Verbruik XC60 T5 (180 Kw/245 pk) OceanRace veel te hoog

De eerste generatie XC60
...

Sinds augustus rijden wij een modeljaar 2015 Volvo XC60 OceanRace met de T5 motor en de 8 bak automaat. Wij hebben er nu ruim 10.000 km mee gereden.

Fijne luxueuze en stille auto, echter het verbruik is vanaf het begin erg hoog ten opzichte van de waardes die Volvo opgeeft.

Gemiddeld zou dit 6,7 L/ 100 km moeten zijn. Werkelijheid is gemiddeld ongeveer 10 L / 100 km. Na problemen met de labdasonde en vervanging hiervan hadden wij een sterke verbetering van het verbruik verwacht, maar nee is niet gebeurt.

Auto wordt op de snelweg gebruikt, maar ook veel kilometers "binnendoor" over de 80 c.q. 100 km wegen.

Ook heb ik het idee dat de auto niet het vermogen geeft wat zou moeten. Als referentie heb ik onze vorige auto, een BMW X3 2.8 HE met automaat. Deze heeft iets meer vermogen, namelijk 258 pk. Echter de beleving is heel anders, alles veel sneller. Terwijl de BMW veel zwaarder is, 4wiel aangedreven , bredere banden etc. Met de BMW haalde ik ondanks bovenstaande nadelige zaken ten opzichte van het verbruik zonder inspanning 9 L/ 100 km en hier zitten ook diverse zeer snelle ritten bij in het buitenland.

Dealer is zeer terwille, maar weet geen oplossing. Heeft diverse auto's met zelfde motor gemeten en allemaal halen ze in de verste verte niet de opgegeven waardes. Ook hun directeur rijdt met dezelfde auto en haalt ongeveer 1:10. Dealer verwees me nu naar Volvo Nederland. Heb daar vanmiddag een mail heengestuurd.

ZIJN ER MEER MENSEN MET NIEUWE T5 MOTOR MET EEN VEEL HOGER VERBRUIK ?
lint
Geartronic member

Ik herken zeker het feit dat de optimistische fabrieksopgave van het brandstofverbruik niet wordt gehaald maar dat is bij geen enkel merk het geval. Mijn V70 T5 met 8traps geartronic doet volgens de BC 9 l/100km, valt mij eerlijk gezegd niet tegen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
NielsPHEV
7th Gear member

6,7 L/100 km is niet het verbruik wat Volvo opgeeft het is wat de auto verbruikt bij de voorgeschreven NEDC verbruikscyclus en jammer maar helaas die norm klopt niet met de werkelijkheid wel kan je auto's onderling redelijk vergelijken. Kijk eens op www.spritmonitor.de en je zult zien dat het verbruik volstrekt normaal is.
mga1600
6th Gear member

Met de "oude" T5 met Powershift haal ik gemiddeld 9.7 -9.8 l/100 km. Volgens "de geleerden" zou de nieuwe T5 met Geartronic zuiniger dan de "oude" moeten zijn, maar er waren al eerder ervaringen in diverse topics gegeven waaruit dat niet blijkt.

Ik stel vast dat het verbruik enorm sterk afhangt van bijvoorbeeld tegenwind en hellingen, dat zie je heel goed terug als je de BC op momentaan verbruik zet. Onder die omstandigheden leidt een snelheid van een paar km minder tot een enorm verschil. Op de snelweg bij constant 125 met wat wind zal het verbruik gauw 9,5 l/100 I'm zijn, als je de cruise control op 120 zet kan het zomaar meer dan 1l/100 km schelen.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Onze PIH zou (volgens de NEDC) 1,8L/100 km moeten verbruiken, nou vergeet dat maar als je veel op diesel rijdt. (gemiddeld zitten wij tussen de 5 en 5,5L/100 km)
NielsPHEV
7th Gear member

rsnhakan schreef: Onze PIH zou (volgens de NEDC) 1,8L/100 km moeten verbruiken, nou vergeet dat maar als je veel op diesel rijdt. (gemiddeld zitten wij tussen de 5 en 5,5L/100 km)
Als je veel grote afstanden rijdt (zoals jullie doen) heb je alleen maar verbruiks nadeel van de PIH aandrijflijn
ruffie
3rd Gear member

