Geheimen van het elektrisch rijden

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
jp-v60
4th Gear member

heb het uitgeprobeert, lege accu, constant 108 km/u. verbruik 5,8 l/100 km. Bij save 8,8 l/100 km. na 25 km was de accu op 20 km en stopte het bijladen. Dus tot 20 km bijladen op save kost 0,75 liter diesel
Ral
1st Gear member

Vandaag ook testje gedaan:

Rit van 100 km snelweg met constant 92 km/h op de cruisecontrol gereden.

Gaf volgende gegevens.
Van een volle accu (50 km) naar lege accu op pure kon ik 37 km halen.
Toen op save gedrukt. Na 22 km en ong. 15 min. stond de accu weer op 20 km bereik.
Direct weer op pure gedrukt en toen haalde ik 15 km. ( grappig 22 + 15 = ook toevallig 37 km)
Het verbruik in de "save"stand schommelde tussen 8,0 en 8,5 l/100km
Het verbruik in power (met elektro streepje precies op neutraal, dus geen ondersteuning) bedroeg tussen 5,0 en 5,5 l/100 km

Accu van leeg naar vol laden aan het net is 10 Kwh
1 Kwh op de zaak kost 9 cent en 1 Kwh thuis kost 23 cent

Kosten over 37 km is dan:
Thuis laden: 10 x 0,23 = 2,30
Op het werk laden 10 x 0,09 = 0,90
Save laden 22 km/100 x 8,25 (gem. verbruik over die 22 km op save modus) = 1,82 liter diesel a 1,40 = 2,54
Puur op diesel: 37 / 100 x 5,25 (gem. verbruik op power) = 1,94 liter a 1,40 = 2,72

Conclusies bij 92 km/h constant:
Laden op het werk scheelt per rit 164 cent tov save laden
Laden thuis scheelt per rit 24 cent tov save laden
Laden op save scheelt per rit van 37 km 18 cent tov niet laden. Maar dit kun je steeds herhalen dus dat levert iedere 37 km 18 cent op
Thuis laden heeft financieel gezien geen enkel nut.
Met 92 km/h over de snelweg is een crime
Laatst gewijzigd door Ral op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Superfunky
5th Gear member

Ral schreef:
Save laden 22 km/100 x 8,25 (gem. verbruik over die 22 km op save modus) = 1,82 liter diesel a 1,40 = 2,54
Puur op diesel: 37 / 100 x 5,25 (gem. verbruik op power) = 1,94 liter a 1,40 = 2,72

Zo, zo, da's een grondige test! En resultaten waar we wat mee kunnen.
Het is natuurlijk wel schokkend. Vooral omdat je hiermee ook hebt aangetoond dat openbasr laden à 0,28 dus helemaal ridicuul is.

Mijn conclusie is in ieder geval dat we massaal naar Den Haag moeten. We moeten eisen dat we overal gesubsidieerde, zakelijke stroom kunnen tanken, anders is het plug-in concept failliet!
jvov60
4th Gear member

Superfunky schreef:
Ral schreef:

Zo, zo, da's een grondige test! En resultaten waar we wat mee kunnen.
Het is natuurlijk wel schokkend. Vooral omdat je hiermee ook hebt aangetoond dat openbasr laden à 0,28 dus helemaal ridicuul is.

Mijn conclusie is in ieder geval dat we massaal naar Den Haag moeten. We moeten eisen dat we overal gesubsidieerde, zakelijke stroom kunnen tanken, anders is het plug-in concept failliet!
Hoezo failliet? Het is niet beslist nodig dat thuisladen goedkoper is dan op diesel rijden. Waarom zou dat moeten?

De PIH is een hele andere auto als wordt gereden op de elektromotor. Namelijk: super stil, soepel, snel en schoon zonder fijnstof uitstoot.
In stedelijk gebied zal zonder uitstoot rijden steeds belangrijker worden en uiteindelijk sowieso het einde van de verbrandingsmotor betekenen. Maar dat terzijde....
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
IkeV70
5th Gear member

jp-v60 schreef: heb het uitgeprobeert, lege accu, constant 108 km/u. verbruik 5,8 l/100 km. Bij save 8,8 l/100 km. na 25 km was de accu op 20 km en stopte het bijladen. Dus tot 20 km bijladen op save kost 0,75 liter diesel
Als je daadwerkelijk 20km zou halen haal je dus 20 km uit 0,75 liter diesel, 26,7 km uit een liter. Dat kan haast niet. Dan kunnen we de diesel beter alleen gebruiken om electriciteit op te wekken.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Superfunky
5th Gear member

jvov60 schreef:
Hoezo failliet? Het is niet beslist nodig dat thuisladen goedkoper is dan op diesel rijden. Waarom zou dat moeten?
Nou, wat dacht je van het gegeven dat een PiH concept de kostprijs van een auto significant verhoogd en dat dit alleen rendable is als je het terug kunt verdienen aan voordeliger verbruikskosten??

