Ik zet mijn CC daar altijd maar op 104 !!

Het is nog erger: de luchtweerstand gaat met het kwadraat van de snelheid, maar het benodigde vermogen met de derde macht.René D schreef: 3) Lucht en rol weerstand.
Dit gaat met namen over hogere snelheden.
Eens zo hard is in kwadraat vermogen nodig.
Hier zijn dus de modellen met groot oppervlak in het nadeel.
Niet alleen de voorkant maar ook de achterkant is de boosdoener door het vacuüm dat er ontstaat.
Volvo hanteert dezelfde norm als ieder ander en dat is de cyclus. Als ze er zelf nog een ander verbruik bij zetten dat realistischer is dan zegt dat alsnog niets en het laat zich al helemaal nergens mee vergelijken.alderu schreef: Wat enrom veel reacties, en wat een diversiteit !
Basisvraag is m.i. nog steeds:
Wat is je mening dat je zo compleet misleid wordt door de brandstofnormen die Volvo op haar sites zet ?
Aanvullend:
* Een afwijking t.o.v. de genoemde waardes, begrijp ik gezien de meetmethodiek.
* Echter zijn afwijkingen van 40/50 % acceptabel bij een normaal gebruik in Nederland ?
* Ik begrijp dat als ik 180-200 in Duitsland ga rijden dat ik dan een verbruik kan verwachten van wellicht 1:5 a 1:6.
* Maar bij normaal gebruik in Nederland een gemiddeld verbruik scoren van 1:10 met een gemiddelde norm van Volvo van 1:14,9 ?
alderu schreef: .....
Maar gezien alleen maar FWD, dubbele platenkoppeling, 8 bak, nieuw type motor etc. Is het mijns inziens zeer reeel om een gemiddeld verbruik te mogen verwachten van zo'n 1:12,5. Nou ABSOLUUT niet, ook al rijdt ik niet harder dan 80km/h !!
alderu schreef: .....
Dit haalde ik makkelijk met veel zwaardere auto, constante 4wd, automaat met vloeistofkoppeling ( ipv dubbele koppeling wat directe verbinding is zonder slip, dus verlies), bredere banden, meer vermogen, 6 cilinders, techniek uit 2011 etc etc etc.
.....
Dat weet uiteraard iedereen !BendW schreef: Een suv moet je nooit kopen als je zuinig wil rijden,eender welke motor of aandrijving er in steekt...SUV en goedkoop rijden gaat nu eenmaal niet samen...
Zeg BendW: is lezen echt zo moeilijk ?? Iedereen weet dat die verschillen er zijn, dat is NIET de discussie !!! WEL dat bij ene merk/model deze verschillen veel groter zijn !!!!! En dan niet paar procentjes...... TIENTALLEN !!! DAAR gaat het overBendW schreef: De opgegeven waarden komen nooit overeen met de praktijk,eender welke wagen en eender welk merk...Dat weet ook uiteraard iedereen...
OEIII OEIII wat zijn we gevoelig !! DAT zeg ik dus NIET !! Is een hele mooie, schadevrije, snelle (Polestar geoptimaliseerd), stille auto en luxe auto !! Waar de volgende bezitter nog heel veel plezierige kilometers mee zal gaan maken.OGA244 schreef: wat je nu dus zegt is dat iemand die vooral niet moet kopen bij TVK?