Check je koelvloeistoftemperatuursensor!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Helaas niet. Maar als die ooit weer moeilijk gaat doen, zal ik m openmaken. Maar wil op de sloop toch 2 reserves halen. Dan zal ik die wel openmaken en foto's maken.
Laatst gewijzigd door mightyspawn op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1931
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
We zijn net terug van vakantie en met flink wat toeren gereden in bergachtig gebied en ik heb er uiteraard op gelet wat de ventialator deed.
V.z.v. ik heb kunnen constateren heeft de ventilator geen één keer op de hoogste stand geblazen.
Nu weet ik ook niet hoe hard die hoogste stand is, want nog nooit gehoord. Wellicht was het deze keren wél de hoogste, maar maakt dat niet zo lawaai!!??
Ik ben toch wel benieuwd of de sensor wel of niet goed is en heb daarom even mijn vaste garage gebeld. Zij doen heel veel Volvo en weten er veel van.
Monteur wist gelijk te vertellen dat er 2 sensoren zitten, één in het theromostaat huis voor de motortemperatuur gegevens en één onderin de radiator die de ventilator aanstuurd. Ventilator is een 2-standen model en zal alleen in hoogste blazen als motor echt heet wordt zij monteur. Zij kunnen m.b.v. computer ook de ventilator aansturen en zo de 2 standen testen.
Vanmiddag kan ik even langs om te testen.
Wordt vervolgd.
gr. Edwin.
V.z.v. ik heb kunnen constateren heeft de ventilator geen één keer op de hoogste stand geblazen.
Nu weet ik ook niet hoe hard die hoogste stand is, want nog nooit gehoord. Wellicht was het deze keren wél de hoogste, maar maakt dat niet zo lawaai!!??