Mag toch aannemen dat we langzamerhand doorhebben dat concepten die draaien op subsidie geen houdbaarheid hebben.
jp-v60
4th Gear member

Ral schreef: Vandaag ook testje gedaan:

Rit van 100 km snelweg met constant 92 km/h op de cruisecontrol gereden.

Gaf volgende gegevens.
Van een volle accu (50 km) naar lege accu op pure kon ik 37 km halen.
Toen op save gedrukt. Na 22 km en ong. 15 min. stond de accu weer op 20 km bereik.
Direct weer op pure gedrukt en toen haalde ik 15 km. ( grappig 22 + 15 = ook toevallig 37 km)
Het verbruik in de "save"stand schommelde tussen 8,0 en 8,5 l/100km
Het verbruik in power (met elektro streepje precies op neutraal, dus geen ondersteuning) bedroeg tussen 5,0 en 5,5 l/100 km

Accu van leeg naar vol laden aan het net is 10 Kwh
1 Kwh op de zaak kost 9 cent en 1 Kwh thuis kost 23 cent

Conclusies bij 92 km/h constant:
Laden op het werk scheelt per rit 164 cent tov save laden
Laden thuis scheelt per rit 24 cent tov save laden
Laden op save scheelt per rit van 37 km 18 cent tov niet laden. Maar dit kun je steeds herhalen dus dat levert iedere 37 km 18 cent op
Thuis laden heeft financieel gezien geen enkel nut.
Je rekensom klopt niet, je moet bij save wel even je verbruik afhalen wat de diesel normaal verbruikt. Het meerverbruik is ca 3 l/ 100km gedeeld door 4 is slechts 0,75 l diesel voor het opladen dus je laadt de accu tot 20 km op save op voor ca € 1,00 incl btw
RichieB
6th Gear member

Superfunky schreef:Mag toch aannemen dat we langzamerhand doorhebben dat concepten die draaien op subsidie geen houdbaarheid hebben.
Bij subsidie denken de meesten vast aan linkse hobbies, maar gelukkig valt de subsidie voor PIHs nog altijd in het niet bij het zwaar gesubsidieerde huiseigenarenschap. En dan is er ook nog een leuke pot voor landbouw, etc. Daar moet iedereen die in 2017 op SF stemt wel bereid zijn afscheid van te nemen..
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
v60pih
4th Gear member

Leuke rekensommetjes maar eerlijk gezegd rij ik nooit 92 of 108 op de autosnelweg.
Ik ga mij er maar niet zo druk over maken denk ik.
jp-v60
4th Gear member

v60pih schreef: Leuke rekensommetjes maar eerlijk gezegd rij ik nooit 92 of 108 op de autosnelweg.
Ik ga mij er maar niet zo druk over maken denk ik.
108 is de snelheid die ik instel bij trajectcontrole waar je maar 100 mag, afwijking van je teller en de correctie van onze vrienden is dan precies de snelheid dat ze je geen post sturen O-)
Poni
3rd Gear member

Ja ziet er allemaal leuk uit, maar de gemiddelde Nederlander woont niet aan de snelweg en heeft aan het begin en eind van zijn rit ettelijke kilometers binnenweg te rijden.
Daarmee is het dieselverbruik, als je niet thuis zou laden, veel ongunstiger dan wat hierboven door Ral wordt geschetst.
Deze metingen zijn nog minder representatief dan de opgegeven verbruikscijfers van de gemiddelde autofabrikant.
Poni

2013 Volvo V60 PIH MY14 Seashell Grey, Beachwood leder
2008 Volvo S40 2.0 Summum
2006 Volvo S80 V8 Summum - 2005 Volvo S80 T6 Summum - 1999 Volvo S80 T6 - 1997 Volvo V40 1.8 Europa
1992 Volvo 780 V6 Bertone - 1988 Volvo 760 GLE - 1990 Volvo 780 Bertone
1981 Volvo 262C Bertone - 1972 Volvo 1800ES - 1966 Volvo 121S
vaudi
5th Gear member

ÄLG schreef: Hetgeen mij vooral bevreemdt is het gegeven dat er een pro-drive instructeur aan te pas moet komen
om de bestuurder te vertellen wanneer hij een knop save moet indrukken.

