Naar aanleiding van een probleem met de koelventilator, dat deze niet in de hoogste stand wilde draaien ben ik achter iets anders gekomen. http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=63024
In het eerder geopende topic kan je het verhaal lezen.
Nu blijkt dat deze sensor voor meerder problemen zorgt als deze afwijkende waarden afgeeft.
De sensor bij mij week zo`n beetje 20 graden af naar beneden. Dus bij 80 graden gaf de sensor een waarde door van 60 graden.
Dit is van invloed op het motormanagement, gasklephuis en koelventilator.
Doordat de ecu blijft denken dat de temperatuur van de motor niet op bedrijfstemperatuur is blijft de ecu te veel brandstof inspuiten. Echter klopt dit niet met de werkelijkheid.
Tevens zal de motor nooit op volle kracht komen. De temperatuur is namelijk gekoppeld aan het vermogen. Zolang de motor niet op temperatuur is zal de ecu niet het volle vermogen afgeven.
Dit resulteert in een niet lekker lopende motor, onrustig, niet lekker reageren op het gaspedaal. Wat schokkerig bij lage snelheden, af en toe een hikje. En de motor maakt een brommerig geluid.
Ik heb het zelf niet doorgehad, totdat deze sensor is vervangen.
Het is net of ik in de auto van iemand anders rijd.
Zo veel soepeler, rustiger, motor loopt mooier.
Ik heb gisteren Obbe van Volvotune nog gebeld, en hij beaamde deze resultaten.
Het klopt dus wat ik heb geconstateerd.
Het gaat dus om de sensor die bovenop het thermostaathuis zit.
Deze is heel simpel zelf te controleren met een multimeter.
Thermometer tegen het thermostaathuis aan bij een warme motor, temperatuur aflezen en de sensor even opmeten met een ohmmeter.
Ik heb hem zelf er even uitgedraaid en de sensor wat uitgebreider getest in een pannetje met water, met verschillende temperaturen.
Deze sensor kost bij Volvo 51 euro. Ik zou hem lekker (net als ik) ergens anders kopen. Heb er zelf 18,75 euri voor betaald. Voor twee tientjes heb ik nog niet eerder zo lekker gereden.
Ik rijd hier blijkbaar al minstens twee jaar mee rond.
Even een aanvulling:
Je krijgt hier dus geen foutmelding van in de computer!
Van de week getankt en het blijkt dat ik ook nog zuiniger ben gaan rijden. Van 1 op 13 naar 1 op 14. Ben benieuwd naar de volgende tankbeurt.
Check je koelvloeistoftemperatuursensor!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Maar wel makkelijk zelf te controleren met een ODB uitlezer die ook management kan weergeven. Kun je iedere waarde van iedere sensor uitlezen, incl map sensor, watertemp en weet ik t allemaal incl rpm en km/h
Snap niet waarom die gegevens niet in het dashboard zichtbaar zijn. Tis alleen wat softwarematigs om het op het scherm te toveren.
Snap niet waarom die gegevens niet in het dashboard zichtbaar zijn. Tis alleen wat softwarematigs om het op het scherm te toveren.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Zou dit ook iets zijn voor de benzinemodellen, denk je?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Ja, dit geld ook voor de benzine modellen. Op het V70 forum heeft iemand met een Benzine motor de sensor ook vervangen en heeft hetzelfde resultaat.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ohw, nou voor die twee tientjes hoef ik het natuurlijk niet te laten. Heb je toevallig ook een foto gemaakt, zodat ik weet waar ik zijn moet? En waar heb jij hem besteld?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Met een beetje research kom je altijd tot een oplossing,die sensor kan veel dingen in de war sturen..Turbodesk schreef: Ja, dit geld ook voor de benzine modellen. Op het V70 forum heeft iemand met een Benzine motor de sensor ook vervangen en heeft hetzelfde resultaat.