Ik herken me zeker in het verhaal over het hoge verbruik, maar tot nog toe ging en ga ik er van uit dat dat komt doordat mijn vrouw de auto het meeste rijdt (tussen huis en werk) en dat veelal binnendoor is (25km heen EN terug). Met onze vorige auto's was dat ook zo. De keren dat we wel lange afstanden (snelweg) rijden zie je realtime wel dat het verbruik een stuk gunstiger is, maar het gemiddelde is door het woon-werk verkeer nog steeds tussen de 10-11l/100km.
Echter........m'n vrouw is sinds midden december met zwangerschapsverlof en heb ik de auto mee (zoon naar de opvang en ik Almere-Amsterdam vv), rij ik vaak met de ACC (helaas laatste tijd wel veel filerijden), maar het verbruik lijkt er niet veel beter op te worden, gemiddelde blijft in dezelfde regionen. Wat dat betreft, denk ik dus ook niet dat het in mijn situatie veel gunstiger wordt dan dit.

Het andere punt wat je aanhaalt vind ik ook interessant. Gevoelsmatig vind ik nl ook dat het vermogen er soms niet allemaal is, maar ik heb uiteraard geen cijfers of vergelijkingen EN ik had eigenlijk ook geen verwachtingen vooraf, het is dus gewoon iets van de laatste tijd. Puur gevoel...
XC60 MY14.5 (maart 2014) T5 Summum GT8 Caspian Blue Metallic 20" Avior / Driver Support Line - Family Line - Luxury Line - Scandanivian Line - Security Line - Business Pack Connect | Foto's
...

@ALLEN: allereerst alvast hartelijk dank voor jullie reacties. Ik snap dat de verbruiksopgave Volvo gebaseerd is op de ECE norm, dus een gemiddelde van paar verschillende trajecten. Onder optimale omstandigheden. begrijp ik allemaal.
MAAR: verschil tussen opgave en werkelijkheid is erg GROOT. Norm zou betekenen bijna 1:15. PRAKTIJK is echter dat je met moete 1:10 haalt, dus VEEL MEER !!
In het begin verhaal, motor en versnellingsbak moeten ingereden worden, maar nu na meer dan 10.000 km ???
Kijk is naar de ECE norm van onze vorige auto, de BMW, dan is die norm 9L100km, dus zeg maar 1:11. Praktijk zonder echte inspanning 10,2L/100km. Een afwijking dus van maar ongeveer 10% !!

WIE kan dit verklaren ? Waarom bij ene merk klein verschil tussen norm en werkelijkheid en bij een ander merk, zoals Volvo, gigantische verschillen. Volvo roemt in alle media de grote stappen die het genomen heeft en de grote resultaten die het geboekt heeft bij vermindering van het brandstofverbruik.

@Ruffie: met betrekking tot acceleratie etc. heb ik wel referentie met onze vorige auto, de BMW X3 met heerlijke 6 cilinder. Qua vermogen vergelijkbaar (258 pk) echter pas bij 6600 rpm en een koppel van 310 Nm bij (geloof ik) 4400 rpm. Dus een echte sportmotor ! Maar een acceleratie .......... Wowwww. (En bijbehorend geluid)
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Wij hebben (op een tijdelijke Peugeot 407 na) nog nooit de fabrieksopgave gehaald.

