Pagina 4 van 5

Geplaatst: 25.07.2012 - 14:38
door Mart van der Steeg
Ik twijfel of een diesel standaard de elektrische verwarming (Quota) heeft, volgens mij niet in NL.Ik heb het bij mijn 2.4D 2009 niet ontdekt.

Geplaatst: 25.07.2012 - 16:07
door Jers3n
Heb even gekeken mbt de XC70, pas in de prijslijst van het Huidige mode MY08 kom ik het in tekst als eerste tegen. Daarvoor in de prijslijst in ieder geval niet.

Onderstaande staat in mijn instructie boekje, maar de hulpverwarming waar het over gaat is volgens mijn een functie van de standkachel, of zoals bij Duitse diesels wel de hardware en de automatische hulpverwarming, niet de software (in BC) voor de standkachel.
"Hulpverwarming (diesel)
(bepaalde landen)

Bij koud weer kan hulpverwarming nodig zijn om
de passagiersruimte voldoende te verwarmen.
De hulpverwarming wordt automatisch
ingeschakeld wanneer er extra warmte nodig is
als de motor loopt. Deze wordt automatisch
uitgeschakeld wanneer het voldoende warm is
of wanneer de motor wordt uitgezet.
"

Dus hoe het nou echt zit....

Geplaatst: 25.07.2012 - 16:18
door Mart van der Steeg
Bepaalde landen: dus niet NL maar wel Duitsland en Scandinavië etc. denk ik.

Geplaatst: 26.11.2012 - 12:28
door Bover
Omslagpunt voor diesel rijden en benzine wordt door de nieuwe benzine motoren steeds hoger te liggen.

Volgens mij eigen berekeningen is een moderne benzine auto 2012 zonder BPM en belasting voordeliger tot 37.000km per jaar.

Kan ik gelukkig nog diesel rijden

Geplaatst: 26.11.2012 - 12:34
door Quota
Mart van der Steeg schreef:Ik twijfel of een diesel standaard de elektrische verwarming (Quota) heeft, volgens mij niet in NL.Ik heb het bij mijn 2.4D 2009 niet ontdekt.


Ik doel op dezelfde hulpverwarming als Ed, dus een elektrische hulpverwarming in het koelsysteem van de motor.

Geplaatst: 26.11.2012 - 12:39
door Quota
Mart van der Steeg schreef:Ik twijfel of een diesel standaard de elektrische verwarming (Quota) heeft, volgens mij niet in NL.Ik heb het bij mijn 2.4D 2009 niet ontdekt.


Ik doel op dezelfde hulpverwarming als Ed, dus een elektrische hulpverwarming in het koelsysteem van de motor.

Geplaatst: 26.11.2012 - 12:42
door Bover
Omslagpunt voor diesel rijden en benzine wordt door de nieuwe benzine motoren steeds hoger te liggen. Ik tel een tweedehands auto en reken alleen even de wegenbelasting en brandstof voor gemak. Verbruik diesel 1:15 en benzine 1:14

Volgens mijn eigen simpele berekeningen is een moderne benzine auto 2012 zonder BPM en belasting voordeliger tot 25.000km per jaar. Volvo tot 1650kg

De directe kosten brandstof en wegenbelasting per jaar met 50.000km/j.
Een dieselauto kan uit vanaf: 25.435 KM

Benzine Diesel
Brandstofkosten € 7077 € 5536
Wegenbelasting € 940 1724
Afschrijving € 0
Totale kosten € 8017 € 7260

Prijs per km € 0.16 € 0.15

Met 25.000 km per jaar is een diesel is € 757,-per jaar goedkoper. Zie onderstaande link. En ja het is niet helemaal op de cent gerekend. :lol:
Kan ik gelukkig nog diesel rijden.
Ik heb de afschrijving gelaten voor wat die is. Dat is natuurlijk wel een stevige post maar zal ongeveer gelijk zijn benzine/diesel:D

Volgens mij heeft een diesel iets minder onderhoud.

http://www.omslagpunt.com/brandstofcalculator

Geplaatst: 20.03.2013 - 20:26
door v401958
Waarom diesel rijden ?

Van de circa 20 auto's die ik gehad heb waren er 2 op benzine en 2 op lpg en
de rest diesel.

