Pagina 4 van 4

Geplaatst: 15.01.2011 - 16:13
door epico
toch even een kleine reactie op dit wat alles geschreven is

voor een pkw <personen auto> is het maximum van de aan te trekken bouten 120nm

daarnaast is er nog iets wat ik helemaal niet terug lees

NETREKKEN NA 500 tot 1000 km

natrekken is gewoonweg het controleren van de bout onder welke spanning hij nog vast zit

je kan je bouten met 160 nm vastzetten maar als jeniet natrek en er loper er toch nog los heb je gewoon een probleem



dus
zomervelgen demonteren en plaats aantekenen
controleren of ontroesten nodig is en evt behandelen en als voor zorg iets kopervet gebuiken of montage pasta
banden op de juiste spanning brengen dan uitbalanceren <ieder keer dat je wisselt is dit nodig> (heb ik geleerd en is bij ons de standaard)
velgen monteren en handvast aandraaien
auto op de bodem zetten en t hele zakie met 120nm na trekken kruislings
---------------
na 500 tot 1000 km ff nog eens alles na trekken en lucht controleren voor evt te kijken of alles lucht dicht is


let even op t bouwjaar van de banden max 5 jaar!!
en of de banden die je de-monteerd helemaal recht afgesleten zijn
anders moet je ff uitlijnen
ook controleren of de band niet poreus is en er geen happen uit de wangen zijn en er geen bobbel op zit


dat was t wel zo`n beetje geloof ik

Geplaatst: 15.01.2011 - 16:32
door Oceanracer
Ik zou nu iets kunnen intypen, maar het is beter dat ik mij stilhoud. Dus bij deze: :-#

Geplaatst: 15.01.2011 - 17:05
door t5power
epico schreef:toch even een kleine reactie op dit wat alles geschreven is

voor een pkw <personen auto> is het maximum van de aan te trekken bouten 120nm

daarnaast is er nog iets wat ik helemaal niet terug lees

NETREKKEN NA 500 tot 1000 km
Toevallig! Kom net van buiten omdat ik even de behoefte had alles te controleren. Heb overigens met 140Nm banden vast gezet. Had inderdaad het idee dat sommige bouten vaster werden gezet, dus dat ze iets los zijn gaan zitten. Goeie tip dus!

M.b.t. uitbalanceren na elke wissel, is dat altijd noodzakelijk? Als dat zou zijn, kan niemand meer toch thuis de opslag/wissel doen omdat je na elke wissel moet balanceren?

Geplaatst: 15.01.2011 - 17:08
door 945i
Oceanracer schreef:Ik zou nu iets kunnen intypen, maar het is beter dat ik mij stilhoud. Dus bij deze: :-#
:lol:

Geplaatst: 15.01.2011 - 17:49
door V70 T5 assen
Dat van dat opnieuw balanceren , is ook mij een raadsel en mijn maat heeft een garage met winterbanden opslag er heeft nog nooit een klant geklaagd met een trilling na de wissel....
Ik wissel dus altijd op de brug ideale werkhoogte luchtgereedgeschap van snap on en natuurlijk een momentsleutel op 120 nm.

Geplaatst: 15.01.2011 - 18:24
door epico
het hoeft ook niet perssee zo te zijn dat iedere auto meteen een balancering nodig heeft

maar laat het hem eens voor de grap met een setje uit testen op de machine

daarnaast heb ik ook gezegd hoe ik het geleerd heb in zwitserland

en dat wil niet zeggen dat dit perssee moet

ik wil gewoon delen wat heet <mijn wijsheid> dat gaat toch zo op een forum

@oceanracer

hou je opmerkingen dan liever voor je en zeg dan gewoon niks hier heb ik een hekel aan

Geplaatst: 15.01.2011 - 18:32
door t5power
epico schreef:ik wil gewoon delen wat heet <mijn wijsheid> dat gaat toch zo op een forum
@oceanracer

hou je opmerkingen dan liever voor je en zeg dan gewoon niks hier heb ik een hekel aan
Wijsheid delen is zeer welkom!

We zijn alleen wel gewend dat een ieder zijn antwoorden beargumenteerd, dat wordt echt op prijs gesteld.