Onze S60 DRIVe heeft met een redelijk rustige rijstijl gemiddeld 5,92L/100 km gereden zie: https://www.spritmonitor.de/en/detail/463713.html (alle tankbeurten in 2,5 jaar tijd handmatig bijgehouden). Volgens de fabriek zou dit uit mijn hoofd 3,9L moeten zijn.
Walter
Geartronic member
Contacteer:

Even los van de geconstateerde afwijking; de ECE norm geeft een handvat wat vergelijk mogelijk maakt. Elke auto heeft dezelfde test doorstaan dus de verhoudingen tussen het verbruik zouden relevant moeten zijn. Ongeacht of je het in dagelijkse praktijk ook realiseert. Waardoor jouw afwijking zo groot is, durf ik echt niet te zeggen
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
NielsPHEV
7th Gear member

het zou interessant zijn om de normverbruiken te vergelijken met werkelijke vebruiken wellicht zijn er duidelijke verschillen tussen de diverse merken ik betwijfel het want de natuurkunde is in Duitsland hetzelfde als in Zweden, volgens mij is een afwijking van 40 - 50 % ten opzichte van de NEDC zeker niet uitzonderlijk en dat zegt inderdaad veel over de norm.

Overigens zitten er van de 30 vergelijkbare X3's op spritmonitor maar eentje onder de 1 op 10 en verbruikt de rest substantieel meer dan je XC60. Dit zijn overigens vebruiken gemeten aan de pomp over zeer lange perioden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
...

@NielsPHEV: dank voor je uitzoeken. Verbruiksmonitor Duitsland zegt me minder dan die in Nederland gezien een totaal ander gebruik en daardoor verbruik in Duitsland. daar wordt gemiddeld veel harder gereden en dat is natuurlijk met name voor dit soort auto's (hoger en 4WD) funest voor het brandstofverbruik. Waar het mij om gaat is dat de mate van afwijking buitenproportioneel is !! De norm van bijna 1:15, natuurlijk geloof ik niet meer in Sinterklaas ......
Maar gezien alleen maar FWD, dubbele platenkoppeling, 8 bak, nieuw type motor etc. Is het mijns inziens zeer reeel om een gemiddeld verbruik te mogen verwachten van zo'n 1:12,5. Nou ABSOLUUT niet, ook al rijdt ik niet harder dan 80km/h !!
Lambert
5th Gear member

Ik heb er nu 30.000 km opzitten met de T5 en herken me volledig in dit topic. Ik haal ook 1 op 10 bij gemmiddeld gebruik. Ook ik had een iets gunstigere verwachting. Op zich heb ik me daar reeds bij neergelegd. Wat ik wel jammer vindt is dat zodra je boven de 135 komt de auto echt gaat slurpen.... Ten aanzien van het vermogen, zet de auto in de sportstand en het karakter veranderd compleet, dan heb je wel veel power en een veel allertere reactie...
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
...

@Lambert U heeft dus dezelfde ervaringen. Denk nog heel veel andere berijders met een T5 motor. Interessant dat u zegt dat in de sportstand er veel meer power is. Waar zou dit vandaan komen ? Andere "instelling" van de turbo ?

Is het niet alleen een andere beleving en systemen die alerter reageren. Een automatenbak die pas later opschakelt etc. De auto is natuurlijk niet echt traag. Maar 245 pk ?

Ik heb vergelijking dus met de vorige auto, de BMW, maar ook met Audi/VW motoren in (bijna) vergelijkbare vermogens. Deze geven allen een heel andere, veel sportievere beleving. Echter motoren van Mercedes geven ook vaak geen sportief gevoel, maar hebben dit wel. Ook karakter van de auto Mercedes is vergelijkbaar.

Vanuit de BMW ken ik ook de standen Sport en zelfs Sport+. Dan is er niet ineens meer vermogen, alleen alle systemen staan "scherper".

