Pagina 4 van 6

Geplaatst: 26.12.2011 - 14:17
door 945i
Henriette bedoelt dat de auto op bedrijfstemperatuur brengen, wil zeggen dat de olie op temperatuur is, en dat duurt behoorlijk lang op stationair toerental.

Geplaatst: 26.12.2011 - 15:15
door Trucker
bart simpson schreef:zo'n beetje iedere nieuw geleverde benzinemotor met een injectiesysteem
@Bart
ik vind dat gelul.

Een auto uit de `70 jaren met een carburateur met Bi-Metaal erin had óók al een verhoogd toerental.

Geplaatst: 26.12.2011 - 15:16
door bart simpson
Het maakt mij niet echt wat uit JIJ daar nu van vind.

Een injectiemotor heeft een lambdasonde die de samenstelling van de uitlaatgassen meet, door het toerental bij stationair draaien wat te verhogen is die samenstelling meetbaar schoner.

Geplaatst: 26.12.2011 - 15:27
door Trucker
bart simpson schreef:Het maakt mij niet echt wat uit JIJ daar nu van vind.

Een injectiemotor heeft een lambdasonde die de samenstelling van de uitlaatgassen meet, door het toerental bij stationair draaien wat te verhogen is die samenstelling meetbaar schoner.
Het gaat mij om JOU uitspraak van.......... moderne motor!

Geplaatst: 26.12.2011 - 15:29
door bart simpson
Zouden we het over eens kunnen zijn dat dat kloterige bi metaaltje van jou geen enkele milieufunctie had? definieer jij anders eens even helder wat het volgens jou moet zijn.

Geplaatst: 26.12.2011 - 16:04
door Ben
Nou, zo kan ie wel weer.
Taalgebruik heren !

Geplaatst: 26.12.2011 - 17:08
door Schorpioen
Trucker schreef:Al dat warm draaien is heel slecht voor het milieu :(
en beslagen ramen moet je gewoon schoon maken met een doekje.
Het vuurwerk wat nu en vooral komend weekend de lucht ingaat, hoe bedoel je het gaat economisch slecht?, vervuilt in een paar uur meer dan het even stationair laten draaien van de motor om wat warme lucht in de auto te krijgen zodat je ramen schoom zijn.
Beslagen ramen schoonmaken zou nog wel kunnen maar gaat al lastiger worden als het condens gelijk aan de binnenzijde van je ramen bevriest.
Je kan al behoorlijk wat beslagen ruiten voorkomen door ze regelmatig schoon te maken zodat je de "aanslag" die je op je ruiten krijgt al kwijt ben.

Geplaatst: 26.12.2011 - 17:25
door diesel01
[quote="Trucker"]Al dat warm draaien is heel slecht voor het milieu :(
en beslagen ramen moet je gewoon schoon maken met een doekje.[/quote]
Daar krijg je strepen van er is zelfs een spreekwoord voor "alleen gekken en dwazen gleren op deuren en ramen" :wink:
Niets zo ransig als strepen van doekjes en sponzen.

Geplaatst: 26.12.2011 - 17:33
door Mart van der Steeg
[/quote] Het vuurwerk wat nu en vooral komend weekend de lucht ingaat, hoe bedoel je het gaat economisch slecht?, vervuilt in een paar uur meer dan het even stationair laten draaien van de motor om wat warme lucht in de auto te krijgen zodat je ramen schoom zijn.[/quote]

zo is het maar net!

Geplaatst: 26.12.2011 - 17:37
door Trucker
Mart van der Steeg schreef:
Het vuurwerk wat nu en vooral komend weekend de lucht ingaat, hoe bedoel je het gaat economisch slecht?, vervuilt in een paar uur meer dan het even stationair laten draaien van de motor om wat warme lucht in de auto te krijgen zodat je ramen schoom zijn.[/quote]

zo is het maar net![/quote]

Helemaal mee eens.
Daarom koop ik ook niets zou jij ook moeten doen :)

Geplaatst: 26.12.2011 - 17:41
door 945i
Best lastig, quoten. :)

Vuurwerk vervuild, dus.... Jongens kom op zeg... :roll:

En als je ramen schoon zijn en de deurrubbers zijn goed, dan beslaat er helemaal niets.
Mocht het vriezen, ramen aan de buitenkant schoonmaken, instappen en na starten en een paar seconden wachten, dan rustig wegrijden Verwarming op half en op rec.
Wordt de motor warm kan de verwarming hoger en lucht van buiten komen. IMHO

