Pagina 4 van 11
Geplaatst: 01.03.2013 - 21:50
door Gast
Precies en dat zal bij een APK niet gebeuren.
Dat zal alleen globaal gebeuren, ofwel geen storing melding = goed.
Geplaatst: 01.03.2013 - 22:28
door Frederik Welvaert
Uitlaatgas storingen zie je wel met een universele OBD lezer hoor. Althans dat was bij mijn V50 zo. De exacte melding zie je inderdaad enkel in Vida, maar je ziet met een universele lezer wel dat er een storing is, en storingen die iets met milieu te maken hebben zouden afkeur moeten zijn.
Bij mijn V50 was ook de egr dicht gezet. Gaf geen melding op de boordcomputer, maar bij uitlezen met een universeel apparaatje zag je een storing in Uitlaatgasretour met een nummer bij, in Vida zag je dan letterlijk iets in de aard van "storing### uitlaatgas recirculatie doorstroming te laag"
Geplaatst: 02.03.2013 - 00:23
door Ramon&Ramon
Plus dat de kans op problemen met het roetfilter of kat toeneemt bij het afsluiten van de egr,vooral bij regeneratiefilters.
Geplaatst: 02.03.2013 - 06:51
door NJ8
dan klop je die toch ook leeg?? :vamp:
[/advocaat van de duivel mudus]
Geplaatst: 02.03.2013 - 09:36
door Thijs
Ramon&Ramon schreef:Plus dat de kans op problemen met het roetfilter of kat toeneemt bij het afsluiten van de egr,vooral bij regeneratiefilters.
Kan je dit uitleggen? Ik zie niet hoe een minder roetende motor meer problemen met een roetfilter zou krijgen? Mijn vorige 2.5D roette beduidend minder met EGR dicht namelijk.
Geplaatst: 02.03.2013 - 11:13
door Ramon&Ramon
De bedoeling van een egr klep is dat de uitlaatgassen nog een keer door het inlaattraject gaan en dat geeft vervuiling,dat klopt.
Bij een dichtgezette egr klep, gaan de uitlaatgassen die sterker vervuild zijn dan wanneer ze nog een keer het inlaattraject passeren, rechtstreeks het roetfilter in,met als gevolg een snellere vervuiling van het filter.
Het gaat er ook niet om of het ja dan nee beter is voor de motor in het algemeen,maar het gaat om de type goedkeuringen en milieu eisen en dat is wat voor de APK telt en zeker na dec 2005.
Of het nu wel of niet goed is voor een motor,dat zal de regering en degeen die de APK hebben verzonnen een worst zijn.
Er zijn wel meer bedenkelijke APK eisen die nergens op slaan.
Als je als APK keurmeester die regels aan je laars lapt bij een keuring,ben je bij een steekproef je keurings bevoegdheid een aantal weken kwijt.
Klopt de OBD uitlezing niet,dan ben je verplicht om bij auto,s van na dec 2005 toch een roetmeting te doen,blijkt er gerommeld te zijn aan voorzieningen aangaande milieu eisen,dan is het afkeur.
Geplaatst: 02.03.2013 - 15:29
door Jers3n
Ramon&Ramon schreef:.... Bij een dichtgezette egr klep, gaan de uitlaatgassen die sterker vervuild zijn dan wanneer ze nog een keer het inlaattraject passeren, rechtstreeks het roetfilter in,met als gevolg een snellere vervuiling van het filter......
Dat klopt niet, door de EGR ontstaat er juist vervuiling. Door het terugvoeren van de zuurstofarme uitlaatgassen daalt de verbrandingstemperatuur en is er meer onvolledige verbranding. Hierdoor ontstaan er meer koolwaterstoffen en dus ook meer roet.
Het is zelfs zo dat de toepassing van het roetfilter zijn oorsprong vindt in het toepassen van de EGR. (En die is weer toegepast voor minder NOx uitstoot)
Maar goed dat doet natuurlijk niks af aan de APK-afkeur indien een afgedopte of weggeschreven EGR-klep geconstateerd wordt.
Geplaatst: 02.03.2013 - 15:50
door Ramon&Ramon
We kunnen er wel een partij technische en natuurkundige termen op loslaten,ik ga uit van hetgeen m,n OBD lezer aangeeft en een eventuele roetmeting.
Geplaatst: 02.03.2013 - 16:17
door Gast
ppFreddy schreef:Uitlaatgas storingen zie je wel met een universele OBD lezer hoor. Althans dat was bij mijn V50 zo. De exacte melding zie je inderdaad enkel in Vida, maar je ziet met een universele lezer wel dat er een storing is, en storingen die iets met milieu te maken hebben zouden afkeur moeten zijn.
