Volvo Concept Estate

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Plaats reactie
casper
5th Gear member

Boreas schreef:
Op dit forum lees ik vooral allerlei overwegingen die de bijtelling en het aantal pk's betreffen. Ik herinner niet dat iemand meldde een Volvo aangeschaft te hebben, omdat het model een (Amerikaans) design award gekregen heeft. Daargelaten wat er zij van de Amerikaanse (auto)smaak, geloof ik niet dat bij de aanschaf van een (lease)auto het "design" de doorslag geeft. Of zijn al die Renaults plotseling vanwege het "design" aangeschaft? Ik heb wel ooit eens iets gelezen over de "Renault als ruimste auto met 14% bijtelling". Mijn indruk is dat de nu getoonde ontwerpen niet de functionaliteit van Volvo's evergreens als V70 en XC90 hebben. Goed design is m.i. ook en vooral functioneel. Goede architecten weten dat architectuur een dienend vak is en ten dienste staat van de gebruikers van het gebouw. Mocht de nieuwe 90 serie - anders dan de V40 (XC!!) en V60 - toch praktische auto's blijken te zijn, dan valt die ondergang misschien een beetje mee. Voorlopig heb ik de indruk dat Volvo bezig is de vorige oorlog te winnen. Volvo probeert de BMW 3 en 5 serie te verslaan, terwijl BMW verder kijkt en gaat inzetten op kleinere praktische ontwerpen op basis van met de Mini gedeelde techniek . Nooit geweten dat de Mini een opa auto is, wel dat het design van de oer Mini in de vijftiger jaren werd verguisd, voordat het toch als model genomen wer voor alle hatchbacks.
Een hoge tildrempel en drie deuren zoals bij het u getoonde concept is zelfs in de PC Hooft geen succes. Iedereen weet hoe treurig het met de Alfa Brera (ook eindeloos bekroond) is afgelopen!
Je zou toch eens moeten leren wat een concept model is.
Hier worden designlijnen naar voren geschoven voor toekomstige Volvomodellen.
Dat deze Concept ES geen toekomstige praktische V90 of XC90 is ziet het kleinste kind.
Dat is ook helemaal niet de bedoeling van dit of een ander conceptmodel.

Anderzijds heb ik deze ochtend vele autosites nagelezen, de Duitse in het bijzonder.
Ze zijn unaniem lovend over deze concept, de publieksreacties idem dito.

Je kan je dan zelf wel onafhankelijk, kritisch en dissident noemen, maar voer alstublieft een discussie met kennis van zaken, niet op deze wijze.
Laatst gewijzigd door casper op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Former:
- Volvo V50 2.0D Elite Flint Grey MY 2005
- Volvo XC60 2.4D DRIVe Summum Saville Grey MY 2009
- Volvo XC60 D4 Summum Chrystal White MY 2014
Current:
- Volvo XC60 T8 twin engine Inscription Pine Grey MY 2018
Boreas
2nd Gear member

casper schreef:
Boreas schreef:
Op dit forum lees ik vooral allerlei overwegingen die de bijtelling en het aantal pk's betreffen. Ik herinner niet dat iemand meldde een Volvo aangeschaft te hebben, omdat het model een (Amerikaans) design award gekregen heeft. Daargelaten wat er zij van de Amerikaanse (auto)smaak, geloof ik niet dat bij de aanschaf van een (lease)auto het "design" de doorslag geeft. Of zijn al die Renaults plotseling vanwege het "design" aangeschaft? Ik heb wel ooit eens iets gelezen over de "Renault als ruimste auto met 14% bijtelling". Mijn indruk is dat de nu getoonde ontwerpen niet de functionaliteit van Volvo's evergreens als V70 en XC90 hebben. Goed design is m.i. ook en vooral functioneel. Goede architecten weten dat architectuur een dienend vak is en ten dienste staat van de gebruikers van het gebouw. Mocht de nieuwe 90 serie - anders dan de V40 (XC!!) en V60 - toch praktische auto's blijken te zijn, dan valt die ondergang misschien een beetje mee. Voorlopig heb ik de indruk dat Volvo bezig is de vorige oorlog te winnen. Volvo probeert de BMW 3 en 5 serie te verslaan, terwijl BMW verder kijkt en gaat inzetten op kleinere praktische ontwerpen op basis van met de Mini gedeelde techniek . Nooit geweten dat de Mini een opa auto is, wel dat het design van de oer Mini in de vijftiger jaren werd verguisd, voordat het toch als model genomen wer voor alle hatchbacks.
Een hoge tildrempel en drie deuren zoals bij het u getoonde concept is zelfs in de PC Hooft geen succes. Iedereen weet hoe treurig het met de Alfa Brera (ook eindeloos bekroond) is afgelopen!
Dat deze Concept ES geen toekomstige praktische V90 of XC90 is ziet het kleinste kind.

