Gelijkwaardige benzine variant tov de V70 D5

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Niels S60
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 09.11.2009 - 10:46
Locatie: Enschede

Ik rij een S60 2.0T 5-cilinder met handbak uit 2005. Standaard 180 pk. Via de dealer een Rica tuning, resultaat 225 pk en zo'n 300 nm koppel. Ik vind het een geweldige motor, ook voor dat ie werd gekieteld.

Ik zal de pluspunten eens opsommen:

- prachtig koppelverloop; altijd veel trekkracht voorhanden en hij blijft maar gáán! (voor je het weet hangt ie in de toerenbegrenzer),

- Trap vanaf 3000 tpm in zijn 2e versnelling het gas eens in en de traction control maakt overuren,

- Stil, maar op de achtergrond die heerlijke vijfcilinderbrom,

- Ik trek een caravan (1150 kg) en dat gaat helemaal goed. Op de autobahn richting het zuiden hoef ik eigenlijk zelden terug te schakelen naar z'n vier; de Volvo sleurt het ding met groot gemak de heuvels op.

- in minder dan 8 seconden naar de 100 en onlangs op de A31 richting Emden na wat aandringen 255 km/u op de teller gekregen....

En het mooiste van alles: bij normaal gebruik is zonder bijzondere inspanning gemakkelijk een verbruik van 1 op 12 a 13 haalbaar! (ter vergelijk: m'n Fordje C-max 1.8 dat ik hiervoor had, verbruikte zo'n 1 op 10 a 11 liter op de 100 km).

Ik geloof best dat de 2.5T nog wat meer power heeft, maar ongetwijfeld (zie testen/reviews) ook een hoger verbruik.
Mij hoor je in ieder geval niet klagen!
Nu: S80 2.0D MY2009
Voorheen: C30 1.8 sport (2009)
Daarvoor: S60 2.0t/Rica 225 pk/2005
Gebruikersavatar
JPV70
3rd Gear member
Berichten: 304
Lid geworden op: 03.06.2009 - 22:17

piotrV70 schreef:
bart simpson schreef:ik heb ze beiden gehad en kan je melden dat er een enorm verschil zit in de 2.4i en de 2.0T qua trekkracht en souplesse, zou zelf daarom nooit voor de 2.4i van 170pk gaan, dan liever nog de 140pk 2.4
Amen ! Degelijk, zuinig, relaxed blok. Die 170pk is een overbodige variant.
Of de 140 pk is overbodig. Kijkend naar het motoren-aanbod van MY2001, dan is het gat tussen een 140pk en een 200pk wel erg groot (voor in de prijslijsten dan). Vandaar wellicht een 170 pk. Maar ja, we willen de mensen natuurlijk ook wel een "instapper" kunnen bieden. Zal men gedacht hebben en voila daar was de 140 pk weer.

Tweedehands (ouder dan 3 jr.) maakt het prijstechnisch vrijwel niets uit.
Ook qua motor-dynamiek is er echt weinig verschil, zeer waarschijnlijk alleen op snelheden boven de 180 km/h (die ik toch niet rij).
Het verschil in dat kleine beetje koppel wordt waarschijnlijk teniet gedaan door het verschil in overbrengingen in de eerste twee versnellingen.
De automatische versnellingsbak is echter volledig hetzelfde. Wellicht dat dit de werkelijke reden van het bestaan van de 170 pk. is. Bij een 140 pk. blijft er door de verliezen in de bak wel "erg weinig" over. Hij was echter wel leverbaar! En hier zou ik dus niet voor gaan.

Dit was mijn conclusie na bijna een jaar zoeken, vergelijken en rijden. Dus de opmerkingen over liever een 140 dan een 170 zijn wel erg kort door de bocht denk ik. Wellicht gaat dit op bij volledig nieuwe aankoop.

Ik heb zowel een D5 (hand) als 2.4i (automaat). Beide motoren zijn zeer prettig maar hebben ook hun nadelen. Ik beleef het wisselen tussen de D5 en 2.4i dan ook helemaal niet als vervelend. De D5 geeft meer snelheidsbeleving door de duw en is natuurlijk veel zuiniger. De 2.4i (met automaat)vind ik persoonlijk veel lekkerder om grote afstanden mee te cruisen, kruissnelheid op ca. 140 km/h. Verbruik tijdens vakanties altijd onder de 1:10 zijn voor mij ook zeer acceptabel. Met sleurhut door de bergen is niet aan mij besteed, dus hier heb ik geen ervaring mee. Wel met het trekken van een flink beladen dubbel-paard-trailer in Nederland. Dit doet hij zonder centje pijn!

Succes
V70 D5 -Black sapphire metallic- (185pk -> VolvoTune 227pk) 2007, geartronic
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10715
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Issue is niet meer aan de orde.
Dit weekend ben ik erachter gekomen dat ik vanaf 1-1-2010 t/m heden al 20K met de auto heb gereden. Dat was wel schrikken, ik kom dan uit op ca 26K per jaar. Enne alleen maar privé, en eigenlijk ook wel redelijk wat zakelijk verkeer.... Blijf lekker D5 rijden. Nieuwe winterbanden zijn in bestelling, nog ff uit laten lijnen na de beurt van afgelopen zaterdag. Auto is in perfecte conditie.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”

Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed

MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20789
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Duidelijk Han,
Gewoon blijven rijden in de D5 8).
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gesloten

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”