Pagina 4 van 8
Geplaatst: 20.04.2013 - 10:47
door Thijs
4wielen schreef: Maar ja, je rijdt nooit dezelfde ritjes onder dezelfde omstandigheden op één tank he...
Dat is denk ik ook voor het grootste deel het verschil in verbruik wat mensen opgeven.
Geplaatst: 20.04.2013 - 11:26
door Oceanracer
Ik gebruik daarom de Road Trip app op m'n iPhone. Dan kun je precies je verbruik bijhouden.
Geplaatst: 20.04.2013 - 12:06
door Bover
Ga ik downloaden thx
Geplaatst: 20.04.2013 - 12:18
door Bas1982
het blijft natuurlijk aan de bestuurder zelf liggen. Mijn niet ecotune heeft er wel voor gezorgd dat als je rustig rijdt de auto heel zuinig is. Mijn T5 opweg naar de tuner om het brandende storingslampje eruit te programmeren:
Het wisselde tussen 3,8 en 5,1 l/100km. Op de terugweg 130 - 140 gereden en dan gaat het verbruik gelijk naar 9+ l/100km . Gemiddelde van de tank is tot nu toe 7,8l/100km. Niet slecht voor een 2.5T 300pk benzine auto (met handbak). Wel is mijn dagelijks verbruik rond de 10,5 - 11,5 l/100 km door wat meer stadsverkeer. GPS snelheid is op dit moment trouwens 102km/h.
Geplaatst: 20.04.2013 - 13:07
door Jers3n
Oceanracer schreef:Ik gebruik daarom de Road Trip app op m'n iPhone. Dan kun je precies je verbruik bijhouden.
Fijne app, ook overige kosten kun je hier prima in bijhouden. En de synchronisatie via dropbox met de iPad-app is ook prettig. De totale kosten per maand/jaar zijn daarentegen weer minder prettig...
Overigens kom ik zo op 1 op 12,8 na 55.000 km, niet ver van de fabrieksopgave van 1 op 13,1 af. Zou ik me beter aan de geldende max. toegestane snelheid houden zou de fabrieksopgave zelfs haalbaar zijn vermoed ik...
Maar om nou te zeggen dat die fabrieksopgave cq onze D5 heel zuinig is gaat m.i. ook niet op. Volvotune eco-tune lijkt, als ik de ervaringen moet geloven, het overwegen waard. Al vraag ik me af of de verbruikswinst icm handbak vergelijkbaar is.
Geplaatst: 20.04.2013 - 15:42
door Thijs
Waarom zou de winst met een automaat beter zijn?
Geplaatst: 20.04.2013 - 18:06
door Jers3n
Slechter zou natuurlijk ook nog kunnen
Ik dacht dat het wellicht zou kunnen dat door de tuning de automaat op iets andere momenten/snelheden schakelt en sneller in de lock-up gaat?
Geplaatst: 20.04.2013 - 21:52
door t5power
Bas1982 schreef:het blijft natuurlijk aan de bestuurder zelf liggen. Mijn niet ecotune heeft er wel voor gezorgd dat als je rustig rijdt de auto heel zuinig is. Mijn T5 opweg naar de tuner om het brandende storingslampje eruit te programmeren:
Het wisselde tussen 3,8 en 5,1 l/100km. Op de terugweg 130 - 140 gereden en dan gaat het verbruik gelijk naar 9+ l/100km . Gemiddelde van de tank is tot nu toe 7,8l/100km. Niet slecht voor een 2.5T 300pk benzine auto (met handbak). Wel is mijn dagelijks verbruik rond de 10,5 - 11,5 l/100 km door wat meer stadsverkeer. GPS snelheid is op dit moment trouwens 102km/h.
Das best knap! Je moet voor de grap eens een deel van de tank oprijden en aan de tank checken of je daadwerkelijk zo zuinig rijdt.
Als ik dit truukje uithaal met mijn t5 zit hij ongeveer op 7 liter / 100 km. En 1 op 14 is ook gelijk het aller aller zuinigiste wat hij kan halen (ook wel eens gehaald, 1 op 13 is goed te doen als je rustig aan doet)....
Geplaatst: 22.04.2013 - 22:52
door Gast
Turbodesk schreef:Korte afstanden worden er ook mee gereden. Het is niet alleen snelweg wat er mee gereden wordt. De boodschappen worden er ook mee gedaan. Kids halen/brengen.
Als ik straks 1 op 14 haal vind ik dat ook een mooie verbetering.
Heel nieuwsgierig of je dat gaat halen met de automaat.
Want dat geeft te denken wat het bij een D5 163 pk kan doen.....

Geplaatst: 23.04.2013 - 08:40
door Bover
Ha Alex, Het bevreemdt mij ook dat de motoren zo veel zuiniger kunnen rijden en men dit niet af fabriek realiseert. :?
Ik heb begrepen dat fabrikanten dit doen zodat men de wisselende kwaliteiten brandstof kan verwerken?
Wat mij betreft kan de fijnafstelling op veel fronten beter af fabriek zoals de lange aanloop in de eerste versnelling automaat voordat er kracht oo komt en brandstof verbruik.
