Willen we dat eigenlijk allemaal wel?

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Richo
4th Gear member
Berichten: 526
Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
Locatie: Limburg

Ben schreef:Als je daardoor klanten die misschien al 40 jaar trouw aan Volvo zijn de deur wijst (je doet mee in de ontwikkelingen of je zoekt maar een ander merk) zou dat jammer zijn.
of je nou door de kat of de hond wordt gebeten, elk noemenswaardig merk is op dit moment bezig met die gadgets en niet alleen Volvo. Heb vorig jaar in een gloednieuwe A6 gezeten en dat leek net een vliegtuig (letterlijk en figuurlijk toen ik aan het rijden was), de gadgets en elektronica die allemaal in de auto zitten is in mijn ogen teveel, ben juist heel tevreden met die 10 knopjes op mijn midden console boven de asbak die alles regelen in mijn 264.
Om dan te zeggen dat je een ander merk kiest op basis van ontevredenheid die alle andere merken ook hebben en zelfs vaak erger in dezelfde klasse auto is in mijn ogen onlogisch. Oriënteer je maar eens tussen de andere merken en je zult allemaal hetzelfde zien maar met iets ander jasje dit zijnde goedkoper of duurder lijkend is niet van belang (en smaak gevoelig).
Als je echt van die gadgets af wilt en basic wilt gaan moet ik je toch aanraden om een oudere auto te blijven rijden of kleine auto te rijden (in de zin van een VW polo, Up, Seat Ibiza etc.). Je kan hoogstens je ontevredenheid uitspreken maar hier word hoogwaarschijnlijk weinig mee gedaan omdat het niet binnen business plan ligt en zoals eerder gezegd behoor je to minderheid.
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4854
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

Interessant topic voor Volvo-marketeers! :D

Ik snap de vraag of de koper nog wel zit te wachten op al die "gadgets". Wellicht een deel van de kopers niet nee. Op de stellingname van Ben wil ik tweeledig reageren, want naar mijn mening gaat die niet op.

Ten eerste waag ik te betwijfelen of er veel Volvorijders zijn die bij het merk "afhaken" wegens een teveel aan gadgets. Immers, naar welk merk moeten zij uitwijken? Het is toch geen geheim dat Volvo op het gebied van gadgets (en daar begrijp ik vooral ook mulitimediatoepassingen onder) zeker niet voorop loopt bij de concurrentie...Bij de meeste vergelijkbare andere merken zal het "probleem" dus minstens zo groot zijn. Als er al een probleem ligt is dit dus geen exclusief Volvoprobleem. Volvo móet juist wel mee, omdat ze anders juist klanten gaan veriezen. Hoe vaak horen we hier op het forum al niet gemopper over "gadgets" die bij de concurrentie veel beter voor elkaar zijn?

Ten tweede bestaat die basisuitvoering al lang. De meeste "gadgets" zijn immers voorbehouden aan de luxer uitgevoerde versies of zijn als los accessoire verkrijgbaar. Zaken als Driver support pakketten of Sensus connected touch systemen zijn niet standaard en het staat eenieder dus vrij dit niet te bestellen. Geef anders eens wat concrete voorbeelden van overbodige gadgets op bijvoorbeeld een Base of Kinetic uitvoering?

En veiligheidssystemen die wel standaard worden geleverd (neem recent de voetgangersairbag, maar iets ouder de bestuurdersairbag of ABS) kun je toch onmogelijk als gadgets bestempelen. Onder andere deze zaken hebben de auto's in de afgelopen decennia onnoemelijk veel veiliger gemaakt.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Gebruikersavatar
Franswa
5th Gear member
Berichten: 1201
Lid geworden op: 05.01.2007 - 16:46
Locatie: Z-Holland

