goed bericht voor de toekomstige belastingvrij rijders
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Dat zie je ook terug bij het oneigenlijk gebruik van de subsidies op de zgn groene eco auto's. Daar loopt het helemaal de spuigaten uit, hoezo lage CO2 uitstoot op de snelweg met de Prius en ga zo verder. En zo zijn er nog veel meer mazen in het net waar de handigerd misbruik van kan maken.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
de wet klopt niet op dat vlak, laat iedereen een gelijk deel betalen, vrijstelling van mrb en vrijstelling van BPM is teveel van het goede, mrb voor iedereen is eerlijker gezien het feit dat iedereen wel gebruik wenst te maken van die infrastructuur waarvoor slechts enkelen momenteel betalen.Iroll schreef:Dat zie je ook terug bij het oneigenlijk gebruik van de subsidies op de zgn groene eco auto's. Daar loopt het helemaal de spuigaten uit, hoezo lage CO2 uitstoot op de snelweg met de Prius en ga zo verder. En zo zijn er nog veel meer mazen in het net waar de handigerd misbruik van kan maken.
Volvo for life
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Die o% bijtelling voor hybrides is straks helemaal de achterdeur uit, de 49gr/km CO2 uitstoot wordt bepaald over slechts de eerste 100km, wat hij daarna uitstoot wordt NIET meegenomen, volstrekte willekeur dus
Volvo for life
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41014
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
eerste 100 km per ........ rit/dag/rit/jaar ?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
van een rit, daarna verbruik je gewoon 1 op 13 met een bijbehorende uitstootBen schreef:eerste 100 km per ........ rit/dag/rit/jaar ?
Volvo for life
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 269
- Lid geworden op: 17.01.2005 - 21:29
Bart,
mijn 200 dieseltje uit 1982 ( het oliestel), 60 pk en met automaat en 1360 kg, heeft een acceleratie die je met een stopwatch niet kan meten, ik kijk liever in m'n agenda :D .
Maar ik houd van dat ding. Als het torretje warm is tokkelt ie zo mooi, heerlijk onthaastend rijden, zelfs van een Alto verlies ik het bij een stoplicht-sprintje. En hij lijkt gebouwd voor de eeuwigheid, zo solide zit ie in elkaar.
Toch komt ie ieder jaar door de roettest ondanks dat ie bij vol accelereren rookt als een Luikse staalfabriek. Ik rijd er hooguit 3000 km per jaar mee en ik neem hem weleens mee naar m'n werk als het mooi weer is. Met een km.stand van 53000 hoop ik dat nog vele jaren te kunnen doen. Het zou triest zijn als een groepje fanatici die kennelijk de zon niet in het water kunnen zien schijnen mij dat onmogelijk zouden maken.
Mijn 760 uit 1983 heeft voor Duitsland net als iedere moderne auto de groene milieusticker en ik mag ieder stadscentrum binnen met deze oldtimer. Wel heb ik er een katalysator op laten zetten, vandaar.
Ik ben het eens dat de regeling niet bedoeld is om lekker goedkoop belastingvrij te gaan rijden. Dat doe ik ook niet. En met elke regeling is het zo dat er altijd slimmeriken zijn die tussen de mazen door kruipen. Maar om voor die paar procent een hele regeling af te schaffen?
We schaffen ons sociale vangnet toch ook niet af omdat er een paar procent van de mensheid misbruik van maakt? En zo kan ik nog wel meer bedenken aan regelingen die in de marge oneigenlijk gebruikt worden.
En al die gasten die denken dat ze met een oldtimer in dagelijks gebruik lekker goedkoop uit zijn, die komen echt van een koude kermis thuis. Een moderne compacte auto is vele malen goedkoper dan een oude oldtimer bij intensief gebruik.
En dan blijven er ook een paar echte liefhebbers die gewoon niets anders willen rijden dan hun geliefde oudje. Tegen iedere prijs blijven ze lappen en vernieuwen en willen geen moderne auto. Laat die gewoon lekker hun gang gaan. Het gaat om zo weinig mensen, dat zet nauwelijks zoden aan de dijk.
Maar helaas willen politici heel graag scoren en goedkope symboolpolitiek doet het goed vandaag de dag.
Gelukkig hebben we de FEHAC die ontzettend goed werk doet voor de echte oldtimerliefhebbers. Laat iedere autoclub zich daar vooral bij aansluiten zodat we met zoveel mogelijk mensen onze stem in Den Haag kunnen laten horen als er weer lieden zijn die onze ( toch al dure) hobby onbetaalbaar dreigen te maken.
En wellicht moeten we er eens over nadenken of we de auto eens als een duurzaam goed gaan zien in plaats van een consumptie goed zoals nu. Maar dat wil ook niemand. De economie dondert acuut in elkaar als we onze auto gewoon netjes gebruiken, onderhouden en hem pas afdanken als ie echt op is. Maar goed, dat is weer een hele andere discussie en die hoort niet hier.
Groeten, Jan
mijn 200 dieseltje uit 1982 ( het oliestel), 60 pk en met automaat en 1360 kg, heeft een acceleratie die je met een stopwatch niet kan meten, ik kijk liever in m'n agenda :D .
Maar ik houd van dat ding. Als het torretje warm is tokkelt ie zo mooi, heerlijk onthaastend rijden, zelfs van een Alto verlies ik het bij een stoplicht-sprintje. En hij lijkt gebouwd voor de eeuwigheid, zo solide zit ie in elkaar.
Toch komt ie ieder jaar door de roettest ondanks dat ie bij vol accelereren rookt als een Luikse staalfabriek. Ik rijd er hooguit 3000 km per jaar mee en ik neem hem weleens mee naar m'n werk als het mooi weer is. Met een km.stand van 53000 hoop ik dat nog vele jaren te kunnen doen. Het zou triest zijn als een groepje fanatici die kennelijk de zon niet in het water kunnen zien schijnen mij dat onmogelijk zouden maken.