Die knop slaat feitelijk nergens op , het is er 1 in de categorie van een reservetank kraantje op mijn Kreidler uit 1979.

Mijn punt is dat oa Toyota wel heeft begrepen dat je de techniek zelf zijn werk moet laten doen.
Het is volstrekt logisch dat indien er langere tijd snelwegsnelheden wordt gereden de auto automatisch (bij)laadt zodat er vervolgens voldoende electrische energie is om in file of stadsverkeer een 15-20 km af te leggen.
Nou daar denken de VOLVO ingenieurs gelukkig anders over.

Die knop is ervoor om zelf te bepalen dat de accu op het huidige peil van minimaal 20% lading blijft. Zit de lading onder de 20% dan wordt deze nog opgeladen tot ca. 20km bereik.
De bestuurder heeft daardoor de zelf mogelijkheid om te bepalen wanneer die accu de rest energie gebruikt.

Stel je wil met de V60 pih met volle accu vanuit Apeldoorn naar centrum A'dam.
Dan kun je het eerste stukje in Apeldoorn op Pure rijden tot op de snelweg. Op de snelweg druk je op SAVE bij een restbereik van 35km .

De accu wordt dan tijdens remmen wel opgeladen en die energie komt weer vrij bij optrekken. Echter het peil van 35 km wordt aangehouden.

Kom je in de drukte bij Amsterdam, dan zet je save weer uit en ga je weer naar hybride of pure. Dan kun je de rest van de 35 km accuvoorraad in stadsverkeer opmaken.

De personen die hobby aan elektrisch rijden hebben gekregen (dat zijn er velen zo te lezen) die zorgen dat bij terugkomst in Apeldoorn de accu helemaal leeg is.
Zodat ze de hele voorraad lading hebben opgebruikt.
Uiteindelijk zul je volgens deze methode ook het meeste profijt hebben van de hybride.

stadsverkeer en korte afstanden: zoveel mogelijk elektrisch
op de lange afstand met name bij hogere snelheden: Diesel

het laatste stuk van de rit de accu nog leeg te rijden in stadsverkeer, of bebouwde kom.

Heb je geen boodschap aan die save mogelijkheid:
Dan gebruik je hem niet en kiest de auto zelf zijn eigen weg in het optimaal inzetten / afwisselen van diesel en stroom.

Maar de auto weet natuurlijk niet wat voor soort verkeer er nog aan zit te komen. Daarom kun je als je wilt zelf nog wat ingrijpen in dat proces via de save knop.

Ook mijn vrouw heeft er aardigheid in gekregen. Zij wenst de zoef mode vooral in stads verkeer. Daarom speelt zij ook met de Save knop. Goed hé.
Laatst gewijzigd door vaudi op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ral
1st Gear member

Quote JP-V60: "Je rekensom klopt niet, je moet bij save wel even je verbruik afhalen wat de diesel normaal verbruikt. Het meerverbruik is ca 3 l/ 100km gedeeld door 4 is slechts 0,75 l diesel voor het opladen dus je laadt de accu tot 20 km op save op voor ca € 1,00 incl btw"

JP we bedoelen toch hetzelfde? Ik heb die volledige diesel toch nodig om die 37 km te kunnen maken?

Hoe jij het nu zegt is: 22 km op normaal diesel met 5,25l/100km = 1,2 liter a 1,40 = 1,62 + 1 euro (save kosten) voor de elektrische 15 km = 2,62
Ik kwam op 2,54 en dat verschil zit m dan in afronden en gemiddelden.

En voor wat betreft de test die ik gedaan heb, leuk de opmerkingen over of het representatief is of niet etc.
Dat lijkt me logisch, want dat is met 92 km/h over snelweg rijden al niet !
Maar hoe je ook anders test, de verschillen gelden voor alle rij modussen en daardoor zullen de ratio's bij elkaar in de buurt blijven.

