Pagina 4 van 5

Re: D6 Red Light ...

Geplaatst: 15.01.2016 - 10:31
door Walter
zeker wel, behalve de collega's die daartoe extra zijn opgeleid, zoals Patrick op de foto

Re: D6 Red Light ...

Geplaatst: 15.01.2016 - 10:51
door Paul
De OBC – Onboard Charger. Kortweg de regelunit die de laadfunctie van de auto regelt. Deze is vervangen...

Re: D6 Red Light ...

Geplaatst: 15.01.2016 - 15:04
door rsnhakan
In VIDA kom ik wel vaak de volgende melding tegen: OBC ingangsspanning te hoog.

Re: D6 Red Light ...

Geplaatst: 15.01.2016 - 16:04
door Silver_R
Paul schreef: Ik hoop het, als het goed uitpakt ga ik hem lekker verwennen met dikke winterwielen ;-)
Wat had je in gedachten?

Re: D6 Red Light ...

Geplaatst: 15.01.2016 - 17:43
door Paul
19nch Bor of jouw ixxions voor mooi prijsje

Re: D6 Red Light ...

Geplaatst: 15.01.2016 - 17:56
door Silver_R
Kijk, dat hoor ik graag. Laten we daar maar eens over praten binnenkort.

Re: D6 Red Light ...

Geplaatst: 15.01.2016 - 20:31
door v60pih
Walter schreef:
diesel01 schreef: Is het ding zo gevaarlijk dat de werkplaats afgezet moet worden?
Die hoogspanning is inderdaad levensgevaarlijk, is een heel protocol voor. En alle medewerkers (ook kantoor, zoals ondergetekende) heeft training daarvoor gehad.
Accu is geen hoogspanning volgens mij (<1500V DC). Wel veel A en dat is gevaarlijk.

Re: D6 Red Light ...

Geplaatst: 15.01.2016 - 23:32
door Paul
En wat stond hij er toch mooi bij toen ik hem ging halen. Hij was helemaal aan het kwispelen!

Re: D6 Red Light ...

Geplaatst: 15.01.2016 - 23:38
door lint
Die staat er weer helemaal fris bij.

Re: D6 Red Light ...

Geplaatst: 16.01.2016 - 13:45
door Mirko
v60pih schreef:
Walter schreef:
diesel01 schreef: Is het ding zo gevaarlijk dat de werkplaats afgezet moet worden?
Die hoogspanning is inderdaad levensgevaarlijk, is een heel protocol voor. En alle medewerkers (ook kantoor, zoals ondergetekende) heeft training daarvoor gehad.
Accu is geen hoogspanning volgens mij (<1500V DC). Wel veel A en dat is gevaarlijk.
De spanning van accu's in hybride's en volledig elektrische auto's ligt rond de 400V DC, genoeg spanning om nooit meer (levend) los te laten. De hoge spanning is gekozen omdat er dan minder stroom hoeft te lopen om hetzelfde vermogen bij de elektromotor te krijgen waardoor er minder verlies optreed in de kabels.

Veel ampere is alleen gevaarlijk bij een hoge spanning (klein stukje natuurkunde): het lichaam heeft een weerstand van circa 10k Ohm, wanneer we hier een 12 volt accu op aansluiten wordt de stroom beperkt door de weerstand van ons lichaam, er zal circa 1,2 mA lopen ondanks dat een accu wel tot 500A kan leveren, het door het lichaam opgenomen vermogen is dan 14,4mWatt (0,0144W) hier hebben we verder geen last van. Wanneer deze spanning zo hoog is als de accu van een hybride gaat er echter 40mA lopen, bij de spanning van 400V wordt er dan 16Watt door het lichaam opgenomen en daarvan gaat onder andere ons bloed koken, verbranden aderen, kunnen spieren niet meer aangestuurd worden en meer narigheid. Andersom van het eerste voorbeeld is overigens ook ongevaarlijk, een hoge spanning welke weinig stroom levert heeft niet genoeg vermogen om ons lichaam schade toe te brengen.

Overigens is DC altijd gevaarlijker dan AC, een accu van 230V is vele malen gevaarlijker dan je vingers in het stopcontact steken, door de 0-doorgang van de spanning bij AC ontspannen de spieren heel even waardoor je je los kan trekken, bij DC is de spanning continue gelijk en krijg je die mogelijkheid niet.

