Pagina 4 van 19
Geplaatst: 10.04.2013 - 12:38
door Jeroen
Je kunt ze mailen naar jezelf in bijvoorbeeld Excel formaat.
Geplaatst: 10.04.2013 - 18:06
door rsnhakan
Super!
Geplaatst: 10.04.2013 - 20:43
door RichieB
Vandaag de eerste echte ritten gemaakt. Eerst op Pure naar de oppas, daarna op Pure naar de snelweg, en daar over op Hybrid. Toen er nog maar 20km elektrisch over was op Save gedrukt. Op de afrit weer op Hybrid, en elektrisch naar bestemming gereden. Op de terugweg weer met Pure naar de snelweg, daar op Hybrid met de versnelling in manueel op 6. Toch liepen de elektische kms terug van 10 naar 0. Via Save weer opgeladen naar 5km. Dat bleek te weinig om van de snelweg in Pure thuis te komen. Volgende keer toch maar weer 10km overhouden.
Geplaatst: 11.04.2013 - 19:18
door pih60
mijn eerste woon-werk ritje, zo zullen er nog veel volgen; alleen maar provinciale weg.
Ik ben benieuwd of je met "het nieuwe rijden" ook de kwh/km naar omlaag kan krijgen. Met name slim remmen zou wel eens het verbruik naar beneden kunnen krijgen. In eerdere test werd gesproken over het 2-stage remmen; dus eerst op de elektromotor en bij harder remmen de schijven erbij. De truc zal zijn om zoveel mogelijk de schijfremmen niet te gebruiken. Maar hoe doe je dat? Het valt me ook op dat als je rijdt met de ACC hij optrekt tot net onder het punt waar de diesel erbij zou komen. Ik kreeg op dit korte ritje al heel snel de nijging om de auto te "gassen" en te remmen via de ACC en dan wat spelen met het aantal streepjes afstand. Indien het langzamer gaat, minder streepjes en zodra wat sneller wat meer streepjes...
Geplaatst: 11.04.2013 - 19:30
door RichieB
Voor een euro heen en weer! Investering en afschrijving daar gelaten.

Geplaatst: 11.04.2013 - 19:56
door Superfunky
RichieB schreef:Voor een euro heen en weer! Investering en afschrijving daar gelaten.

Tja, ik reken dat ook iedere keer uit als ik zo'n plaatje zie. Dat zet ik dan af tegen het verbruik van een gewone D5 en de kosten per kilometer. Dat komt dan neer op 5,5ct tegen 9,5-10ct en dan zie je dus dat je bij 200.000 kilometer pas €10.000 hebt bespaart. Waarschijnlijk niet eens genoeg om de accu te vervangen en dan heb je het nog niet over de meerprijs etc.
Ik kan er niks aan doen, ik kijk echt uit naar de auto, ik vind het echt tof dat ik er eentje krijg, maar als er geen mia/mia/0% was, dan kan deze auto gewoon helemaal niet uit. Dat is toch erg! Dat moeten we toch eigenlijk helemaal niet willen met z'n allen. Maar goed, totdat iemand dat bedacht heeft, maar gewoon lekker genieten! Mooie cijfers hoor. Respect.
Geplaatst: 11.04.2013 - 20:37
door pih60
@superfunky
Ben het helemaal met je eens. Zat vanmorgen al te schelden toen ik in de regen een laadkabel op stond te rollen. Dus vraag me inderdaad af hoe lang ik dit allemaal vol blijft houden. Maar ik probeer het toch. Zal wel schelen als ik buiten een vaste kabel hebt en de poort via homelink van afstand te bedienen is (wel weer extra kosten).
Voor nu: allemaal spelen met van alles. Bijvoorbeeld: ritten analyse via de app.
Ik ken (uiteraard) de bijbehorende weg; zie zie ik ook aan het remmen/optrekken etc. Gewoon leuk....niet meer.....niet minder....

