goed bericht voor de toekomstige belastingvrij rijders

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
admiral
5th Gear member

Klik op de video. Ze Willen de grens bij 30 jaar gaan leggen. Dus zoals het was dat een 86er belasting vrij zou worden zal niet opgaan. Zoals ik het zie ligt de grens straks bij 1982.

http://nos.nl/artikel/312296-toch-geen- ... -auto.html
Fat Rat
5th Gear member

ALs ik het zo lees gaat er niks veranderen voor de mensen die nu al een belasting vrije wagen hebben, maar dat nieuw vrij te stellen auto's pas vanaf 30 jaar vrijgesteld worden. Waar tot voor kort de vrijstelling geheel afgeschaft was.

Maar misschien leg ik het ook wel verkeerd uit.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
admiral
5th Gear member

Fat Rat schreef:ALs ik het zo lees gaat er niks veranderen voor de mensen die nu al een belasting vrije wagen hebben, maar dat nieuw vrij te stellen auto's pas vanaf 30 jaar vrijgesteld worden. Waar tot voor kort de vrijstelling geheel afgeschaft was.

Dus als ik je goed begrijp, vervalt de 31-12-1986 regel en als ik een 87er volvo zou kopen dan moet ik 5 jaar wachten eer dat deze belstingvrij wordt.

Want een 1-1-1987 auto zou in eerste instantie niet in aanmerking komen vanwege de 31-12-1986 regel maar nu zeggen ze:

In het akoord is verder de PVV tegemoetkomen. Die partij heeft gedaan gekregen, dat eigenaars van oldtimers hun vrijstelling voor wegenbelasting houden. Op termijn geldt die vrijstelling wel pas voor oldtimers ouder dan 30 jaar.

Dus ik moet voor een 87er 5 jaar wachten tot hij belastingvrij wordt.

Dit betekent dat een auto die ik morgen nieuw koop over 30 jaar belastingvrij is.

klopt dat.

Ik zie nergens een referentiedatum, als de regel van 30 jaar in gaat in 2012 dan lees ik het zo dat mijn 82er volvo 245 net belastingvrij is terwijl de regel nu 25 jaar is en mijn 245 dus al een paar belasting vrij is. Maar over welke datum praat de politiek, 30 jaar vanaf 1987 of 30 jaar vanaf nu wat is het ik weet het niet.
DawnBlueED
5th Gear member

Fat Rat schreef:ALs ik het zo lees gaat er niks veranderen voor de mensen die nu al een belasting vrije wagen hebben, maar dat nieuw vrij te stellen auto's pas vanaf 30 jaar vrijgesteld worden. Waar tot voor kort de vrijstelling geheel afgeschaft was.

Volgens mij leg je het prima uit, zo heb ik het i.i.g. ook begrepen.

:D
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

admiral schreef: Maar over welke datum praat de politiek, 30 jaar vanaf 1987 of 30 jaar vanaf nu wat is het ik weet het niet.
Je kunt deze zin uit het artikel:

Op termijn geldt die vrijstelling wel pas voor oldtimers ouder dan 30 jaar.

maar op één manier uitleggen.

Met 'op termijn' wordt bedoeld dat de datum van ingang van deze nieuwe regeling van 30 jaar nog niet bekend is.

Nadat deze nieuwe regeling van kracht is geworden wil dat dus zeggen dat een auto van 30 jaar of ouder vrij wordt gesteld van de wegenbelasting. De leeftijd van een auto kan maar op één manier bepaald worden namelijk a.d.h.v. de datum eerste afgifte kentekenbewijs.

M.a.w. nadat de regeling van kracht is geworden tel je bij de datum eerste afgifte kentekenbewijs 30 jaar op en dan weet je wanneer die auto wordt vrijgesteld van de wegenbelasting.
De mensen die volgens de huidige regeling van 25 jaar al wegenbelastingvrij rijden, behouden deze vrijstelling ook al zouden ze op het moment van ingaan van de nieuwe regeling jaren (5 jaar of minder) tekortkomen.