Anderzijds heb ik deze ochtend vele autosites nagelezen, de Duitse in het bijzonder.

Je kan je dan zelf wel onafhankelijk, kritisch en dissident noemen, maar voer alstublieft een discussie met kennis van zaken, niet op deze wijze.
We zijn het er dus over eens dat het getoonde "concept" niet praktisch is. De vraag is of het uiteindelijk model dat wel voldoende zal zijn, omdat de V40/XC40 en V60 op dat punt teleurstellen. Die modellen hebben bij mij vrees gewekt dat Volvo ook bij de nieuwe 90 serie kiest voor (een door mij niet gewaardeerde) vorm boven functie. Voor de tweede keer: op persoonlijke aantijgingen reageer ik niet.
Meus automobilis non volvit, sed currit.
V480-S60
Geartronic member

In een woord: WOOOOOOOW.

Het concept spreekt mij heel erg aan.

Als sommige features in de toekomst in de productiewagens komen. Dan belooft dat wat.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
dbosker
6th Gear member

Boreas schreef:
casper schreef:
Boreas schreef:

We zijn het er dus over eens dat het getoonde "concept" niet praktisch is. De vraag is of het uiteindelijk model dat wel voldoende zal zijn, omdat de V40/XC40 en V60 op dat punt teleurstellen. Die modellen hebben bij mij vrees gewekt dat Volvo ook bij de nieuwe 90 serie kiest voor (een door mij niet gewaardeerde) vorm boven functie. Voor de tweede keer: op persoonlijke aantijgingen reageer ik niet.
Het is ook jouw persoonlijke mening, dus niet uniform geldend. Aangezien dit persoonlijk is, kun je er ook op aangesproken worden (kwestie van die bal en kaatsen)

laatste Volvo (960) verkocht
Marc Apeldoorn
5th Gear member

En als er toch één Volvo functioneel gaat worden zal het wel de XC90 zijn neem ik aan. De grootste auto zal heus niet alleen mooi qua vorm zijn, maar vooral wel practisch...
Laatst gewijzigd door Marc Apeldoorn op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Walter
Geartronic member
Contacteer:

Een concept hoeft niet praktisch te zijn, vaak zijn ze zelfs niet eens realistisch.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
lint
Geartronic member

Walter schreef: Een concept hoeft niet praktisch te zijn, vaak zijn ze zelfs niet eens realistisch.
Maar wel vaak apart vormgeven en mooi!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Fulaks
6th Gear member

Nieuwe foto's van de Concept Estate en artikel op www.automotorundsport.de
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Boreas
2nd Gear member

dbosker schreef:
Boreas schreef:
casper schreef: Je zou toch eens moeten leren wat een concept model is.

Het is ook jouw persoonlijke mening, dus niet uniform geldend. Aangezien dit persoonlijk is, kun je er ook op aangesproken worden (kwestie van die bal en kaatsen)
Blij dat je het zegt: je moet inderdaad op de bal spelen en niet op de man! Een esthetisch oordeel is nogal persoonlijk natuurlijk. Smaken zijn echter vaak wel in stijlen in te delen. Helaas is dit soort Flintstone architectuur niet mijn stijl. Volvo preludeert helaas in de concepten alleen op esthetica en high-tech niet op gebruiksmogelijkheden. De presentatie van de BMW Active Tourer concepten laat zien dat het ook anders kan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Boreas op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Fulaks
6th Gear member

Nieuwe foto's van de Concept Estate en artikel op www.automotorundsport.de Wat ziet dat er goed uit zeg, vooral interieur.dahboard/middenconsole prachtig !
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
BillyBob
5th Gear member

Zagen jullie dat er weer een "gewone" toerenteller is, met twee klokken?
Veel rustiger kijken wat mij betreft.
V40 Phase3 (2003) / 1.9d 115 pk / Business Line
V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line
V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack
V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
V60 MY2022 T6 Recharge Inscription / Pine Grey
casper
5th Gear member