Dus goeie tip weer


Laatst gewijzigd door MarioC70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21135
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Hmm nog 2k en hij mag voor de 90k beurt toch maar even meegeven aan de dealer.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
De Dealer in Assen reageerde als volgt:
Meneer, dat hebben wij nog niet meegemaakt dat die kapot is.
En al zou deze wat afwijken, dan geeft dat echt niet de problemen die u omschrijft.
Deze sensor moet al helemaal defect zijn om een storingsmelding te genereren.
Als deze een afwijking van 20 graden heeft dan schopt dat de hele boel in de war maar geeft geen foutmelding.
Je moet hem of preventief vervangen of met de ohmmeter doormeten.
Ik heb hem zelf bij Rijpma in Roden opgehaald.
Je kan hem ook online bestellen voor nog minder: http://www.auto-onderdelen24.nl/metzger/1811172
En nog wat: Ik ben van 1 op 13 naar 1 op 14 gegaan, na de vervanging van die sensor.
Meneer, dat hebben wij nog niet meegemaakt dat die kapot is.
En al zou deze wat afwijken, dan geeft dat echt niet de problemen die u omschrijft.
Deze sensor moet al helemaal defect zijn om een storingsmelding te genereren.
Als deze een afwijking van 20 graden heeft dan schopt dat de hele boel in de war maar geeft geen foutmelding.
Je moet hem of preventief vervangen of met de ohmmeter doormeten.
Ik heb hem zelf bij Rijpma in Roden opgehaald.
Je kan hem ook online bestellen voor nog minder: http://www.auto-onderdelen24.nl/metzger/1811172
En nog wat: Ik ben van 1 op 13 naar 1 op 14 gegaan, na de vervanging van die sensor.
Laatst gewijzigd door Turbodesk op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 397
- Lid geworden op: 17.06.2007 - 00:05
- Locatie: Noord Nederland
Even gezamenlijk bestellen Erwin?Ohw, nou voor die twee tientjes hoef ik het natuurlijk niet te laten. Heb je toevallig ook een foto gemaakt, zodat ik weet waar ik zijn moet? En waar heb jij hem besteld?
De verzendkosten zijn daar meer dan dat het onderdeel zelf kost.
Volvo XC60 My17
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Dat onderdeel van €9, kost €51 bij de dealer??
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Goed idee, Erwin!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
-
- 4th Gear member
- Berichten: 572
- Lid geworden op: 24.05.2014 - 10:40
- Locatie: Amersfoort
Alleen voor V70 D5 of D5 algemeen
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscrip Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Red | Volvo S90 T5 Inscr | Volvo XC40 Recharge ER Ultra 2024 | Volvo EX30 Ultra ER | Volvo EX40 Ultra | Volvo EX30 Ultra Performance Pine Crystal White |
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Heb ik weer...C30BlackStone schreef: Alleen voor V70 D5 of D5 algemeen

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Nu wordt er net gedaan alsof deze sensor preventief vervangen moet worden.
Welke intervallen? net als bij elke beurt?
Natuurlijk is dit niet nodig, anders had VOLVO dit er wel bij gezet bij de normale serviceinterval........je kan dan meer dingen "zomaar"preventief vervangen.
Deze sensor gaat zelden tot nooit kapot, en als deze een defect geeft, zijn de gevolgen: loopt de motor slecht, en trekt slecht.
Dan lijkt het mij vroeg genoeg om deze sensor eens uit te lezen, cq te controleren.
Dus als je motor prima loopt, geen klachten, lijkt het mij onzin om goede onderdelen "preventief" te vervangen.
Het is immers geen slijtage onderdeel.
En als de waarde niet buiten de normale grensgebieden komen, zal er ook geen foutmelding komen. Zelfde idee als de thermostaat in je huiskamer altijd 2 graden te weinig aangeeft.....is het in je huiskamer 23 graden, ipv de ingestelde 21 graden.
Welke intervallen? net als bij elke beurt?