Geplaatst: 15.01.2011 - 18:36
door epico
ik geloof dat ik mijn antwoord terdege goed heb beargumenteerd

en kritiek is ook een goed punt maar kinderachtigheid <als dat een goed woord is >

tjah daar hebben we allemaal niks aan

vandaar deze ook mijn ongepaste reactie

Geplaatst: 15.01.2011 - 18:42
door t5power
epico schreef:ik geloof dat ik mijn antwoord terdege goed heb beargumenteerd

en kritiek is ook een goed punt maar kinderachtigheid <als dat een goed woord is >

tjah daar hebben we allemaal niks aan

vandaar deze ook mijn ongepaste reactie
OK, kennis aanwezig, argumenten aanwezig, nu als puntje op de i, hoofdletters en punten, dan is het feest compleet :)

Geplaatst: 15.01.2011 - 18:48
door epico
Ja dat schijven met punet en hoofdletters is een beetje een probleem bij me .

Heb een beetje een probleem met schrijven vandaar maar ik zal in het vervolg er op letten .

P.S.

dit probleem wordt veroorzaakt door mijn medicatie vandaar .

Geplaatst: 15.01.2011 - 19:17
door M@rcel
ik ben nog nooit gevraagd om na bv. een week even terug te komen om de wielbouten nog eens na te trekken. Niet na wielwissels, niet na bandwissels en niet na onderhoudsbeurten.

Volvo schrijft, in het instructieboekje van mijn S80, 140Nm voor.

Geplaatst: 15.01.2011 - 19:58
door Oceanracer
Epico,

Je zit hier gewoon onzin en halve waarheden te verkondigen. Vind je het dan vreemd dat je, mede door je gebrekkige Nederlands, door mij niet serieus wordt genomen?

Geplaatst: 16.01.2011 - 01:27
door Gast
Wel eens gehoord van vrachtwagenwielen die na ... km nagetrokken dienen te worden (staat meestal ook nog eens op de band geschreven).
Van personenwagens heb ik hier nog nooit van gehoord - ik doe het nooit, en Volvo schrijft het ook niet voor.
Uitbalanceren bij het wisselen doe ik ook nooit, anders niet dan bij nieuwe banden (natuurlijk) en als ik problemen heb met trillingen.
Lijkt mij voldoende.

Geplaatst: 16.01.2011 - 09:01
door v70bio
Als de velgen niet op hun "oude" plek worden teruggezet kan ik me voorstellen dat je opnieuw met balanceren.

Geplaatst: 16.01.2011 - 09:40
door V70 T5 assen
v70bio schreef:Als de velgen niet op hun "oude" plek worden teruggezet kan ik me voorstellen dat je opnieuw met balanceren.


Ook dit klopt niet , voor een balanceermachine is ieder wiel gelijk .
Ongeacht de plek waar je hem onder de auto zet , tenzij je een wat gemakkelijke garage hebt die 5 tot 10 gram onbalans voor de achterwielen wel goedvindt , daar merk je achter niets van maar owee als je eens voor en achter omwisseld.

Gebeurt nog wel eens bij fastfitters....

Geplaatst: 17.01.2011 - 10:47
door diesel01
dbosker schreef:Wel eens gehoord van vrachtwagenwielen die na ... km nagetrokken dienen te worden (staat meestal ook nog eens op de band geschreven).
Van personenwagens heb ik hier nog nooit van gehoord - ik doe het nooit, en Volvo schrijft het ook niet voor.
Uitbalanceren bij het wisselen doe ik ook nooit, anders niet dan bij nieuwe banden (natuurlijk) en als ik problemen heb met trillingen.
Lijkt mij voldoende.
Klopt(en het is ook een doodzonde als je het niet doet als chauffeur), maar daar komen ook iets andere krachten op dan van personen auto's.
Ik houd mij gewoon aan de 140nm van Volvo en ik heb geen last van loslopende bouten of te vast zittende bouten.

Geplaatst: 17.01.2011 - 18:48
door BlackcurrantV70
Wel heb na de leuke tips op dit forum, mijn bestellingetje van Conrad ontvangen, 2 bandenbomen, momentsleutel, wielsleutel en 2 19mm doppen.

Alleen de krik heb ik elders gekocht, kostte me wel 150 euro maar deze ziet er wel erg degelijk uit.

Nogmaals bedankt voor de tips

Geplaatst: 19.01.2011 - 20:58
door RicoK
Ik heb zojuist bij de Praxis een bandenstandaard gehaald. Kosten € 14,25.

Als deze link werkt, het is deze: http://publicaties.praxis.nl/Praxis/wk1 ... ompage/22/