
Ik bespeur hier toch een narcistisch ondertoontje... De S60/V70/S80 hebben een aantal zwakke punten. Loslatende remvoeringen van de handrem is er daar eentje van. Controle hiervan zit NIET standaard bij de onderhoudsbeurten bij de Volvodealer. Je dient die controle dus zelf uit te voeren of dit impliciet te vermelden bij het aanbieden van groot onderhoud. Alleen indien de remvoeringen los blijken te zitten, is vervangen noodzakelijk.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Rick H
3rd Gear member
Berichten: 454
Lid geworden op: 15.07.2009 - 21:42
Locatie: Almere

@ Oceanracer

ik ben het hier helemaal mee eens, jouw argument inzake dat het NIET standaard wordt gecontroleerd / vervangen is een argument dat bij zwaar heeft gewogen om tot controle over te gaan.

Ter voorbeeld, mijn auto (welke een automaat is en waarvan de handrem over het algemeen minder gebruikt wordt) had een remschoen welke (volgens dealer) al bijna los was. Mijn auto heeft altijd netjes onderhoud gehad (ook van de vorige eigenaar) maar de schoenen waren in ieder geval nog nooit vervangen, juist omdat het niet standaard bij de onderhoudsbeurten word nagekeken zie ik hier nu een duidelijk voorbeeld van het belang van het forum waar ook de mindere punten van volvo aan het licht komen. En waar nodig dure reparaties voorkomen kunnen worden. Het laten nakijken van dit punt is naar mijn idee een aanrader tijdens een reguliere onderhoudsbeurt.

grt
Rick
MY07 Volvo S80 4.4 V8 AWD Geartronic
Black Sapphire metallic - Summum - Off Black Leder - 18” Zubra - Premium sound - RTI -
Keyless drive - PDC V+A - BLIS - Adaptieve Bi-Xenon - etc...

MY06 Volvo S60 2.0T Aut.
Sports-Edition - Silver - Off Black Leder - Bodykit - 18” Eudora (zomer) - 17” Otrera (winter) - HU850 Premium sound - RTI - PDC - etc...
Gast

Ander punt is denk ik wel dat bij km-standen tussen de 150- en 200.000 km, de kans dat de schijven vervangen worden vrij reëel is.
Dan zou men het gewoon tegen moeten komen.
Gebruikersavatar
Reesmees
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 10.07.2009 - 14:32
Locatie: Lansingerland

Dit euvel had bij mijn V70 niets met de kilometerstand van doen, toen het mij overkwam had mijn V70 nog geen ton gelopen. Ik dacht 'heb ik weer' maar tot mijn verbazing leert dit topic mij dat het vaker voortkomt dan de verstokte Volvo rijder (en dealer!!) ons wil doen geloven.
'Life is too short to drive a bad car'
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Reesmees schreef:Dit euvel had bij mijn V70 niets met de kilometerstand van doen, toen het mij overkwam had mijn V70 nog geen ton gelopen. Ik dacht 'heb ik weer' maar tot mijn verbazing leert dit topic mij dat het vaker voortkomt dan de verstokte Volvo rijder (en dealer!!) ons wil doen geloven.
Dit lees ik dus ook op de diverse fora. Het heeft weinig met afgelegde kiometers te maken, ook weinig met wel/niet gebruiken van de handrem.

Om de remschoenen bij elke beurt te laten controleren is misschien overdreven. Wat vinden de deskundigen op dit forum ervan?
Gebruikersavatar
Reesmees
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 10.07.2009 - 14:32
Locatie: Lansingerland

Handrem gebruik ik dus echt nooit ! Alleen mijn vrouw gebruikt deze om haar tas aan te hangen.
'Life is too short to drive a bad car'
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik laat het dus wel iedere beurt (is maar 1 keer per jaar) controleren. Mede omdat de remmen bij deze modellen ook vaak vast gaan zitten, laat ik deze zowel voor als achter goed reinigen en weer invetten. Dit kost wat meer, maar zorgt er wel voor dat m'n remcilinders blijven functioneren.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”