Ik repareer zelf apparatuur met daarin (tientallen) condensatoren welke soms tot ruim 1000V DC geladen zijn, wij hebben dus ongeveer dezelfde maatregelen als monteurs nu met hybride en/of vol elektrische auto's zullen hebben en dat hekje staat er dus echt niet voor niks. Ik raad dus ook iedereen zonder degelijke kennis af ooit zelf aan de accu van dergelijke auto's te gaan sleutelen.

Re: D6 Red Light ...

Geplaatst: 16.01.2016 - 16:16
door v60pih
@mirko. Ik onderschrijf je verhaal, daar is geen misverstand over. Hoogspanning begint volgens de Internationale standaard bij 1.500 DC. Wat je vaker ziet is dat laagspanningsinstallaties vanwege de bouw en toepassing onder het "protocol hoogspanning" wordt geplaatst. Dat is bij de PIH ook het geval denken ik.

Re: D6 Red Light ...

Geplaatst: 17.01.2016 - 20:23
door vaudi
In de VCA wordt geleerd:
veilige spanning wissel tot 50V AC
veilige spanning gelijk tot 120V DC

Wisselspanning is gevaarlijker voor ons hart daarom ligt de wisselspanning lager.
400V in de PIH is nog geen hoogspanning. De 3 fasen spanning thuis en in gebouwen is 400V wissel. Dit is minstens zo gevaarlijk dan die 400V in de auto.
Echter bij auto's was men tot nog niet zo lang geleden die hoge spanningen niet gewend.

Behalve de 1000V ontsteekspanning, die is ook gevaarlijk en daarom zijn er van die waarschuwing stickers in de motorruimtes v.d. benzine auto's geplakt.

Re: D6 Red Light ...

Geplaatst: 17.01.2016 - 20:53
door Mirko
Bij wisselspanning moet ook rekening worden gehouden met het feit dat de gegeven waarde de effectieve waarde is, de top-top waarde een spanning van 50V AC is bijvoorbeeld ongeveer 140 volt. Mijn ervaring is echter dat ik bij een AC nog een kans krijg om los te laten, mogelijk gevaarlijker voor het hart maar ik pak dat toch liever vast dan een DC van gelijke spanning. Anders wordt het natuurlijk (en mogelijk wordt daar bij de VCA cursussen vanuit gegaan) als men bijvoorbeeld struikelt en valt op de spanningsbron/geleidende delen of er een andere situatie ontstaat waardoor men zich sowieso niet meer los kan trekken.

Ander detail is dat installaties over het algemeen voorzien zijn van een aardlekschakelaar waardoor de spanning afgeschakeld wordt als de stroom naar aarde (door het lichaam) groter wordt dan 30ma, in een auto is er niet zoiets als aarde en dus ook geen aardlekschakelaar, uiteraard zijn de accu's wel afgezekerd maar doordat de stromen naar de elektromotoren zo groot zijn gaat het over zulke grote zekeringen dat die je niet gaan redden.

Re: D6 Red Light ...

Geplaatst: 18.01.2016 - 20:18
door vaudi
@Mirko, goed punt. Die auto's hebben geen aarlekschakelaar of iets vergelijkbaars, dus is naar verhouding veel gevaarlijker. Goed stukje hierboven!

Re: D6 Red Light ...

Geplaatst: 21.01.2016 - 21:00
door jp-v60
Mirko schreef: Bij wisselspanning moet ook rekening worden gehouden met het feit dat de gegeven waarde de effectieve waarde is, de top-top waarde een spanning van 50V AC is bijvoorbeeld ongeveer 140 volt. Mijn ervaring is echter dat ik bij een AC nog een kans krijg om los te laten, mogelijk gevaarlijker voor het hart maar ik pak dat toch liever vast dan een DC van gelijke spanning. Anders wordt het natuurlijk (en mogelijk wordt daar bij de VCA cursussen vanuit gegaan) als men bijvoorbeeld struikelt en valt op de spanningsbron/geleidende delen of er een andere situatie ontstaat waardoor men zich sowieso niet meer los kan trekken.