Mijn 760 uit 1983 heeft voor Duitsland net als iedere moderne auto de groene milieusticker en ik mag ieder stadscentrum binnen met deze oldtimer. Wel heb ik er een katalysator op laten zetten, vandaar.
Ik ben het eens dat de regeling niet bedoeld is om lekker goedkoop belastingvrij te gaan rijden. Dat doe ik ook niet. En met elke regeling is het zo dat er altijd slimmeriken zijn die tussen de mazen door kruipen. Maar om voor die paar procent een hele regeling af te schaffen?
We schaffen ons sociale vangnet toch ook niet af omdat er een paar procent van de mensheid misbruik van maakt? En zo kan ik nog wel meer bedenken aan regelingen die in de marge oneigenlijk gebruikt worden.
En al die gasten die denken dat ze met een oldtimer in dagelijks gebruik lekker goedkoop uit zijn, die komen echt van een koude kermis thuis. Een moderne compacte auto is vele malen goedkoper dan een oude oldtimer bij intensief gebruik.
En dan blijven er ook een paar echte liefhebbers die gewoon niets anders willen rijden dan hun geliefde oudje. Tegen iedere prijs blijven ze lappen en vernieuwen en willen geen moderne auto. Laat die gewoon lekker hun gang gaan. Het gaat om zo weinig mensen, dat zet nauwelijks zoden aan de dijk.
Maar helaas willen politici heel graag scoren en goedkope symboolpolitiek doet het goed vandaag de dag.
Gelukkig hebben we de FEHAC die ontzettend goed werk doet voor de echte oldtimerliefhebbers. Laat iedere autoclub zich daar vooral bij aansluiten zodat we met zoveel mogelijk mensen onze stem in Den Haag kunnen laten horen als er weer lieden zijn die onze ( toch al dure) hobby onbetaalbaar dreigen te maken.
En wellicht moeten we er eens over nadenken of we de auto eens als een duurzaam goed gaan zien in plaats van een consumptie goed zoals nu. Maar dat wil ook niemand. De economie dondert acuut in elkaar als we onze auto gewoon netjes gebruiken, onderhouden en hem pas afdanken als ie echt op is. Maar goed, dat is weer een hele andere discussie en die hoort niet hier.
Groeten, Jan
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Gelukkig hebben we de FEHAC die ontzettend goed werk doet voor de echte oldtimerliefhebbers. Laat iedere autoclub zich daar vooral bij aansluiten zodat we met zoveel mogelijk mensen onze stem in Den Haag kunnen laten horen als er weer lieden zijn die onze ( toch al dure) hobby onbetaalbaar dreigen te maken
De FEHAc heeft zoveel invloed doordat veel rijke zakenlui met verzamelingen oldtimers en (ex)politici (Balkenene bijv. om er maar een te noemen) lid van zijn en zich ervoor inspannen. Wat dat betreft zit het wel goed met de FEHAC. Die hebben makkelijk toegang tot de politiek en maken daar volop gebruik van om te lobbyen. En daar profiteer jij en ik als hobbyist ook van. Daarom is de afschaffing van vrijstelling alweer van de baan. Ik heb me daar ook nooit zorgen over gemaakt.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
zwerfgoed....
Volvo for life
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Met de nwe regeling waar we het hier over hebben worden die dus ook oldtimer en belastingvrij na 30 jaar ipv 25 jaar. Dus in 2017 is een ´87er belasting vrij. Dat is meer in lijn met de landen om ons heen die ook de 30jaar grens hanteren voor oldtimers. Dus niet getreurd!OGA244 schreef:ik vind het zonde dat alles jonger dan 1/1987 verwaarloosd c.q. gesloopt wordt omdat er mrb betaald voor moet worden, alsof dat geen cultureel erfgoed is.
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Uitgaande van de huidige tarieven, is het een mooie gedachte dat mijn huidige auto na het betalen van bijna 40.000 € MRB, belastingvrij is na 30 jaar.
Tel daar de BTW en brandstofaccijnzen en de BPM bij aanschaf bij op, en je hebt zomaar een klein fortuin wat die auto heeft opgeleverd voor de staatskas.
Tel daar de BTW en brandstofaccijnzen en de BPM bij aanschaf bij op, en je hebt zomaar een klein fortuin wat die auto heeft opgeleverd voor de staatskas.

Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- gsx750r
- 6th Gear member
- Berichten: 2549
- Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
- Locatie: Bij Christina
- Contacteer:
Dat is nu exact de reden dat ik zo'n onvoorstelbare hekel heb aan mensen die goedkope, kleine zuinige autoootjes rijden, om over elektrisch nog maar te zwijgen.945i schreef:Uitgaande van de huidige tarieven, is het een mooie gedachte dat mijn huidige auto na het betalen van bijna 40.000 € MRB, belastingvrij is na 30 jaar.
Tel daar de BTW en brandstofaccijnzen en de BPM bij aanschaf bij op, en je hebt zomaar een klein fortuin wat die auto heeft opgeleverd voor de staatskas.
Wél gebruik maken van de wegen e.d. ........maar betalen ho maar !





Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Onverwacht zijn we het geloof ik dan toch eensch gewordenIroll schreef:Dat ben ik wel met je eens, dat is oneigenlijk gebruik. Het probleem is, zoals 945i al zegt de handhaving. Dat zal denk ik meer gaan kosten als dat het gaat opleveren.Dat zou dan kunnen betekenen dat oldtimers zwaarder belast zouden moeten gaan worden als ze voor dagelijks gebruik ingezet zouden gaan worden, ik vind hobbygebruik een heel ander verhaal
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]