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Iroll
6th Gear member

De FEHAC is een heel erg invloedrijk clubje in Den Haag. Die hebben flink hun best gedaan met lobbyen, met dit als resultaat. Ik vermoedde al wel dat ze nooit die oldtimer regeling zouden gaan afschaffen.
admiral
5th Gear member

gsx750r schreef:
admiral schreef: Maar over welke datum praat de politiek, 30 jaar vanaf 1987 of 30 jaar vanaf nu wat is het ik weet het niet.
Je kunt deze zin uit het artikel:

Op termijn geldt die vrijstelling wel pas voor oldtimers ouder dan 30 jaar.

maar op één manier uitleggen.

Met 'op termijn' wordt bedoeld dat de datum van ingang van deze nieuwe regeling van 30 jaar nog niet bekend is.

Nadat deze nieuwe regeling van kracht is geworden wil dat dus zeggen dat een auto van 30 jaar of ouder vrij wordt gesteld van de wegenbelasting. De leeftijd van een auto kan maar op één manier bepaald worden namelijk a.d.h.v. de datum eerste afgifte kentekenbewijs.

M.a.w. nadat de regeling van kracht is geworden tel je bij de datum eerste afgifte kentekenbewijs 30 jaar op en dan weet je wanneer die auto wordt vrijgesteld van de wegenbelasting.
De mensen die volgens de huidige regeling van 25 jaar al wegenbelastingvrij rijden, behouden deze vrijstelling ook al zouden ze op het moment van ingaan van de nieuwe regeling jaren (5 jaar of minder) tekortkomen.

Rob
Dat woordje termijn dat doet het hem daar zat ik mee, je kan dat op verschillende manieren lezen. Maar ik ben overtuigd, geeft de burger weer moed want ik had het idee om een 86er mercedes 560sel te kopen en daar wil je echt geen WB over betalen.

Bedankt voor de heldere uitleg.
diesel01
Geartronic member

Tja als oldtimers als dagelijkse auto wordt gebruikt is het best wel een aparte regeling, volgensmij betalen we met z'n voor het gebruik van de weg.
Oldtimers vrijstellen van belasting die dagelijks worden gereden vind ik apart.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Richard
7th Gear member
Contacteer:

Het idee achter de vrijstelling is dat er al 25 jaar accijnzen en wb etc. betaald is. En dat dat voor het eerst voldoende is.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Stinky
6th Gear member
Contacteer:

Titel van het draadje kan worden aangepast. Het is juist goed nieuws!
In 2022 wordt mijn auto ook belastingvrij! Joepie!
jan weemering
4th Gear member

We kunnen ons druk maken ...of niet,

morgen zit er weer een andere geitenwollen sok en gooit alles weer op de schop.
je moet er maar van uit gaan dat alles wat ze mislopen in Den Haag , dat dat zeer doet en er altijd wel weer iemand is die zichzelf in beeld speelt met een nieuwe wet.

Ook het zogenaamde bealstingvrij rijden is alleen maar leuk als je de betreffende auto al een aantal jaar in je bezit heb.

Kijk maar wat de handel meer vraagt voor een belastingvrij type auto en zet daar maar een jonger vergelijkbare auto naast, die zal enkele duizenden euro goedkoper zijn, dus voor dat je dat heb terug verdient ben je 3 tot 4 jaar verder.
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Iroll
6th Gear member

diesel01 schreef:Tja als oldtimers als dagelijkse auto wordt gebruikt is het best wel een aparte regeling, volgensmij betalen we met z'n voor het gebruik van de weg.
Er zijn maar heel weinig oldtimers die als dagelijks vervoer worden gebruikt. Daarvoor is het veelste duur rijden. De gemiddelde oldtimer in NL rijdt minder dan dan 2000km per jaar, dus waar heb je het over?
diesel01
Geartronic member

Iroll schreef:
diesel01 schreef:Tja als oldtimers als dagelijkse auto wordt gebruikt is het best wel een aparte regeling, volgensmij betalen we met z'n voor het gebruik van de weg.
Er zijn maar heel weinig oldtimers die als dagelijks vervoer worden gebruikt. Daarvoor is het veelste duur rijden. De gemiddelde oldtimer in NL rijdt minder dan dan 2000km per jaar, dus waar heb je het over?
Ik heb in mijn naaste omgeving mensen die in oude Mercedessen rijden en het ding dagelijks gebruiken.
Nu maakt mij dat niet uit, ik betaal gewoon braaf elke maand per automatische incasso €143 wegenbelasting.
Ik vind het dan vreemd dat dergelijke peresonen worden vrijgesteld, maar ik kijk nergens meer vreemd van op.
Ik erger mij niet, verbaas mij slechts.
Ohja als ik hier s'morgens om mij heen kijk rijden er best veel oldtimers in de "spits".
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Grijze144
2nd Gear member

