V60 Premium Audio

rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Niemand? Ik heb het gevoel dat Premium Sound niet veel beter klinkt dan HP. Alleen de bass is wat "harder" en er zit een luidspreker in het dashboard. Dat Premium Sound veel harder kan dan HP heb ik niet ervaren. Ik merk zelfs dat liedjes beginnen te vervormen bij hoge volumes..
lint
Geartronic member

Muziek luisteren in een auto blijft altijd behelpen, er zijn teveel storende factoren die invloed hebben op de geluidskwaliteit.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Thom
5th Gear member

'Probleem' is dat HP al zo goed is, dat bij normaal luistervolume er idd nauwelijks verschil waarneembaar is. Ga je harder spelen, dan valt de ruimtelijkheid door de middenspeakers op, echter waren de HU800 series én de Dynaudio set-up in dat opzicht duidelijk beter. Op hogere volumes krijg je daarbij ook te maken met resonanties en het oversturen van de versterker, waardoor voor velen de Premium-upgrade weinig zinvol is.
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

High performance klinkt inderdaad al zeer goed. En net wat je beschrijft, zet je het volume harder, merk je dat er middenin het dashboard ook een speaker zit :) Maar wat ik niet begrijp, het systeem heel veel meer vermogen (watt) dan HP, maar als ik de center speaker uit zet, lijkt alles hetzelfde te klinken. En bijna al mijn muziek is 320 kbps, dus daar ligt het niet aan.

Ik zoek nog steeds naar een goede equalizer setting..
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Thom
5th Gear member

Je doelt op die 5x 130w vermoed ik :-).. Daar heb ik me ook al eens over verbaasd, 650w aan totaalvermogen is veel en mijn gevoel zegt me dat het dat bij lange na niet is. Ik denk daarom dat het hier om muziekvermogen gaat, en niet RMS watt's.. Ik stel meestal een (bescheiden) smile in, waarbij met name de middentonen wat worden 'gecorrigeerd', de Bass in het 'hoofdmenu' ietsje links van het midden en de treble juist ietsje rechts van het midden. De middenspeaker draai ik ook ietsje terug, mate van Surround wissel ik per soort muziek (bij bepaalde muziek is het schitterend, maar soms ook een echoput)
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Ja, inderdaad die 650 watt. Toen ik aan het bladeren was voor een aantal opties viel mij dat getal in positieve zin op. In onze S60 met HP heb ik altijd onderstaande instellingen gebruikt. Met bass, treble e.d. allemaal in het midden. Klonk perfect! Nu heb ik dat ook ingesteld bij onze V60 met Premium Sound maar klinkt het voor geen meter. De bass moet ik 5 streepjes terugschroeven (vanuit het midden) om een beetje fatsoenlijk te kunnen luisteren. Alle andere instellingen staan aan en in het midden. Trouwens, volume compensatie heb ik altijd op hoog gehad, maar die heb ik dit keer maar uit gezet. Snap jij het nut ervan? Blijkbaar heeft het iets met het afstemmen van het volume op basis van je snelheid te maken.

Afbeelding
Thom
5th Gear member

Zoals jij het daar hebt, doe ik meestal ook (bij benadering). Ik ben het met je eens dat je dan vrij veel bass hebt, maar dat is inherent aan Premium Sound: immers, goedkope autoradio's ontberen dat juist. Met de volumecompensatie heb ik (nog) niets gedaan, in de middenstand ga ik ervan uit dat het promotiepraatje van Audyssey (MultEQ, systeem dat corrigerend zou moeten zijn) enigzins de waarheid benaderd. Bij pak 'm beet 150km/u is het echter weinig meer waard; ik zal 'hoog' eens instellen. Wellicht is dat beter met het nieuwste Harman/Kardon met Dirac Live?

Wat ook nog zo irritant is...Volvo vindt het om één of andere reden nodig om de achterbank van minder (goed) geluid te voorzien; de speakers staan duidelijk zachter afgesteld (er is ook geen midrange-speaker gemonteerd, zoals in de voorportieren) en minder bass. Daardoor lijkt het voorin of je teveel lage tonen waarneemt, terwijl dat 'nodig' is om achterin nog een enigzins redelijk geluid te krijgen.. Met de HU850 (S60/V/XC70N) was dit ook al zo, de Dynaudio (S80/V/XC70NN tot MY11) scoorde hier aanmerkelijk beter.
Laatst gewijzigd door Thom op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Naar die nieuwe Harmon Kardon speakers ben ik erg benieuwd. Nog benieuwder ben ik naar het systeem in de XC90. Heb jij ook last van lichte resonanties? (bij muziek met harde bass)

Toen de V60 net nieuw was helemaal geen trillingen waargenomen. Nu na bijna 4 maanden begint het heel licht.
Thom
5th Gear member

Yes, hebben ze allemaal (althans...wat ik hier zo lees en van Volvo rijders hoor). Er is een fix voor, een andere forummer heeft er iets voor gemaakt, miss kan je dat topic nog ergens vinden
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

santu001 was dat. Dat topic heb ik vandaag nog door gelezen. Maar dat wordt hem niet, omdat de vakjes vaak gebruikt worden voor water e.d. Maar mee leren leven!

Eindaudi speelt hij wel heel erg mooi af! Heb de liedjes van FLAC formaat naar 320 kbps (constante bitrate) geconverteerd met Audacity. Hier merk je pas de meerwaarde van de centerspeaker. Heerlijk!
Thom
5th Gear member

Einaudi is ook simpele pianomuziek he, kan zo een simpel systeem prima mee overweg ;-) Nee geintje, klopt, sommige opnames zijn echt prachtig met Surround! Echter...die ruimtelijkheid was bij Dynaudio beter, sprankelender (je merkt: ik ben erg kritisch!). Dynaudio was echter ook nóg 1.000€ duurder dan PS
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Thom schreef: Einaudi is ook simpele pianomuziek he, kan zo een simpel systeem prima mee overweg ;-) Nee geintje, klopt, sommige opnames zijn echt prachtig met Surround! Echter...die ruimtelijkheid was bij Dynaudio beter, sprankelender (je merkt: ik ben erg kritisch!). Dynaudio was echter ook nóg 1.000€ duurder dan PS
Haha, kritisch zijn is goed. :) Ik heb één keer in de auto van JeroenSpock geluisterd naar een liedje met Dynaudio. Klonk inderdaad erg goed. Wij waren in 2008 al heel erg tevreden met High Performance, omdat we daarvoor altijd slechter hadden gehad. En nu Premium Sound, maar die stap is niet zo groot als van "standaard" naar "HP".
hans98
4th Gear member

Wanneer je het verschil tussen 3 kanaals en 5 kanaals het beste hoort is als je van de FM overschakelt op DAB. Het verschil is te vergelijken met middengolf --> FM en dan hoor je wel wat het systeem precies doet met de muziek! Alleen jammer dat DAB nog te vaak wegvalt, gelukkig in mijn woon-werk rit slechts één keer (op het punt dat ik onder de aanvliegroute van de polderbaan doorrij).
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8

Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”