Ander detail is dat installaties over het algemeen voorzien zijn van een aardlekschakelaar waardoor de spanning afgeschakeld wordt als de stroom naar aarde (door het lichaam) groter wordt dan 30ma, in een auto is er niet zoiets als aarde en dus ook geen aardlekschakelaar, uiteraard zijn de accu's wel afgezekerd maar doordat de stromen naar de elektromotoren zo groot zijn gaat het over zulke grote zekeringen dat die je niet gaan redden.
een aardlekschakelaar heeft ondanks zijn naam niets te maken met aarde. Een aardlekschakelaar meet alleen maar of er net zoveel stroom teruggaat als dat er heen gaat.

Re: D6 Red Light ...

Geplaatst: 21.01.2016 - 21:18
door Mirko
jp-v60 schreef:
Mirko schreef: Bij wisselspanning moet ook rekening worden gehouden met het feit dat de gegeven waarde de effectieve waarde is, de top-top waarde een spanning van 50V AC is bijvoorbeeld ongeveer 140 volt. Mijn ervaring is echter dat ik bij een AC nog een kans krijg om los te laten, mogelijk gevaarlijker voor het hart maar ik pak dat toch liever vast dan een DC van gelijke spanning. Anders wordt het natuurlijk (en mogelijk wordt daar bij de VCA cursussen vanuit gegaan) als men bijvoorbeeld struikelt en valt op de spanningsbron/geleidende delen of er een andere situatie ontstaat waardoor men zich sowieso niet meer los kan trekken.

Ander detail is dat installaties over het algemeen voorzien zijn van een aardlekschakelaar waardoor de spanning afgeschakeld wordt als de stroom naar aarde (door het lichaam) groter wordt dan 30ma, in een auto is er niet zoiets als aarde en dus ook geen aardlekschakelaar, uiteraard zijn de accu's wel afgezekerd maar doordat de stromen naar de elektromotoren zo groot zijn gaat het over zulke grote zekeringen dat die je niet gaan redden.
een aardlekschakelaar heeft ondanks zijn naam niets te maken met aarde. Een aardlekschakelaar meet alleen maar of er net zoveel stroom teruggaat als dat er heen gaat.
Ja en nee, de aardlekschakelaar meet inderdaad of er net zoveel stroom door de fase als door de nul leiding loopt, echter als je de fase vastpakt en niet de nul lekt de stroom via de grond waar je op staat (aarde) weg en niet via de nul waardoor er een verschil ontstaat en de aardlekschakelaar geactiveerd wordt. Aan de kant van het trafohuis/elektriciteitscentrale wordt de nul met diverse pinnen in de grond aan de aarde aangesloten zodat de stroom terug door de aarde kan lopen en de aardlekschakelaars in onze installaties goed werken. Een aardlekschakelaar werkt dus ook zonder dat er een aarde leiding wordt verbonden met de fase echter geeft de naam aardlekschakelaar precies aan wat deze doet, afschakelen wanneer er stroom weglekt via aarde.

Op een accu in een auto zit een dergelijke voorziening niet, er is daar geen 3e verbinding waardoor de stroom kan lopen waardoor er een detectie van stroom via de "verkeerde" weg gedaan kan worden.

Re: D6 Red Light ...

Geplaatst: 29.03.2016 - 11:33
door Martini7
Hier exact hetzelfde issue. Rood lampje achter de klep en wil niet meer laden. Zowel thuis via 220v als aan openbare laadpalen geprobeerd.
Na afgelopen weekend een uurtje of 6 aan de laadpaal te hebben gehangen in A'dam (Q-park garage) was 'ie opgeladen tot 45km... Viel me toen op (normaal altijd 50km) en achteraf valt het puzzelstukje op z'n plaats.

De 7 sec. truc heeft overigens geen effect.

Overmorgen naar de garage voor diagnose en reparatie.

Re: D6 Red Light ...

Geplaatst: 29.03.2016 - 11:42
door Paul
Ach sterkte.... Je gaat je auto een weekje missen...

Re: D6 Red Light ...

Geplaatst: 29.03.2016 - 11:46
door Martini7
Paul schreef: Ach sterkte.... Je gaat je auto een weekje missen...
Dat sowieso, ben nl. ook een weekje op vakantie vanaf donderdag :-)

ps: met vliegtuig :D

Re: D6 Red Light ...

Geplaatst: 29.03.2016 - 11:46
door Paul
Ah geniet ervan!