Bij mijn V50 was ook de egr dicht gezet. Gaf geen melding op de boordcomputer, maar bij uitlezen met een universeel apparaatje zag je een storing in Uitlaatgasretour met een nummer bij, in Vida zag je dan letterlijk iets in de aard van "storing### uitlaatgas recirculatie doorstroming te laag"
Die moet je dan ook goed weg laten schrijven door een Tuner. Zoals (hierboven)al beschreven, door Rica bijvoorbeeld.
Geplaatst: 02.03.2013 - 20:55
door Jers3n
Voor zover ik het nu begrijp kun je de EGR-klep dus prima laten weg schijven bij een tuner, ook zonder directe foutmelding dat de EGR buitengesloten is.
Maar als ik onderstaande lees, kun je uit het wel/niet veranderen van de emissiewaardes (bij een koude motor, omdat de EGR dan opengaat zodat de motor sneller opwarmt) opmaken of de EGR niet meer open gaat.
Ramon&Ramon schreef:..... Je start hem bij koude motor en je wacht het verloop af,veranderd er niets aan het beeld of aan emissiewaardes,dan werkt de egr dus niet of is buitengesloten.
Een vraag die dan opkomt is waarom die emissiewaardes bekeken zouden worden bij een auto van na 2005. Indien bij uitlezen geen fouten of afwijkingen naar voren komen, is daar toch geen rede toe? Oftewel om de waardes te gaan bekijken moet er dan toch al een vermoeden oid. zijn?
Geplaatst: 02.03.2013 - 23:28
door Obbetuning
Jers3n wrote: Een vraag die dan opkomt is waarom die emissiewaardes bekeken zouden worden bij een auto van na 2005..
Als bij een steekproef de oplettende keurmeester het opvalt dat de DPF er anders uitziet dan normaal, zou het kunnen dat deze de waardes zou willen zien bij draaiende motor. (even aan de roetmeting

)
Als de dpf netjes is leeg-gehaald is het natuurlijk moeilijker te vinden als dan dat hij vervangen is door een stuk pijp.
mvgr Obbe
Geplaatst: 02.03.2013 - 23:43
door pimsam
Bij een dichtgezette egr klep, gaan de uitlaatgassen die sterker vervuild zijn dan wanneer ze nog een keer het inlaattraject passeren, rechtstreeks het roetfilter in,met als gevolg een snellere vervuiling van het filter.
Onzin. Heb je de diameter van het buisje om de uitlaatgassen via de EGR al eens bekeken? Daar gaat maar een heel klein deel van de uitlaatgassen doorheen. De hoeveelheid is voldoende om de verbrandingstemp te laten dalen en daarmee het NOx gehalte in de uitlaatgassen te laten dalen.
En slecht werkende (lees vastzittende) EGR leidt tot roeten van de auto waardoor het roetfilter eerder dicht komt te zitten en vaker moet regenereren.
Geplaatst: 03.03.2013 - 00:09
door Ramon&Ramon
Jers3n schreef:Voor zover ik het nu begrijp kun je de EGR-klep dus prima laten weg schijven bij een tuner, ook zonder directe foutmelding dat de EGR buitengesloten is.
Maar als ik onderstaande lees, kun je uit het wel/niet veranderen van de emissiewaardes (bij een koude motor, omdat de EGR dan opengaat zodat de motor sneller opwarmt) opmaken of de EGR niet meer open gaat.
Ramon&Ramon schreef:..... Je start hem bij koude motor en je wacht het verloop af,veranderd er niets aan het beeld of aan emissiewaardes,dan werkt de egr dus niet of is buitengesloten.
Een vraag die dan opkomt is waarom die emissiewaardes bekeken zouden worden bij een auto van na 2005. Indien bij uitlezen geen fouten of afwijkingen naar voren komen, is daar toch geen rede toe? Oftewel om de waardes te gaan bekijken moet er dan toch al een vermoeden oid. zijn?
Het antwoord op je vraag,waarom na dec 2005,omdat de apk regels daar in veranderd zijn en afgestemd,bij auto,s van na die datum is OBD uitlezen verplicht bij een apk keuring.
Dat zou je als vraagsteller toch moeten weten lijkt mij.
Geplaatst: 03.03.2013 - 00:19
door Ramon&Ramon
pimsam schreef:Bij een dichtgezette egr klep, gaan de uitlaatgassen die sterker vervuild zijn dan wanneer ze nog een keer het inlaattraject passeren, rechtstreeks het roetfilter in,met als gevolg een snellere vervuiling van het filter.