Boreas schreef: Blij dat je het zegt: je moet inderdaad op de bal spelen en niet op de man!
Hier wordt louter gereageerd op de inhoud van jouw schrijfsel. Jouw onderschrift heb je zelf toegevoegd en heeft toch een duidelijke bedoeling dacht ik, anders schrijf je zulks niet.
Boreas schreef: Een esthetisch oordeel is nogal persoonlijk natuurlijk. Smaken zijn echter vaak wel in stijlen in te delen. Helaas is dit soort Flinstone architectuur niet mijn stijl. Volvo preludeert helaas in de concepten alleen op esthica en high-tec niet op gebruiksmogelijkheden.
Uiteraard is een esthetisch oordeel persoonlijk.
Wat je verder verstaat onder "Flinstone architectuur" is mij niet duidelijk. Bedoel je "Flintstone" ?
Welke link heeft het ontwerp van deze conceptwagen hier dan mee mee ? Wat betekent die mij onbekende architectuur dan ?
"Esthica" komt in ons vocabularium ook al niet voor.
Boreas schreef: De presentatie van de BMW Active Tourer concepten laat zien dat het ook anders kan.
De presentatie van de Active Tourer Concept van BMW had specifiek tot doel een koetswerkvorm en bijhorend interieur te tonen welke een bepaalde functionaliteit koppelt aan een redelijk compact design, waarbij men keek naar een Mercedes B-klasse of een Golf Plus (nu Sportsvan). Het volume van de concept en de realiteit van de Active Tourer van BMW zijn trouwens identiek.
De voorstelling van dit derde conceptmodel van Volvo daarentegen heeft echter op geen enkele manier de bedoeling om de exacte vorm te tonen van een toekomstige V90 bijvoorbeeld.
Het gaat hier om stijlelementen die men voor toekomstige Volvo's gaat gebruiken.
Deze wagen refereert naar de vroegere P1800 ES die destijds ook helemaal niet de pretentie had om de vervanger te zijn van een 140-model.
En die gebruiksmogelijkheden die komen wel. ;-)
De XC90 in het najaar zal de eerste zijn die dit toont.
Laatst gewijzigd door casper op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Former:
Current:
Boreas
2nd Gear member

Dit bedoel ik.
Ben
Executive Member
Contacteer:

Daarvan kan ik begrijpen dat je die niet wilt.
De overeenkomst met een van de Volvo concepts ontgaat me volledig.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
DrRossi
4th Gear member

Ik vindt het erg mooi.
Ik was bang dat ze met hun nieuwe styling om een breder publiek te paaien hun identiteit zouden verliezen.
Ik zie het verschil tussen de nieuwe Hyundais en huidige Volvo's al niet meer.
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l

If it's not blown, it sucks....

S80 T6
OGA244
8th Gear member

tijd voor een brilletje
Boreas
2nd Gear member

Ben schreef: Daarvan kan ik begrijpen dat je die niet wilt.
De overeenkomst met een van de Volvo concepts ontgaat me volledig.
We zijn het bijna eens. Ik wil maar duidelijk maken dat ik de concept estate van Volvo weinig subtiel en grof van ontwerp vind. Vergelijk dat nu eens met de ontwerpen van een Bertone studio. Die zijn trefzeker getekend en geen lijn is verkeerd. Voor mij is dat het verschil tussen genialiteit (nou ja) en would be (de Zweedse term daarvoor ken ik niet).
casper
5th Gear member

Boreas schreef: Dit bedoel ik.
Boreas schreef: We zijn het bijna eens. Ik wil maar duidelijk maken dat ik de concept estate van Volvo weinig subtiel en grof van ontwerp vind. Vergelijk dat nu eens met de ontwerpen van een Bertone studio. Die zijn trefzeker getekend en geen lijn is verkeerd. Voor mij is dat het verschil tussen genialiteit (nou ja) en would be (de Zweedse term daarvoor ken ik niet).
:'(
Former:
Current:
NielsPHEV
7th Gear member

die flinstone mobiel is wel laag in CO2 dus laag in bijtelling zal zeker een succes zijn. Ik vind de huidieg concepts echt mooi en over smaak.... precies
V480-S60
Geartronic member

casper schreef:
Boreas schreef: We zijn het bijna eens. Ik wil maar duidelijk maken dat ik de concept estate van Volvo weinig subtiel en grof van ontwerp vind. Vergelijk dat nu eens met de ontwerpen van een Bertone studio. Die zijn trefzeker getekend en geen lijn is verkeerd. Voor mij is dat het verschil tussen genialiteit (nou ja) en would be (de Zweedse term daarvoor ken ik niet).
:'(
Ik ben het met Casper eens.

Natuurlijk is het model van de Aston magnifiek en heel mooi. Maar om de Estate Concept would be te noemen vind ik wel heel ver gaan. (En dat terwijl de designwereld juist zeer enthousiast reageert.)

I'm Lost. :( :( :( :'( :'(
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”