Buiten het feit dat ik veel kilometers rijdt prive wil ik eigenlijk alleen nog maar een diesel rijden ook al zou dit duurder zijn.

Een diesel vindt ik gewoon beter bij mij passen vanwege het lagere toerental.
Ik ben een rustige rijder en ja een diesel geeft mij gewoon rustig gevoel.

Op lpg rijden daar ben ik van genezen lag niet aan de auto maar wel aan de lpg installatie.

Geplaatst: 20.03.2013 - 21:26
door Johan s60
diesel01 schreef:Na 5km staat de meter in het midden en is het zonder gebruik van de standkachel ook warm.
De GT blijft bij koud weer lang in de versnelling hangen om toeren en dus warmte te genereren.
Een kachel kost idd een paar centen maar bij Webasto gaan ze al vanaf €1200 een timer is leuk maar een AB doet het kunstje ook
Bij de nieuwe v40 maar 1000 euro extra zo'n kachel, en de enige manier om een koude start te voorkomen.

Geplaatst: 20.03.2013 - 21:45
door euerw
Gelukkig geen last meer van omslagpunt ect, vind de d5 gewoon een heerlijk automaat motor combi, verbruik weet ik niet echt en let ik niet meer zo op, op de lange ritten is het heerlijk rijden.
Eigenlijk rijden we nu te weinig en staat de auto bijna de hele week stil doorgaans en maak ik het weer een beetje goed in de vakantie's

Geplaatst: 21.03.2013 - 08:50
door jaapburg
Nou doe mij ook maar gewoon een D5 in mijn XC90, verbruik 1 op 12 tegenover 1 op 6 van een T6 oid... Moet er niet aan denken met 30-35k per jaar!

Pure kostenoverweging dus om de D5 te rijden tov een benzine variant.

Ter vergelijking (eigen ervaring): Vorige zomer op vakantie geweest naar het zuiden van Frankrijk met de XC70 2.5T van mijn moeder....nou voordat je er bent is je vakantiebudget er al doorheen! Verbruik lag ongeveer op 1 op 8.
De laatste wintersport met mijn XC90 D5 heb ik gemiddeld (op de pomp gerekend) 1 op 11 gereden, met flink doorrijden op de autobahn.

Hier hoef je geen wiskunde voor gestudeerd te hebben!

Geplaatst: 21.03.2013 - 09:49
door Richo
Bover schreef:Omslagpunt voor diesel rijden en benzine wordt door de nieuwe benzine motoren steeds hoger te liggen. Ik tel een tweedehands auto en reken alleen even de wegenbelasting en brandstof voor gemak. Verbruik diesel 1:15 en benzine 1:14

Volgens mijn eigen simpele berekeningen is een moderne benzine auto 2012 zonder BPM en belasting voordeliger tot 25.000km per jaar. Volvo tot 1650kg

De directe kosten brandstof en wegenbelasting per jaar met 50.000km/j.
Een dieselauto kan uit vanaf: 25.435 KM

Benzine Diesel
Brandstofkosten € 7077 € 5536
Wegenbelasting € 940 1724
Afschrijving € 0
Totale kosten € 8017 € 7260

Prijs per km € 0.16 € 0.15

Met 25.000 km per jaar is een diesel is € 757,-per jaar goedkoper. Zie onderstaande link. En ja het is niet helemaal op de cent gerekend. :lol:
Kan ik gelukkig nog diesel rijden.
Ik heb de afschrijving gelaten voor wat die is. Dat is natuurlijk wel een stevige post maar zal ongeveer gelijk zijn benzine/diesel:D

Volgens mij heeft een diesel iets minder onderhoud.

http://www.omslagpunt.com/brandstofcalculator
Kwam o hetzelfde uit met mijn berekening, had tot zkre hoogte wel een diesel gewild in de komende auto maar ervanuitgaand dat je de auto 5 jaar rijd en 25000 per jaar rijd is het goedkoper een benzine te rijden. Kwam zelf uit dat ik pas na 5 jaar gelijk speel qua kosten, in acht nemend dat diesel potentieel bij 200.000 de turbo moeilijk kan gaan doen, de aanschaf waarde voor een vergelijkbare auto hoger is (diesel tegenover benzine).

