Pagina 4 van 5
Geplaatst: 07.07.2011 - 22:36
door bart simpson
Ivo Philips schreef:Ik heb gelezen dat Volvo Assistance niet tussen komt voor een lekke band als je geen reservewiel bij hebt.
dat gegeven staat redelijk haaks op de suggestie dat ze even een compleet wiel in de juiste maat komen brengen (wat zeker niet zo is)
Geplaatst: 11.07.2011 - 22:57
door Mart van der Steeg
Ik vind het zelf ook vreemd, geen reservewiel in een echte reisauto.
Eén van de overwegingen om het vorige model S60 aan te schaffen met voldoende ruimte voor een volwaardig reservewiel (zoals het hoort). Ervaring: bijna elk jaar wel een lekke band.
Diverse tests hebben ook al uitgewezen dat spuitbussen maar beperkt toepasbaar (en beperkt houdbaar) zijn.
Geplaatst: 11.07.2011 - 23:01
door 945i
Waar rij je in vredesnaam heen om elk jaar een lekke band te krijgen?
Heb in >1.500.000 km nog nooit een lekke band gehad.
(Die link van je, die kan je beter weghalen....)
Geplaatst: 11.07.2011 - 23:34
door MN-NL
Volvolof schreef:Voor de mensen die een winterband als reserveband meenemen (doe ik ook): die zijn meestal richting gebonden, dus als je een rechter band meeneemt kan je die niet links zetten. Dan zal je eerst een zomerband rechts-links moeten omwisselen.
Als tijdelijke oplossing kan je best een linkse band rechts rijden, of omgekeerd.
Het profiel staat dan niet optimaal voor de grip in de sneeuw en waterafvoer. Daar zou ik wel mee kunnen leven....
En de auto rijdt niet helemaal lekker, maar dat deed ie toch al niet met aan de ene kant een winterband en aan de andere kant je dagelijkse band, op een as wel te verstaan.
Het was een noodoplossing nietwaar? Dus niet om heel ver mee te rijden....
Ik zou een thuiskomertje in de juiste diameter verschalken (ebay.de bijvoorbeeld?) kan je toch nog een heel eind voort.
En ja, ik heb in onze tweede auto (A2) waar standaard zo'n spuitbus in zit, nu ook een thuiskomertje liggen ondanks dat die auto niet veel verder dan 50 km van huis komt. Zelf ben ik binnen een kwartier weer rijdend, mijn vrouw moet 5 minuutjes extra lief glimlachen, dan helpt er wel iemand. Beetje zelfredzaamheid, want met de servicedienst ben je toch gauw een uur of meer verder....die bewaren we wel voor als de auto echt niet meer wil

.
Marc
Geplaatst: 11.07.2011 - 23:47
door Ramon&Ramon
Mart van der Steeg schreef:Ik vind het zelf ook vreemd, geen reservewiel in een echte reisauto.
Eén van de overwegingen om het vorige model S60 aan te schaffen met voldoende ruimte voor een volwaardig reservewiel (zoals het hoort). Ervaring: bijna elk jaar wel een lekke band.
Diverse tests hebben ook al uitgewezen dat spuitbussen maar beperkt toepasbaar (en beperkt houdbaar) zijn.
De ervaring is,als je de spuitbus nodig hebt,doet hij het niet of halfbakken!
Geplaatst: 12.07.2011 - 08:49
door V70 classic
Ramon&Ramon schreef:Mart van der Steeg schreef:Ik vind het zelf ook vreemd, geen reservewiel in een echte reisauto.
Eén van de overwegingen om het vorige model S60 aan te schaffen met voldoende ruimte voor een volwaardig reservewiel (zoals het hoort). Ervaring: bijna elk jaar wel een lekke band.
Diverse tests hebben ook al uitgewezen dat spuitbussen maar beperkt toepasbaar (en beperkt houdbaar) zijn.
De ervaring is,als je de spuitbus nodig hebt,doet hij het niet of halfbakken!
En als ie het doet kun je later je band wegflikkeren.
Terijl met een reserve wiel de band misschien nog te repareren was.
Geplaatst: 12.07.2011 - 11:15
door V70 T5 assen
Is dit dan een situatie waarin je terecht zou kunnen komen?
Daarnaast is in het thuisland zo dunbevolkt dat er niet op iedere hoek van een straat een garage is.
Ik zie mezelf al staan ergens midden in zweden met een lekke band falend spuitbusje ( werkt maar tot X graden) en geen GSM dekking .
Of adviseert volvo dan om een XC90 te nemen?
Geplaatst: 15.07.2011 - 11:02
door dutch-v
Het ontbreken van een reservewiel of thuiskomertje op de S/V60 blijft mij niet lekker zitten......