Toch allemaal aan de Dacia?
V60 Plus Dark. Fusion red.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29497
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Nog niet misschien, dan maar wat langer studeren op de werking en bediening van de gadgets!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

een airbag of abs leiden niet af, airco ook niet echt, maar een supermultimedia audio met giga veel mogelijkheden is meer iets voor een huiskamer om dat goed te kunnen besturen.
Volvo for life
Carlsson 900

bart simpson schreef:een airbag of abs leiden niet af, airco ook niet echt, maar een supermultimedia audio met giga veel mogelijkheden is meer iets voor een huiskamer om dat goed te kunnen besturen.
En zo is het maar net, en daarom een dikke +1 :wink:
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ben schreef:Als je daardoor klanten die misschien al 40 jaar trouw aan Volvo zijn de deur wijst (je doet mee in de ontwikkelingen of je zoekt maar een ander merk) zou dat jammer zijn.
Zelf loop ik nog niet zo lang (dik 10 jaar ipv 40 jaar) mee met Volvo, maar gezien de ingeslagen weg van Volvo is dit wel mijn laatste Volvo. Mij raken ze kwijt als klant, maar daar komt zeker een tevreden klant voor terug. Ik ben er van overtuigd dat zij met het huidige gamma aan modellen/uitvoeringen goed zullen scoren bij hun nieuwe doelgroep en om als merk te overleven is dat toch het belangrijkste. Hoe je oude doelgroep daar over denkt is daarbij niet relevant....

Dus Ben, ik denk dat je toch op termijn op zoek moet naar een nieuwe liefde.

Edit: op termijn toegevoegd aan post
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40998
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Mijn liefde staat hier op de oprit Erwin.
Die gaat nog wel even mee. Daar zitten nog geen gadgets in die verouderen ;-)
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik heb mijn post aangepast... :wink:

En wees gerust, ik vind mijn huidige V70 nog altijd erg fraai om te zien, het koetswerk is nog erg netjes en hij heeft nét weer een nieuwe D-riem gekregen bij de dealer, dus ook ik kan er nog wel wat jaartjes mee vooruit. Het nieuwste wat daarin zit is een TomTom en een iMIV.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Oceanracer schreef:
Ben schreef:Als je daardoor klanten die misschien al 40 jaar trouw aan Volvo zijn de deur wijst (je doet mee in de ontwikkelingen of je zoekt maar een ander merk) zou dat jammer zijn.
Zelf loop ik nog niet zo lang (dik 10 jaar ipv 40 jaar) mee met Volvo, maar gezien de ingeslagen weg van Volvo is dit wel mijn laatste Volvo. Mij raken ze kwijt als klant, maar daar komt zeker een tevreden klant voor terug. Ik ben er van overtuigd dat zij met het huidige gamma aan modellen/uitvoeringen goed zullen scoren bij hun nieuwe doelgroep en om als merk te overleven is dat toch het belangrijkste. Hoe je oude doelgroep daar over denkt is daarbij niet relevant....

Dus Ben, ik denk dat je toch op termijn op zoek moet naar een nieuwe liefde.

Edit: op termijn toegevoegd aan post
De Mrs is van mening dat de oprit een nieuw model V70 behoeft. Puur voor de looks en niet omdat het nodig is. Het gaat er enigszins op lijken dat ik toe moet geven maar neem van mij aan: met pijn in het hart en enigszins mede omreden van datgene wat Oceanracer stelt.
Met gemengde gevoelens kan ik naar een 79-er 244 GL met een B23A kijken en hetzelfde geldt voor een 84-er 740 GL.
Dat heeft te maken met weemoed en heimwee naar hem die hem toedertijd met trots bestuurde. Die auto's boden datgene wat nodig was: veiliheid, eenvoud in bediening met voor die dagen meer oog voor functionaliteit en veiligheid ipv design.
Ik heb na vele omzwervingen sinds 2009 een Volvo. Het is deze V70 geworden om reden van looks van de auto en veiligheid die de auto kan bieden voor mijn gezin en ik ben godsgelukkkg met dat ding.