Hij is stil, hij heeft power, hij heeft aparte techniek ja klopt,maar feit blijft dat laden via het net thuis geen enkel financieel nut heeft. Als je op een acculading 50 km haalt, zul je met diezelfde rijstijl op diesel, voor hetzelfde bedrag, dat waarschijnlijk ook dicht benaderen.

En zolang er geen "groene" stroom wordt toegepast betwijfel ik het argument van schoon. Er is wel degelijk uitstoot alleen op een andere plek (de plek van de energiecentrale).

Grappig toch dat dit concept nog steeds wordt gezien als schoon en financieel aantrekkelijk qua brandstofkosten. Ik ben benieuwd wie hem gekocht had als er geen bijtellingsvoordeel en mia/ kia / investeringsaftrek etc. geweest was.

Maar iedereen moet doen waar hij zich prettig bij voelt. Ik wilde alleen middels een testje wat getallen boven water toveren. Ik blijf ook lekker laden zowel thuis als op het werk. Gewoon omdat het kan!
Laatst gewijzigd door Ral op 01.01.1970 - 01:00, 5 keer totaal gewijzigd.
Montalbano
3rd Gear member

Mijn woon-werk verkeer is 14km enkele reis. Op een volle accu, die zakelijk geladen wordt, kan ik die ritjes nu (in de kou) 42km volhouden voor hij leeg is. Ik heb het op diesel nog niet exact getest, maar ik verwacht dat die ritjes me op diesel tussen de 7 en 8 l/100km zouden kosten. Over 42km dus een liter of 3,5. Per lading spaar ik dan anderhalve liter diesel uit aan kosten. Kan er niet van op vakantie, maar alle beetjes helpen.
Cijfers als 5l/100km op diesel haal je m.i. echt alleen op heel veel snelweg.
V60 D6 my2014 - V60 T4 R-design my2018 -- XC40 P8 (in bestelling)
CaptainKlutz
2nd Gear member

Nog een 'bergafwaarts' test: al dalend de berg af stroom regenereren doet de acculading in hybride stand vlot oplopen, zeker als je er af en toe bij moet remmen. Dit gebeurt ook in SAVE, alhoewel ik wel iets geks zag; de naald van de hoeveelheid lading (scherm in 'hybride') begon op halverwege met een aangegeven range van 20km. Na 10 km dalen stond de naald al op ¾ maar bleef de range 'steken' op 25 km, waar je een indicatie van minstens 35km zou verwachten. Mijn conclusie is dat de aangegeven range niet correspondeert met de stand van de naald die de hoeveelheid lading aangeeft.

Alles bij elkaar genomen lees ik dat alleen BTW-vrij laden de gebruiker echt iets oplevert, al zijn het iedere keer kleine beetjes. Voor het milieu hoeven we het niet te doen, want de uitstoot die gemaakt wordt om de kWh-en te fabriceren is bijzonder hoog. En dan hebben we het nog niet over de fabricage- en afval/recyclekosten van de batterij zelf. Nee, we doen het voor de absurde subsidies die er op weg gegeven worden en, naast de enkele purist die de techniek schitterend vind, doen we het toch ook vooral om het 'mooie' en stille rijden.
Laatst gewijzigd door CaptainKlutz op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
jvov60
4th Gear member

CaptainKlutz schreef: Nog een 'bergafwaarts' test: al dalend de berg af stroom regenereren doet de acculading in hybride stand vlot oplopen, zeker als je er af en toe bij moet remmen. Dit gebeurt ook in SAVE, alhoewel ik wel iets geks zag; de naald van de hoeveelheid lading (scherm in 'hybride') begon op halverwege met een aangegeven range van 20km. Na 10 km dalen stond de naald al op ¾ maar bleef de range 'steken' op 25 km, waar je een indicatie van minstens 35km zou verwachten. Mijn conclusie is dat de aangegeven range niet correspondeert met de stand van de naald die de hoeveelheid lading aangeeft.

Alles bij elkaar genomen lees ik dat alleen BTW-vrij laden de gebruiker echt iets oplevert, al zijn het iedere keer kleine beetjes. Voor het milieu hoeven we het niet te doen, want de uitstoot die gemaakt wordt om de kWh-en te fabriceren is bijzonder hoog. En dan hebben we het nog niet over de fabricage- en afval/recyclekosten van de batterij zelf. Nee, we doen het voor de absurde subsidies die er op weg gegeven worden en, naast de enkele purist die de techniek schitterend vind, doen we het toch ook vooral om het 'mooie' en stille rijden.
Niet elke KWh wordt in een kolencentrale geproduceerd. Nogal chargerend om daar elke keer vanuit te gaan.