Inmiddels zegt de ANWB "Neem een reservewiel mee op vakantie" , waarbij het stukje begeleidende tekst duidelijk is:
http://www.anwb.nl/auto/nieuws-en-tips/ ... l-mee.html
Ik overweeg mijn banden te laten vervangen door RunFlat exemplaren - daar zitten echter nog wel wat haken en ogen aan die ik in aparte post wil beschrijven.
Iemand er al ervaringen mee ?
Groet, dutch-v
Geplaatst: 15.07.2011 - 11:30
door 945i
Voordat je dat doet lees dit even door, dan bedenk je je wel denk ik..
http://www.autobanden-winkel.nl/runflat.html
Geplaatst: 15.07.2011 - 11:47
door BlackcurrantV70
Volvo assistance is blijkbaar aangepast, dit vond ik in de brochure on-line :
- Indien uw Volvo zonder reservewiel is geleverd en de reparatieset blijkt
onvoldoende voor reparatie, dan wordt uw Volvo naar de dichtstbijzijnde Volvodealer
gebracht.
Geplaatst: 15.07.2011 - 12:21
door dutch-v
Die website is gedateerd. Inmiddels zijn Continental en Bridgestone hele grote RFT specialisten geworden.
Wel is het natuurlijk zo dat je TPMS moet hebben - en dat heb ik !! (orgineel Volvo).
RFT (of SST) is echt net geheel zonder nadelen, maar in deze situatie *lijkt* het mij toch een redelijke oplossing. Moet me er nog wel verder in verdiepen - zo is de standaard maat 215/55R16-RFT van de V60 maar door 1 merk als zomerband leverbaar en niemand maakt een winterband in die maat (in RFT...).
De maat 205/55R16-RFT is echter heel standaard, wordt o.a. door MB en BMW gebruikt. Moet er nog achterkomen of dat op de standaard 16"velgen past. Is wel een centimetertje minder breed (5%) maar daar is mee te leven denk ik.
To be continued....
groet, dutch-v
Geplaatst: 15.07.2011 - 13:33
door bart simpson
RFT is stugger en daardoor minder comfortabel
reservewiel in een xc60 van een xc 90
Geplaatst: 06.06.2018 - 21:37
door ddpcm
Hallo,
Kan een notrad van een xc 90 geplaatst worden onder de klep van een xc 60 als de plaat met de spuitrommel verwijderd wordt?? De afmetingen V90 125 80 R18 100.
Peter de Jong
Re: V60 reservewiel
Geplaatst: 07.06.2018 - 09:23
door teebee
bart simpson schreef:
helaas, onder de vloer van een S60/V60 past zeker geen noodwiel
In mijn V60 my12 D3 ligt onder de laadvloer keurig een originele thuiskomer.
Zelfs de compressor heeft een plekje voor het geval van te weinig spanning.
Wiel lag overigens eerder in een XC60.
Dus waar het hele ‘past niet verhaal’ vandaan komt: geen idee maar kloppen doet het niet.
Zie onderstaande foto van mijn situatie.
Re: V60 reservewiel
Geplaatst: 07.06.2018 - 12:01
door OGA244
het kan af fabriek idd sinds het my 2014 maar de eerst beschikbare ruimte onder de laadvloer verdwijnt daardoor, bij de S60 komt de bestaande laadvloer +/- 15cm omhoog, ik snap dan wel waar het verhaal vandaan komt.
Re: V60 reservewiel
Geplaatst: 07.06.2018 - 22:56
door teebee
Ik nog steeds niet (behalve dan wellicht mbt de s60 als die idd 15cm omhoog komt)
Ik heb dus een my12 (dus geen my14) en daar past het ook perfect in, en dan zeker niet krap zoals de foto toont.
Re: V60 reservewiel
Geplaatst: 07.06.2018 - 23:14
door OGA244
de ruimte onder de vloer wordt nu compleet opgeofferd aan het reservewiel, ik snap dus wel wat BS bedoelde
Re: V60 reservewiel
Geplaatst: 10.06.2018 - 21:49
door teebee
Ziet er bij mij toch anders uit.... ik heb nog zat ruimte voor allerhande andere spullen
Re: V60 reservewiel
Geplaatst: 10.06.2018 - 21:55
door OGA244
Dit is de af fabriek optie, andere opties zijn mij niet bekend, maar je mist iig de normaal beschikbare 15cm hoogte onder de vloer.
Re: V60 reservewiel
Geplaatst: 13.06.2018 - 09:47
door teebee
Ik wil alleen maar aangeven dat mijn situatie weergeeft dat er zat ruimte is en overblijft met een reservewiel.
De voorgevormde kunststof houder (af fabriek optie) geeft ruimte aan het wiel en verder aan heel veel lucht... die niet benutbaar noch bereikbaar is.
Maar de stelling ‘kan niet, past niet, geen ruimte over’ klopt eenvoudigweg niet; er zijn uitstekende mogelijkheden.