Zoals gezegd, het lijkt er enigszins op dat er een bedrag van grofweg 15 tot 20 ruggen straks over de tafel gaat en er een V70 met een IKEA-plankje als middencosole ten tonele gaat verschijnen. We zullen het zien, maar ik betrap mijzelf er op dat ik bezig ben met vertragingstactieken om dat te voorkomen.
Enniehoe: wij kunnen wel van alles willen, willen we Volvo blijven rijden zijn we afhankelijk van wat Volvo ons gaat bieden. De overstap naar Mercedes Benz kan altijd nog alhoewel hetzelfde verschijnsel daar ook gaande is.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

neem er een met een rti met een damesstem, die kun je naast zachter ook helemaal uit zetten, wat een genot!
Volvo for life
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Maar dan zit de levende RTI nog steeds rechts voorin en dat maakt dat de opvolger de gadget RTI niet in zich hoeft te hebben.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27364
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik als jonkie van 24 hoef al die gadgets ook niet te hebben.
Sterker nog, vind dingen zoals internet gevaarlijk op een auto. Laatst vond ik ergens een stukje tekst over een Amerikaanse test mrt een aantal auutpo's en daaruit bleek dat je relatief eenvoudig in kon breken en de auto levensgevaarlijk kon maken.
Ik moet er niet aan denken dat mijn remmen het ineens niet meer doen of een ander gas voor mij geeft omdat hij creatief aan het hacken is...

Nee, doe mij dan maar gewoon een auto met wat normale opties en daarmee klaar...
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21392
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

gsx750r schreef: ...
Daarna gaat het hele bataljon aan marketeers, analysers, product development managers en hoe al die Nima gerelateerde fenomenen ook mogen heten, er over heen. Die tonnen kosten voorbereidende campagnes dienen dan alleen maar om een kopersprofiel van de nog te verwerkelijken consumenten te kaderen. Eerst wordt het product bedacht. Daarna wordt gezorgd voor een bijpassende consument. Gemaakt dus. Als er dan unaniem is besloten wat voor soort sukkels de ideale doelgroep vormt voor de nieuwe, revolutionaire smartphone waarmee de eigenaar zich ook nat kan scheren, die de hond te eten geeft en de kinderen op tijd in bed stopt, dan komen de zwaargewichten van de reclamebureaus in actie.
Rob
Rob, hulde. Geniaal, maar toch wil ik de lezer kennis laten nemen van Wim Sonneveld.

Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Om er maar een citaat van de beste man tegenaan te gooien:
"Er is al genoeg waardevols naar de kleauten gegaan" :D
+1 Mark
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Ben, ik begrijp best wel wat je bedoelt, maar ik denk dat er niet veel onderscheid is tussen de automerken. Om auto's te blijven verkopen moet je blijven vernieuwen. Dat is niet alleen bij auto's zo trouwens.
Maar nogmaals, voor de helderheid van de discussie, welke gadgets hebben we het over en bedoelen we hier niet meer dat de fabrikanten niet goed nadenken over intuitief gebruik?
Ik denk dat wat je opwerpt meer te maken heeft met de problemen die ouderen ondervinden met de vergaande automatisering en enorme toevlucht die elektronica heeft genomen.
Over de winstmarges, het gaat niet alleen om kosten van de goederen maar ook om de ontwikkel kosten, onderschat dat niet.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Jan Hagel
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 05.02.2013 - 18:43
Locatie: A6

Ben schreef: Ik merk zelfs dat mensen die tientallen jaren Volvo hebben gereden overstappen naar een ander merk omdat ze die auto's wél snappen.
Ik vraag me af naar welk merk ze dan overstappen?
Een van de redenen dat ik in 2004 voor Volvo koos was juist de eenvoud en ergonomie van de bediening. Dit was en is bij de andere merken wel anders......
V70 2.5t momentum 2008
V60 d5 summum 2011 (polestar)
V60 d6
Op komst: xc90t8
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21392
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Dat klopt wel.

Ik kan mij herinneren dat alles in een Volvo te bedienen is met dikke handschoenen aan (het is wel eens koud in het thuisland).
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gast

Ben schreef:Mijn liefde staat hier op de oprit Erwin.
Die gaat nog wel even mee. Daar zitten nog geen gadgets in die verouderen ;-)
+1 Ben, laat mij maar genieten van mijn ouderwetse S90...
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

En mij van m'n ouderwetse V70
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”