Een KWh van windenergie, zonnepanelen en ook een kerncentrale is volledig schoon opgewekt.
Het laatste aandeel is altijd al groot in de Nederlandse energiehuishouding. Door import uit Frankrijk.

De eerstgenoemde twee worden steeds een groter aandeel.
Het heeft geen zin dat nu hier weer te weerleggen met opnieuw argumenten als subsidie en kosten. Het gaat in eerst instantie om schone energie. Niemand zegt dat dat altijd goedkoper moet zijn dan niet schone.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
jp-v60
4th Gear member

Ral schreef: Quote JP-V60: "Je rekensom klopt niet, je moet bij save wel even je verbruik afhalen wat de diesel normaal verbruikt. Het meerverbruik is ca 3 l/ 100km gedeeld door 4 is slechts 0,75 l diesel voor het opladen dus je laadt de accu tot 20 km op save op voor ca € 1,00 incl btw"

JP we bedoelen toch hetzelfde? Ik heb die volledige diesel toch nodig om die 37 km te kunnen maken?

Hoe jij het nu zegt is: 22 km op normaal diesel met 5,25l/100km = 1,2 liter a 1,40 = 1,62 + 1 euro (save kosten) voor de elektrische 15 km = 2,62
Ik kwam op 2,54 en dat verschil zit m dan in afronden en gemiddelden.

En voor wat betreft de test die ik gedaan heb, leuk de opmerkingen over of het representatief is of niet etc.
Dat lijkt me logisch, want dat is met 92 km/h over snelweg rijden al niet !
Maar hoe je ook anders test, de verschillen gelden voor alle rij modussen en daardoor zullen de ratio's bij elkaar in de buurt blijven.

Hij is stil, hij heeft power, hij heeft aparte techniek ja klopt,maar feit blijft dat laden via het net thuis geen enkel financieel nut heeft. Als je op een acculading 50 km haalt, zul je met diezelfde rijstijl op diesel, voor hetzelfde bedrag, dat waarschijnlijk ook dicht benaderen.

En zolang er geen "groene" stroom wordt toegepast betwijfel ik het argument van schoon. Er is wel degelijk uitstoot alleen op een andere plek (de plek van de energiecentrale).

Grappig toch dat dit concept nog steeds wordt gezien als schoon en financieel aantrekkelijk qua brandstofkosten. Ik ben benieuwd wie hem gekocht had als er geen bijtellingsvoordeel en mia/ kia / investeringsaftrek etc. geweest was.

Maar iedereen moet doen waar hij zich prettig bij voelt. Ik wilde alleen middels een testje wat getallen boven water toveren. Ik blijf ook lekker laden zowel thuis als op het werk. Gewoon omdat het kan!
Beste ral, begrijp je rekensom wel, maar een paar page's terug werd gevraagd wat het extra aan diesel kost als je de accu oplaad in de save modus, vandaar mijn opmerking
Griffin
2nd Gear member

jvov60 schreef:Niet elke KWh wordt in een kolencentrale geproduceerd. Nogal chargerend om daar elke keer vanuit te gaan.
Zo lang de opbrengst van schone bronnen nog niet voldoende is om het totale verbruik exclusief automotive toepassingen aan te kunnen leveren is iedere kWh die je uit het stopcontact haalt om je auto mee op te laden per definitie afkomstig uit vervuilende (kolen-) bronnen.
Laatst gewijzigd door Griffin op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
RichieB
6th Gear member

Het is juist andersom: alle schone bronnen worden gebruikt voor automotive toepassingen. Het overschot wordt gebruikt om traditioneel stroomgebruik ook iets schoner te maken.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
v60pih
4th Gear member

Zolang kolen goedkoper is dan wind en zon en kernenergie eng gevonden blijft verandert er niet veel aan de benodigde subsidies. Liever een splijtstaaf in het beton dan duizenden tonnen luchtvervuiling. Daarnaast leent NL zich niet voor grootschalige wind en zon projecten (zelfstandig rendabel). Het is geen porum ook al die molens. Dan laat ik de overige natuurschade maar even buiten beschouwing bij windenergie.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”