Pagina 4 van 7
Geplaatst: 25.04.2012 - 06:44
door Oceanracer
Dank u! :razz:
Geplaatst: 25.04.2012 - 06:51
door V70/2.4D/2003
VolvoFaBulous, Dat jij gelijk hebt. Derhalve ook voor U een +1
Geplaatst: 25.04.2012 - 07:01
door Richard
VolvoFaBulous schreef:Wat mij opvalt in deze discussie is dat de T5-rijders allen geen (principiƫle?) caravanrijders/-bezitters zijn (ander type mensen/rijders?) en toch (willen) oordelen over de mogelijkheid van het trekken van een caravan ermee. Ik denk dat het in de praktijk dan ook zo is dat caravantypes eerder zullen kiezen voor een 2.5T in verband met het rustiger rijgedrag met lagere toeren dan voor de snelheid en onrust van een T5 met hogere toeren. Uiteraard zal de duw in de rug van een T5 fantastisch zijn, maar niet iedereen zit daarop te wachten. Zeker niet de caravantypes onder ons, waartoe ikzelf ook behoor. Dit topic teruglezend valt mij bovendien op dat er wel degelijk T5-rijders zijn die 'last' hebben van een turbogat, en dit ook (eerlijk) toe durven geven, dus wat mij betreft +1 voor Oceanracer.

Goed verwoord.
Geplaatst: 25.04.2012 - 07:35
door V70 T5 assen
Ja een mooi einde aan deze discussie .
2.5 voor de sleurhutters , en de T5 voor de solisten

Geplaatst: 25.04.2012 - 07:38
door EVV
Rome schreef:Kies voor de 2.5t, bij een lager toerental het meeste koppel. Het koppel is zeer belangrijk, probeer ongeveer het toerental te houden waarbij de motor het meeste koppel geeft. Dat toerental is dus bij de 2.5t lager, en (vind ik),
comfortabeler. Dit alles natuurlijk als je een auto koopt met de gedachte dat je een caravan trekken zeer belangrijk vindt. Succes !
Om vervolgens na de vakantie berichten te kunnen lezen over een warm gelopen motor tijdens het met caravan bergop rijden omdat er te weinig toeren mee gemaakt is, met als reacties dat er meer toeren gemaakt moeten worden...
Geplaatst: 25.04.2012 - 08:37
door Richard
Je mag er toch wel vanuit gaan dat mensen die met een caravan rijden ook wel kunnen rijden toch. Die weten vast ook wel dat je niet met weinig toeren een berg op moet.
Zullen we het nu gewoon aan TS over laten om te gaan proefrijden etc. Aan dit welles nietes gebeuren heeft hij ook niet veel. Lijkt me klaar zo.
Geplaatst: 25.04.2012 - 09:34
door MN-NL
Richard schreef:Je mag er toch wel vanuit gaan dat mensen die met een caravan rijden ook wel kunnen rijden toch. Die weten vast ook wel dat je niet met weinig toeren een berg op moet.
Droom lekker verder! Je wilt niet weten hoeveel ellende 'het nieuwe rijden' en dan vooral zonder nadenken, altijd en overal toepassen daarvan, heeft opgeleverd.
Mensen luisteren naar de ANWB en die helpt ze dan weer verder bij Lyon.
En echt, er zijn evenveel figuren met als zonder caravan die bij autorijden geen idee hebben waar ze mee bezig zijn. Je kunt de krant bijna weer in de gaten gaan houden
Marc
(misschien dat de gemiddelde Volvo-rijder het allemaal iets doordachter aanpakt, zou kunnen :twisted: )
Geplaatst: 25.04.2012 - 09:53
door Walter
vergeet ook niet dat de motoren, zeker de 2.5T/T5/D5, zo sterk zijn dat je niet eens merkt dat je op te laag toerental draait... Maar het nieuwe rijden heeft al voor heel wat defecte automaatbakken gezorgd, te lage toeren de berg op met de hut er achter en dan koelt de boel te weinig
Geplaatst: 25.04.2012 - 09:56
door EVV
In dit topic wordt er continue gezegd dat de TS het beste de 2.5T kan nemen aangezien die meer trekkracht heeft bij lage toeren...Een gebied waar je niet wilt zijn als je de berg op gaat met een caravan achter je auto. Lekker volle turbo druk (dus hete lucht) de motor in en weinig koelwater circulatie.
Geplaatst: 25.04.2012 - 10:04
door NielsPHEV
ik zeg T5 en een vakantiehuisje
Geplaatst: 25.04.2012 - 10:05
door bart simpson
wel eens stationair of met lage toeren met een aanhanger/caravan weggereden op iets oplopend nat gras of een helling van nat asfalt? de T5 gaat daar al heel snel spinnen
Geplaatst: 25.04.2012 - 10:06
door t5power
EVV schreef:In dit topic wordt er continue gezegd dat de TS het beste de 2.5T kan nemen aangezien die meer trekkracht heeft bij lage toeren...Een gebied waar je niet wilt zijn als je de berg op gaat met een caravan achter je auto. Lekker volle turbo druk (dus hete lucht) de motor in en weinig koelwater circulatie.
Ik denk eerder dat men dat ziet als voordeel bij wegrijden? Maar idd, de kans bestaat natuurlijk altijd dat je te laag blijft hangen. Heb wel eens gelezen over de tip van de brandstofverbruik te monitoren, gewoon kijken welke versnelling het beste resultaat geeft. Lijkt me dat dat de versnelling is waar de motor zich het beste bij voelt?
Geplaatst: 25.04.2012 - 10:08
door t5power
bart simpson schreef:wel eens stationair of met lage toeren met een aanhanger/caravan weggereden op iets oplopend nat gras of een helling van nat asfalt? de T5 gaat daar al heel snel spinnen
Stationair wegrijden? Dan lijkt me dat je juist een T5 moet hebben

