Pagina 4 van 4

Re: S60 D5 2008

Geplaatst: 20.01.2015 - 16:37
door Jers3n
Jers3n schreef: Zal zo nog even kijken of ik de ander zijde (wervelkepzijde) ook duidelijk op de foto krijg en die kan posten.
Maar inderdaad zit het kogeltje dus aan de wervelklep vast en heeft het stangetje twee kommetjes. Bij de dealer (niet door mezelf) is er een gaatje door dit kogeltje geboord (zal wel met n flexibel verlengstuk gaan zijn, maar heb niet meegekeken) en de splitpen van links naar rechts (vanaf de wevelklep zeg maar) hier doorheen.

EDIT: foto ga ik nog wel (proberen te) maken maar dat zal niet meer vandaag zijn.
Bij deze de beloofde foto van de andere zijde, het is moeilijk te zien/goed zichtbaar op de foto te zetten. (Sowieso kan dat alleen met draaiende motor, anders zit de verbinding te ver naar binnen.)
Het is trouwens na stopzetten wel grappig om te zien hoe de klep beweegt (soort van calibratie?) voordat hij in ruststand gaat.

Re: S60 D5 2008

Geplaatst: 20.01.2015 - 21:17
door kuupertie
Ik heb inmiddels een foto gekregen van de probleemeigenaar. Hij heeft een metalen kogeltje vanaf de servomotor....en dus een kommetje aan de klep waarschijnlijk (moeilijk te zien op de foto). Weet iemand of dit kogeltje massief is ? Anders wordt het een lastig verhaal natuurlijk.

Re: S60 D5 2008

Geplaatst: 20.01.2015 - 23:25
door Jers3n
Zoals onderaan op de foto in onderstaande post op onze MY07? Lijkt me nl dezelfde als op een S60 uit 2008, en die zou een bolletje aan de wervelklep moeten hebben. Stangetje heeft dan dus twee kommetjes.
Ingreep is bij ons door de dealer (Svala Leiderdorp) gedaan, op hun aanraden. Koste een héél stuk minder als het bedrag uit de openingspost.
Jers3n schreef: Bij deze een foto van hoe het stangetje bij ons is vastgezet met een splitpennetje. Het betreft dus het nieuwere type wervelklep(stangetje) met het kogeltje op de wervelklep, is een gaatje geboord door het kogeletje en daar de splitpen doorheen.

Re: S60 D5 2008

Geplaatst: 08.02.2015 - 18:33
door AW S60
Hallo deskundigen,

Zie mijn vraag in mijn mail van 22-12; dank voor alle reacties.
Na wat overleg met Kupertie (waarvoor ook dank) een nieuw stangetje gehaald van 5,20 en het uiteinde met het gaatje wat over de kogel heen moet komen voorzichtig verwarmd en iets samen geknepen.
Na 3x passen moest ik het stangetje met een tang over het kogeltje heen drukken en zat het m.i. goed.
Nu 3000 km. verder en alles zit nog steeds zoals het hoort en het waarschuwingslampje heb ik niet meer aan gezien; hulde hiervoor.
Het blijft overigens een Volvo onwaardige constructie.

Re: S60 D5 2008

Geplaatst: 09.02.2015 - 06:16
door kuupertie
Dat is een aardige besparing