Ik ben toch wel benieuwd of de sensor wel of niet goed is en heb daarom even mijn vaste garage gebeld. Zij doen heel veel Volvo en weten er veel van.
Monteur wist gelijk te vertellen dat er 2 sensoren zitten, één in het theromostaat huis voor de motortemperatuur gegevens en één onderin de radiator die de ventilator aanstuurd. Ventilator is een 2-standen model en zal alleen in hoogste blazen als motor echt heet wordt zij monteur. Zij kunnen m.b.v. computer ook de ventilator aansturen en zo de 2 standen testen.
Vanmiddag kan ik even langs om te testen.
Wordt vervolgd.
gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1931
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Garage kon de informatie van de sensoren uitlezen in de computer en beide gaven temperatuur aan van, op dat moment, 86 graden.
Ook de DIM info van de CFE gaf dit aan vlak voor ik daar stopte.
Dus zowel de sensor in de radiator als die in het thermostaathuis blijken nog goed te functioneren.
Ook even de ventilator op hoogste stand laten draaien om te testen of die wel goed werkt en dat hoor je echt wel. Ik kende het geluid nog niet, maar was een behoorlijk stuk luider dan de lage stand! Weet ik dat ook weer.
Wellicht ook voor anderen een optie om de sensoren eerst op deze manier te laten testen, alvorens te vervangen?
Kosten: € 0,- service van mijn garage!
gr. Edwin.
Ook de DIM info van de CFE gaf dit aan vlak voor ik daar stopte.
Dus zowel de sensor in de radiator als die in het thermostaathuis blijken nog goed te functioneren.
Ook even de ventilator op hoogste stand laten draaien om te testen of die wel goed werkt en dat hoor je echt wel. Ik kende het geluid nog niet, maar was een behoorlijk stuk luider dan de lage stand! Weet ik dat ook weer.
Wellicht ook voor anderen een optie om de sensoren eerst op deze manier te laten testen, alvorens te vervangen?
Kosten: € 0,- service van mijn garage!
gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Zou je is een foto kunnen maken van de sensor die de koelvin aanstuurd in de radiateur?Edwin schreef: We zijn net terug van vakantie en met flink wat toeren gereden in bergachtig gebied en ik heb er uiteraard op gelet wat de ventialator deed.
V.z.v. ik heb kunnen constateren heeft de ventilator geen één keer op de hoogste stand geblazen.
Nu weet ik ook niet hoe hard die hoogste stand is, want nog nooit gehoord. Wellicht was het deze keren wél de hoogste, maar maakt dat niet zo lawaai!!??![]()
Ik ben toch wel benieuwd of de sensor wel of niet goed is en heb daarom even mijn vaste garage gebeld. Zij doen heel veel Volvo en weten er veel van.
Monteur wist gelijk te vertellen dat er 2 sensoren zitten, één in het theromostaat huis voor de motortemperatuur gegevens en één onderin de radiator die de ventilator aanstuurd. Ventilator is een 2-standen model en zal alleen in hoogste blazen als motor echt heet wordt zij monteur. Zij kunnen m.b.v. computer ook de ventilator aansturen en zo de 2 standen testen.
Vanmiddag kan ik even langs om te testen.
Wordt vervolgd.
gr. Edwin.
Want die zit er niet bij een V70,de koelvin wordt aangestuurd door de sensor in het thermostaathuis.
In de radiateur zit geen sensor bij een V70..
Laatst gewijzigd door MarioC70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1931
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Nee, want ik weet niet waar die zit. En als die er, zoals jij beweert, niet zit, kan ik er ook geen foto van maken is het niet?
Ik weet alleen dat de temperatuur van 2 sensoren vanmiddag is uitgemeten en dat die juiste waarden aangaven.
Ik weet nu i.i.g. dat de temperatuurwaarden juist worden gemeten en doorgegeven. Had ook geen storingen, maar na 14 jaar dienst kan een controle geen kwaad!
Gr. Edwin.
Ik weet alleen dat de temperatuur van 2 sensoren vanmiddag is uitgemeten en dat die juiste waarden aangaven.
Ik weet nu i.i.g. dat de temperatuurwaarden juist worden gemeten en doorgegeven. Had ook geen storingen, maar na 14 jaar dienst kan een controle geen kwaad!
Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Ik verbaasde me over het verhaal dat er een sensor in de radiateur zit,dat is dus niet het geval...Edwin schreef: Nee, want ik weet niet waar die zit. En als die er, zoals jij beweert, niet zit, kan ik er ook geen foto van maken is het niet?
Ik weet alleen dat de temperatuur van 2 sensoren vanmiddag is uitgemeten en dat die juiste waarden aangaven.
Ik weet nu i.i.g. dat de temperatuurwaarden juist worden gemeten en doorgegeven. Had ook geen storingen, maar na 14 jaar dienst kan een controle geen kwaad!
Gr. Edwin.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- StephanD
- 2nd Gear member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 14.07.2010 - 23:03
Zo heb ik het ook gecontroleerd, met Vida: ECM-Temperatuur koelvloeistof 84,75°
Dat was zeker 20 minuten nadat ik de auto na een lange rit in de garage had gezet.
Ik zag overigens geen 2e parameter van de koelvloeistof temperatuur bij de ECM.
Ik hoor de ventilator niet vaak, maar als ie eens rustig draait nadat ik de auto uit heb gezet lijkt het of de snelheid variabel is.
Hij loopt dan rustig en de snelheid loopt langzaam terug voordat hij stopt.
Dat was zeker 20 minuten nadat ik de auto na een lange rit in de garage had gezet.
Ik zag overigens geen 2e parameter van de koelvloeistof temperatuur bij de ECM.
Ik hoor de ventilator niet vaak, maar als ie eens rustig draait nadat ik de auto uit heb gezet lijkt het of de snelheid variabel is.
Hij loopt dan rustig en de snelheid loopt langzaam terug voordat hij stopt.
343 DL aut - > 360GLT 2.3 - > V40 2.0T4 Prestige MTE stage 2 Ferrita dp
Volvo V70 T5 '07 Summum Four-C MTE stage 2 Ferrita dp
Volvo V70 T5 '07 Summum Four-C MTE stage 2 Ferrita dp
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Ja uiteraard, dat ding veroorzaakt bijna een tornado. Die schakelt uit en je hoort de vertraging. Maar dit is geen stand.
Relay is vanaf de 740 (met elektrische fan) tot iig 2010 hetzelfde gebleven. Is 2 polig. Hoge toeren en lage toeren. Zelfs de ventilator is uitwisselbaar. Laatst van een V70II sloper op mn 740 gemonteerd wegens defect.

Relay is vanaf de 740 (met elektrische fan) tot iig 2010 hetzelfde gebleven. Is 2 polig. Hoge toeren en lage toeren. Zelfs de ventilator is uitwisselbaar. Laatst van een V70II sloper op mn 740 gemonteerd wegens defect.

Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- abbabak1
- 4th Gear member
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
- Locatie: bergneustadt
Ik heb ook een thermostaathuis met sensor HELLA Kühlmitteltemperatur-Sensor 6PT 009 107-481 €21 bij ebay.de... verzenden alleen niet naar .NL. Vond het trouwens vreemd dat de RTI-diagnose de waarden niet aan geeft...
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9