Geplaatst: 21.03.2013 - 10:10
door 4wielen
Bover schreef:Omslagpunt voor diesel rijden en benzine wordt door de nieuwe benzine motoren steeds hoger te liggen. Ik tel een tweedehands auto en reken alleen even de wegenbelasting en brandstof voor gemak. Verbruik diesel 1:15 en benzine 1:14
Verbruiken die je hier hanteert kloppen natuurlijk niet. Ik denk dat bij Volvo's van enkele jaren oud het eerder 1:16 voor diesel tegenover 1:11 voor benzine is. Omslagpunt om (tweedehands) diesel te rijden ligt echt wel lager dan 25.000km!

Geplaatst: 21.03.2013 - 10:30
door Quota
[quote="RichoKwam zelf uit dat ik pas na 5 jaar gelijk speel qua kosten, in acht nemend dat diesel potentieel bij 200.000 de turbo moeilijk kan gaan doen, de aanschaf waarde voor een vergelijkbare auto hoger is (diesel tegenover benzine).[/quote]

De turbo moeilijk doen bij 2 ton? van een Volvo? die heb ik echt nog nooit voorbij horen komen, trouwens, zou dat dan net zo goed niet voor de benzine motoren moeten gelden? die zijn er ook nog maar beperkt in atmosferisch ademende variant...

Geplaatst: 21.03.2013 - 10:37
door Jers3n
4wielen schreef:
Bover schreef:Omslagpunt voor diesel rijden en benzine wordt door de nieuwe benzine motoren steeds hoger te liggen. Ik tel een tweedehands auto en reken alleen even de wegenbelasting en brandstof voor gemak. Verbruik diesel 1:15 en benzine 1:14
Verbruiken die je hier hanteert kloppen natuurlijk niet. Ik denk dat bij Volvo's van enkele jaren oud het eerder 1:16 voor diesel tegenover 1:11 voor benzine is. Omslagpunt om (tweedehands) diesel te rijden ligt echt wel lager dan 25.000km!
+1

Waarbij het model uiteraard nog wel uit zal maken qua verbruikscijfers.
De berekening uitgaande van een nieuwe auto zal overigens waarschijnlijk wel anders uitpakken.

Geplaatst: 21.03.2013 - 12:34
door Richo
De turbo moeilijk doen bij 2 ton? van een Volvo? die heb ik echt nog nooit voorbij horen komen, trouwens, zou dat dan net zo goed niet voor de benzine motoren moeten gelden? die zijn er ook nog maar beperkt in atmosferisch ademende variant...
Berichte aub goed lezen, zeg namelijk dat hij potentieel problemen kan krijgen wat bij de benzine motoren tot 2.0L niet het geval is, waar ik mijn berekening op gebaseerd heb (heb bij diesel en benzine de -2 km/l van de fabriekswaarde gebruikt). Heb op internet gelezen dat de meeste problemen met de turbo rondom dr 200.000 km gebruikt, daar hou ik dan rekening aangezien de auto 2e hands is. Kijk er liever van te voren liever pessimistisch tegenaan, geeft achteraf niet zo'n ergernis omdat je het weet.
Daarnaast is de diesel 2.0 zwaarder dan de benzine 2.0 wat ook weer flink meer in de belasting kost. Kan dan wel de 1.6 pakken maar imo niet krachtig genoeg.

Geplaatst: 21.03.2013 - 13:56
door 4wielen
Richo schreef:[...]benzine motoren tot 2.0L niet het geval is, waar ik mijn berekening op gebaseerd heb [...]
Daarnaast is de diesel 2.0 zwaarder dan de benzine 2.0 wat ook weer flink meer in de belasting kost. Kan dan wel de 1.6 pakken maar imo niet krachtig genoeg.
Heb je er wel eens mee gereden? De 1.6d rijdt misschien wel lekkerder dan de 1.8 benzine hoor. Ik vond het in een S40 tenminste een prima motor!

Geplaatst: 21.03.2013 - 14:57
door Quota
Richo schreef:Berichte aub goed lezen, zeg namelijk dat hij potentieel problemen kan krijgen
hmm, misschien kun jij duidelijker schrijven? trouwens, ook tot 2 liter zitten er turbo's op de benzine motoren, sterker nog, de enige nog leverbare niet turbo motor, is de 3.2 liter 6 cilinder, verder zijn alle volvo motoren die nu leverbaar zijn, voorzien van een turbo.

