Dual Mass Vliegwiel, koppeling en krukaskeering vervangen

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
lemmer
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20

edraket schreef:
MarioC70 schreef: Kopervet gebruiken op een priseas is zeer zeker uit den boze,dat is ontwikkeld om remmen gangbaar te houden en om piepen van remmen tegen te gaan,niet geschikt voor koppelingen.
Ik ken een Volvo monteur die al jaren een beetje wiellagervet gebruikt voor de prise-as en er zijn nog nooit problemen uit voorgekomen,zelfs op technische trainingen van Volvo hoor je dat het vaker gebruikt wordt dan het zogenaamd ontwikkelde vet van Volvo zelf.
Renelle,goed gedaan en wees niet bang dat er iets met de koppeling gaat gebeuren met als oorzaak wiellagervet!
Kopervet is inderdaad uit den boze. Maar ik ben geen voorstander van wiellagervet op de prise as. Volvo heeft nieuw vet voor de prise as ontwikkeld. Dat wordt op alle bakken voorgeschreven. Dat is omdat er problemen waren met het oude vetje. Volvo doet dat niet voor niets. En vergeet niet dat een monteur de gevolgen van een foute reparatie lang niet altijd ziet. Als de werking van een koppeling na 50.000 km slechter wordt gaan klanten meestal toch niet meer terug of de auto is al verkocht.

Er worden heel andere eisen gesteld aan de specs van wiellagervet dan prise as vet. Het wiellagervet wordt ontwikkeld op enorme afschuivingen in het lager, in een prise as speelt dat niet. Denk ook dat een prise as veel warmer wordt dan het gemiddelde wiellager. Ik zou daar geen risico mee nemen, en het juiste vet gebruiken.

Het laatste wat ik wil is Renelle een slecht gevoel geven. Ik heb het klusje zelf onlangs ook gedaan bij mijn auto, dus ik weet hoeveel werk het is. Het zou echt heel vervelend zijn als de bak er weer onder weg zou moeten.
Ik denk dat ze deze klus beter uitgevoerd hebben als de gemiddelde monteur!!
Welk vet je er ook op doet, het gaat erom dat je met de oude plaat het overtollige ervan afschraapt.
Nogmaals mooi verslag temidden van andere minder zinnige topics op dit forum, hier heeft een andere techneut nog wat aan.

Iemand nog het idee om eens de kop open te halen voor vervanging van de klepstoters?
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
kvcuijck
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 08.02.2009 - 17:37
Locatie: De Meern

@edraket Inderdaad is 240k acceptabel, maar toch voelt het niet echt "Volvo". Meeste diesels rijden misschien wel 70% van hun tijd op de snelweg en dan slijt zo'n koppeling nauwelijks. (Tenzij je iedere ochtend gezellig aansluit in de file natuurlijk.)

@renelle Nou nou, dat was mijn eerste Adobe Premiere Elements 10 productie haha. Ik durf echt niet op dit forum te schrijven hoeveel uren er in dat korte filmpje zitten... I agree met de behaalde doelstelling! Nu maar hopen dat dit topic in de lengte der jaren nog vaak opgegraven gaat worden :D

Groet,

Renelle's co-piloot ;)
V70 2.5D, 1999, Europa, 433.596km (14/01/2012)
brulkjaer
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 18.07.2016 - 10:56

Bij deze is dat weer gebeurd :-)
Ziet er goed uit. Gaat als basis dienen wanneer ik zelf aan de beurt ben.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”