Geplaatst: 26.12.2011 - 17:55
door Henriëtte
Mijn idee, laat iedereen gewoon doen zoals ie zelf denkt dat het goed is.
Daarom vroeg ik ook wat bedoelen jullie met warmdraaien. Ik start mijn auto en maak indien nodig mijn ramen schoon als ik al ijs moet krabben dan duurt dat dus iets langer, maar laat ik m wel draaien. Ik weet van mijn 106 dat ie na zo n 7 km warm is en dan kijk ik op mijn water en olie temp en als die op peil zijn dan kan ik m intrappen en is het blok warm genoeg. Mijn 206 heeft climate control en die laat ik volop blazen en dan zijn mijn ramen zo schoon. Beiden zijn injectie motoren (bj 2002) en mijn toerental loopt bij een koude start bij allebei niet noemenswaardig op.

Geplaatst: 26.12.2011 - 18:02
door Mart van der Steeg
Het afsteken van vuurwerk vervuilt de lucht - vooral met fijnstof, waarop zware metalen meeliften. De eerste twee uur van het nieuwe jaar is de concentratie fijnstof wel 40 keer zo hoog als normaal. Het inademen ervan is schadelijk voor de gezondheid, vooral voor mensen met een zwakke gezondheid of longziekte.
http://www.milieucentraal.nl/themas/art ... n/vuurwerk

iemand in dit draadje had het over milieubarbaren....... :mrgreen:

Geplaatst: 26.12.2011 - 18:05
door 945i
Dat snappen wij allemaal, maar daarom mag je je auto nutteloos laten draaien 's morgens? Omdat vuurwerk vervuilend is?

Geplaatst: 26.12.2011 - 18:09
door Mart van der Steeg
het nut is al aan de orde gekomen zoals veiligheid/zicht

Geplaatst: 26.12.2011 - 18:22
door 945i
Ik raadt iedereen die zijn auto buiten heeft staan en zonder standkachel zit opgescheept, een autohoes aan.
Eventjes werk de dag ervoor, maar geeft heel veel gemak voor jezelf en de overige weggebruikers.

Geplaatst: 26.12.2011 - 18:49
door Schorpioen
945i schreef:En als je ramen schoon zijn en de deurrubbers zijn goed, dan beslaat er helemaal niets.
Mocht het vriezen, ramen aan de buitenkant schoonmaken, instappen en na starten en een paar seconden wachten, dan rustig wegrijden Verwarming op half en op rec.
Wordt de motor warm kan de verwarming hoger en lucht van buiten komen. IMHO
Na het schoonmaken van de ramen stap je je met natte kleding in de auto, dit verdampt, samen met de condens uit je uitgeademde lucht en de ramen beslaan alsnog.
Hierdoor kun je niet gelijk wegrijden en moet je de motor eerst even laten warmdraaien om warme lucht in de auto te krijgen en je ramen weer droog zijn aan de binnen zijde. Cirkeltje is weer rond.
Conclusie: Motor laten warm draaien als je de ramen aan de buitenzijde schoon maakt.

Geplaatst: 26.12.2011 - 19:14
door 945i
Ja prima hoor, niet te geloven dit.... :lol:

Zal ik je eens een tip geven? Maak ze eens schoon aan de binnenkant voor de winter, doe een hoes om die auto en je hebt nergens last van, moeilijk? vast niet. met wat hulp van deze en gene gaat dat vast wel lukken. :lol:

Geplaatst: 26.12.2011 - 19:57
door Schorpioen
945i schreef:Ja prima hoor, niet te geloven dit.... :lol:

Zal ik je eens een tip geven? Maak ze eens schoon aan de binnenkant voor de winter, doe een hoes om die auto en je hebt nergens last van, moeilijk? vast niet. met wat hulp van deze en gene gaat dat vast wel lukken. :lol:
Wat zou je denken van het gehele jaar schoon houden en niet alleen voor de winter?
Een hoes?
Nee laat maar. Is niet bevoordelijk voor de auto als je deze onder de sneeuw of nat weg stopt onder een hoes. Daarbij heb je kans op krassen in de lak als je de hoes over een vuile wagen heentrekt en het, door de wind, geklapper van de hoes op je lak is ook niet aan te raden.

Ik heb trouwens een hele mooie Volvo waar ik me niet voor schaam. Waarom zou ik hem dan onder een hoes verstoppen? Misschien dat ik dat zou doen als ik in een fiat zou rijden. :wink:

Geplaatst: 26.12.2011 - 20:11
door 945i
Kan ik begrijpen, mijn Fiatje verstop ik dan ook in de garage, heb ik ook geen last van de ongemakken die parkeren onder de blote hemel zo met zich meebrengt.. :razz:

:wink: