Pagina 4 van 6
Geplaatst: 06.06.2011 - 22:49
door blastaway
klopt toppertje

Nu kan ik nog chippen
Maar... ik heb wel een vrouw die me net heeft gezegd dat het voorlopig genoeg is.
Geplaatst: 06.06.2011 - 22:57
door toppertje
je hebt groot gelijk,en een verstandige vrouw.

Geplaatst: 06.06.2011 - 22:57
door 945i
Auto's en alles wat daar mee te maken heeft, moet je ook altijd in de huwelijks voorwaarden benoemen als niet discutabel en altijd te beslissen door jijzelve...
Mijn vrouw weet dat ze daar weinig in de melk te brokkelen heeft, heb ik vantevoren gezegd.

Geplaatst: 07.06.2011 - 08:13
door Bakboord1
t5power schreef:Iroll schreef:
Maar goed, vinden jullie nu ook niet dat 100x hetzelfde wordt gezegd, maar elke keer iets anders verpakt? Het mag nu toch wel duidelijk zijn hoe de vork in de steel zit:
- 140 pk motor in principe gelijk aan 170 pk maar geknepen na 4000 toeren
- 140 pk kan makkelijk worden omgezet naar 170 pk
- als je niet bang bent om boven de 4000 toeren te komen (en waarom zou je), heeft het nut. Kom je niet of nauwelijks boven de 4000 toeren, kun je het geld beter in je beurs laten.
Wat nog niet is gezegd is dat de versnellingsbakverhoudingen duidelijk anders zijn zodat een getunede140pk nooit gelijk zal zijn aan een originele 170pk.
Ben wel benieuwd naar de ervaringen en uitdraai van TS als hij zijn auto heeft laten tunen.
Geplaatst: 07.06.2011 - 23:02
door jeroen12
Vanavond mijn S60 2.4 140pk laten chiptunen bij BSR in Vinkeveen. Eerste indruk is dat de auto wat vlotter is. Bij het overschakelen van 1 naar 2 voelde ik ook altijd iets van een dip, dan pakte ie niet lekker op. Dat is nu ook weg. Daarbij vind ik het belachelijk dat een 170pk motor naar 140pk wordt afgeknepen. Nu is ie tenminste in de staat waarvoor ie gemaakt is

Geplaatst: 08.06.2011 - 12:57
door Grootje
jeroen12 schreef:Vanavond mijn S60 2.4 140pk laten chiptunen bij BSR in Vinkeveen. Eerste indruk is dat de auto wat vlotter is. Bij het overschakelen van 1 naar 2 voelde ik ook altijd iets van een dip, dan pakte ie niet lekker op. Dat is nu ook weg. Daarbij vind ik het belachelijk dat een 170pk motor naar 140pk wordt afgeknepen. Nu is ie tenminste in de staat waarvoor ie gemaakt is

Dat hebben ze mede gedaan omdat er in sommige landen wegenbelasting betaald wordt aan de hand van het vermogen van de wagen.
Om nog even op het topic in te gaan denk ik dat elke pk er eentje is en dat het altijd wat scheelt. En dan is het aan iedereen zelf te bepalen of hij er het geld voor over heeft. De motor kan het zeker aan want kan kan met goed onderhoud met gemak 300k draaien.
Geplaatst: 08.06.2011 - 13:22
door Thijs
Daarbij vind ik het belachelijk dat een 170pk motor naar 140pk wordt afgeknepen. Nu is ie tenminste in de staat waarvoor ie gemaakt is
_________________
Het is niet belachelijk, het is een keuze. Bij de 140 pk heb je het vermogen en koppel iets eerder. En daar kan je dus voor kiezen.
Geplaatst: 08.06.2011 - 13:40
door EVV
Dat klopt voor de 850/S70 serie waarbij de 140 (eigenlijk 144) pk versie echt een andere motor is, namelijk een 10 klepper ipv 20. Bij de huidige generatie lopen koppen en pks van de 140 en 170 pk tot ongeveer 4500 rpm exact gelijk op, waarna de 140 pk niet meer stijgt in vermogen en het koppel terug gaat lopen, terwijl de 170 pk nog in pks toeneemt en z'n koppel langer vast houdt.
Een 170pk heeft dus op hetzelfde moment 140pk als de 140pk versie, maar heeft dus daarna nog wat extra.
Geplaatst: 09.06.2011 - 23:12
door Bakboord1
jeroen12 schreef:Vanavond mijn S60 2.4 140pk laten chiptunen bij BSR in Vinkeveen. Eerste indruk is dat de auto wat vlotter is. Bij het overschakelen van 1 naar 2 voelde ik ook altijd iets van een dip, dan pakte ie niet lekker op. Dat is nu ook weg. Daarbij vind ik het belachelijk dat een 170pk motor naar 140pk wordt afgeknepen. Nu is ie tenminste in de staat waarvoor ie gemaakt is

