Pagina 4 van 6
Geplaatst: 07.01.2014 - 08:57
door RoaldH
Superfunky schreef:
Gelukkig maar, blijft er tenminste iets gewoon bij het oude!: m'n verbruik!
Kan de auto ook eens zijn benen strekken.

Geplaatst: 07.01.2014 - 09:04
door Jaromir
Ah ok,
Ik rij alleen awd bij sneeuw, of als ik iets kwa gladheid niet vertrouw,
En ik rij snel, maar ik trek nooit snel op, daar ik ben 1.2liter motorblokkes gewend, haha
En ik laat altijd heel veel uitrollen en vooruitdenken, zelfs met 200+

Power gebruik ikalleen bij een trekkertje inhalen ofzo in t heuvelland, daar slaat mn hart van op hol, haha...
T kleine tankje dwingt me wel vaker te stoppen, vroeger wel eens van lubljana of wenen in 1x zonder te stoppennaar huis gereden (in mn vaders auto's)
Nu, tjah, je moet somsoauze makenaangezien die tank leeg is,
Mijn vrouwtje haalt bijv munchen niet op 1 tank, ik wel en dan heb ik nog een kleine 100km over volgens de boordcomputer, tis niet dat ze harder rijdt, maar ze remt veel meer en trekt steeds opnieuw op
Geplaatst: 07.01.2014 - 18:28
door drowel
Uiteindelijk toch met de C30 gegaan, niemand op de weg. Gemiddeld 146 gereden over 930km. Niemand op de weg, dus dat was top. Volgend jaar met de V60, dan moet het nog wat sneller kunnen (deze stopt bij 195, is duidelijk begrensd). Hier wel veel Nederlandse V60's gezien.
Geplaatst: 07.01.2014 - 21:41
door RoaldH
@Jaromir: Ik ben "verpest" door dikke 2 en 3 liter BMW diesels

Geplaatst: 08.01.2014 - 07:09
door Paul
Ik denk dat ik toch ga vliegen.
Geplaatst: 08.01.2014 - 18:14
door lint
Paul schreef:Ik denk dat ik toch ga vliegen.
Lijkt mij na alle horror verhalen heel verstandig

Re: Wintersport ervaringen PIH
Geplaatst: 22.01.2014 - 00:11
door Pil
Zijn er ondertussen nieuwe ervaringen met sneeuwkettingen op 235/45/18 banden? Helaas sneeuwcondities niet dermate dat er veel getest zal zijn.
Spookberichten dat het niet gaat en loopt er niets aan of toch speciale kettingen nodig.
Re: Wintersport ervaringen PIH
Geplaatst: 24.01.2014 - 08:21
door Paul
Kwam er hier in Solden al twee tegen, leken het gewoon te doen in de alpen!
Re: Wintersport ervaringen PIH
Geplaatst: 24.01.2014 - 09:07
door Pil
Komt mooi uit. Ik ga ook naar Solden!
En die 2 hadden 18 inch 235/45? Lastig om zo even te zien natuurlijk.
Re: Wintersport ervaringen PIH
Geplaatst: 25.01.2014 - 23:37
door CaptainKlutz
Vanochtend vertrokken uit de wintersport terug naar huis, na een week stilstand in temperaturen ruim onder nul (-5 a -8C).. geen preheat gedaan. Na indrukken startknop sloeg gelijk de diesel aan! De buitentemperatuur gaf echter +10C aan, de sensor zat kennelijk in de zon. Vervolgens ging de motor afwisselend in vrij snel tempo elektrisch en op diesel draaien, wat ik heb gestopt door manueel in S te schakelen en weer terug naar D, waarna de diesel uitging.
Het bergaf verhaal heb ik uitgebreid al over bericht in het topic 'geheimen van het elektrisch rijden'. Met bergaf rijden is de batterij uitstekend op te laden, al wordt een positief saldo aan elektrisch verbruik niet aangegeven op de verbruiksmonitor.
Re: Wintersport ervaringen PIH
Geplaatst: 26.01.2014 - 17:58
door Pvdveen
Er ligt hier in de straat ruim 5 cm sneeuw en ijzel. Dus wintersport test gelijk maar even uitgeprobeerd.
De AWD stand werkt erg goed. De auto komt makkelijk van ze plek en trekt mooi recht door op. Als je kijkt in het hybris menu dan zie je dat de elektrische ondersteuning stopt als je het gas los laat. Dit werkt in de sneeuw allemaal erg goed en geeft een vertrouw gevoel. In vergelijking met mijn Audi A6 quattro doet de Volvo er niet veel voor onder.
In de Pure stand wordt het in deze omstandigheden wel lastig. traction control lampje brand continu. Je kan wel de achterkant lekker laten glijden. Maar er ratelt van alles onder het dashboard en in het rempedaal. Alle veiligheids systemen maken overuren
Powerstand heeft weinig zin. Het is te glad.
Re: Wintersport ervaringen PIH
Geplaatst: 04.02.2014 - 19:44
door henkchroom
Afgelopen weekend terug gekomen vanaf de Weissensee. Sneeuw genoeg. Had Centrax kettingen mee, maar niet nodig gehad. AWD en winterbanden waren genoeg.
Ik denk niet dat je snel sneeuwkettingen nodig hebt. Weet iemand of sneeuwkettingen verplicht zijn op een AWD auto als er het bekende blauwe bord met kettingen staat?
Re: Wintersport ervaringen PIH
Geplaatst: 04.02.2014 - 19:53
door Paul
Foto's!
Re: Wintersport ervaringen PIH
Geplaatst: 04.02.2014 - 21:40
door XC30
Wij zijn afgelopen week in Sud-Tirol (Italië) geweest. Ook bakken sneeuw. We zaten vlak bij de Stelvio-pas, dus even heengereden. Het hotel in Sulden ligt op bijna 1900 meter. Al kronkelend omhoog in de AWD-stand op een berg sneeuw. Geen enkel probleem. Ik was de XC60 AWD gewend, maar de PIH doet het net zo goed. De sneeuwkettingen zijn op deze auto alleen in extreme situaties nodig.
Re: Wintersport ervaringen PIH
Geplaatst: 04.02.2014 - 22:43
door Paul
Gaaf!
Re: Wintersport ervaringen PIH
Geplaatst: 05.02.2014 - 17:14
door Skibs
Omhoog is ook met voor- of achterwielaangedreven auto's meestal niet het probleem: weer omlaag komen, dat is lastiger en dan zul je ook met je Awd beter af zijn met kettingen! Zodra je afdalend gas los laat gedraagt je Awd zich identiek aan een fwd/rwd: de massa wil rechtdoor. Niet overmoedig worden dus met 4wd