Da's leuk. Die 5 jaar erbij truc is al eerder gedaan (waardoor mijn Volvo 66 een paar jaar achter de vrijstellingsdatum aanhobbelde, haha).
Ze zien nu dat hun 'tot 87 regel' voor het totale oldtimerbestand niks uitmaakt omdat er van uit de hele EU barrels (en kentekens) van voor 1987 worden binnengehaald. Dan kan je net zo goed je eigen autobestand laten veroldtimeren door de brave belastingbetalers.

Ik vind oldtimerrijden trouwens helemaal niet duur per kilometer. Vaste lasten komen op iets van 2 ct, nog 10 ct lpg erbij en gaan.
Iroll
6th Gear member

Ik heb in mijn naaste omgeving mensen die in oude Mercedessen rijden en het ding dagelijks gebruiken.
Nu maakt mij dat niet uit, ik betaal gewoon braaf elke maand per automatische incasso €143 wegenbelasting.
De staat vangt meer als genoeg aan de accijns die een oldtimer rijder extra betaald door het veel hogere gebruik. En ze hebben al 25 jaar lang belasting betaald, wat nu dus 30 jaar gaat worden. Vind het mierenneuken van je, sorry.
Als het je verbaasd moet je zelf een oldtimer gaan rijden als dagelijks vervoer, dan weet je waar je het over hebt.
k vind oldtimerrijden trouwens helemaal niet duur per kilometer. Vaste lasten komen op iets van 2 ct, nog 10 ct lpg erbij en gaan.
Het is alleen goedkoop ls je zelf het onderhoud kunt doen, als je 'm door een garage laat onderhouden wordt het een heel ander verhaal. Zijn allemaal hobbyers die het lang volhouden.
De staat moet juist een etra premie betalen aan ons omdat we het wegbeeld het aanzien waard houden met onze oldtimers! 90% van het moderne blik wat op 's heeren wegen rondrijd is niets meer als horizon vervuiling.
diesel01
Geartronic member

Hmm ik zal het eens voorstellen bij de belasting inspecteur om na 30 jaar betaalt te hebben gewoon op houden met betalen omdat ik al 30 jaar betaalt heb...
Imo betaal je om gebruik te maken van de voorzieningen..
En nee ik ga geen oldtimers rijden ik heb liever wat comfort en staal om mij heen.
En als we allemaal een oldtimer rijden, dan gaan de accijns omhoog die wij dan allemaal weer moeten betalen.
V90 T6 Recharge Rdesign
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Koeien zijn ook heel sfeerbepalend voor de horizon, ze komen als het om hun specifieke uitstoot gaat toch echt het beste tot hun recht in een stal waarbij hun methaangassen afgevangen worden.
Een koe stoot ongeveer uit wat een benzinemotor permanent (dus 24/7)stationair draaiend ook uitstoot.
Volvo for life
DawnBlueED
5th Gear member

diesel01 schreef: .........................
Imo betaal je om gebruik te maken van de voorzieningen..
.........................
Nee hoor, de MRB is tegenwoordig een houderschapsbelasting en wordt los van het beschikbaar stellen van enige voorziening geheven.
OGA244
8th Gear member

:wav: mijn hele wagenpark wordt mrb vrij!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iroll
6th Gear member

Het is jammer dat mensen altijd een aanleiding zoeken om jaloers te zijn omdat zij zich achtergesteld voelen.
Dat er mensen zijn die met veel moeite, kennis en geld een stuk cultureel erfgoed instand willen houden moeten we koesteren. Van geen motorrijtuigenbelating betalen rij je echt geen oldtimer, daar moet alleen maar geld bij. Gelukkig denkt de politiek daar net zo over. Eindelijk eens wat positiefs uit Den Haag.
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”