Is de auto ook op de rollenbank geweest voor een voor en na meting?
Ik ben namelijk erg benieuwd naar een officiele uitdraai/uitslag. Bij 2500 toeren laat BSR 40NM koppel meer zien en dat is toch wel de moeite. De grafiek van BSR is alleen net iets te grafisch bewerkt waardoor ik enig wantrouwen heb.
Geplaatst: 09.06.2011 - 23:34
door jeroen12
Nope, niet op de rollenbank geweest. Maar mijn seat-of-the-pants meting zegt dat ie voelbaar vlotter is geworden. Het is allemaal niet schokkend, maar ik ben er blij mee

Geplaatst: 29.10.2011 - 16:49
door Laguna-S60
Geplaatst: 29.10.2011 - 18:48
door snrbcb
Bij de huidige generatie lopen koppen en pks van de 140 en 170 pk tot ongeveer 4500 rpm exact gelijk op, waarna de 140 pk niet meer stijgt in vermogen en het koppel terug gaat lopen, terwijl de 170 pk nog in pks toeneemt en z'n koppel langer vast houdt.
Een 170pk heeft dus op hetzelfde moment 140pk als de 140pk versie, maar heeft dus daarna nog wat extra.
Tuning van de 2.4motor van 140 -> 170/180pk is idd niets meer of minder dan de begrenzer boven 4500rpm eraf en misschien enig zeer marginaal geschaaf aan L/B verhouding in lager gebied, zie grafiek bij bv.RICA.
Formule is: vermogen = toerental * draaimoment * 6.28 / 60
140pkversie: 103000=
5000*X*6.28/60 X bij 5000 rpm=196Nm
170pkversie: 126000=
6050*X*6,28/60 X bij 6050 rpm=198Nm
Tuning van deze motor is gewoon boven de 4500rpm het draaimoment erin houden tot ie bij 6100rpm echt niet meer wil.
zie:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/ ... t-is-beter
Geplaatst: 29.10.2011 - 19:03
door 945i
De 144 pk 10V was de betere "minder vermogende" motor.
Geplaatst: 22.12.2011 - 16:11
door Laguna-S60
We zijn er nog steeds niet uit of we haar wel willen tunen..., doen we dit wel dan zal ze langs BSR mogen.
Ik heb beide modellen (140 HP en 188 HP) ingevuld in de link in dit topic:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=46989
daar kwam dit uit

(zijn mijlen 60-100):
Geplaatst: 22.12.2011 - 18:26
door Fredhead
Voor die 1,5 seconde sneller naar de 100 zeg ik zonde geld
Geplaatst: 22.12.2011 - 19:41
door crackedtooth
fredhead schreef:Voor die 1,5 seconde sneller naar de 100 zeg ik zonde geld
flink verschil hoor bij een relatief tragere bak ook
Geplaatst: 22.12.2011 - 19:58
door Laguna-S60
naar de 200 scheelt het 34 sec

haha
Het zijn "maar" 1,5 seconden, maar ik denk dat de snelheidsbeleving wel heel anders is.
Geplaatst: 22.12.2011 - 20:06
door 945i
Ik snap dat je dat als 15 jarige mooi vindt, maar je vader hoeft er niet blij mee te zijn, want het hele gebeuren speelt zich af in een toerengebied waar je eigenlijk niet wil komen met je S60 2.4i
Geplaatst: 22.12.2011 - 20:14
door Laguna-S60
wat is er verkeerd aan om 5200 toeren te draaien met een 2.4!?
als je het altijd doet Alé...
Geplaatst: 23.12.2011 - 07:40
door EVV
Als Volvo gevonden had dat je daar niet zou horen te komen hadden ze de toerenteller daar wel een ander kleurtje gegeven. Ik had die van mijn soms ook wel in dat gebied, hoewel dat eigenlijk alleen op de autobahn was.