Re: Wintersport ervaringen PIH
Geplaatst: 05.02.2014 - 20:38
door XC30
Skibs, daar heb je gelijk in. Uiteindelijk gaat het natuurlijk wel om grip en dat zal met kettingen op een gladde ondergrond altijd beter zijn dan met het profiel van je banden. Het leuke van de PIH is wel dat je al remmende op de dynamo in een rustig tempo kunt dalen en dan ook nog eens de accu flink kunt bijladen. Daarbij kun in manual een lage versnelling kiezen zodat je de snelheid er behoorlijk uit kunt halen. Maar met name dat afremmen via de dynamo is top. Voor eventuele achterliggers zal het wel een apart gezicht zijn. De hele tijd die brandende remlichten. Zorgt er in ieder geval voor dat ze afstand houden.
Re: Wintersport ervaringen PIH
Geplaatst: 05.02.2014 - 22:57
door DJL
henkchroom schreef:
Afgelopen weekend terug gekomen vanaf de Weissensee. Sneeuw genoeg. Had Centrax kettingen mee, maar niet nodig gehad. AWD en winterbanden waren genoeg.
Ik denk niet dat je snel sneeuwkettingen nodig hebt. Weet iemand of sneeuwkettingen verplicht zijn op een AWD auto als er het bekende blauwe bord met kettingen staat?
Ja sneeuwkettingen zijn dan altijd verplicht, AWD geeft wel wat extra grip, vooral bij wegrijden en bergop, maar bergaf doet het weinig en heb je bij pakje sneeuw of ijs echt sneeuwkettingen nodig.
zie ook:
http://www.sneeuwkettingen.com/artikel- ... plicht.htm
http://www.123sneeuwkettingen.nl/sneeuw ... verplicht/
Re: Wintersport ervaringen PIH
Geplaatst: 06.02.2014 - 08:25
door diesel01
Hebben jullie geen HDC op de PIH?
Ben er achter gekomen dat het prima werkt op sneeuw.
Re: Wintersport ervaringen PIH
Geplaatst: 06.02.2014 - 10:36
door XC30
Nee, geen HDC (Hill Descent Control) aanwezig. Werkt idd wel grappig op steile hellingen. Maar hé, je kunt niet alles hebben

.