, aangezien er dan nog totaal geen turbodruk is -> geen druk, weinig power, dus weinig spinnen.
Geplaatst: 25.04.2012 - 10:10
door bart simpson
jij hebt dus duidelijk nog nooit met een T5 een caravan tegen een natte grashelling opgereden, ik heb hem juist daardoor vervangen door een 2.5T.
Heb je ueberhaupt wel ervaringen met een caravan van 1500kg?
Geplaatst: 25.04.2012 - 10:14
door t5power
bart simpson schreef:jij hebt dus duidelijk nog nooit met een T5 een caravan tegen een natte grashelling opgereden, ik heb hem juist daardoor vervangen door een 2.5T.
Heb je ueberhaupt wel ervaringen met een caravan van 1500kg?
Oh ik kan het me goed voorstellen hoor, lees mijn eerste berichten maar eens terug, gewoon een 2.5T nemen zeg ik daar.
Maar het lijkt me gewoon sterk dat er bij stationair toerental zoveel verschil tussen 2.5T en T5 zou zijn.
Hoevaak wissel jij van volvo Bart, zodra ze nieuwe banden nodig hebben ofzo?
Geen ervaring met 1500kg caravans, mijn T5 kan niks trekken (immers T5 en FourC), dus deze jongeman zit lekker in een huisje

Geplaatst: 25.04.2012 - 10:22
door bart simpson
ik wissel vaak en heb met die 1500kg achter de auto behoorlijke ervaring
Geplaatst: 25.04.2012 - 10:50
door t5power
bart simpson schreef:ik wissel vaak en heb met die 1500kg achter de auto behoorlijke ervaring
Met al die ervaring, wat is jouw top 3 caravantrekkers (mag benzine en diesel zijn). Staat een 2.5T op nr1? Of wellicht een AWD volvo?
Geplaatst: 25.04.2012 - 10:56
door VolvoTech
Gezellig hier
Heeft iemand ervaring met het aangepaste koelgedrag (en ander motor gedrag wat verandert) van de auto zosnel er (mits officiele trailer module gemonteerd!) een caravan aan hangt?
Verder (persoonlijke mening) :
T5 -> heerlijke maar onrustige motor met veel te veel pk's op de verkeerde plek.
2.5T -> zalige rustige goed doseerbare motor met enorm veel pk's op de betere plek.
Persoonlijk zou ik dus bij het trekken van gewicht boven de 700kg ten alle tijde voor een 2.5T gaan die zich gedoseerd en rustig gedraagt (en zich ook makkelijk zo laat berijden).
Daarnaast heb ik diverse T5's "in mijn handen gehad" en ben ik overtuigd van het feit dat die meer te lijden hebben gehad dan 2.5T's, en dat in alle opzichten...
Geplaatst: 25.04.2012 - 10:57
door bart simpson
1) D5 AWD
2) 2.5T AWD
3) 2.5T
allen met automaat
Geplaatst: 25.04.2012 - 11:01
door Jers3n
En voor de volledigheid, waarom met automaat?
Voor het comfort/gemak? Juist de (D5 met) automaat behoeft enige 'gebruikshandigheid' (ivm mogelijk warmlopen) in bergachtig gebied toch?