Onzin. Heb je de diameter van het buisje om de uitlaatgassen via de EGR al eens bekeken? Daar gaat maar een heel klein deel van de uitlaatgassen doorheen. De hoeveelheid is voldoende om de verbrandingstemp te laten dalen en daarmee het NOx gehalte in de uitlaatgassen te laten dalen.
En slecht werkende (lees vastzittende) EGR leidt tot roeten van de auto waardoor het roetfilter eerder dicht komt te zitten en vaker moet regenereren.
Wel eens een roetfilter bekeken een maand nadat de egr werd dichtgezet?
Sommigen zitten voor 70%dicht namelijk,eerder dus dan bij een goed werkend egr systeem.
Maar daar gaat het verder niet over,ik vind het zelf ook een bagger systeem die egr,waar het omgaat is,dat zijn de keuringseisen.
Ik vraag me af of er hier meer mensen zijn op het forum die apk keuringen doen en wat hun mening hier over is,er zijn namelijk veel misverstanden over.
We keuren een flink aantal auto,s per jaar en ben benieuwd of er hier meer mensen zijn die apk keuringen doen.
Geplaatst: 03.03.2013 - 09:01
door mjeuring
Ramon&Ramon schreef:
Wel eens een roetfilter bekeken een maand nadat de egr werd dichtgezet?
Sommigen zitten voor 70%dicht namelijk,eerder dus dan bij een goed werkend egr systeem.
Kan het er niet mee te maken hebben dat het dichtzetten van de EGR vaak tijdens het tunen gebeurt en dus de tuning verantwoordelijk is voor het verstopt raken van het roetfilter?
Overigens wilde Fasttech de EGR niet helemaal dichtzetten, omdat dan het opwarmen van de motor langer duurde. Heb de onderbouwing toen niet helemaal begrepen.
Geplaatst: 03.03.2013 - 12:11
door Ramon&Ramon
Er zijn ook verschillende egr systemen,het is al een oud systeem,op een Volvo 340 1.4 zat het ook.
Het is een systeem wat al meer dan 50 jaar wordt gebruikt,maar sinds de intrede van de electronica is het allemaal wat complexer geworden en de emissie eisen zijn tegenwoordig veel strenger.
Ik las gisteren in de krant dat diesels van voor 2005 niet meer de stad Utrecht in mogen in 2014 en oudere benzine auto,s ook niet meer.
Krijgen we dan een deel van de houderschapsbelasting retour?
Dat zal niet gebeuren denk ik.
Ik vraag me af in hoeverre ze dit kunnen verplichten.
Er rijden zeer veel van die oude diesels rond,vooral Mercedes diesels.
Ik vraag me af of dat allemaal zomaar kan gaan gebeuren.
Geplaatst: 03.03.2013 - 12:29
door mjeuring
Ramon&Ramon schreef:
Ik las gisteren in de krant dat diesels van voor 2005 niet meer de stad Utrecht in mogen in 2014 en oudere benzine auto,s ook niet meer.
Om leeftijd gebonden te gaan werken is dikke onzin. Kijk dan naar Duitsland en neem dat over. Vervuilende auto's uit de binnenstad weren om het leefklimaat te verbeteren is op zich niet verkeerd, maar wat als ik nu in die binnenstad woon en een V70 D5 uit 2002 heb?
Geplaatst: 03.03.2013 - 12:34
door Ramon&Ramon
Dan heb je een probleem,volgens de krant moet je hem dan buiten de aangegeven regio parkeren en dat doet natuurlijk niemand,afgezien van het feit dat daar geen ruimte voor is.
Geplaatst: 03.03.2013 - 13:20
door Bover
mjeuring schreef:Ramon&Ramon schreef:
Ik las gisteren in de krant dat diesels van voor 2005 niet meer de stad Utrecht in mogen in 2014 en oudere benzine auto,s ook niet meer.
Om leeftijd gebonden te gaan werken is dikke onzin. Kijk dan naar Duitsland en neem dat over. Vervuilende auto's uit de binnenstad weren om het leefklimaat te verbeteren is op zich niet verkeerd, maar wat als ik nu in die binnenstad woon en een V70 D5 uit 2002 heb?
ik zou nieuw kenteken aanvragen of helpt dat niet?
Geplaatst: 03.03.2013 - 13:24
door mjeuring
Bover schreef:ik zou nieuw kenteken aanvragen of helpt dat niet?
Wordt de auto daar jonger van?