Ik snap dat je als je van het negatieve uit gaat, alleen maar meevallers kunt hebben, maar waarom dan specifiek de turbo noemen? kan ook de versnellingsbak zijn, de krukaslagers, noem maar op....

De ervaring van anderen (en dat is bij mij 6 jaar strak meerdere volvo fora volgen)leert mij dat er bij de volvo turbo motoren als er al problemen zijn, deze niet aan de turbo liggen, maar veel eerder aan tuimelaars, injectoren luchtmassameters en wat dies meer zij...

Geplaatst: 21.03.2013 - 17:25
door Fredhead
Bij mijn V50 2.0D gaf de turbo pas na de 2ton de geest. Lag wel aan de turbo zelf trouwens, maar het is natuurlijk niet het echte Volvo blok zoals de D5 is.

Zou hier bij de berekening niet al te veel rekening mee houden, met de juiste rijstijl en een beetje geluk gaat de turbo niet stuk in de tijd dat jij de auto hebt.

Buiten het feit dat het een kostenoverweging is rijd ik trouwens ook diesel om de rust, blok draait op rustige toeren op de achtergrond en bij weinig toeren heb je al veel meer kracht tot je beschikking dan bij een benzineauto.

Geplaatst: 21.03.2013 - 18:10
door Richo
Quota schreef:
Richo schreef:Berichte aub goed lezen, zeg namelijk dat hij potentieel problemen kan krijgen
hmm, misschien kun jij duidelijker schrijven? trouwens, ook tot 2 liter zitten er turbo's op de benzine motoren, sterker nog, de enige nog leverbare niet turbo motor, is de 3.2 liter 6 cilinder, verder zijn alle volvo motoren die nu leverbaar zijn, voorzien van een turbo.

Ik snap dat je als je van het negatieve uit gaat, alleen maar meevallers kunt hebben, maar waarom dan specifiek de turbo noemen? kan ook de versnellingsbak zijn, de krukaslagers, noem maar op....

De ervaring van anderen (en dat is bij mij 6 jaar strak meerdere volvo fora volgen)leert mij dat er bij de volvo turbo motoren als er al problemen zijn, deze niet aan de turbo liggen, maar veel eerder aan tuimelaars, injectoren luchtmassameters en wat dies meer zij...
2de keer, ik heb namelijk gepost dat ik 2de hands koop (ook gezien dat ik 24 ben hoest ik niet even €20.000 - €30.000 op), zker omdat de volvo die ik wil hebben niet meer gefabriceerd wordt. Daarnaast liggen in de c30 tot 2010 geen turbo in de benzine motoren behalve dan de T5 die meer dan 2.0L motorinhoud heeft. Alle diesel motoren zijn uitgerust met turbo wat het noemenswaardige verschil is tussen de benzine en diesel in mijn optiek (realiseer me ook dat de versnellings bak een verschil). Daarnaast als ik een auto kan krijgen zonder turbo dan doe ik dat liever dan met turbo (over het algemeen zijn auto's zonder turbo's toch iets onderhoudsvriendelijker), zeer zeker met mijn rijstijl af en toe.

om weer OT te gaan en alles ff neer te zetten:

Diesel
+ indien goed gebruikt meer km dan benzine
+ onderhoud algemeen
+ koppel onderin de toeren (voor mij grootste pluspunt voor diesel)
X prijs (voor mij niet van toepassing aangezien ik voor minimaal prijs verschil in belgie tank, waar de diesel vaak duurder is en de benzine stuk goedkoper)
- verplichte turbo (om de diesel op vergelijkbaar niveau te krijgen als de benzine)
- belasting (niet rendabel rijdt namelijk tussen 20.000 en 28.000 per jaar wat wisselt)
- aanschaf prijs (mijn budget is ook beperkt en benzine voldoet qua motor en comfort meer aan mijn eisen)

conclusie een diesel vind ik fijn rijden maar benzine (of LPG) net zo, dus dan is het toch een centen kwestie wat gaat spelen en diesel verliest dat op elk niveau in mijn geval (de turbo is een persoonlijk iets, maar zal pas als laatste mee tellen in mijn beslissing want het gaat uiteindelijk om het voordeel van benzine, diesel of LPG)