Geplaatst: 11.04.2013 - 21:31
door Paul
Mooi hoor!
Geplaatst: 11.04.2013 - 21:43
door Superfunky
pih60 schreef:Gewoon leuk....niet meer.....niet minder....
Top! Goed hoor! Ik ben echt zo verbaasd over die regeneratie scores! Iedere technicus met natuurkundige kennis die ik hierover aanspreek kan het niet geloven. Zoveel energie terughalen terwijl dit verloren vrijwel volledig verloren hoort te gaan aan het voortbewegen v/d massa en de wrijving, is echt een kunststukje. Is ze bij Toyota in 15 jaar niet gelukt in ieder geval.
Hoe werkt dat trouwens met dat remmen?, ik neem aan dat als je in "stage 1" (op de elektromotor) remt, dat dan je remlichten ook aangaan? Betekent dit dat we dus straks klachten gaan krijgen omdat PiH gebruikers van die kilometers lange "remlichtstrepen" trekken?
Geplaatst: 11.04.2013 - 21:53
door Jolly Breeze Racing
Ik denk dat het een sport wordt om zoveel mogelijk elektrisch te rijden, ik heb meestal korte ritjes minder dan 50 km, dus dat komt mooi uit. De langere afstanden zal op diesel worden, maar dat gebeurt niet regelmatig bij mij. Dus de stekker in het stopcontact!
Als er niet zoveel fiscale voordelen waren, dan had ik deze auto nooit gekocht.
Ik heb dezelfde mening als Superfunky, prachtige techniek, maar zonder de voordelen absoluut niet interessant voor mij.
Geplaatst: 11.04.2013 - 22:09
door pih60
Superfunky schreef:pih60 schreef:Gewoon leuk....niet meer.....niet minder....
Top! Goed hoor! Ik ben echt zo verbaasd over die regeneratie scores! Iedere technicus met natuurkundige kennis die ik hierover aanspreek kan het niet geloven. Zoveel energie terughalen terwijl dit verloren vrijwel volledig verloren hoort te gaan aan het voortbewegen v/d massa en de wrijving, is echt een kunststukje. Is ze bij Toyota in 15 jaar niet gelukt in ieder geval.
Hoe werkt dat trouwens met dat remmen?, ik neem aan dat als je in "stage 1" (op de elektromotor) remt, dat dan je remlichten ook aangaan? Betekent dit dat we dus straks klachten gaan krijgen omdat PiH gebruikers van die kilometers lange "remlichtstrepen" trekken?
Vwb terugwinnen. Misschien heeft het wel iets te maken met de zwaardere krukas (of bedoelen ze vliegwiel)? Dat ze dus bij het remmen en de elektromotor als dynamo laten fungeren en het vliegwiel op gang gaan gooien. Ik kan anders ook geen reden verzinnen voor een zwaardere krukas.
Tja, de remlichten. Dat is lastig te zien vanachter het stuur. ::? ::? ::? Ik weet ook niet wat de wet zegt over remmen of vertragen i.c.m. remlichten. Op de motor afremmen met bijvoorbeeld fl*pp**s (sorry hoor) laat toch ook de remlichten niet aangaan....Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de ACC, dan wordt er ook zonder menselijk ingrepen geremd.
Geplaatst: 11.04.2013 - 22:15
door RichieB
Als de ACC remt gaan wel degelijk de remlichten branden. Het zou gevaarlijk zijn als dat niet zo was.
Geplaatst: 12.04.2013 - 08:56
door Ben
Mods break
De milieudiscussie is verplaatst naar Off Topic.
In dit topic svp ON TOPIC blijven.
Geplaatst: 12.04.2013 - 10:54
door Hoes
pih60 schreef:
Zie m'n woonplaats op dit kaartje.
pih60: Reed jij vanochtend op de N65 bij Berkel-Enschot rond 7.45u? Ik kwam een PIH tegen met 72-KBD-x of zo iets. (ja, sorry is ook off-topic)
Geplaatst: 12.04.2013 - 13:07
door pih60
Hoes schreef:pih60 schreef:
Zie m'n woonplaats op dit kaartje.
pih60: Reed jij vanochtend op de N65 bij Berkel-Enschot rond 7.45u? Ik kwam een PIH tegen met 72-KBD-x of zo iets. (ja, sorry is ook off-topic)
Nee, dat was ik niet; heb gewoon het kaartje even verschoven zodat mijn rit buiten beeld is. Maxima vindt het geen goed idee dat jullie weten dat ik in Wassenaar woon.
Geplaatst: 12.04.2013 - 16:05
door XC90S
pih60 schreef:Hoes schreef:pih60 schreef:
Zie m'n woonplaats op dit kaartje.
pih60: Reed jij vanochtend op de N65 bij Berkel-Enschot rond 7.45u? Ik kwam een PIH tegen met 72-KBD-x of zo iets. (ja, sorry is ook off-topic)
Nee, dat was ik niet; heb gewoon het kaartje even verschoven zodat mijn rit buiten beeld is. Maxima vindt het geen goed idee dat jullie weten dat ik in Wassenaar woon.
Haha, ik zag inderdaad een pih met AA kenteken staan afgelopen week achter het paleis op de dam. Wilde nog een foto posten op t forum maar ben er nog niet achter hoe dat moet (kan iemand mij dat uitleggen?)
Geplaatst: 12.04.2013 - 16:11
door pih60
Daar ben ik inderdaad wel geweest. Wacht wel even met een foto nemen als ik er niet bij sta anders heb je een probleem met de Rijksvoorlichtingsdienst.
Ik moet trouwens zeggen dat deze PIH niet zo snel is als mijn vla gele 850R....maar die was ook wel supersnel
Foto's posten: zie hier:
http://www.volvoforum.nl/viewtopic.php?t=46213
Geplaatst: 12.04.2013 - 16:18
door pih60
Even terug naar de verbruikscijfers. Het valt me op dat de 1e meters op de gebruiksstatistieken een enorme piek in stroomverbruik geven. Dus echt de eerste meters van een rit. Er staat dan echt een "spike" in de grafiek. Nadat ik vandaag uitgestapt was na een pure rit bleef de auto ook weer blazen en dit gaf ook een spike in de grafiek. Wat zou dat kunnen zijn?
Is dus een piek van 400 kw/100 km
Die haakse vertikale streep is trouwens een vizier daarmee loop je van links naar rechts over de waarden heen die in het betreffende vakje weergegeven worden (voor diegene die nog in blijde verwachting zijn....)
Geplaatst: 15.04.2013 - 19:51
door RichieB
Het effect van de accupack. Op heenweg bijna leeg gereden, en op de terugweg dus voornamelijk op diesel. Ik heb niet met de knopjes zitten spelen, gewoon op Hybrid laten staan. Nu vind ik 6,5l per 100km nog best acceptabel, maar het zal nog wel iets slechter worden als er echt geen kWh meer inzit (en ik iets harder ga rijden).
Overigens kan ik van/naar mijn werk makkelijk compleet met elektriciteit doen: 23,5 km met 6,5 kWh. Ik ga heel lang geen pomp meer nodig hebben.

Geplaatst: 16.04.2013 - 15:55
door pih60
Vandaag met (weliswaar lege) aanhangwagen gereden. Op stand PURE. Verbaasde me dat de wagen het pikte, maar aan de andere kant met 4 passagiers erin doet de wagen het ook. Verbruikte iets meer KW.
Al met al ben ik nu 663 km onderweg en heb een verbruik aan diesel van 3,9L/100 km.