Natuurlijk is dit niet nodig, anders had VOLVO dit er wel bij gezet bij de normale serviceinterval........je kan dan meer dingen "zomaar"preventief vervangen.
Deze sensor gaat zelden tot nooit kapot, en als deze een defect geeft, zijn de gevolgen: loopt de motor slecht, en trekt slecht.
Dan lijkt het mij vroeg genoeg om deze sensor eens uit te lezen, cq te controleren.
Dus als je motor prima loopt, geen klachten, lijkt het mij onzin om goede onderdelen "preventief" te vervangen.
Het is immers geen slijtage onderdeel.
En als de waarde niet buiten de normale grensgebieden komen, zal er ook geen foutmelding komen. Zelfde idee als de thermostaat in je huiskamer altijd 2 graden te weinig aangeeft.....is het in je huiskamer 23 graden, ipv de ingestelde 21 graden.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Zoals ik al eerder heb gezegd, deze sensor geeft geen foutmelding. Degene bij mij week 20 graden af van de werkelijkheid. De boordcomputer weet niet dat hij zoveel af wijkt.
Er word pas een foutmelding gemaakt als de weerstand van de sensor helemaal buiten de min en max vallen.
Zo slecht gaat de motor er niet van lopen, hij loopt alleen niet zo soepel als dat hij wel zou kunnen doen. Hij verbruikt ook wat meer.
Hij is wat nerveus bij lage snelheden. De koelventilator zal nooit in de hoogste stand gaan draaien. Motor kan daarom te warm lopen.
De motor zal ook nooit zijn volle vermogen geven. Dat is alleen niet echt meteen merkbaar.
De gasklep zal ook slechter functioneren.
Mijn motor loopt nu ook veel rustiger en met minder trilling stationair.
Pas als je de sensor hebt vervangen, denk je echt, dit is een andere auto waar ik nu in rijd.
Ik zou de sensor ook niet preventief vervangen. Ik zou wel even de ohmmeter (multimeter) er eens op zetten om de waarden te controleren. Dat is zo gebeurd.
Er word pas een foutmelding gemaakt als de weerstand van de sensor helemaal buiten de min en max vallen.
Zo slecht gaat de motor er niet van lopen, hij loopt alleen niet zo soepel als dat hij wel zou kunnen doen. Hij verbruikt ook wat meer.
Hij is wat nerveus bij lage snelheden. De koelventilator zal nooit in de hoogste stand gaan draaien. Motor kan daarom te warm lopen.
De motor zal ook nooit zijn volle vermogen geven. Dat is alleen niet echt meteen merkbaar.
De gasklep zal ook slechter functioneren.
Mijn motor loopt nu ook veel rustiger en met minder trilling stationair.
Pas als je de sensor hebt vervangen, denk je echt, dit is een andere auto waar ik nu in rijd.
Ik zou de sensor ook niet preventief vervangen. Ik zou wel even de ohmmeter (multimeter) er eens op zetten om de waarden te controleren. Dat is zo gebeurd.
- René D
- 2nd Gear member
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 30.03.2014 - 21:38
Heb je ook een tabel met weerstand vs temperatuur?
Hoe weet je dat de sensor 20°c afweek?
Zo ver ik weet heb je geen uitlezing op instrumenten paneel.
Met tabel kan je zelf dus even controleren of de sensor afwijkt voor je een nieuwe bestel
Hoe weet je dat de sensor 20°c afweek?
Zo ver ik weet heb je geen uitlezing op instrumenten paneel.
Met tabel kan je zelf dus even controleren of de sensor afwijkt voor je een nieuwe bestel
V70 MY2011 2.0t Summum Als het maar zwart is.
Saab 93 2.0t Vector
SEAT Altea 2.0 FSI
Renauld Clio 16V
DB2sr
900ssr
900ssn
65ls
Saab 93 2.0t Vector
SEAT Altea 2.0 FSI
Renauld Clio 16V
DB2sr
900ssr
900ssn
65ls