Maar ga het eens proberen, zal natuurlijk het verbruik niet ten goede komen :-)
evert65
6th Gear member

lastig verhaal, maar tussen de regels door proef ik duidelijk heimwee naar de beier
waarom kom je dan niet op je schreden terug en ga weer dreiher rijden?
keep calm!, your randomizer is running
Lambert
5th Gear member

k heb vergelijking dus met de vorige auto, de BMW, maar ook met Audi/VW motoren in (bijna) vergelijkbare vermogens
Voor alle helderheid, ik kom uit een Audi A5 2.0 met een sportieve wegligging. Natuurlijk levert deze auto een heel andere beleving dan de XC60... Ik heb gekozen voor een sporrtonderstel en 20 inch, al met al best aardig om wat sportiever te rijden, helemaal in sportstand, want dan is het karakter echt heel anders..... en ook het verbruik.... want dan haal ik geen 1 op 10 meer, dat gaat dan echt wel naar 1 op 8 ofzo...

Je hoeft trouwens geen u te zeggen hoor, eigenlijk moet ik u zeggen, want ik ben 52....
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-XC60 T5 Summum Rica
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
Paul
Geartronic member

Er was een keer iemand met zo'n japans autootje, aurus of prius ik weet het niet meer. Maar die dacht hier een rechtzaak voor aan te spannen. Had gelijk hulp van nog paar mensen. Geheel verloren!
Dus ik zou wat rustiger gaan rijden. Moet zeggen dat mijn vader vaak die fabrieksnorm wel haalt.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Lambert
5th Gear member

Ik maak van het verbruik niet zo'n probleem, want anders koop je geen T5 met een XC60... 245 pk rijdt gewoon lekker en af en toe even de pk's voelen in de sportstand is leuk. Verder is het geheel gewoon een uitstekende combi, geruisloos autorijden, zitten in geweldige stoelen, lekker hoge zitpositie, ontspannen op je bestemming aankomen, rust en niet moe zijn, ook al zit je de hele dag in de auto.... dat is waar het om gaat en dat levert de XC.... anders moet je gewoon een Audi S5 of RS5 kopen en sportief gaan rijden.... ook leuk!

Overigens zijn dat natuurlik juist de zaken die je tijdens een proefrit uitgebreid moet testen, voldoet de auto aan je verwachtingen.... Ik ben expres in Amsterdam gaan rijden, eerst in de file, al bellend via de carkit, navigatie aan etc.... juist om te testen of de auto aan mijn verwachting voldeed. Ik heb de auto via een goede dealer voor een testrit kunnen krijgen redelijk in de configuratie zoals ik die wou testen.... en als je dat doet, dan heb je ook geen mismatch later
Laatst gewijzigd door Lambert op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-XC60 T5 Summum Rica
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
...

Ter verduidelijking voor sommige voorgaande schrijvers:
* Ik heb geen heimwee naar de "Bimmer"
* Qua financien is het verbruik (gelukkig) geen probleem. Anders koop je ook zo'n auto niet prive
* De auto heb ik uiteraard getest. En ik vertelde al eerder dat ik geniet van de styling, de rust aan boord, de veiligheidsvoorzieningen, de heerlijke stoelen etc etc.

Ik geniet dus echt wel van de auto !! Gelukkig wel !!

Ik werd eigenlijk door de dealer getriggerd; die valt een gemiddeld verbruik van 1:10 ook tegen. Ik had zelf gezien de vele lovende woorden van Volvo zelf gewoon een beter verbruik verwacht. Ook is het verschil tussen de gemiddelde opgave (6,7L/100km) en de werkelijkheid (10L/100km) een gigantisch verschil. Ik weet dat de waarde van 6,7 L NOOIT gemiddeld gehaald zal worden, maar is het irreeel om een verbruik te verwachten van 8-8,5 L/100 km ??

Een verbruik van 10L/100km is niets bijzonder, en de media uitingen van Volvo doen anders vermoeden.

Wel leuk trouwens die verschillende invalshoeken van diverse mensen :-). Thkx !!
mga1600
6th Gear member

Tussen onze V70's en de XC60 heb ik tijdelijk in een Kia Sportage 2.0 automaat gereden. Die verbruikte eigenlijk precies evenveel, maar dan zonder het rijplezier en comfort van de XC60.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gesloten

Terug naar “XC60 t/m MY2017”