De veschillende tuners weten deze resultaten wel te bereiken
Dat moet de Volvo technische afdeling toch beter kunnen aanleveren af fabriek
Geplaatst: 23.04.2013 - 09:58
door sbv
Ik ben al blij als ik 1:12 haal met mijn D5 automaat 185 pk. Meestal rond de 1;11,5 zo ongeveer
Verbruik zal me een beetje een zorg zijn, baal meer van het redelijk veel tanken. Helaas heeft mijn AWD een wat kleinere tank dan de niet AWD van hiervoor.
Geplaatst: 23.04.2013 - 11:52
door Bas1982
t5power schreef:Bas1982 schreef:het blijft natuurlijk aan de bestuurder zelf liggen. Mijn niet ecotune heeft er wel voor gezorgd dat als je rustig rijdt de auto heel zuinig is. Mijn T5 opweg naar de tuner om het brandende storingslampje eruit te programmeren:
Het wisselde tussen 3,8 en 5,1 l/100km. Op de terugweg 130 - 140 gereden en dan gaat het verbruik gelijk naar 9+ l/100km . Gemiddelde van de tank is tot nu toe 7,8l/100km. Niet slecht voor een 2.5T 300pk benzine auto (met handbak). Wel is mijn dagelijks verbruik rond de 10,5 - 11,5 l/100 km door wat meer stadsverkeer. GPS snelheid is op dit moment trouwens 102km/h.
Das best knap! Je moet voor de grap eens een deel van de tank oprijden en aan de tank checken of je daadwerkelijk zo zuinig rijdt.
Als ik dit truukje uithaal met mijn t5 zit hij ongeveer op 7 liter / 100 km. En 1 op 14 is ook gelijk het aller aller zuinigiste wat hij kan halen (ook wel eens gehaald, 1 op 13 is goed te doen als je rustig aan doet)....
Zoals ik al in het eerste bericht schreef, na wat stadsverkeer erbij en 130 terugrijden was het tank gemiddelde op de bc 7,8l 100km. Toen ik de auto had gekocht en terug reed was het gemiddelde 5,6l 100km. Mijn s40 is natuurlijk ook wat lichter dan jouw V70. Maar alles boven de 1 op 10 vind ik al zuinig voor zon auto.
Geplaatst: 23.04.2013 - 18:38
door Turbodesk
Mijn verbruik voor de tuning was 1 op 12 en op de bc 7,6.
Ik ben nu een halve tank verder en de bc geeft nu aan 7,0.
Heb wel het idee, en Obbe bevestigd dat, dat de auto nog aan het leren is.
Na de tuning was de verbruiksmeter ontzettend aan het fluctueren en dat word met de dag minder.
Ik hou jullie op de hoogte.
Geplaatst: 23.04.2013 - 19:04
door Thijs
Om te beginnen goede berichten! Qua "leren" is wel iets wat in me op kwam, maar nu blijkt niet geheel ten onrechte. Heb het idee dat hij ook fijner gaat rijden in de loop van de km's na de verandering.
Geplaatst: 24.04.2013 - 08:23
door Walter
Geplaatst: 24.04.2013 - 20:01
door Bover
@Turbodesk:
Je hebt verteld dat je eco tuning geschreven is rond de 120km/u Dat betekent begrijp ik dat op deze snelheid het verbruik het gunstigst is.
Grappige is dat ik met de eco tuning die geschreven is op 1900 toeren en bijna 110 km op de teller ( 103 tom tom ) gemiddeld 1:16 rij in een proefweek met alleen de snelweg huis naar werk en houdend aan de 103km/u.
Maar zo wil geen mens rijden, tenminste ik niet.
Nu heb ik met rijden tussen de 100-120km/u een gemiddeld verbruik van 1:15.
Valt eigenlijk wel mee het verschil verbruik diesel
tussen gewoon mee rijden tot 120km/u en de honderd aan houden.
Maar ik rij wel bijna alleen snelweg.
Geplaatst: 26.04.2013 - 20:24
door Turbodesk
Vandaag getankt. Even terug gerekend. 1 op 13,1 Tank was niet leeg, 40 liter getankt. Dit verbruik is niet schokkend naar beneden gegaan. Maar het is ook een getal die ik nog niet eerder heb gezien.
Dit gaat trouwens om snelweg, provinciale wegen en korte ritjes. Dus zeer afwisselend.
Scheelt nu een liter per 100 km. Nog even met Bover contact gehad en hij zegt ook dat het wel iets langer kan duren voordat de auto zichzelf de nieuwe tuning heeft aangeleerd.
Wordt vervolgd....
Geplaatst: 27.04.2013 - 16:04
door Thijs
Ik merk voor alsnog helemaal geen verschil bij 2150 toeren op de snelweg. Had er al wel meer van verwacht. Bij 1800 toeren wel wat zuiniger zoals het nu lijkt.
Geplaatst: 27.04.2013 - 16:15
door Ben
Gewoon tanken bijhouden en over een week of 2 het verbruik uitrekenen Thijs.
Dan pas weet je pas of je brandstof bespaart of niet.
Geplaatst: 27.04.2013 - 16:42
door Thijs
Het duurt zo lang om 75 liter leeg te rijden
